פפושדו - דעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אז מה הדיון בגמרא על ותיקא?
לא כל כך מבין למה אתה חותר, אבל משום יגדיל תורה נסכם את הסוגיה ובמה שיוצא ממנה לגבי מלח.

בפסחים לט, ב אמרו בשם רב שילא שותיקא מותר ומביאים ברייתא שאוסרת, ומסבירים בגמרא שותיקא המותר הוא תבשיל העשוי ממלח עם שמן וקמח, והאסור עשוי במים וקמח ומלח.

לרי"ף תערובת השמן מעכבת החימוץ גם כשהתערובת מרכיבה מים. להלכה לפי מנהגנו - מדובר בשמן בלבד, כמבואר ברא"ש.

עד עכשיו דברנו על המרכיבים הנוזליים, מה עם המלח?

הרא"ש שם מביא את מנהג אשכנז להחמיר שלא לערב מלח בעיסת המצות, הוא מביא שהנימוק לכך הוא משום שהמלח מחמם העיסה. טענה שהועלתה כנגד המנהג הוא מותיקא המורכב ממלח ושרי. הרא"ש דוחה טענה זו משום שמלח המותר בעירוב בשמן וקמח, אבל בעיסה שנילושה במים ייתכן והמלח בעייתי - גם כשנזהרים בחימוץ, כמו בעיסת המצות. דברי הרא"ש הובאו ביתה יוסף בסימן תנה.

הטור בס"ס תסב מוכיח מדין ותיקא שהלחות שסופח המלח נחשבת כמי פירות, שאם לא כן היה לנו לאסור ותיקא הנעשית בשמן ומלח, לפי מאי דקי"ל שמי פירות עם מים אסורים. לכן פוסק הטור שחיטה הנמצאת במלח ומתלחלחת במים שהמלח סופח - אינה מחמיצה בשום אופן.

יש שלומדים שלפי הטור יוצאת לנו חומרא, שמלח בעיסת המצות אוסר את העיסה למצות, משום שהמלח ולחותו דינה כמי פירות, ומי פירות עם המים ממהרים להחמיץ, כמבואר בסימן תסב (לפי מנהגנו דלא כרי"ף), ראה ביאור הלכה סימן תנה ה ד"ה ונוהגים. אלא שהדבר מפליא, כי הטור בסימן תנה כותב שאין טעם לאסור לתת מלח בעיסת המצות, אלא יש לשמור את המנהג גם בלי טעם... כנראה שהוא לא סבר שמעט מלח מביא בקרבו שיעור לחות דמי פירות הנחשבת כלישה במי פירות, וכך הדיון שלו בסימן תסב היה רק לגב חיטה ששוה הרבה בלחות זו.

לעומת הטור, מרן הבית יוסף ס"ס תסב מחמיר בחיטה השוהה בלחות שהמלח סופח, והוא כותב בשם הר"ן דשאני ותיקא שמאחר ונשתנתה צורתו של המלח והוא מועט - אין בכוחו להחמיץ. ומוסיף בשמו שאפשר שאם הוא מרובה הוא יכול להחמיץ את העיסה. וכך פסק בשולחן ערוך ס"ס תסב, שיש לברור המלח מהחיטה מחמת הלחות שהמלח סופח המחמיצה את החיטה. כנראה דברי הב"י בסימן תנה בשם הרא"ש הנ"ל עוסק בכמות מועטת שאינה סופחת הרבה מים, אבל בהרבה מלח אולי יודה לר"ן שאף במי פירות הוא מחמיץ.

בביאור הלכה סימן תסג ס"ב מביא מריטב"א צד שמלח שניתך למים יש לחלק בו בין בא מן ההר לבא מן הים, שהראשון כמי פירות והאחרון כמים. וכ"כ בדרכי משה ס"ס תסב על דברי הטור הנ"ל. כלומר, הרמ"א מיקל יותר מהר"ן והב"י במלח שחופרים שלדעתם הוא כמים (ככל ששמו כמות גדולה הסופחת מים) ולדעתו הוא כמי פירות, אבל מחמיר יותר מהטור הסובר שמים שסופח אותם המלח - בין הנחפר ובין הבא מן הים - שרו משום שהם כמי פירות.
 
נערך לאחרונה:
האם הרב דוד יוסף גילה דעתו בנושא זה? (אתמול היה לי שיחה אתו חבל שלא שאלתי)
ידוע ששיטתו של מרן הראש"ל שליט"א לא להוציא פסק הלכה טרם ילמד את הנושא בעיון עמוק, ויברר הדברים עם ת"ח מופלגים מבית מדרשו, יעלה על הכתב שוב ושוב, ואז יביע את דעתו הברורה.
מרן שליט"א מתרחק מאוד משיטת 'גזור הדבק', 'תקוף והשתק'.
כך שאם מרן שליט"א יעסוק בסוגיא זו בעיון, נזכה להמון חידושים עמוקים, אבל כרגע לא נ"ל שיורה בזה מהשרוול.
 
נראה לי שבספר ארחות מרן העיד שהגרע''י חזר בו בשנותיו האחרונות על התר הפפוצ'דו
וכן הגר''ר אלבז טוען (הובא בספר של הר' אופיר)
 
עזבו אתכם מכל האמוציות, קצת תרפיה לנשמה:

בלא קשר לאשכול. אבל מה שאומר שם על המוצרים שהבד"ץ מורידים להם את ההכשר בפסח, שהם כשרים לספרדים, כיוון שסיבת הורדת ההכשר היא קטניות, אינו נכון במציאות כלל, ובהרבה מוצרים שיורד להם ההכשר אין ברשימת הרכיבים שום קטניות, וזאת מלבד החשש שכיוון שאין השגחה מהודרת על הליין הכשל"פ יתכן ויש שם מוצרים נוספים שאינם כשרים למהדרין לפסח. ולמזהיר ולנזהר וכו'.
 
וע"ע בקובץ האוצר המצורף עמוד קנ, שיו"ל ממש זה עתה, במאמר הרב אלבה, כמה חששות חמורים עד למאוד, ויותר מספק כרת. ע"ש, ותחרד נפשך.
 

קבצים מצורפים

בלא קשר לאשכול. אבל מה שאומר שם על המוצרים שהבד"ץ מורידים להם את ההכשר בפסח, שהם כשרים לספרדים, כיוון שסיבת הורדת ההכשר היא קטניות, אינו נכון במציאות כלל, ובהרבה מוצרים שיורד להם ההכשר אין ברשימת הרכיבים שום קטניות, וזאת מלבד החשש שכיוון שאין השגחה מהודרת על הליין הכשל"פ יתכן ויש שם מוצרים נוספים שאינם כשרים למהדרין לפסח. ולמזהיר ולנזהר וכו'.
ייש"כ, עכ"פ באווירה משעשעת זו אספר שלפני כ10 שנים רציתי לקנות איזה מוצר שירד ממנו הבד"ץ, והתקשרתי לבד"ץ לשאול "למה" האם הסיבה שירד ההכשר זה קטניות ואם אני כספרדי יכול לאכול על צד שאין בעיה אחרת. וענה לי מאן דהו, כך: "אין למה!! אין למה!!, אנחנו מקבלים 1000 טלפונים ביום! תתקשר אחרי הפסח!!....[אמר, וניתק...]".
 
נערך לאחרונה:
הבעיה בפפושדו מתחלקת ל-ג' חלקים.
א. אלו הסוברים שיש בעיה לאכול בפסח מצה עשירה. (האשכנזים).
ב. אלו הסוברים שיש בעיות אחרות במפעל, כגון יין נסך או שלא שומרים כמו שצריך ממים. (והדברים כבר הופרכו ו/או כיום השתנתה המציאות, ועכ"פ אני לא חושב שהיום מישהו יסבור כך).
ג. אלו הוסברים שמצה עשירה מותרת, ובמפעל עושים הכל כהוגן, אבל יש בעיה בחומרי ההתפחה שמכניסים, והם אלו שהופכים את העוגיות לחמץ. (וזו דעת רוב העולם).
 
הועלה לעיל
דברי הרב אברהם יוסף לפני כשבוע בצורה תקיפה כנגד המדברים נגד הפופשדו.
כמובן אף מילה על החומר המתפיח. שהוא הוא הבעייתי. מדברים סחור סחור על דברים צדדיים. לוקחים מי פירות וביצים ומרגינה שאין בהם טיפת מים, אבל מערבים עם חומר שנוצר ממים ומייצר מים וגורם התפחה...
 
שמעתי מהגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל בשיעור שדיבר חריף כנגד היתר הפפושדו, ועמד השואל ושאל "והלא --- מתיר?!", והשיב לו במנגינה הידועה: "הוא מכשיל את ישראל בכרת בפסח" (בסגנון הזה, לא ציטוט מדוייק)
כאן מובא סיפור דומה, השאלה הייתה שמרן עצמו אכל פפושדו
 
נערך לאחרונה:
מפתיע שהרב יצחק יוסף אמר לרב דוד נקי לא לספר, וזכור לי שראיתי וידאו שהוא עצמו סיפר שהגר"ע יוסף אכל.
 
לא מחקו שום דבר, מופיע כאן.

ומפתיע שהרב יצחק יוסף אמר לרב דוד נקי לא לספר, וזכור לי שראיתי וידאו שהוא עצמו סיפר שהגר"ע יוסף אכל.
יכול להיות שאחרי שהרב נקי פרסם את הדבר הרב יצחק לא נמנע מלפרסם זאת, או משום שהתעורר אצלו צורך - בעקבות התגברות הרינונים על ההיתר.
 
חזר בו ולא הודיע לכלל ישראל שינצלו מאכילת חמץ בפסח?

כל "חזר בו" כהאי גוונא צריך בדיקה, ואין נפק"מ מי המעיד.
אני שאלתי את הגר"ד יוסף שליט"א את שאלתך לפני 2-3 שנים, והוא סרב בכל תוקף לענות לי על מה ששאלת, הוא התחמק ושתק, וזה אומר דרשני ...
לי אין נפק"מ כי מעולם לא אכלתי ולא אוכל מהמוצר הנ"ל, אנחנו מסתדרים מצוין גם בלעדיו, אבל שאלתי בגלל ענין אחר, לא משנה
 
אני שאלתי את הגר"ד יוסף שליט"א את שאלתך לפני 2-3 שנים, והוא סרב בכל תוקף לענות לי על מה ששאלת, הוא התחמק ושתק, וזה אומר דרשני ...

@הלכה ברורה אולי יש לך אפשרות לברר אצלו כיום בתור ראשון לציון.
הוא צריך לגלות את דעתו ברבים בזה.
 
אני שאלתי את הגר"ד יוסף שליט"א את שאלתך לפני 2-3 שנים, והוא סרב בכל תוקף לענות לי על מה ששאלת, הוא התחמק ושתק, וזה אומר דרשני ...
לי אין נפק"מ כי מעולם לא אכלתי ולא אוכל מהמוצר הנ"ל, אנחנו מסתדרים מצוין גם בלעדיו, אבל שאלתי בגלל ענין אחר, לא משנה
לא הבנתי מה שאלת את הרב דוד אם מותר לאכול והוא לא ענה?
 
@הלכה ברורה אולי יש לך אפשרות לברר אצלו כיום בתור ראשון לציון.
הוא צריך לגלות את דעתו ברבים בזה.
אני לא יהיה בירושלים לפני פסח (ביום ראשון האחרון הייתי אצלו), ואדרבה אם יש משהו כאן שנמצא בירושלים שילך לשאול.
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית