משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
הספר מעתיקי השמועה נתגלגל תחת ידי וראיתי בו מספר דברים תמוהים. בע"ה אעלה את הכל בקרוב אבל לע"ע אסתפק בהערה אחת:
יש שם תשובה בה הוא מונה את כל שמות הרבנים שעפ"ד קבלו הוראות מרן, עלעלתי בה קלות ומלבד מה שיש להתווכח על עצם העיקרון, הרב הקל"ו שהוא מונה שם הוא רבי צדוק הכהן מלובלין, שהיה, למי שלא מכיר, אשכנזי מפולין, חסיד עד שורשי שערותיו ובלי שום ספק לא קבל הוראות מרן.
מילא בתוך ליקוט 'שבחי מרן' יש שייכות לדבריו, אבל בתור ראייה על קבלת הוראותיו? מה שייך?
לא הבאת בדבריך אף הוכחה משמעותית לכך שלא קיבל.
 
לא הבאת בדבריך אף הוכחה משמעותית לכך שלא קיבל.
אני לא חושב שצריך להגיב לזה ברצינות...
אבל כדי לחדש דבר כל כך מפליא (אחד מגדולי החסידות שנוהג כמנהג ספרד) צריך יותר מרשימת השבחים שהוא ציטט ממנו, זה צריך להיות כתוב הרבה יותר מפורש. מה שר' צדוק אומר זה שספרי מרן נכתבו ברוח הקודש ואפשר לדייק גם דברים שהוא לא התכוון אליהם. לא קרוב לכלום ממה שניסו להוציא ממנו.
 
נערך לאחרונה:
אני לא חושב שצריך להגיב לזה ברצינות...
אבל כדי לחדש דבר כל כך מפליא (אחד מגדולי החסידות שנוהג כמנהג ספרד) צריך יותר מרשימת השבחים שהוא ציטט ממנו, זה צריך להיות כתוב הרבה יותר מפורש. מה שר' צדוק אומר זה שספרי מרן נכתבו ברוח הקודש ואפשר לדייק גם דברים שהוא לא התכוון אליהם. לא קרוב לכלום ממה שניסו להוציא ממנו.
עכשיו הבאת טענה, בהודעתך הקודמת טענת רק שלא מסתבר לך, ולא מסתבר אינו ראיה.
 
הספר מעתיקי השמועה נתגלגל תחת ידי וראיתי בו מספר דברים תמוהים. בע"ה אעלה את הכל בקרוב אבל לע"ע אסתפק בהערה אחת:
יש שם תשובה בה הוא מונה את כל שמות הרבנים שעפ"ד קבלו הוראות מרן, עלעלתי בה קלות ומלבד מה שיש להתווכח על עצם העיקרון
רוב הרשימה אינה מדויקת כלל, ויש שמה עירבובי דברים שאינם קשורים לענין קבלת הוראות מרן, והרבה מהמקורות שם זה חכמים שכ' בשבחו של מרן, ובמקומות אחרים חולקים על מרן כגון שמחמירים נגד מרן, ומצטטים מדבריהם חצאי אמיתות.
ויש דוגמאות רבות לכך.
אנקוט אחת.
משתמשים בחקרי לב להשביח מקחו של מרן, בעוד שהחק"ל עצמו בעשרות מקומות מחמיר נגד מרן, ולא הבינו דבריו כלל ורק מעתיקים חצאי דברים.
וכן בעוד עשרות מגדולי רבותינו.
משתמשים בהגר"ח פאלגי' להסביר כמה קיבלנו הוראות מרן, ולא האריז"ל, ומצטטים דברים בשמו שלא עושים כמו המקובלים, וזה חוזר ע"ע בהרבה מקומות,
אבל מה לעשות שהגרח"פ אוחז בבירור שקיבלנו הוראות האריז"ל יותר ממרן, ורק "שאר מקובלים" לא עושים כמותם,
ויש בגליון ספרי הערות למכביר על ס' זה המלא בשגיאות הסיטוריות עובדתיות חמורות.
 
1738242318555.png
הקשר כתוב ברש"י מפורש על אתר, וההוכחה היא בדיוק להיפך!!
רש"י מסכת סנהדרין דף מב עמוד א ד"ה אמר אביי
אמר אביי - הואיל ומקבל פני שכינה הוא - מעומד בעי לברוכי, מפני כבוד שכינה שהוא מקבל. ע"כ.

מבואר להדיא ברש"י שמברכים מעומד לא מדין ברכות השבח אלא מדין 'מקבל פני שכינה' שזהו דין מיוחד בברכת הלבנה, אבל שאר ברכות השבח מברכים מיושב!
 
הצג קובץ מצורף 1120
הקשר כתוב ברש"י מפורש על אתר, וההוכחה היא בדיוק להיפך!!
רש"י מסכת סנהדרין דף מב עמוד א ד"ה אמר אביי
אמר אביי - הואיל ומקבל פני שכינה הוא - מעומד בעי לברוכי, מפני כבוד שכינה שהוא מקבל. ע"כ.

מבואר להדיא ברש"י שמברכים מעומד לא מדין ברכות השבח אלא מדין 'מקבל פני שכינה' שזהו דין מיוחד בברכת הלבנה, אבל שאר ברכות השבח מברכים מיושב!
גם לדבריך (שאני נוטה להסכים איתם) זה לא בידו ההפך, אלא שעכ"פ אין משם ראיה

כי הרי יתכן שגם בזה וגם בזה כ"ה

ובברכת הלבנה כ"ה (אף?) מדין בפני עצמו של הקבלת פני שכינה

חוץ מזה, גם לדבריך הרי כ"ה לרש"י, ומאן יימר שזהו הפשט היחיד בענין זה

(ושמא רש"י לשיטתו בענין, וצריך לבדוק)

בר מן דין

הגר"י לא התכוון להקשות קושיא עצומה מה הקשר וכו', אלא בסה"כ זה חידוד שמובן יותר ע"פ דבריו, וזה אפילו לא סניף, ופשוט
 
י הרי יתכן שגם בזה וגם בזה כ"ה

ובברכת הלבנה כ"ה (אף?) מדין בפני עצמו של הקבלת פני שכינה
שערי דחוקים לא ננעלו.
חוץ מזה, גם לדבריך הרי כ"ה לרש"י, ומאן יימר שזהו הפשט היחיד בענין זה
לא כותבים ספר בצורה כזו!!
לשאול קושיא ולהעמיד יסוד, שנסתר מרש"י במקום - זה לא רמה של ספר הלכתי מובהק...
הגר"י לא התכוון להקשות קושיא עצומה מה הקשר וכו', אלא בסה"כ זה חידוד שמובן יותר ע"פ דבריו, וזה אפילו לא סניף, ופשוט
פשוט שלא ידע מדברי רש"י.
הוא התכוין אכן להוכיח מרש"י זה את היסוד שצריך ברכת השבח בעמידה, ולא היא!
 
לע"ד כוונתו שבברכות השבח יש הקבלת פני שכינה
ולכן לא קשה מרש"י
ולכן גם לא הביא הוכחה מרש"י כיון שבדברי רש"י מבואר שבברכת הלבנה צריך לעמוד ומי אמר שבכל שאר ברכות השבח יש הקבלת פני שכינה
 
לע"ד כוונתו שבברכות השבח יש הקבלת פני שכינה
ולכן לא קשה מרש"י
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף מב עמוד א
תנא דבי רבי ישמעאל: אילמלא (לא) זכו ישראל אלא להקביל פני אביהן שבשמים כל חדש וחדש - דיים. אמר אביי: הלכך נימרינהו מעומד.

לא כתוב את זה על כל ברכות השבח, אלא מיוחד בברכת הלבנה, ופשוט.

כבר כתבתי שלא כותבים ספר בצורה כזו, של להעלים דברי רש"י ולצפות שכולם יבינו את המהלך התמוה הזה, ודי בזה.
 
תנא דבי רבי ישמעאל: אילמלא (לא) זכו ישראל אלא להקביל פני אביהן שבשמים כל חדש וחדש - דיים. אמר אביי: הלכך נימרינהו מעומד.
לא כתוב את זה על כל ברכות השבח, אלא מיוחד בברכת הלבנה, ופשוט.
מה שפשוט לך, לא הופך לקושיה
 
מה שפשוט לך, לא הופך לקושיה
לא הבנתי מה יותר פשוט שרש"י כתב שהסיבה שעומדים בגלל הקבלת פני השכינה, זה בגלל כבוד השכינה, וזה ברור ופשוט, ואגב אני מילדות הבנתי את זה שברכתי על הלבנה, שמאחר שמקבלים פני שכינה "הילכך" צריך לומר מעומד- בגלל השכינה, ולא צריך להגיע לרש"י. ולכן להוציא מכאן חידוש שכל ברכות השבח צריך לעמוד, זה רחוק מאוד.
ולכן דברי הרב כהן ברורים, וכל עוד שאין תשובה ניצחת כנגד עדיף לא לנסות ליישב בכח דברי הראש"ל.
 
מה שפשוט לך, לא הופך לקושיה
שים לב למקום אחר שהביא את פירוש רש"י, והפירוש התמוה שפירש בדבריו
1738295860258.png
1738295880148.png

כאילו שהקבלת פני אביהם זה 'סימן' לברכת השבח ולא לברכת הנהנין.

מה הקשר??

כונת רש"י בדיוק להיפך, 'שבתוך ברכות השבח' יש משהו מיוחד יותר בברכת הלבנה שהיא קבלת פני שכינה, ולכן דוקא אותה צריך לומר מעומד ולא בכל ברכות השבח הרגילות, ופשוט.
 
עי' שו"ע סימן תכו ס"א בהגה ואין לקדש החדש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה. ע"כ.
מדבריו י"ל שהיא ברכת הנהנין, דאם הוא רק משום הקבלת פני שכינה, למה צריך שיהיו נהנין מאורה. אבל אחר שאמר רבי ישמעאל אלמלא זכו וכו' חזר להיות ברכת השבח. ולכך אמרינן מעומד.
ויש"כ לכהן שכבר בשעה 5.59 חצי שעה קודם נץ החמה, בעוד שרובם של חברי הפורום עדיין רדומים, הוא כבר נמצא בפעילות מבצעית...
 
עי' שו"ע סימן תכו ס"א בהגה ואין לקדש החדש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה. ע"כ.
מדבריו י"ל שהיא ברכת הנהנין, דאם הוא רק משום הקבלת פני שכינה, למה צריך שיהיו נהנין מאורה. אבל אחר שאמר רבי ישמעאל אלמלא זכו וכו' חזר להיות ברכת השבח. ולכך אמרינן מעומד.
סתירה מיניה וביה.
אתה טוען שלמעשה לדעת השו"ע זוהי ברכת הנהנין כיון שצריך ליהנות מאורה, אז מה הוא יעשה עם הגמ' הנ"ל?

קצת שכל ותורת החילוק לא יזיק.

גם בשביל ברכת השבח צריך שיהיה 'על מה לשבח'. השבח הוא על הלבנה שמאירה לנו, ולכן צריך שנראה את האור שלה. בדיוק כמו ברכת מאורי האש שלדעת רוב הראשונים היא ברכת השבח ואעפ"כ צריך שיאותו לאורו.
 
אני מילדות הבנתי את זה שברכתי על הלבנה, שמאחר שמקבלים פני שכינה "הילכך" צריך לומר מעומד- בגלל השכינה
כך הייתי שואל את הסובבים "חידה",למה צריך לעמוד בברכת הלבנה, ומשלא ידעו תשובה הייתי משיב להם שהרגע אמרת את זה "הלכך נמרינהו מעומד".
 
אתה טוען שלמעשה לדעת השו"ע זוהי ברכת הנהנין כיון שצריך ליהנות מאורה, אז מה הוא יעשה עם הגמ' הנ"ל?
אכן, מצד אחד בעינן שיהנה לאורה דהיינו ברכת הנהנין ומאידך גיסא צריך לאומרה מעומד.
אלא שגם ברכת המצות צריך לאומרו מעומד, שנאמ' בקמה וכו' אפילו ששם לא מקבל שפני שכינה.
על כן כשאביי אמר הלכך נימרינהו מעומד - מחמת קבלת פני שכינה, הוציא את הברכה הזו מגדר ברכת הנהנין אפילו שיסודה היא ברכת הנהנין, וא"כ י"ל שהוא כברכת השבח, כי להחשיבו כברכת המצוות א"א שאין זה נוסחה, ויש להאריך בפתגמא דנא ע"ד החידוד. ואכמ"ל
 
אכן, מצד אחד בעינן שיהנה לאורה דהיינו ברכת הנהנין ומאידך גיסא צריך לאומרה מעומד.
אלא שגם ברכת המצות צריך לאומרו מעומד, שנאמ' בקמה וכו' אפילו ששם לא מקבל שפני שכינה.
על כן כשאביי אמר הלכך נימרינהו מעומד - מחמת קבלת פני שכינה, הוציא את הברכה הזו מגדר ברכת הנהנין אפילו שיסודה היא ברכת הנהנין, וא"כ י"ל שהוא כברכת השבח, כי להחשיבו כברכת המצוות א"א שאין זה נוסחה, ויש להאריך בפתגמא דנא ע"ד החידוד. ואכמ"ל
לא הבנתי זה ברכת הנהנין או ברכת השבח?, אף פעם לא שמעתי שיש מוסג כזה ברכת הנהנין שיש לה דינים שברכות השבח, ועכ"פ אם קבלה היא נקבל, אבל אין לנו שום קבלה לכך שצריך לעמוד בברכת השבח מברכת הלבנה, חוץ מדברי הרב יצחק, שנסתרים מרש"י במקום. אז אין ענין לדחוק כאלה דחקים והמצאות רק כדי להסתדר עם דברי הרב יצחק.
ומה שכתבת שגם בברכת המצוות צריך לעמוד אפי' שלא מקבל פני שכינה, שם זה בגלל שכתבו בקמה (וכמו שהבאת), ואין מכאן ראיה לברכת השבח.
 
מה הפירוש שהתווסף?!
הרי זה בדיוק מה שכתוב במה שהובא קודם לכן...
הוא כתב מה התווסף
שים לב למקום אחר שהביא את פירוש רש"י, והפירוש התמוה שפירש בדבריו
שבמקום הראשון לא הביא את רש"י, ובמקום השני כן

אז לפני שמגיבים על הודעה נא להשים לב מה כתבו בה, כמה פעמים נתקלתי שהעירו לי תגובות שלא קשורות ובלי לקרוא מה שכתבתי.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית