תלמידם של רבותינו
חבר חדש
- הצטרף
- 31/10/25
- הודעות
- 4
לכל מי שיודע, דעתם של רבותינו מאורי הדור בענין השקעות לאברכים בני תורה, אשמח שיעלה כאן.
שמעתי מספר פעמים שמרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל התנגד להשקעות באופן כללי, ואמר שההשקעה הכי טובה זה בגמ"ח כספים שפירותיהם בעוה"ז, ונראה לי ששמעתי פעם שכן ד' הגר"י זילברשטיין שליט"א, אבל אינני בטוח.
עיקר השאלה היא האם אין בזה סתירה לאמונה ובטחון, ואני מחפש לשמוע מדברי רבותינו שעודדו לדבר זה בחיוב וכד' מרנן הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש שליט"א שאמרו שאין בזה שום סתירה.
מה ההבדל?לא מתחיל להבין את יסוד השאלה.
מאי שנא בין דירה להשקעה לבין השקעה בסנופי?!
מה ההבדל בין מניח כספו בגמ"ח המרכזי לבין אם משקיע בבורסה?!
שמענו על מישהו שאמר לא לרכוש דירה להשקעה למשל?!
ההבדל הוא שאם זה בגמ"ח הוא מקיים חסד בכל רגע, אבל מצד שני יש את החסד עבור ילדיו, ובזה נחלקו השיטותמה ההבדל בין מניח כספו בגמ"ח המרכזי לבין אם משקיע בבורסה?!
ההבדל הוא שאם זה בגמ"ח הוא מקיים חסד בכל רגע, אבל מצד שני יש את החסד עבור ילדיו, ובזה נחלקו השיטות
עוד הבדל הוא אם רוצה לתת את המעשרות לזה, אם זה מופקד בגמ"ח, ודאי שאפשר, כי זה משמש כחסד בינתיים, אבל אם זה לא בגמ"ח אלא בהשקעה מהיכ"ת להתיר להשתמש בכספי מעשרות
כמדומני שכבר עלה הנידון באשכול אחר לפני תקופה
(אומנם הנידון בכותרת לא מדבר על עצם ההשקעה, אבל כן באותו נושא וניתן ללמוד את דעת הרב בעניין)
![]()
פסק הלכה דרמטי לגבי הפרשה ממעשרות עבור נישואי הילדים ✦ כותל המזרח
פסק הלכה של מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני במענה לשאלת גבאי קופת רבותינו, מורה כי מותר להפריש מעשרות עבור נישואי הילדים עד שיעור מסוים >>>mizrach.co.il
חסד לטווח קצר ועם קצת אנשים.ההבדל הוא שאם זה בגמ"ח הוא מקיים חסד בכל רגע, אבל מצד שני יש את החסד עבור ילדיו, ובזה נחלקו השיטות
למה?1. אין ספק שמי שמניח כסף בגמ"ח לטובת הנצרכים לו - קדוש ייאמר לו.
חסד לטווח קצר ועם קצת אנשים.
לעומת אם אף אחד לא יפותה להניח את כספו באותם בנקים המכונים משום מה """גמחים""" ואזי הם יסגרו והציבור ילמד להשקיע בתבונה ולהרוויח את כספו ביושר ויפסיקו לשלם 20 שנה ריבית מופרעת בשביל שהילד יקבל הלוואה, זה לדעתי חסד גדול יותר.
למה?
חשוב מאוד להבחין בין "גמ"חים" שלא נותנים "מענקים" מפוקפקים, ו"הלוואות" בריבית דריבית במסווה של חסד.
ששם אני גם לא בטוח שישנה איזו מצוה לתת להם....
לבין הגמ"חים האמיתיים, הישנים והטובים, שבאמת נותנים הלוואות לצריכים לזה.
תראה שהגרשי"ז שליט"א לא התיר בקלות להשתמש במעשר לצורך השקעות, הוא מתנה את זה למי שיעשה תנאיכמדומני שכבר עלה הנידון באשכול אחר לפני תקופה
(אומנם הנידון בכותרת לא מדבר על עצם ההשקעה, אבל כן באותו נושא וניתן ללמוד את דעת הרב בעניין)
לא מחנך אף אחד. מי שממש רוצה אני מרשה לו גם לתת מלגה חודשית לכל שכן בשכונה על חשבון חתונת ילדיו.תראה שהגרשי"ז שליט"א לא התיר בקלות להשתמש במעשר לצורך השקעות, הוא מתנה את זה למי שיעשה תנאי
ובמילים אחרות, מי שרוצה לקיים מעשר כהלכה לא יכול לסחור בו
אולי את החומש כמ"ש שם הגרשי"ז
ולכן יש צורך בגמחי"ם
מומלץ ללמוד ספר אהבת חסד, יעשה לך קצת סדר בנושא לפני שאתה רוצה לחנך את כל העולם להשקיע ולא להצטרך להלוואות מגמחי"ם
תראה שהגרשי"ז שליט"א לא התיר בקלות להשתמש במעשר לצורך השקעות, הוא מתנה את זה למי שיעשה תנאי
ובמילים אחרות, מי שרוצה לקיים מעשר כהלכה לא יכול לסחור בו
אולי את החומש כמ"ש שם הגרשי"ז
ולכן יש צורך בגמחי"ם
מומלץ ללמוד ספר אהבת חסד, יעשה לך קצת סדר בנושא לפני שאתה רוצה לחנך את כל העולם להשקיע ולא להצטרך להלוואות מגמחי"ם
לא מחנך אף אחד. מי שממש רוצה אני מרשה לו גם לתת מלגה חודשית לכל שכן בשכונה על חשבון חתונת ילדיו.
חסד לטווח קצר ועם קצת אנשים.
לעומת אם אף אחד לא יפותה להניח את כספו באותם בנקים המכונים משום מה """גמחים""" ואזי הם יסגרו והציבור ילמד להשקיע בתבונה ולהרוויח את כספו ביושר ויפסיקו לשלם 20 שנה ריבית מופרעת בשביל שהילד יקבל הלוואה, זה לדעתי חסד גדול יותר.
@עשרה זהב לא דיברתי על גמ"ח מסויים, במיוחד לא גמחי"ם שצריכים היתר עיסקא יותר מסובך מבנקים בגלל התנאים שלהם
דיברתי על גמ"ח פשוטו כמשמעו, כמו שהיה ועודנו בהרבה מקומות, לא חסר כאלה גדולים יותר וקטנים יותר