לא מדוייק,הגר''י הלל שליט''א כתב על זה ספר שלם
הבית יוסף תמיד פסק כהזוהר.ומהרא"ל צינץ זצ"ל כתב בשו"ת משיבת נפש (חלק א' סימן טז), וזה לשונו: "וידעתי כי במדינתכם כרוכים אחר דברי הגאון מהר"א מווילנא שמחמיר מאוד, מכל מקום אהבתי צדק להצדיק מנהגן של ישראל. ואם כי לא קם כמוהו מימות הקדמונים, להיות כל התורה כולה נגלה ונסתר כשולחן ערוך לפניו, מכל מקום חלילה למשוויה כולי עלמא רשיעא לעבור על לאו דאורייתא, ומה גם שהדברים שכתבתי הם ברורים לכל מבין, ודברי הגאב"ד מה שכתב... אין לו מובן כלל, גם פירושו בירושלמי. ולא יפלא שישיג פעוט וכשל כח ביגיעה רבה ועצומה, מה שלא ישיג הענק דרך העברה בעלמא, ומי לנו גדול מרשב"י דנהירין ליה כל שבילי דרקיעא וכל העולמות העליונים, ואע"פ כן רובא דרובא לית הלכתא כוותיה. ורב אשי שאמר אם הראשונים כבני אדם וכו', אע"פ כן פסקינן הלכה כבתראי. הא למדת שאין ראיה מגודל מעלת האיש לקבוע הלכה כמותו".
לא מדוייק, ויש בזה אריכות דברים אצלי.לא הבנתי מאי נפק"מ בכל זה, וכי יש מי שמפקפק בגדלותו של האר"י?
ולהלכה ממילא אין נפק"מ, כי לא בשמים היא.
ומהרא"ל צינץ זצ"ל כתב בשו"ת משיבת נפש (חלק א' סימן טז), וזה לשונו: "וידעתי כי במדינתכם כרוכים אחר דברי הגאון מהר"א מווילנא שמחמיר מאוד, מכל מקום אהבתי צדק להצדיק מנהגן של ישראל. ואם כי לא קם כמוהו מימות הקדמונים, להיות כל התורה כולה נגלה ונסתר כשולחן ערוך לפניו, מכל מקום חלילה למשוויה כולי עלמא רשיעא לעבור על לאו דאורייתא, ומה גם שהדברים שכתבתי הם ברורים לכל מבין, ודברי הגאב"ד מה שכתב... אין לו מובן כלל, גם פירושו בירושלמי. ולא יפלא שישיג פעוט וכשל כח ביגיעה רבה ועצומה, מה שלא ישיג הענק דרך העברה בעלמא, ומי לנו גדול מרשב"י דנהירין ליה כל שבילי דרקיעא וכל העולמות העליונים, ואע"פ כן רובא דרובא לית הלכתא כוותיה. ורב אשי שאמר אם הראשונים כבני אדם וכו', אע"פ כן פסקינן הלכה כבתראי. הא למדת שאין ראיה מגודל מעלת האיש לקבוע הלכה כמותו".
האר''י לא הוסיף ולא גרע משום מצוהפרק א
א. אלה המצוות, אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה (תו"כ ויקרא כז לד, מגילה ב ע"ב). - משמע שאין להוסיף מצוה.
על האר''י לא נאמר לא בשמים היא, כי קיבל מאליהו הנביא בגוף גשמי ואליהו קיבל ממשה רבנו, לכן דבריו יותר מדויקים כי האר''י הוא כלי שלישי ממשה רבנו בעצמו .ב. שלשת אלפים הל' נשתכחו בימי אבלו של משה, אמרו לו ליהושע שאל (=ברוה"ק שיפרשם לך. רגמ"ה) א"ל לא בשמים היא וכו' (תמורה טז ע"א). - משמע שגם אין להחזיר דבר שנשכח.
עיין שם בראשונים, ושאין שום קשר בין הא להא ודו'קג. וגבי תנורו של עכנאי, אר"י לא בשמים היא (ב"מ נט ע"ב). - משמע שגם אין להכריע במחלוקת.
לא קשורד. וכ"ז מפורש ברמב"ם (יסוה"ת ט א-ד, ובפיה"מ).
בפשטות מהא דקי''ל כב''ה צריך לומר דקי''ל דאין משגיחין בבת קול, ומהגמ' בברכות נב. מוכרח כן.ה. וקשה מהא דעירובין (יג ע"ב) יצתה ב"ק ואמרה הלכה כב"ה (ולענין אם ב"ש עשו כדבריהם או לא, הנה לתי' קמא, ולתי' בתרא שם ואליבא דמ"ד לא עשו, משמע דמשגיחין בב"ק. ורק לתירוצא בתרא ואליבא דמ"ד עשו משמע דאין משגיחין בבת קול). ועכ"פ לדידן דפסקינן כב"ה קשיא והא לא בשמים היא (ועיין שה"ג (ח"א מע י' אות רכד) שמה שאנו פוסקים כב"ה הוא משום ב"ק).
אכן.לא הבנתי מאי נפק"מ בכל זה, וכי יש מי שמפקפק בגדלותו של האר"י?
האר'י לא יכול לטעות ??שכותבים על האריז"ל: "טעה"!!!
ה' יצילנו.
יש אנשים בדורינו, שכותבים על האריז"ל: "טעה"!!!
ה' יצילנו.
אצלנו בבימה"ד לא מדברים כך לא על תנאים אמוראים וראשונים.האר'י לא יכול לטעות ??
היכן מצינו שלכתוב על חכם שהוא 'טעה' שזה אפיקורסות?אבל לא כותבים בסגנון האיפקורסי הזה!
אכן מדאי חריף.אפיקורוס
היכן מצינו שלכתוב על חכם שהוא 'טעה' שזה אפיקורסות?
היכן מצינו בגדרי ההלכה שמי שכותב על חכם שהוא טעה שמותר לכנותו אפיקורוס?
הרמב"ן כתב על אברהם אבינו חטא גדול חטא וכו', וכן על שרה אמנו - עיין בפרשת לך לך. הרבה הקשו עליו בזה. שם עוד כתב כן מסברא דיליה בלא ראיות.ואמנם מצינו להרמב"ן נקט לשון כזאת כלפי חכם אחר שנולד 50 שנה לפניו
אם זה מפי אליהו הנביא, אז לא. ראה לדוג' בשו"ת ביכורי יעקב להגרי"ח זריהן זצ"ל (רבה של טבריה חיו"ד סי"ט), ששם אכן האריך לבאר כי אין הלכה כמרן האר"י בגלל ששם הוא עוסק בסברת האר"י שאמרה עפ"י הפשט בלבד. וכתב שם שלכן ניתן לחלוק עליו. וגם דברי הרב משיב כהלכה תמוהים, מפני שמהרח"ו העיד כי כל דברי האר"י גם ע"פ הסוד היה מקדים להם שישה דרכים עפ"י הפשט, וא"כ אין כאן דין של לא בשמים היא. וכ"כ הגר"מ אליהו במבואו הגדול לשו"ת מאמר מרדכי ח"א, ועוד.האר'י לא יכול לטעות ??
הרמב"ן כתב על אברהם אבינו חטא גדול חטא וכו', וכן על שרה אמנו - עיין בפרשת לך לך. הרבה הקשו עליו בזה
בדרך כלל זה מקור מחז''ל.הרמב"ן כתב על אברהם אבינו חטא גדול חטא וכו', וכן על שרה אמנו - עיין בפרשת לך לך. הרבה הקשו עליו בזה. שם עוד כתב כן מסברא דיליה בלא ראיות.
אל תכניס עצמך להכריע בין כאלה שאין לך אפשרות להכריע ביניהם. כבד שני הצדדים. וד''ב.דרך אגב, בנושא שהעליתי לגבי כי בנו בחרת - האר"י עצמו כתב שהאומרים כי בנו בחרת 'טועים טעות גמור' כלומר 'כל' הגאונים וגם האמוראים שהגאונים קיבלו מהם וכל הראשונים כולם 'טעו טעות גמורה'. כמובן שישר תענה וכולם יענו אחריך. לאר"י מותר ולך אסור.
לי כואב משפט זה על כל גדולי ישראל, ובמקום לכאוב את כאבו של האר"י - תכאבו את כאבם של גדולי ישראל שאמרו עליהם את אותו המשפט.
וגם דברי הרב משיב כהלכה תמוהים, מפני שמהרח"ו העיד כי כל דברי האר"י גם ע"פ הסוד היה מקדים להם שישה דרכים עפ"י הפשט, וא"כ אין כאן דין של לא בשמים היא. וכ"כ הגר"מ אליהו במבואו הגדול לשו"ת מאמר מרדכי ח"א, ועוד.
אם זה בסברא בעלמא כמו שהם עשו - אה"נ.האם הותרה הרצועה לכל אברך להשתמש בלשונות שמצא בספרים ולפעור פיו על גדולי הדור ועל גדולים שחיו 500 שנה לפניו והעניקו חמה בקומתם?
יש אפשרות להכריע שעם ישראל במשך יותר מ1000 שנה לדורותיו לא טעה! נקודה.אל תכניס עצמך להכריע בין כאלה שאין לך אפשרות להכריע ביניהם.
אין ויכוח על זה שהאר"י היה גדול בכל מקצועות התורה, והיה רב כוחו בש"ס ובפוסקים.אם באים לדבר משבחי האר"י, ראוי להתייחס דוקא לחלק הנגלה שלו ולא לחלק המיסטי.
הרב הגדול האלקי החסיד, מורי ורבי כמהר"ר יצחק לוריא אשכנזי זלה"ה, מלא תורה כרמון, במקרא במשנה בתלמוד בפלפול במדרשים והגדות במעשה בראשית במעשה מרכבה" (שער ההקדמות, דף ד ע"א).
גם בענין עסק ההלכה בעיון עם החברים ראיתי למורי זלה"ה, מתגבר כארי בכח בעת שהיה עוסק בהלכה, עד שהיה נלאה, ומזיע זיעה גדולה. ושאלתי את פיו מדוע טורח כ"כ, והשיב לי כי הנה העיון לשבר הקליפות שהם הקושיות שיש בהלכה ההיא, שאין מניחים לאדם להבין אותה, ולכן צריך האדם לטרוח ולהתיש כחו אז. כי לכן נקרא התורה תושיה, שמתשת כחו של העוסק בה, ולכן ראוי לטרוח ולהתיש כחו בהיותו עוסק בהלכה (שער המצות, ואתחנן).
ושמעתי ממורי ז"ל, שהיה תמיד מעיין ששה פירושים של פשט בהלכה, ופירוש הז' ע"ד הסוד (שער רוה"ק, מהדו' ברנדוויין דף לה טור ב, ד"ה גם).
אריה דבי עילאי המקובל החסיד כמהר"י לוריא אשכנזי זלה"ה, ואחריו קם תלמידו אשר שפך את רוחו עליו, אביר הרועים הוא אדוני אבי מורי זלה"ה, אשר בתחלה מלאו כרסם מהויות דאביי ורבא לתורה ולתעודה, ואח"כ נכנסו לפרדס בדרך אמת ילכו בה, ואת המעשה אשר יעשון בכונות אמיתיות (שו"ת באר מים חיים, למהרש"ו, סי' יט).
וכתב בשם הגדולים (ח"א מע' י אות שלב) ובבחרותו כתב שיטה על מסכת זבחים בחברת רבו הרב בצלאל. ע"כ.
עוד שם, וז"ל: גם בתוך שו"ת מרן כ"י (אבקת רוכל סי' קלו) ראיתי שכתוב שם שאלה ששאל החכם השלם המקובל כמה"ר יצחק אשכנזי, ולפי הרשום בדעתי היתה השאלה בנדון אחד מדיני ממונות, והיה מצדד צדדים בשאלה מבלי הזכיר שום ספר. ומרן יסד תשובתו על השאלה, וכתב נראה שהחכם השלם השואל אמר צד זה משום סברת פוסק זה, וכתב דבר זה לצאת י"ח פוסק זה, וכיוצא כל התשובה כמעט לבאר דברי השאלה שעל אדני פז סברת הפוסקים היא, והסכים למה שנראה שנטה דעת הרב השואל, עכ"ל. (א"ה, אבל באמת בתשובת אבק"ר שלפנינו נראה שלא הסכים עם הרב השואל, ואדרבה נראה דלענין מעשה פליג עליה, והחיד"א לא כתב אלא כפי הרשום בדעתו כלשונו, מ"מ רואים שלא נפלאת היא בעיניו לחשוב שבח כזה על רבנו האר"י, אף בתשובה הלכתית). - וראה ויכוח מעניין בין רבנו יוסף חיים לבין הר"ר רפאל אהרן בן שמעון (סוד ישרים ח"ג סי' ט, טוב מצרים מע' י אות כט, סוד ישרים ח"ד סי' ב) אם תשובה זו יצאה מתחת יד האר"י או לא.
לי כואב משפט זה על כל גדולי ישראל
אם זה היה לשון מזלזלת הוא לא היה כותב את זה על אחרים. כנראה שהוא הבין שזה לא לשון מזלזלת.ומשום כאב זה אתה מחזיר לאר"י שהוא טעה?
תכתוב שנראה לך אחרת, מבלי להשתמש במטבע לשון מזלזלת
אם מוכיחים בבירור גמור ש'מה שאמר' זה טעות - זה נקרא שהוא 'טעה'. למה יש בזה איזה זלזול? הוא אמר דברים שהוכחו כלא נכונים.