אם לא מציינים לפסקי הגרע"י והילקו"י - מטעים בהלכה ומכשילים את הרבים

באנר תרומה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
כך כתב הרב יצחק יוסף שליט"א בספרו ילקוט יוסף.
הצג קובץ מצורף 9340
מה הבעיה בזה?
וכי יעלה על דעתך שמי שמעלים את כל פסקי מרן לא מגיע לידי טעות.
גם אם הרב עובדיה לא תמיד צדק, יש פעמים רבות שהוא צדק והאשכנזים טעו, וכל צורבא מרבנן יודה בזה, והם מביאים רק את האשכנזי שטעה ולא את הספרדי שצדק.
כמו כן, יש רבים שהולכים לפי הרב עובדיה, ובטוחים שאם כתבו פסק בסתם במשנ"ב דרשו זה לכו"ע, וגם לספרדים.
סותר דבריו תוכ"ד.
בתחילה כתב ומן הראוי היה לציין לדבריו כדי שלא להטעות בהלכה ולהכשיל את הרבים
ומיד לאחמ"כ כותב ובאמת שאין צריכים להם וצ"ע.
בהתחלה כתב שהם עושים בעיה גדולה ומטעים ומכשילים.
אח"כ כתב שזה לא שיש לו איזה עניין שיכתבו בשביל פרסום וכד', כי גם בלא"ה פסקי מרן הרב עובדיה מפורסמים ומוכרים, רק שהם מכשילים את הרבים.
כלומר, אין לנו באמת עניין שיכתבו את הרב עובדיה שם בשביל שיכירו את הרב ואת תורתו, אלא רק להצילם מ"לפני עיוור לא תתן מכשול".
זה ברור לכולם.
ממש ממש לא.
אני מכיר הרבה שטעו בזה ולא ידעו.
אנחנו שחיים במקומות עם פורומים וכד' וחשופים למידע הזה יודעים. וגם אם לא - מדברים ע"ז בכוללים ובישיבות.
אבל בעלי בתים וכד' ממש לא יודעים ולא מעלים על הדעת שיתכן דבר כזה.
הצג קובץ מצורף 9341
על ספר יבי"א: "והוא טוב לא בשביל התורה שלהם או פסקיהם..."
ברור, כי הוא פוסק לפי השו"ע, ולפי גדולי הספרדים. מה השאלה?!
גם אני לומד משנ"ב וחזו"א ועוד לא בשביל פסקיהם... וגם "פסקי תשובות" בשבילי זה ספר של מראי מקומות ולא פסקים, ואין שום בעיה בזה.
יש הסבורים שילקוט יוסף מטעה את הרבים בפסקיו. כך שמגוחך לטעון שמי שאינו מביאו מטעה את הרבים. ובלאו הכי, המעוניין בפסקי הרב עובדיה פותח ילק"י ולא מהדורת דרשו.
לא זה העניין.
הוא לא אמר שהוא צודק בכל הלכה.
אלא שאם "מעלימים" במכוון פסקים מהציבור, זה מביא לידי טעויות.
אנשים שקוראים את המשנ"ב דרשו ורואים דעה שנכתבה בסתם בטוחים שאין חולק (כי כשבאור לציון חולק הם כן כותבים).
ועוד, אם מישהו ירצה לחלוק על כל פסק של היבי"א - אין ספק שיהיה לו טעות, כי לכו"ע יש פסקים שהוא צודק בהם. וה"ה כאן, כשמעלימים את כל הפסקים, בוודאי שזה מביא לידי טעות, כי בוודאי שיש פעמים שחלק על האשכנזים והוא צדק.
מרן שר התורה זצ"ל אמר שלא מסכים להדפיס את השונה הלכות שם אם ידפיסו מדברי הגר"ע יוסף.
לענ"ד זה הוצאת שם רע.
ידוע איך ר' חיים היה מקבל בחיבה את הילקו"י.
כמו כן, רב שאומר דבר כזה מגלה שאין תורתו לשם שמים, אא"כ אמר זאת על אפיקורוס וכד'.
אין סיכוי שבעולם שרב "ימחוק" ו"יעלים" רב מסויים, אא"כ אותו רב הוא חוטא/מתחזה וכד'.
אבל אם הוא רב אמיתי, גם אם איני מסכים עמו להלכה - אין סיכוי שרב יאמר עליו כך.
לאף אחד לא אכפת שהר' נויברט הוציא ספר לבני אשכנז.
כי הוא כתב במפורש שזה מיועד לאשכנזים!
אם במשנ"ב דרשו היה כתוב בהתחלה שזה מיועד רק לאשכנזים, ו/או אם לא היו מביאים את האור לציון, ניחא.
אבל כשהם מתיימרים כביכול להיות גם משנ"ב של ספרדים, ומעלימים את הרב עובדיה שרוב הספרדים הולכים ע"פ פסקיו - הרי שזה מכשיל את הרבים.
הם מביאים את האור לציון כביכול הם פוסקים גם לספרדים, כשלמעשה רוב בני התורה הספרדים שילמדו משנ"ב דרשו לא יוכלו לדעת ממנו מה ההלכה, ואם יעשו מה שכתוב שם - יטעו בהלכה!
 
מה הבעיה בזה?
וכי יעלה על דעתך שמי שמעלים את כל פסקי מרן לא מגיע לידי טעות.
גם אם הרב עובדיה לא תמיד צדק, יש פעמים רבות שהוא צדק והאשכנזים טעו, וכל צורבא מרבנן יודה בזה, והם מביאים רק את האשכנזי שטעה ולא את הספרדי שצדק.
אתה הוא זה שתכריע אם הרב אלישיב צדק או הרב יוסף?
 
יש צורה של פסיקת הלכה. יש גמרא, ראשונים, אחרונים, זה עבודה. זה לא משחק.
עבודה צריכה להיות מקצועית. זה אומר לעבוד קשה, לאסוף את כל השיטות, עד שמגיעים לפסק הלכה.
אם אתה מתעלם מחלק מהשיטות אתה לא מקצועי. מי שיקרא מה שכתבת יגיד לך, לא הבאת את השיטה הזו, כנראה שלא עבדת מספיק.
אני יודע קצת יותר ממך מה כתוב בארחות רבינו, ועדיין אני אומר, אל תקרא מה שכתוב שם ותלך עם זה כל החיים.
לכל צד יש עוד צד, והריבוע הזה רק יגמד אותך.
בכל הדורות היו מחלוקות עזים, מי שידע לקחת את הטוב הרויח. מי שידע רק להוציא את המסביב נשאר....
 
ועוד, אם מישהו ירצה לחלוק על כל פסק של היבי"א - אין ספק שיהיה לו טעות, כי לכו"ע יש פסקים שהוא צודק בהם. וה"ה כאן, כשמעלימים את כל הפסקים, בוודאי שזה מביא לידי טעות, כי בוודאי שיש פעמים שחלק על האשכנזים והוא צדק.
אף אחד לא חולק על כל פסקי היבי"א, וכי הוא המציא את התורה מחדש?
אבל אף אחד לא חייב להביא דעתו.
לדוג' יש פעמים שגם פוסקים אחרים דעתם שווה, ומביאים אותם ולא אותו.
 
לענ"ד זה הוצאת שם רע.
זו האמת וחבל להתכחש לה.
ידוע איך ר' חיים היה מקבל בחיבה את הילקו"י.
כמו כן, רב שאומר דבר כזה מגלה שאין תורתו לשם שמים, אא"כ אמר זאת על אפיקורוס וכד'. אין סיכוי שבעולם שרב "ימחוק" ו"יעלים" רב מסויים, אא"כ אותו רב הוא חוטא/מתחזה וכד'.
אבל אם הוא רב אמיתי, גם אם איני מסכים עמו להלכה - אין סיכוי שרב יאמר עליו כך.
מי אמר לך מה אחז מרן הגר"ח על המחבר?
 
אף אחד לא חולק על כל פסקי היבי"א, וכי הוא המציא את התורה מחדש?
אבל אף אחד לא חייב להביא דעתו.
לדוג' יש פעמים שגם פוסקים אחרים דעתם שווה, ומביאים אותם ולא אותו.
בזה באמת אין בעיה.
נראה לך שעל זה היו צועקים?!
כל הזעקה זה כשיש שנים שחולקים, ואחד מהם זה היבי"א, וכל מעיין רואה שהיבי"א צודק, ובכ"ז הם מתעלמים ומעלימים.
פשוט שאם הרב אויערבך סובר כמו היבי"א, והם היו מביאים רק את הרב אויערבאך, שע"ז לא היו (והיינו) צועקים.
 
זו האמת וחבל להתכחש לה.
האמת היא לא מה שכתוב בפורום כזה או אחר.
מי אמר לך מה אחז מרן הגר"ח על המחבר?
א. מי שאמר לך את ה"אמת" שאתה מנסה להאחז בה.
ב. כמו שאם מישהו יגיד לי שהרב עובדיה אמר על האור לציון שכל פסקיו הם לא לשם שמים - אני לא אאמין לו.
פשוט כי אני מכיר את הרב, וגם אני מכיר את תורתנו הקדושה.
ומי שסובר אחרת - חסר לו בהכרה של אחד מהם...
 
הם מביאים גם מהבא"ח והכה"ח.
בדיוק! זה רק מוסיף על הבעיה!!!
שאז חושבים כאילו: "אה, יש פה כה"ח, יש בא"ח, יש אורל"צ, כנראה זה גם לספרדים, אבל רוב רובו של הציבור הספרדי הולך אחרי הרב עובדיה, וגם מי שמעיין בהלכה רואה עשרות הלכות שההלכה כהגר"ע נגד הבא"ח, ולכן זה מטעה ומכשיל את הרבים!
 
מה למדת ממרן הקה"י?
אני למדתי שיבי"א הוא ספר מצויין, אבל רק לספרדים.
אשכנזים לא יכולים לפסוק הלכה על פיו.
יש לך הו"א אחרת מכך?
פשוט.
אין הו"א אחרת, אלא מסקנא אחרת, שכל מי שקורא מבין לבד.
אולי בהמשך אעלה עוד ציטוטים ע"מ שגם אתה תבין יותר טוב.
 
גם אם יפסקו לפי הרב אלישיב יקבלו ג"ע בלי שום בעיה.
אוי אוי אוי...
לא פלא שאתה אוחז כמו שאתה חושב.
תגיד לאשכנזים שיפסקו בכל ההלכות כמו הרב עובדיה ויקבלו ג"ע בלי שום בעיה. תעדכן מה הגיבו לך...
 
יש צורה של פסיקת הלכה. יש גמרא, ראשונים, אחרונים, זה עבודה. זה לא משחק.
עבודה צריכה להיות מקצועית. זה אומר לעבוד קשה, לאסוף את כל השיטות, עד שמגיעים לפסק הלכה.
אם אתה מתעלם מחלק מהשיטות אתה לא מקצועי. מי שיקרא מה שכתבת יגיד לך, לא הבאת את השיטה הזו, כנראה שלא עבדת מספיק.
אני יודע קצת יותר ממך מה כתוב בארחות רבינו, ועדיין אני אומר, אל תקרא מה שכתוב שם ותלך עם זה כל החיים.
לכל צד יש עוד צד, והריבוע הזה רק יגמד אותך.
בכל הדורות היו מחלוקות עזים, מי שידע לקחת את הטוב הרויח. מי שידע רק להוציא את המסביב נשאר....
אם אתה רוצה להביא את הרב עובדיה, תביא,
אבל זו לא טענה למה אחרים עושים ע"פ רבותיהם, ואם אתה רוצה תקרא לזה מרובעים או מטומטמים, אבל זו האמת שעושים ע"פ גדולי ישראל.
 
מה ניחא? רק כשהרב עובדיה חסר זה לא ניחא?
התכוונתי אם לא היו מביאים את האור לציון והכה"ח והבא"ח וכו', כלומר שלא היו מביאים ספרדים בכלל. (ולא שהיו משמיטים רק את האור לציון. ובאמת מהודעתי לא היה כ"כ ברור כוונתי). והיינו שככה היו יודעים שזה פסקים של אשכנזים ולא של ספרדים.
 
גם אם יפסקו לפי הרב אלישיב יקבלו ג"ע בלי שום בעיה
שטות מוחלטת. אנא חשוב הדיבור בטרם תוציא מפיך. או שתלמד איך פוסקים הלכה. אם הגרי"ש פוסק לספרדים אין בעיה. אם פוסק לאשכנזים יש בעיה.
 
אם אתה רוצה להביא את הרב עובדיה, תביא,
אבל זו לא טענה למה אחרים שעושים ע"פ רבותיהם, ואם אתה רוצה תקרא לזה מרובעים או מטומטמים, אבל זו האמת שעושים ע"פ גדולי ישראל.
תאר לך שבילקו"י היה כותב שמותר לעשות היתר מכירה ולא היה מזכיר שום מי שחולק ע"כ.
מה היית אומר?
 
ולכן מי שיעשה כהרב אלישיב טועה בהלכה?
אם הרב אלישיב טעה, ואתה לא קיבלת ע"ע את הרב אלישיב כרבך - בוודאי שכן.
האן בשמים יתבעו אותך? עיין הוריות. אבל אין זה קשור לענייננו. אנחנו לא מחפשים לדעת האם ספרדי שילמד ממשנ"ב דרשו יקבל גיהנום.
 
בזה באמת אין בעיה.
נראה לך שעל זה היו צועקים?!
כל הזעקה זה כשיש שנים שחולקים, ואחד מהם זה היבי"א, וכל מעיין רואה שהיבי"א צודק, ובכ"ז הם מתעלמים ומעלימים.
פשוט שאם הרב אויערבך סובר כמו היבי"א, והם היו מביאים רק את הרב אויערבאך, שע"ז לא היו (והיינו) צועקים.
אז זו לא טענה על משנ"ב דרשו, אלא טענה על הרב אלישיב / האור לציון / בא"ח / אגרות משה וכו'.
 
אוי ואבוי אם ספרדי יפסוק הלכה לפי ש"כ במשנ"ב דרשו.
יהיו לו עשרות איסורים בשמים!!!
לא גרע ממי שיעשה כהוו"א של מרן הגרע"י זצ"ל קודם שחזר בו.
בדיוק! זה רק מוסיף על הבעיה!!!
שאז חושבים כאילו: "אה, יש פה כה"ח, יש בא"ח, יש אורל"צ, כנראה זה גם לספרדים, אבל רוב רובו של הציבור הספרדי הולך אחרי הרב עובדיה, וגם מי שמעיין בהלכה רואה עשרות הלכות שההלכה כהגר"ע נגד הבא"ח, ולכן זה מטעה ומכשיל את הרבים!
מי שעושה כבא"ח כה"ח אול"צ הוא טועה ונכשל???
מה זה החלומות הללו???
גם אם הוא פוסק כהגרע"י ועשה כדבריהם יש לו על מי לסמוך. ובפרט שזו מסורת הפסיקה הספרדית הוותיקה מדורי דורות וכל המשנה ידו על התחתונה.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית