א"א להגיד דברים בשמו, כשזה לא נכון.יכול להיות שלמד כן בדעתו.
(כמדומני ראיתי שרק השיב "אסור")
צריך להגיד שאמר אסור, ואני חושב כי זה בגלל כך וכך, ולכן ה"ה להלכה כך וכך.
א"א להגיד דברים בשמו, כשזה לא נכון.יכול להיות שלמד כן בדעתו.
(כמדומני ראיתי שרק השיב "אסור")
ומרן זצוק"ל לא השיב הטעם אלא הדין כדרכו בקודש.
בפשטות אבל זה הטעם.ומרן זצוק"ל לא השיב הטעם אלא הדין כדרכו בקודש.
בפשטות אבל זה הטעם.
א"א להגיד דברים בשמו, כשזה לא נכון.
צריך להגיד שאמר אסור, ואני חושב כי זה בגלל כך וכך, ולכן ה"ה להלכה כך וכך.
בפשטות אבל זה הטעם.
אינו מובן אם הוא מברך סתם ברכה בוודאי שלא שייך לומר שזה בא בעבירה כיון שנמצא כאןבדיוק על ה"לכאורה" הזה אנחנו דנים.
כי אפש"ל שעצם זה שפלוני הכהן נמצא פה הוא מברך, כלומר שאם הוא לא היה הוא לא היה מברך את הברכה וברכתו שלו נגרמה בגלל שהיה שם באיסור.
לא את זו שבירך כאן. זו שבירך כאן באה מחמת ציבור זה, ומחמת קריאת התורה הזאת.אינו מובן אם הןא מברך סתם ברכה בוודאי שלא שייך לומר שזה בא בעבירה כיון שנמצא כאן
אטו אם היה במקום אחר לא היה מברך את אותה ברכה.
אין המקום חייב את הציבורלא את זו שבירך כאן. זו שבירך כאן באה מחמת ציבור זה, ומחמת קריאת התורה הזאת.
במקום אחר יש ציבור אחר ולהם יש חובה אחרת לקרוא בתורה, ולכל ציבור יש חובה משלו מתקנת עזרא, והוא יכול לברך כאן רק בגלל שיש כאן ציבור, א"כ אלמלא היה כאן לא היה מברך את הברכה הזאת שבירך
לפי דברים אלה גם ברכת כהנים יהיה מותר לענות.אין המקום חייב את הציבור
אלא כיון שנתאספו ציבור חייבים
ובמקרה הם נתאספו למקום שאסור להיות בו
ואם למשל רק במירון היה אפשר לקרוא בתורה הייתי מקבל דבריך שהמקום הזה הביא את החיוב
אבל כאן אין המקום הביא את החיוב
אלא הציבור הביא את החיוב
ובמקרה הם במקום אסור
לפי דברים אלה גם ברכת כהנים יהיה מותר לענות.
יתכן טעמים נוספים, מטעם הגזירה שהוזכרה בשו"ע
הרב @ישראלי יישר כחך.עניית אמן על ברכות עליה לתורה של כהן בציון הרשב"י
אמר בשיעור דכהן העולה לתורה בציון הרשב"י, אין לענות אחריו אמן.
ולא ידעתי מניין המציא דבר זה, דכיון שעבר על מצוה אחת (לשיטתו, מנהג רבים מחכמי ירושלים היה שכהנים נכנסים לציון הרשב"י) אי אפשר לענות על ברכותיו. ואף אי נימא כדבריו לא מצינו ידינו ורגלינו ואין לענות כמעט לאף אחד על ברכותיו. ואילו הוא בעצמו אמר דחילוני ספרדי אפשר לענות אמן אחר ברכותיו. וצע"ג.
אה''נ גם ברכת כהנים יהיה מותר.לפי דברים אלה גם ברכת כהנים יהיה מותר לענות.
(אבל כמו שכתבתי רוב ככל הרבנים המתירים התירו מחמת שזה מח' ויש להם על מה לסמוך וכו')
ועכ"פ לפי הנ"ל אין חילוק בין ברכת כהנים לעליה לתורה.
החיוב שייך בכל מקום, אבל בכל מקום יש ברכה לציבור ששם, ואת הברכה על קיום התקנה לציבור שכאן - הציבור שכאן גרם, וזה שתיאורטית הוא יכל לברך במקום אחר את אותה מטבע ברכה זה נכון, אבל את הברכה הזו הוא מברך מחמת הציבור שכאן שיצר את החיוב, נמצא שאם לא היה בקרבת הציבור לא היה מברך, והיותו כאן היא הסיבה היחידה שבידו לברך, ובזה שייך שפיר לומר מצוה הבאה בעבירה, וכל זה רק כדי לפרש את הסברא שכתב קודם הרב אברימי, ולענ"ד היא מחוורת וברורה, אבל איננה מוכרחתאין המקום חייב את הציבור
אלא כיון שנתאספו ציבור חייבים
ובמקרה הם נתאספו למקום שאסור להיות בו
ואם למשל רק במירון היה אפשר לקרוא בתורה הייתי מקבל דבריך שהמקום הזה הביא את החיוב
אבל כאן אין המקום הביא את החיוב
אלא הציבור הביא את החיוב
ובמקרה הם במקום אסור
בדיוק.אה''נ גם ברכת כהנים יהיה מותר.
מאידך אם תאמר שזה מצד מה שכתוב בטוש"ע הלכות ברכת כהנים שהנטמא למתים אינו נושא את כפיו ונוטלין ממנו מעלות כהונה, לכאורה זה לא שייך באומר מותר, רק במזיד כמבואר בפוסקים שם.בדיוק.
ובשו"ת השואל ששאל עשרות רבנים זכורני שלא ראיתי מי שכתב להקל מהטעם הנ"ל גבי ברכת כהנים.
חילוק ברור.ואולי יש לחלק בין ציבור שקבוע שם לבין ברכות הנהנין שהוא ארעי ונייד,
לכאורה דמי לברכת כהנים וברכות התורה, כי הם נמצאים שם ו"העבירה" שנכנס לשם מסייעת לו לברך.וא"כ יש לדון בסעודה כגון ברית או בר מצוה ובא כהן ומברך אחת הברכות שבאות מחמת סעודה או מחמת ברית האם יענו אחריו אמן ? או כהן שעולה ש"צ במירון האם ג"כ אין עונים אחריו אמן ?
וצריך עוד עיון ובירור בזה.