מתאבק בעפר חכמי הדור
חבר חדש
- הצטרף
- 15/1/25
- הודעות
- 38
לא הבנתי זה ברכת הנהנין או ברכת השבח?, אף פעם לא שמעתי שיש מוסג כזה ברכת הנהנין שיש לה דינים שברכות השבח, ועכ"פ אם קבלה היא נקבל, אבל אין לנו שום קבלה לכך שצריך לעמוד בברכת השבח מברכת הלבנה, חוץ מדברי הרב יצחק, שנסתרים מרש"י במקום. אז אין ענין לדחוק כאלה דחקים והמצאות רק כדי להסתדר עם דברי הרב יצחק.אכן, מצד אחד בעינן שיהנה לאורה דהיינו ברכת הנהנין ומאידך גיסא צריך לאומרה מעומד.
אלא שגם ברכת המצות צריך לאומרו מעומד, שנאמ' בקמה וכו' אפילו ששם לא מקבל שפני שכינה.
על כן כשאביי אמר הלכך נימרינהו מעומד - מחמת קבלת פני שכינה, הוציא את הברכה הזו מגדר ברכת הנהנין אפילו שיסודה היא ברכת הנהנין, וא"כ י"ל שהוא כברכת השבח, כי להחשיבו כברכת המצוות א"א שאין זה נוסחה, ויש להאריך בפתגמא דנא ע"ד החידוד. ואכמ"ל
ומה שכתבת שגם בברכת המצוות צריך לעמוד אפי' שלא מקבל פני שכינה, שם זה בגלל שכתבו בקמה (וכמו שהבאת), ואין מכאן ראיה לברכת השבח.