כלומר שכבר מזמן מרן היו נשים ספרדיות הנוהגות לברך אחר ההדלקה?כאן צ״ל שמרן רצה לברוח מהמחלוקת.
כלומר שכבר מזמן מרן היו נשים ספרדיות הנוהגות לברך אחר ההדלקה?כאן צ״ל שמרן רצה לברוח מהמחלוקת.
כן! מי אמר שלא?כלומר שכבר מזמן מרן היו נשים ספרדיות הנוהגות לברך אחר ההדלקה?
הרב יצחק אמר שזה מנהג חדש של מקצת נשים שכנראה הושפעו מהאשכנזים ומחב"ד אבל אמו של מרן ושל כל הראשונים הספרדים וגם נשות מרן ודאי בירכו קודם ואחר כך הדליקו.מי אמר שלא?
מהיכן המקור לדברים הללו? בבבל נהגו כך. בסוריה נהגו כך. במרוקו נהגו כך. כמדומה שבכל ארצות ערב נהגו כך (חוץ מתימן). ולומר שזה מנשים חבדיו״ת?! אסבר את אזניך שלדבדו וגם לצפרו החבדניקים לא הגיעו ובכל זאת ברכו אחר ההדלקה! לא חייבים כדי לבסס דעה לשנות את המציאות שהייתה, תאמר הייתה מציאות אחרת ואני חושב שצריך לשנות אותה. יקבלו - יקבלו. לא יקבלו? לא יקבלו!הרב יצחק אמר שזה מנהג חדש של מקצת נשים שכנראה הושפעו מהאשכנזים ומחב"ד אבל אמו של מרן ושל כל הראשונים הספרדים וגם נשות מרן ודאי בירכו קודם ואחר כך הדליקו.
ככה לומר על הבן איש חי שזו ברכה לבטלה? ככה לומר על ארצות שלמות? מה זה הדבר הזה?ואסור לומר אחרת ח"ו שבירכו ברכה לבטלה
אתה חולק על הרב?מהיכן המקור לדברים הללו? בבבל נהגו כך. בסוריה נהגו כך. במרוקו נהגו כך. כמדומה שבכל ארצות ערב נהגו כך (חוץ מתימן). ולומר שזה מנשים חבדיו״ת?! אסבר את אזניך שלדבדו וגם לצפרו החבדניקים לא הגיעו ובכל זאת ברכו אחר ההדלקה! לא חייבים כדי לבסס דעה לשנות את המציאות שהייתה, תאמר הייתה מציאות אחרת ואני חושב שצריך לשנות אותה. יקבלו - יקבלו. לא יקבלו? לא יקבלו!
ככה לומר על הבן איש חי שזו ברכה לבטלה? ככה לומר על ארצות שלמות? מה זה הדבר הזה?
צר לי לומר לך הרב משיב כהלכה, אבל "כתבו לך" דברים חסרי שחר, הרצופים בשיבושים, ומבטאים בעיקר חוסר הבנה בסיסית של דרך פסיקת ההלכה.כתב לי פעם אחד הגולשים בפורום לתורה (עידנתי את הדברים ומחקתי קצת ביטויים העלולים להישמע כזלזול), אינני לוקח אחריות על הדברים, ואדרבה - אשמח לשמוע מה דעת החברים על זה, בפרט חסידי הגר"ע אם ישנם:
"תמיד אני נהנה לקרוא את דבריך, אתה מדהים בבקיאות ובבהירות שלך.
כיהודה ועוד לקרא אוסיף כי אכן ישנם אוסף מצומצם של מנהגים שהתגבשו במאות האחרונות וכונו מנהגי ירושלים. הם תועדו בספר התקנות (תר"ב) ושער המפקד (תרס"ח) ובספר כתר שם טוב ונתיבי עם. המעיין שם ימצא שלא פעם, המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.
ואגב, מצאתי פנינה יפה בספר פקודת אלעזר (שיח), שמראה כי מנהג ירושלים שאין בישול אחר בישול בלח והמערבים מחמירים כדעת מרן, יעו"ש.
ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן, סותר את מנהג ירושלים... (מה עוד שמרן הגר"ש משאש יישב את מנהג מרוקו עם דעת מרן. ואכן רב המרחק בין "הטמנת קומקום" עליה דיבר מרן בסימן רנג, לבין השהיית קומקום).
וכך קרה גם בעניין הברכה אחרי ההדלקה, שמבואר מדברי מרן החיד"א (המשקפים את מנהג ארץ ישראל) שיש לברך אחר ההדלקה. והרב עובדיה ייחס לדעת מרן דברים שלא רצה לכותבם (והשמיט דעת הרמב"ם שיש לברך אחרי הדלקה) ויצא נגד מנהג ארץ ישראל. למרות שאיהו גופיה כותב בעשרות מקומות שאין אומרים סב"ל נגד המנהג (גם כשהמנהג לא ברור. אם אינני טועה - כגון מנהג הבדלה לנשים שיש מחלוקת במרן רצו, והרב מקל בשם המנהג מבלי לבססו היטב). אם לא די בכך, הוא טען כי המרוקאים נשרכו אחר מנהגי חב"ד. למרות שהדברים מוכחשים באופן בוטה מדברי חכמי ספרד וספרי חכמי מרוקו.
ואכן, בלי קשר למנהגים כלשהם, זו אחת מנקודות התורפה של פסקי הגרע"י זצ"ל - חוסר שיטתיות. פעם הוא עושה מחקר הלכתי עצמאי מקיף (למשל מתי יש לברך) ומכריע (שיש לברך לפני) בניגוד למנהג. במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום). במקומות אחרים הוא יאמר שברכה לבטלה זה חמור ומבטל מנהגים. ובמקומות אחרים הוא מורה לברך נגד המנהג ונגד פשט הפוסקים. יש שהוא ידבר ארוכות נגד מנהג שהוא נגד דעת מרן, ויש שיוכיח למי שנוהג כדעת מרן. הוא ידרוש שמי שלא נוהג כר"ת נכנס בספק סקילה, ובמקביל יפסוק שמילה שאירעה בשבת על סמך שיטת הגאונים תבוצע בשבת.
חוסר השיטתיות בולט כשהוא רוצה להקל - שם רואים שהוא פוסק כשיטות תמוהות, כאשר במקומות אחרים הוא דוחה אותן בתקיפות.
ויפה כח הבן מכח האב: באותו שיעור שהרב יצחק יוסף מטיף נגד מנהג מרוקו לערות מכ"ר לקדירה רותחת, משום בישול אחר בישול בלח, הוא מסביר לשומעי לקחו שמותר לחמם מים שחוממו והצטננו לכתחילה".
ע"כ דבריו, שאני רואה בהם ביקורת עניינית, ואשמח לתגובות.
אלו אכן מקורות חשובים, אך ממש לא היחידים למנהג ירושלים. מלבדן יש עוד מאות מקומות ויותר, בספרי הפוסקים הקלאסיים, ספרים שנתחברו על סדר השו"ע, ספרי שו"ת וכו', שבהן ציינו, לעתים בדרך אגב מהו מנהג ירושלים (או מנהג א"י) בנושא בו עסקו. דבריהם חשובים ומוסמכים בעינינו לא פחות מספרי המנהגים.כיהודה ועוד לקרא אוסיף כי אכן ישנם אוסף מצומצם של מנהגים שהתגבשו במאות האחרונות וכונו מנהגי ירושלים. הם תועדו בספר התקנות (תר"ב) ושער המפקד (תרס"ח) ובספר כתר שם טוב ונתיבי עם. המעיין שם ימצא שלא פעם, המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.
מרן הגרע"י זצ"ל בדברו פעמים רבות על מנהג ירושלים בעניינים שונים, טרח כמעט תמיד לגבות את דבריו במקורות מדברי הפוסקים.המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.
טענה תמוהה, וכי אתה מכיר מאן דהוא בזמנינו המורה להקל לכתחילה לספרדים כדעת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול בלח? (מלבד חלק מהתימנים כפי ששמעתי).ואגב, מצאתי פנינה יפה בספר פקודת אלעזר (שיח), שמראה כי מנהג ירושלים שאין בישול אחר בישול בלח והמערבים מחמירים כדעת מרן, יעו"ש.
ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן, סותר את מנהג ירושלים... (מה עוד שמרן הגר"ש משאש יישב את מנהג מרוקו עם דעת מרן. ואכן רב המרחק בין "הטמנת קומקום" עליה דיבר מרן בסימן רנג, לבין השהיית קומקום).
תואנה? האם למרן זצ"ל (שדוגל בכחא דהיתירא עדיף) היה משעמם עד שהחליט להצר את צעדיהם של המרוקאים ולהפריע את מנוחת השבת שלהם באיסורים וחומרות??ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן
זה כבר שיבוש גמור, שמראה שהכותב אינו מונח כלל בסוגיא. והלא הרמב"ם כתב להדיא בהל' שבת פ"ה ה"א:"וחייב לברך קודם ההדלקה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר של שבת".(והשמיט דעת הרמב"ם שיש לברך אחרי הדלקה)
דברים חסרי שחר. מרן זצ"ל ביאר סברתו היטב בספרו שו"ת יחו"ד (ח"ה סי' לד), וביססה הן מסברתו הישרה והן מדברי הפוסקים.במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום).
היכן ראשונים?"והנה הדבר ברור שעיקר אמירת ההלל בליל פסח היא משום הנס של יציאת מצרים, שבו יצאנו מעבדות לחירות, וכמו שאמרו בירושלמי (פסחים פרק ה' הלכה ה'): אמר רבי לוי, נתן הקדוש ברוך הוא כח בקולו של פרעה בלילה ההוא, והיה קולו מהלך בכל מצרים, והיה אומר: קומו צאו מתוך עמי, לשעבר הייתם עבדי פרעה, מכאן ואילך אתם עבדי ה', באותה שעה פתחו ואמרו: הללויה עבדי ה', ולא עבדי פרעה. ע"ש. ובכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים וכו'. ועיין עוד בשו"ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן נא, וחלק יורה דעה סימן רלג). ע"ש. [אמנם יש טעם נוסף, שהוא זכר למה שהיו אומרים אותו על שחיטת הפסח, וכמו שכתב בספר המכתם (פסחים קטז ע"ב). ועיין עוד בשו"ת ערוגת הבושם (חלק אורח חיים סימן קמה). ע"ש]...
וכן כתב הטורי אבן (מגילה יד ע"א) שאמירת ההלל בליל פסח הוא משום הנס של יציאת מצרים. ע"ש. ולפי זה נראה שגם הנשים חייבות באמירת ההלל של ליל פסח, כדין האנשים, מפני שאף הן היו באותו הנס. וכמו שאמרו בפסחים (קח ע"ב), נשים חייבות בארבע כוסות מפני שאף הן היו באותו הנס. ומטעם זה כתבו התוספות (סוכה לח ע"א), שהטעם שנשים פטורות מאמירת הלל בחג הסוכות, משום דהוי מצות עשה שהזמן גרמא, שהנשים פטורות. ואף על פי שבהלל של סדר ליל פסח נשים חייבות, שמכיון שמחוייבות בארבע כוסות, מסתמא לא תיקנום אלא כדי לומר עליהם הגדה והלל, זהו משום שהלל של פסח על הנס הוא בא, ואף הן היו באותו הנס, אבל הלל של חג הסוכות לא על הנס נאמר. ע"כ. (ועיין עוד בספר ערוך לנר שם). ומעתה יש לומר שכשם שהאנשים אומרים ההלל בברכה בליל פסח קודם הסדר, גם הנשים חייבות לאומרו, כיון שעל הנס נתקן. (וכן מתבאר בשו"ת מהר"ש אנגיל חלק ז' סימן קנט). ונראה עוד שזה נכלל במה שפסק מרן השלחן ערוך (סימן תעב סעיף יד): גם הנשים חייבות בארבע כוסות ובכל המצות הנוהגות באותו לילה.
עכ"ל הטהור.
נמצא שפסק מרן זצ"ל מיוסד ובנוי על אדני פז, דברי הפוסקים ראשונים ואחרונים.
תגיד מתי תפסיק לצטט לי כל הזמן את מרן הראש״ל הגרי״י (כן אני מכבד אותו! על אף שאני חלוק עליו) במקום להשיב לטענות? מתי?אתה חולק על הרב?
אני יחפש לך שהוא כתב שהכל בהשפעה של חב"ד ושל האשכנזים. אבל כל הספרדים לפני שבאו להשפיע עליהם האשכנזים היו עושים כמו הרמב"ם.
כמדומה שבכל ארצות ערב נהגו כך (חוץ מתימן). ולומר שזה מנשים חבדיו״ת?! אסבר את אזניך שלדבדו וגם לצפרו (שמשם הוא מוצאי) החבדניקים לא הגיעו ובכל זאת ברכו אחר ההדלקה!
אה הוא לא ידע. איך אומרים חוצפא יסגי! לא פתח בן איש חי ומדבר, פתח מקבציאל! תראה בפנים.ועל הבן איש חי לא קשה כי הוא לא ידע שהיה זמן בעיראק שמתו כל הרבנים ובא להם רב אשכנזי ולימד אותם קודם להדליק ואחר כך לברך. וגם עוד כל מיני הלכות של האשכנזים.
אתעלם מלשונות העזות והחוצפה, והתייחסות של "כדבר איש אל רעהו" כלפי אחד המיוחד מגדולי הדורות. ואענה לגוף הדברים.ואכן, בלי קשר למנהגים כלשהם, זו אחת מנקודות התורפה של פסקי הגרע"י זצ"ל - חוסר שיטתיות. פעם הוא עושה מחקר הלכתי עצמאי מקיף (למשל מתי יש לברך) ומכריע (שיש לברך לפני) בניגוד למנהג. במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום). במקומות אחרים הוא יאמר שברכה לבטלה זה חמור ומבטל מנהגים. ובמקומות אחרים הוא מורה לברך נגד המנהג ונגד פשט הפוסקים. יש שהוא ידבר ארוכות נגד מנהג שהוא נגד דעת מרן, ויש שיוכיח למי שנוהג כדעת מרן. הוא ידרוש שמי שלא נוהג כר"ת נכנס בספק סקילה, ובמקביל יפסוק שמילה שאירעה בשבת על סמך שיטת הגאונים תבוצע בשבת.
חוסר השיטתיות בולט כשהוא רוצה להקל - שם רואים שהוא פוסק כשיטות תמוהות, כאשר במקומות אחרים הוא דוחה אותן בתקיפות.
דברי התוס' בסוכה לח ע"א שהעתיק ביחו"ד, וז"ל:היכן ראשונים?
נראה לי שזה נובע מקריאה של הסיכום של התשובה בלי כל הדיון.
ע"פ רוב כן מובן למה פסק במקום אחד כמו המנהג ובמקום אחר נגד המנהג וכד'.
אמנם יש דברים שלא מובנים, כמו לדוגמא מקומות שלא חשש לסב"ל, כמו לברך המפיל אחרי חצות, שעשה לי כל צרכי בת"ב ויוה"כ, ברכה על תפילין כשהסירם, ברכה על בושם סינטטי (לפי השיטה שבחזו"ע ברכות חזר בו) וכו'.
צר לי לומר לך הרב משיב כהלכה, אבל "כתבו לך"
ראשית כדאי להבהיר:
כולנו חסידי מרן הגר"ע זצ"ל
הגר"ש משאש [שהיה מפנה אליו בקביעות שאלות קשות, כינה אותו במכתבו המפורסם למרן בתארים הבאים (העתקתי רק חלקם): "ידידינו ידיד ה' וידיד כל בית ישראל, מעוז תפארתינו ותפארת כל ישראל, פאר הדור והדרו, נזר ישראל ופארו, יחיד בדורו ובדורות הקודמים לו, גאון ישראל אביר הרועים". ועוד בעשרות מקומות בספריו ניכרת היטב הערצתו למרן].
וכו' וכו'.
מובן שכל חכם חלק גם על מרן במקומות מסויימים, על פי שיקול דעתו וסברתו, ועל פי מנהגי אבותיו ורבותיו, וכך היא דרכה של תורה. אבל אין בזה כדי לגרוע כהוא זה מן ההערכה, ולעתים: ההתבטלות - שהיתה להם כלפי מרן זצ"ל.
זה כבר שיבוש גמור, שמראה שהכותב אינו מונח כלל בסוגיא. והלא הרמב"ם כתב להדיא בהל' שבת פ"ה ה"א:"וחייב לברך קודם ההדלקה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר של שבת".
בסברתו הישרה ידע להכריע מה לקרב ומה לרחק, אילו סברות מכוונות לאמיתה של תורה ואלו סברות הן בגדר סברות כרס דמעיילי פילא בקופא דמחטא.
ובכוח הכרעתו העצומה והיכרותו עם ספרי הכללים והמנהגים ידע להכריע בכל נושא ולתת את המשקל הנכון לכל הנ"ל, עד שהוציא דין לאמיתו.
מרן הגרע"י זצ"ל בדברו פעמים רבות על מנהג ירושלים בעניינים שונים, טרח כמעט תמיד לגבות את דבריו במקורות מדברי הפוסקים.
זאת לעומת הכותב הנכבד, שמעבר לקביעה פסקנית לא אמר כלום, ולא טרח לתת לנו אף לא דוגמה אחת להצהרה בומבסטית וכוללנית זו.
אותו הדבר לגבי מנהג ירושלים. הכותב מצפה (במין תמימות שכזו) שמשום שמרן הזכיר במקומות אחדים את מנהג ירושלים וסמך עליו, מעתה עליו ללכת בכ"מ אחר מנהג ירושלים (האמיתי או המדומה) כסובא בארובה, ובלי לשקול בפלס אם הדבר תואם את ההלכה.
מנהג ירושלים אינו אלא מנהג ירושלים! יש לו משקל מסויים כחלק מהכרעת ההלכה, ותו לא.
נמצא שפסק מרן זצ"ל מיוסד ובנוי על אדני פז, דברי הירושלמי והפוסקים ראשונים ואחרונים.
ואף לו יהי שדבריו אכן מיוסדים "רק" על סברתו של מרן זצ"ל, חזקה עלינו סברתו הישרה עשרת מונים מסברת הכרס של הכותב.
מצטרף הרב גם לא הביא ראשון מפורש ביחו״ד שם, אם כי הסברא שלו נועזת.בכל מה שציטטת אני רואה רק סברא, ומציין שכן כתב אחד מאחרוני האחרונים - שו"ת מהר"ש אנגיל. היכן הירושלמי והיכן הראשונים והאחרונים?
והכותב לא כתב בזה שום סברא, לא סברת כרס ולא סברא ישרה, הוא רק כתב שבלשון הטור ועוד ראשונים הברכה היא מדין מנהג, ודוקא בבית הכנסת, והגר"ע הפליג בחידושו שנשים יברכו, ומאידך במקום אחר יבטל ברכה על מנהג משום חשש ברכה לבטלה.
כוונתי שלא שייך להגיד כאילו ככה זה בכל פסקיו שסותר את עצמו עם הכללים וחוסר שיטתיות וכו', אלא בד"כ מי שמעיין כן מובן מה המהלך, רק שיש כמה וכמה תמיהות ושאלות למה פסק ככה ולא כמו שהיה אמור לפסוק ע"פ מה שפסק במקומות אחרים, אבל לא שזו השיטה...תוך כדי דיבור אתה מחזק את הדברים וכותב "אמנם יש דברים שלא מובנים"...