תלמידי מרן רבינו הגדול רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
סיפר לי הגאון הרב שלמה חנניה שליט"א ראש בית המדרש 'שערי ניסים':
העזתי ושאלתי פעם את חכם בן ציון זצ"ל,
בזכות מה כל הברכות שכבודו מברך מתקיימות?
ענה לי,

לפתע נתלהבו פניו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, והוא גילה לאחיינו סדר תפילה מסוגל במיוחד
הגר"ש חנניה זכה להתלוות לדודו הגדול רבינו 'ה'אור לציון' רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, לתפילה נשגבה בכותל המערבי אחר חצות הלילה • בפתע פתאום נתלהבו פניו של הגרב"צ, ולאחר שזכה להארה שמימית מיוחדת, גילה לאחיינו סדר תפילה שעל ידו יוכל לפעול ישועה בכל זמן • ביום הילולא, יום שלישי הקרוב, הגר"ש חנניה יאמר את התפילה במיוחד על תורמי 'קופת העיר'
 
לא מאמין לסיפור. לא מתאים לו בעליל. הוא היה שותק בלי לספר שהוא שותק.
תפנה לרב צבי עידן שנכח שם. וכך סיפר.
אמרו לו שהרב עובדיה אמר שאשתו לא שומעת בקולו. והוא כבר בא להשיב, אבל מנע עצמו ואמר "אני מקבל שכר על השתיקה".
 
לפתע נתלהבו פניו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, והוא גילה לאחיינו סדר תפילה מסוגל במיוחד
206005.jpg
 
תפנה לרב צבי עידן שנכח שם. וכך סיפר.
אמרו לו שהרב עובדיה אמר שאשתו לא שומעת בקולו. והוא כבר בא להשיב, אבל מנע עצמו ואמר "אני מקבל שכר על השתיקה".
חוזרני בי.
היה נשמע שהוא "אמר" את זה כאמירה, וזה לא מתאים לו. סיטואציה של פליטת פה משהו אחר.
 
היעלה על דעתך שהכף החיים יבזה את מרן הבא"ח???
כתבתי שבכ 80 מקומות הוא לא הזכיר שהוא חולק עליו לעומת הרבה מקומות שהוא כן מזכיר
ואף אחד לא דיבר על ביזוי אלא 'מפני הכבוד' ודו"ק
חשוב שתקרא שוב את דברי הרב שראבני
 
לא בהכרח, כי לפעמים הדיבור הוא לימוד לדורות, וחכם בן ציון ידע מתי לשתוק ומתי לדבר.
נכון, ודוקא כ'לימוד' על חשבון נדנוד נגיעה בכבודו של הרב עובדיה ('הוא מבזה אבל אני אשתוק') הוא מעולם ולעולם לא היה אומר. מה שכן התקבל על דעתי זה מה שהובהר לאחמ"כ שזו היתה חצי פליטת פה.
 
כתבתי שבכ 80 מקומות הוא לא הזכיר שהוא חולק עליו לעומת הרבה מקומות שהוא כן מזכיר
ואף אחד לא דיבר על ביזוי אלא 'מפני הכבוד' ודו"ק
חשוב שתקרא שוב את דברי הרב שראבני
הנה לך דברי הרב שראבני מילה מילה
יש לנו קבלה מראש הישיבה חכם עזרא עטייה שלא לבזות שום חכם גם כשטעה וכך הוא גם מנהג ירושלים וכו'
ועל מש"כ שכך הוא מנהג ירושלים כתבו שהוא צע"ג.
ואתה הגבת על כך
לכאורה כוונתו שכך ראה שהתנהגו 'חכמי ירושלים' וכפי הידוע שהכפה"ח בכ 80 מקומות חלק על הבא"ח בלי להזכירו מפני הכבוד
ועל דבריך אלו אני שואל
היעלה על דעתך שהכף החיים יבזה את מרן הבא"ח???
היתכן כדבר הזה??? וודאי שדברי הרב שראבני שלא לבזות כשטעה, לא נאמרו על כף החיים.
 
הנה לך דברי הרב שראבני מילה מילה
יש לנו קבלה מראש הישיבה חכם עזרא עטייה שלא לבזות שום חכם גם כשטעה וכך הוא גם מנהג ירושלים וכו'
ועל מש"כ שכך הוא מנהג ירושלים כתבו שהוא צע"ג.
ואתה הגבת על כך

ועל דבריך אלו אני שואל

היתכן כדבר הזה??? וודאי שדברי הרב שראבני שלא לבזות כשטעה, לא נאמרו על כף החיים.
סליחה
לא הבנתי את כוונתך
 
היעלה על דעתך שהכף החיים יבזה את מרן הבא"ח???
אכן, לא יעלה על הדעת שכשיש מחלוקת בהלכה, זה בזיון. ואם הכה"ח יחלוק על הבא"ח זה בזיון.
זה היה רק מחשבתם של הני מבבלאי טפשאי שאמרו, שכשמרן זצ"ל חלק על פסקי מרן הבא"ח זצ"ל הוא מזלזל בו, וע"ז השיב מרן במה מקומות כדרכה של תורה.
 
אכן, לא יעלה על הדעת שכשיש מחלוקת בהלכה, זה בזיון. ואם הכה"ח יחלוק על הבא"ח זה בזיון.
זה היה רק מחשבתם של הני מבבלאי טפשאי שאמרו, שכשמרן זצ"ל חלק על פסקי מרן הבא"ח זצ"ל הוא מזלזל בו, וע"ז השיב מרן במה מקומות כדרכה של תורה.
אבל בדורנו צצו להם כל מיני שהתחילו לדבר ולכתוב בצורה מבזה "לא ידע" "לא שמע" "לא ראה" וכל מיני כזבים ודמיונות
 
כתב בספר ברית יעקב (סי' מא הערה ה עמוד שיד, וכן הוא בספרו דברי יעקב חיים ח"א סי' א דף יח), כי כן דרכו הטובה של הכף החיים זצ"ל, שכאשר בא לחלוק או להוציא מדברי רבותינו האחרונים דלא סבירא ליה כוותיהו, אינו נוקב בשמם המפורש, אלא כותב בסתם והמבין יבין, ושכיח דעביד כן כשבא לחלוק על מוה"ר רשכבה"ג הגרי"ח ז"ל בעל הבן איש חי, והדברים ידועים להוגים והרגילים בספר הקדוש כף החיים. ואכמ"ל להאריך במה שקבלתי מהזקנים בזה. עכ"ד.
 
אבל בדורנו צצו להם כל מיני שהתחילו לדבר ולכתוב בצורה מבזה "לא ידע" "לא שמע" "לא ראה" וכל מיני כזבים ודמיונות
ביבי"א, בחלק ט בהערות והארות על האור לציון, יש מקומות שהעיר שלא ראה או נעלם ממנו, וכזאת תמצא בספרי השו"ת, גם לפני מאות שנים שכתבו דאישמטתיה וכיו"ב (אולי תעשה חיפוש באוצר החכמה ותראה כמה פעמים נזכר בספרים ואישמטתיה או ונעלם מעינו הבדולח).
 
ביבי"א, בחלק ט בהערות והארות על האור לציון, יש מקומות שהעיר שלא ראה או נעלם ממנו, וכזאת תמצא בספרי השו"ת, גם לפני מאות שנים שכתבו דאישמטתיה וכיו"ב (אולי תעשה חיפוש באוצר החכמה ותראה כמה פעמים נזכר בספרים ואישמטתיה או ונעלם מעינו הבדולח.
מרן זצ"ל הוא לא מאלו האמורים
ומאז ומעולם היה כדבר הזה דאישתמיטיה, ומה שהתחדש בדורנו הוא שגם על דברים הנזכרים מפורש נכתב לא ראה לא ידע וכו' וכו'.
 
ומאז ומעולם היה כדבר הזה דאישתמיטיה, ומה שהתחדש בדורנו הוא שגם על דברים הנזכרים מפורש נכתב לא ראה לא ידע וכו' וכו'.
בזמן האחרון יצא לעיין בשו"ת נודע ביהודה בהוצאת מכון ירושלים, ובסוף יש הערות והארות מאות רבות מגדולי הפוסקים שהעירו על הנו"ב. ויש שהעירו שנעלם ממנו, ואחרים העירו שלא נעלם. וכן היה לעולמים. וכזאת תמצא ביבי"א שהעיר על מי שהעיר שנעלם.
 
'נעלם ממנו' 'נעלם ממנו' 'נעלם ממנו'... בינתיים השכל הישר נעלם... ההבנה נעלמה...

עם כל הקושיות 'שאין להם תשובה' אפשר פשוט לעיין באול"צ ולהיות מופתעים בכל פעם מחדש מישרות הבנתו ועומק עיונו של מרן חכם בן ציון זצ"ל, פשוט צריך לרדת לעומק דעתו... ואז מגלים פנינים (וכ"ה ממש בספרי מרן הגר"מ אליהו זצ"ל).

והוא מעין מה שאמר מרן הגרב"צ גופיה על הקושיות ה'מפוצצות' על מרן הבא"ח, שפשוט צריך לעיין הדק היטב בדבריו, וכשעושים זאת - נדהמים מעומק העיון ומהמהלכים שסלל בסוגיא (הובא בספר רבנו האור לציון).
 
הרב זכריה, במחילה, לא למד בפורת יוסף.
כנראה שהוא תלמידו מחמת השיעורים ביום שישי
שיבוש מוחלט. למד ארבע שנים רצופות בשיעור היומי מלבד השיעורים בשישי ושימוש חכמים.
 
ראשי תחתית