דעת גדולי ישראל על השקעות, בעד או נגד

כמדומני שכבר עלה הנידון באשכול אחר לפני תקופה
(אומנם הנידון בכותרת לא מדבר על עצם ההשקעה, אבל כן באותו נושא וניתן ללמוד את דעת הרב בעניין)

 

קבצים מצורפים

לא מתחיל להבין את יסוד השאלה.

מאי שנא בין דירה להשקעה לבין השקעה בסנופי?!

מה ההבדל בין מניח כספו בגמ"ח המרכזי לבין אם משקיע בבורסה?!

שמענו על מישהו שאמר לא לרכוש דירה להשקעה למשל?!
 
שמעתי מספר פעמים שמרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל התנגד להשקעות באופן כללי, ואמר שההשקעה הכי טובה זה בגמ"ח כספים שפירותיהם בעוה"ז, ונראה לי ששמעתי פעם שכן ד' הגר"י זילברשטיין שליט"א, אבל אינני בטוח.
 
שמעתי מספר פעמים שמרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל התנגד להשקעות באופן כללי, ואמר שההשקעה הכי טובה זה בגמ"ח כספים שפירותיהם בעוה"ז, ונראה לי ששמעתי פעם שכן ד' הגר"י זילברשטיין שליט"א, אבל אינני בטוח.

כמדומה שאמר שההשקעה הכי טובה זה בגמ"ח וכו' ופשוט.

אבל להוציא מזה שהתנגד להשקעות?! תמוה מאוד!
 
עיקר השאלה היא האם אין בזה סתירה לאמונה ובטחון, ואני מחפש לשמוע מדברי רבותינו שעודדו לדבר זה בחיוב וכד' מרנן הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש שליט"א שאמרו שאין בזה שום סתירה.
 
עיקר השאלה היא האם אין בזה סתירה לאמונה ובטחון, ואני מחפש לשמוע מדברי רבותינו שעודדו לדבר זה בחיוב וכד' מרנן הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש שליט"א שאמרו שאין בזה שום סתירה.

ממ"נ,

אז גם לעסוק לפרנסתך - זו סתירה לביטחון, וגם לקנות לחם במכולת - זו סתירה לביטחון,
 
מי שמבין כמה אפשר להרוויח בהשקעות נכונות לטווח רחוק
וכמה עול זה מוריד אחר כך מהציבור
מבין שגמ"ח זה טוב רק לזמן קצר של שנה שנתיים
לטווח ארוך זה ממש לכלות ממנו
בגלל האינפלציה בעיקר וגם הפסד יכולת הרווח
אדם יכול להכפיל את כספו תוך כמה שנים ולא מדבר על השקעות מפוקפקות אלא במדדים עולמיים
 
לא מתחיל להבין את יסוד השאלה.

מאי שנא בין דירה להשקעה לבין השקעה בסנופי?!

מה ההבדל בין מניח כספו בגמ"ח המרכזי לבין אם משקיע בבורסה?!

שמענו על מישהו שאמר לא לרכוש דירה להשקעה למשל?!
מה ההבדל?
שכאן הוא יחתן את ילדיו מכספו שלו (אולי יצטרך עוד השלמה. אולי) וכאן ב"""גמ"ח""" המרכזי הוא יקבל הלוואה בריבית מופרעת.
 
מה ההבדל בין מניח כספו בגמ"ח המרכזי לבין אם משקיע בבורסה?!
ההבדל הוא שאם זה בגמ"ח הוא מקיים חסד בכל רגע, אבל מצד שני יש את החסד עבור ילדיו, ובזה נחלקו השיטות
עוד הבדל הוא אם רוצה לתת את המעשרות לזה, אם זה מופקד בגמ"ח, ודאי שאפשר, כי זה משמש כחסד בינתיים, אבל אם זה לא בגמ"ח אלא בהשקעה מהיכ"ת להתיר להשתמש בכספי מעשרות
 
ההבדל הוא שאם זה בגמ"ח הוא מקיים חסד בכל רגע, אבל מצד שני יש את החסד עבור ילדיו, ובזה נחלקו השיטות
עוד הבדל הוא אם רוצה לתת את המעשרות לזה, אם זה מופקד בגמ"ח, ודאי שאפשר, כי זה משמש כחסד בינתיים, אבל אם זה לא בגמ"ח אלא בהשקעה מהיכ"ת להתיר להשתמש בכספי מעשרות
כמדומני שכבר עלה הנידון באשכול אחר לפני תקופה
(אומנם הנידון בכותרת לא מדבר על עצם ההשקעה, אבל כן באותו נושא וניתן ללמוד את דעת הרב בעניין)

 
ההבדל הוא שאם זה בגמ"ח הוא מקיים חסד בכל רגע, אבל מצד שני יש את החסד עבור ילדיו, ובזה נחלקו השיטות
חסד לטווח קצר ועם קצת אנשים.
לעומת אם אף אחד לא יפותה להניח את כספו באותם בנקים המכונים משום מה """גמחים""" ואזי הם יסגרו והציבור ילמד להשקיע בתבונה ולהרוויח את כספו ביושר ויפסיקו לשלם 20 שנה ריבית מופרעת בשביל שהילד יקבל הלוואה, זה לדעתי חסד גדול יותר.
 
1. אין ספק שמי שמניח כסף בגמ"ח לטובת הנצרכים לו - קדוש ייאמר לו.

2. מאידך, בעיני, להניח את כל הכסף בגמ"ח זה בערך כמו שיבוא אברך ממוצע שיאמר שהוא תורם את דירתו וכל מה שיש לו לצדקה,

ואז הוא ואשתו ובניו יצטרכו ליהנות מהצדקה... כי אין ברירה.

3. השקעות זו לא ערובה להיות עשיר, זה מינימום השתדלות לחתן את ילדינו בכבוד.
 
חסד לטווח קצר ועם קצת אנשים.
לעומת אם אף אחד לא יפותה להניח את כספו באותם בנקים המכונים משום מה """גמחים""" ואזי הם יסגרו והציבור ילמד להשקיע בתבונה ולהרוויח את כספו ביושר ויפסיקו לשלם 20 שנה ריבית מופרעת בשביל שהילד יקבל הלוואה, זה לדעתי חסד גדול יותר.

מה שכן חשוב מאוד להבחין בין "גמ"חים" שלא נותנים "מענקים" מפוקפקים, ו"הלוואות" בריבית דריבית במסווה של חסד.

ששם אני גם לא בטוח שישנה איזו מצוה לתת להם....

לבין הגמ"חים האמיתיים, הישנים והטובים, שבאמת נותנים הלוואות לצריכים לזה.
 
חשוב מאוד להבחין בין "גמ"חים" שלא נותנים "מענקים" מפוקפקים, ו"הלוואות" בריבית דריבית במסווה של חסד.

ששם אני גם לא בטוח שישנה איזו מצוה לתת להם....

לבין הגמ"חים האמיתיים, הישנים והטובים, שבאמת נותנים הלוואות לצריכים לזה.

כשאתה מניח כסף בגמ"ח רגיל, אתה בתכלס' עושה חסד עם יהודים .

אבל זה בגמ"ח אמיתי, שלא מתנהל עם הבטחות על הקרח ו"מענקים" שהם לענ"ד בס"ה עוקץ מושלם.
 
כמדומני שכבר עלה הנידון באשכול אחר לפני תקופה
(אומנם הנידון בכותרת לא מדבר על עצם ההשקעה, אבל כן באותו נושא וניתן ללמוד את דעת הרב בעניין)
תראה שהגרשי"ז שליט"א לא התיר בקלות להשתמש במעשר לצורך השקעות, הוא מתנה את זה למי שיעשה תנאי
ובמילים אחרות, מי שרוצה לקיים מעשר כהלכה לא יכול לסחור בו
אולי את החומש כמ"ש שם הגרשי"ז
ולכן יש צורך בגמחי"ם
מומלץ ללמוד ספר אהבת חסד, יעשה לך קצת סדר בנושא לפני שאתה רוצה לחנך את כל העולם להשקיע ולא להצטרך להלוואות מגמחי"ם
 
תראה שהגרשי"ז שליט"א לא התיר בקלות להשתמש במעשר לצורך השקעות, הוא מתנה את זה למי שיעשה תנאי
ובמילים אחרות, מי שרוצה לקיים מעשר כהלכה לא יכול לסחור בו
אולי את החומש כמ"ש שם הגרשי"ז
ולכן יש צורך בגמחי"ם
מומלץ ללמוד ספר אהבת חסד, יעשה לך קצת סדר בנושא לפני שאתה רוצה לחנך את כל העולם להשקיע ולא להצטרך להלוואות מגמחי"ם
לא מחנך אף אחד. מי שממש רוצה אני מרשה לו גם לתת מלגה חודשית לכל שכן בשכונה על חשבון חתונת ילדיו.
 
ולדעתי אגב הגרשי"ז שליט"א הוא די יחידי בנושא, רוב הפוסקים בדורינו בודאי לא סבורים כך
לצערנו אצל הספרדים הנושא של מעשרות זה נשמע לאנשים כמו איזה מצוה שלא נוהגת בזה"ז אלא ליחידי סגולה
 
תראה שהגרשי"ז שליט"א לא התיר בקלות להשתמש במעשר לצורך השקעות, הוא מתנה את זה למי שיעשה תנאי
ובמילים אחרות, מי שרוצה לקיים מעשר כהלכה לא יכול לסחור בו
אולי את החומש כמ"ש שם הגרשי"ז
ולכן יש צורך בגמחי"ם
מומלץ ללמוד ספר אהבת חסד, יעשה לך קצת סדר בנושא לפני שאתה רוצה לחנך את כל העולם להשקיע ולא להצטרך להלוואות מגמחי"ם

כמדומה שהוא בא לחנך את העולם לא להנניח בגמ"חים האמיתיים,

אלא ב"גמ"חים" שהם למעשה בנק לכל עניין ודבר, מרויחים עליך, ו"נותנים" לך "מענק" שזה בעצם הכסף שלך...

ההבדל היחיד בין ה"גמ"חים" האלו לבנקים, שבבנקים אתהמשלם את הריבית רק אחרי שלקחת את ההלוואה, וב"גמ"חים" האלו - קודם כל נותנים את

הריבית לפני שקיבלת את ההלוואה - חלם!!!

ועוד קוראים לזה גמ"ח....
 
לא מחנך אף אחד. מי שממש רוצה אני מרשה לו גם לתת מלגה חודשית לכל שכן בשכונה על חשבון חתונת ילדיו.

חסד לטווח קצר ועם קצת אנשים.
לעומת אם אף אחד לא יפותה להניח את כספו באותם בנקים המכונים משום מה """גמחים""" ואזי הם יסגרו והציבור ילמד להשקיע בתבונה ולהרוויח את כספו ביושר ויפסיקו לשלם 20 שנה ריבית מופרעת בשביל שהילד יקבל הלוואה, זה לדעתי חסד גדול יותר.
 
@עשרה זהב לא דיברתי על גמ"ח מסויים, במיוחד לא גמחי"ם שצריכים היתר עיסקא יותר מסובך מבנקים בגלל התנאים שלהם
דיברתי על גמ"ח פשוטו כמשמעו, כמו שהיה ועודנו בהרבה מקומות, לא חסר כאלה גדולים יותר וקטנים יותר
 
@עשרה זהב לא דיברתי על גמ"ח מסויים, במיוחד לא גמחי"ם שצריכים היתר עיסקא יותר מסובך מבנקים בגלל התנאים שלהם
דיברתי על גמ"ח פשוטו כמשמעו, כמו שהיה ועודנו בהרבה מקומות, לא חסר כאלה גדולים יותר וקטנים יותר

גם אני חלק מגמ"ח כזה בס"ד.

פותח האשכול עסק בעיקר על כללות עניין ההשקעות.

אתה נכנסת, בהקשר דבריו של הגרשי"ז לעניין אם מפקיד מעשרות.

אני מדבר באופן כללי. לעצם העניין אם להשקיע או לא?

תשובה כן רבתי.

אם להשקיע מכספי מעשרות - זה כבר נידון אחר ואינני מחווה בו דעה.

אני רק באתי לומר, שבעיניי לאבד כספים בגמ"חים שבסוף נותנים "מענק", כשלמעשה בסוף ההלוואה היא בשיעור ריבית של 5% ויותר - זה לא נקרא להניח בגמ"ח. זה לאבד כסף במסווה של גמ"ח.
 
ראשי תחתית