פאה נכרית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ואין שום דבר "גרוע" במלבושי אשה, וטבע האשה הוא להתייפות ככל יכולתה ועושה כל טצדקי לשם כך, וגם מי שאינה חובשת פאה, עושה ככל יכולתה, וגם מי שהולעטה בתעמולת שקר, עושה הכל להיות יוצאת דופן שיסתכלו דוקא עליה במלבושיה המוזרים והרחבים, שאל ורעלה וכיו"ב. וזה מובא בחז"ל - כתובות נ"ט - אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה!

ואם בכפר חב"ד כולן רגילות ללכת עם פאות ארוכות, אין שמץ דבר "גרוע" בכך.
עקרת את המושג שנקרא 'צניעות', והשארת אותו אך ורק כלפי נשות דיזנגוף והסביבה....
 
ראשית, אתה טועה מבחינה עובדתית. מבלי לפגוע בכבודו של הגר"ע יוסף שהיה גאון עולם, היכן ההסתכלות הרחבה והעמוקה כשיצא בהיתר מחודש שלא עלה על דעת הראשונים והאחרונים (חוץ מהגרמ"פ) לגלות "שתי אצבעות"? האם לא ראה שזה יגיע עד אמצע הראש? הרי בשביל זה לא היה צריך הסתכלות רחבה, היה די לו בלהסתכל על אשתו או אמו...
א. לא ראינו ששאלת כך על הגרמ"פ,
ב. תראה בשו"ת מעין אומר ששאל בהערות את השאלה הזאת מדברי מהר"ם אלשקר והניח בצ"ע, ללמדך, שתלמיד אמיתי מסוגל גם להקשות ולא לעקם פשטים,
ג. לגופו של עניין, יש הבדל גדול בין פאה, שברגע שאתה מתיר אותה אתה כבר לא שולט בהמשך (קח לדוגמא את תקנון ב"ד משמר התורה, שאתה רואה שם את ההבדל איך כל כמה שנים זה 'מתעדכן', מבחינת אורך וצבע הפאה, ואני לחלוטין מבין אותם, כי המציאות בשטח משתנה, לבין ב' אצבעות, שאתה אומר שזה השיעור ולא יותר, וזה שיש ריקות ופוחזות שמביאות את זה לחצי הראש, זה אותם כאלו שגם כשתגיד להם שזה אסור, הם יגידו לך שמרבנים אחרים לא משמע כך וכו'...
 
לשיטתך היה להם על מה לסמוך, ולשיטת פוסקים רבים זהו ספיחין גמורים.
אבל אני מדבר על המצוות המתחדשות בימינו אנו, שישנם אופציות למהדרין, ונולדה מצוה חדשה, שגם אברכים יאכלו היתר מכירה, הואיל ויצא מפומיה דרב.
וזו כוונתי גם בענין פפושדו, שנולדה מצוה לאכול פפושדו בפסח.
מ''מ מרן הגר"ע זצ"ל התיר, ורבות נסמכות עליו ומרחיבות ההיתר.
אתה מזכיר לי את מה ששאל אותו כך לפני הרבה שנים הגר"י עדס שליט"א, שיראה שיש שמבינים אותו שלא כהוגן וינסה למתן, והוא ענה לו בערך בהאי לישנא: אני לא אמור לסבול בגלל שיש חמורים.....
 
עקרת את המושג שנקרא 'צניעות', והשארת אותו אך ורק כלפי נשות דיזנגוף והסביבה....

קודם כל כדאי להבין מהו המושג "צניעות", והוא מתבטא בשלושה דברים:

א. והוא העיקר - שהאשה תשב בביתה ולא תצא החוצה אלא כשצריכה לצאת ואין לה ברירה. ועל זה נאמר, "הנה באוהל" שצנועה היתה (ולכן אם האשה מסתובבת כל היום ברחובות ועוטה עליה שאלים ושמיכות, היא פרוצה ולא צנועה).

ב. לכסות כל מה שצריך לכסות, עד הברך ועד המרפק, כולל, ונשואה צריכה לכסות אף את הראש.

ג. לא לבלוט במלבושיה באופן שיגרום לכולם להסתכל דוקא עליה.

ועתה אשמח שתבאר לי איך "עקרתי" את המושג צניעות...
 
תראה בשו"ת מעין אומר ששאל בהערות את השאלה הזאת מדברי מהר"ם אלשקר והניח בצ"ע, ללמדך, שתלמיד אמיתי מסוגל גם להקשות ולא לעקם פשטים

לא הבנתי איזה שאלה הוא שאל, ומה הקשר לנדון דידן.

למעשה מהר"ם אלשקר לא התיר כלל את גילוי הראש אלא את גילוי השיער היוצא מחוץ לכיסוי, וההיתר בזה כבר מבואר בראשונים. וממילא להיתר הגר"ע אין על מה להישען בזה על מהר"ם אלשקר.

אבל לא עסקינן בשאלה זו אלא בהסתכלות עמוקה ורחבה וכו' פיטומי מילי כהאי גוונא.
 
לגופו של עניין, יש הבדל גדול בין פאה, שברגע שאתה מתיר אותה אתה כבר לא שולט בהמשך (קח לדוגמא את תקנון ב"ד משמר התורה, שאתה רואה שם את ההבדל איך כל כמה שנים זה 'מתעדכן', מבחינת אורך וצבע הפאה, ואני לחלוטין מבין אותם, כי המציאות בשטח משתנה, לבין ב' אצבעות, שאתה אומר שזה השיעור ולא יותר, וזה שיש ריקות ופוחזות שמביאות את זה לחצי הראש, זה אותם כאלו שגם כשתגיד להם שזה אסור, הם יגידו לך שמרבנים אחרים לא משמע כך וכו'...

אינני רואה שום הבדל, גם בפאה ניסו לנקוט בכל מיני שיעורים (כמו השיעור המומצא "עד הכתף" שנראה שמקורו בתקנון צה"ל לחיילות...) בדיוק כמו השיעור ב' אצבעות.

ואגב, לא כדאי לנקוט בלשון "ריקות ופוחזות" כאשר אמו ואשתו ובנותיו של הגר"ע הלכו כך, וכן כתב הגר"ש משאש שראה את נשי הרבנים "קרוב לשליש ראשן מגולה, וכיסהו והתגלה".

ומה שכתבת על פאה אפשר לכתוב על חצאית, שברגע שהתרת חצאית אתה כבר לא שולט בהמשך, באורך החצאית ובסוג הבד וכו', ועל חולצה, ונעליים, וכל פריטי הלבוש באשר הם.

ולגופו של ענין - אין שום בעיה ב"עדכון" של אורך ומראה הפאה, הבעיה היא רק כאשר העדכון הוא יוצא דופן ובולט, ואז הראשונות שהולכות כך עוברות עבירה.

ואצטט מדברי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל:

"אפשר ללבוש שמלה מאוד יפה, להיפך - כבודה בת מלך. שמלה שכולה אדומה אולי לא ראוי, יש דבר כזה בשו"ע (יו"ד סי' קע"ח סעיף א') אבל מה שכתוב שם לא נוגע לימינו, שם האיסור הוא בגלל החיוב לשנות ממנהג הגויים. אין צורך להיות ראשונים בכל דבר ולהתלבש ע"פ המודה הכי מודרנית. אי אפשר לאסור בגד "רועש" אם נשים כשרות נוהגות ללבשו, אבל בגד ש"מאוד רועש" מסתבר שאסור. אמנם כאשר זה נהפך למצוי שנשים לובשות בגד כזה, נאמר על זה שראשונים קלקלו לעצמם ותקנו לאחרים".

"יש ענין של מנהג נשים כשרות, דהיינו אם כך נוהגות נשים כשרות, יש להחמיר כמותן, ויש גם מקום להקל כמותן. לדוגמא, במקום שנשים כשרות, נשות בני תורה וכדומה, נוהגות ללכת עם שרוולים עד המרפק ממש, זה בסדר, ומותר לנהוג כמותן. כתוב שנשים כשרות נהגו ללכת עם סרט נוסף על כיסוי הראש, ואז זה היה חובה ללכת כך. לעומת זה יש במשנה (חלה פרק ב' משנה ה') "אף הוא קלקל לעצמו ותיקן לאחרים" - לפעמים יש מציאות כזאת שהראשונים שפורצים את הגדר לא נהגו כשורה, אבל סוף סוף השתנה המנהג ונוהגים אחרת, ואי אפשר לחייב את כולם לשוב למנהג הראשון" (ספר "ועלהו לא יבול" ח"ג עמ' ע').
 
ידוע ומפורסם. והגר"י עדס שליט"א חוזר ע"ז בכל כוחו שנים רבות.
[ויש לו מהלך שלם בענין ע"פ דרך ההנהגה בדור האחרון שמבוסס על חז"ל דאין אשה אלא ליופי וכו' ומצילות אותנו מן החטא וכו', יש בקול הלשון, וכדאי מאוד לשמוע].
ושמעתי שכן מעיד בנו הגאון הגדול הגר"ד.

אשמח לראות מקורות מפורשים, הפניה למקור מדוייק בקול הלשון וכדו', ולא סתם שמועות בעלמא.
 
אינני רואה שום הבדל, גם בפאה ניסו לנקוט בכל מיני שיעורים (כמו השיעור המומצא "עד הכתף" שנראה שמקורו בתקנון צה"ל לחיילות...) בדיוק כמו השיעור ב' אצבעות.

ואגב, לא כדאי לנקוט בלשון "ריקות ופוחזות" כאשר אמו ואשתו ובנותיו של הגר"ע הלכו כך, וכן כתב הגר"ש משאש שראה את נשי הרבנים "קרוב לשליש ראשן מגולה, וכיסהו והתגלה".
ואתה רואה שברגע שאתה מתיר את הפאה באופן גורף ופתוח, בלשון המעטה זה לא בדיוק עובד,
אמו ואשתו ובנותיו הלכו שיעור ב' אצבעות, תסתכל טוב ותראה שאני כתבתי 'ריקות ופוחזות' רק כלפי אלו שהולכות בגילוי חצי ראש ולא ב' אצבעות, שגם אם לא נאהב את זה, יש להם ע"מ לסמוך.
 
לא הבנתי איזה שאלה הוא שאל, ומה הקשר לנדון דידן.

למעשה מהר"ם אלשקר לא התיר כלל את גילוי הראש אלא את גילוי השיער היוצא מחוץ לכיסוי, וההיתר בזה כבר מבואר בראשונים. וממילא להיתר הגר"ע אין על מה להישען בזה על מהר"ם אלשקר.

אבל לא עסקינן בשאלה זו אלא בהסתכלות עמוקה ורחבה וכו' פיטומי מילי כהאי גוונא.
שם הרב נשאל על שיעור ב' אצבעות, וחזר ע"כ שהדבר מותר, ושם בהערות כתב העורך הרב יהודה נקי שליט"א שבמהר"ם אלשקר לא כתוב כך כי כל ההיתר הוא רק בצדעיים,
והתסכלות רחבה היא כלפי העם שבשדות מחוץ לירושלים וב"ב!
 
אולי כדאי שכבודו יסתכל טוב... יש תמונות חד משמעיות.
לידיעתך: יש לו גם בת שהולכת עם פאה, כך שלא כל מה שהן עושות זה משקף את דעתו, והתמונות שאני מכיר (ואני מכיר באמת המון המון מהם) הם אכן שיעור ב' אצבעות.
 
ואתה רואה שברגע שאתה מתיר את הפאה באופן גורף ופתוח, בלשון המעטה זה לא בדיוק עובד

אני לא יודע מה אתה רוצה ש"יעבוד", כל מה שנהוג אצל הנשים הכשרות הוא טוב, וכפי שכתב הגרש"ז אויערבאך, וכל אשה נורמלית יודעת מה נהוג ומה חריג. ואם למשל תתן לה פאה ארוכה מהנהוג, היא תאמר מיד שזה אורך חריג והיא מתביישת וכדו'.

אלא מאי, יש את הנשים הסוררות (המכונות שבבניקיות, מודרניות וכדו') שפורצות גדר, ולאט לאט זה מתפשט גם אצל הנשים הכשרות. אבל מלכתחילה - כולן יודעות מה נהוג ומה לא.
 
לידעתך: יש לו גם בת שהולכת עם פאה, והתמונות שאני מכיר (ואני מכיר באמת המון המון מהם) הם אכן שיעור ב' אצבעות.

לא שמעתי מעולם על בת שלו שהולכת עם פאה, ולא כאן המקום להביא תמונות, גם של אמו, גם של אשתו, וגם של בנותיו, הצד השווה שבהן שכולן גילו ד' וה' אצבעות ולפעמים יותר (ואני מלמד זכות שמלכתחילה גילו רק שתי אצבעות, והכיסוי החליק). ואלה תמונות שהתפרסמו בספרים כמו "באשר תלך" על הרבנית מרגלית.

אבל יש תמונה אחת של אשתו שחצי ראשה מגולה, ובתו עדינה בר שלום פרסמה זאת בעיתון (וכעת נזכרתי שיש עוד תמונה אחת שחצי ראשה מגולה).
 
אני לא יודע מה אתה רוצה ש"יעבוד", כל מה שנהוג אצל הנשים הכשרות הוא טוב, וכפי שכתב הגרש"ז אויערבאך, וכל אשה נורמלית יודעת מה נהוג ומה חריג. ואם למשל תתן לה פאה ארוכה מהנהוג, היא תאמר מיד שזה אורך חריג והיא מתביישת וכדו'.
זה מה שאני כבר יומיים מנסה להסביר לך, שאת אותו שיקול הדעת שב"ה יש לי ולך ולרוב בוגרי עולם הישיבות (כן, גם אשתי עם פאה ב"ה), אין לאותם או לחלקם של העם שבשדות, ואולי אתה לא יכול לקרוא להם 'נשים נורמליות', כי בדיוק כמו שהן הולכות עם חצי כיסוי ראש, כך הן היו יכולות ללכת עם פאות שיכולות לשמש 'שואב אבק' לרצפה, כך שאני באמת לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם היה מתיר פאות....
 
זה מה שאני כבר יומיים מנסה להסביר לך, שאת אותו שיקול הדעת שב"ה יש לי ולך ולרוב בוגרי עולם הישיבות (כן, גם אשתי עם פאה ב"ה), אין לאותם או לחלקם של העם שבשדות, ואולי אתה לא יכול לקרוא להם 'נשים נורמליות', כי בדיוק כמו שהן הולכות עם חצי כיסוי ראש, כך הן היו יכולות ללכת עם פאות שיכולות לשמש 'שואב אבק' לרצפה, כך שאני באמת לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם היה מתיר פאות....
אגב,
מי אמר שפאה ארוכה אינה עדיפה על חצי כיסוי ראש?
 
זה מה שאני כבר יומיים מנסה להסביר לך, שאת אותו שיקול הדעת שב"ה יש לי ולך ולרוב בוגרי עולם הישיבות (כן, גם אשתי עם פאה ב"ה), אין לאותם או לחלקם של העם שבשדות, ואולי אתה לא יכול לקרוא להם 'נשים נורמליות', כי בדיוק כמו שהן הולכות עם חצי כיסוי ראש, כך הן היו יכולות ללכת עם פאות שיכולות לשמש 'שואב אבק' לרצפה, כך שאני באמת לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם היה מתיר פאות....

כבר עניתי לך שתוכל לומר זאת על פריטי הלבוש, אם תרצה, ולכן ההתמקדות בפאה היא סתם דמגוגיה בעלמא.

אבל לגופו של ענין, אם המתירים פאה לא היו נצמדים לתקנונים שאבד עליהם הכלח ואף אחד לא שמע להם, אלא לגופה של הלכה, כפי שהגדיר הגאון ר' משה שטרנבוך בספרו דת והלכה סימן א', שהפאה לא צריכה להיות בולטת ממנהג המקום באופן שיסתכלו כולם עליה, ממילא גם לעם שבשדות זה היה ברור.
 
לא שמעתי מעולם על בת שלו שהולכת עם פאה, ולא כאן המקום להביא תמונות, גם של אמו, גם של אשתו, וגם של בנותיו, הצד השווה שבהן שכולן גילו ד' וה' אצבעות ולפעמים יותר (ואני מלמד זכות שמלכתחילה גילו רק שתי אצבעות, והכיסוי החליק). ואלה תמונות שהתפרסמו בספרים כמו "באשר תלך" על הרבנית מרגלית.

אבל יש תמונה אחת של אשתו שחצי ראשה מגולה, ובתו עדינה בר שלום פרסמה זאת בעיתון (וכעת נזכרתי שיש עוד תמונה אחת שחצי ראשה מגולה).
אכתוב לך בפרטי מי זאת וגם אפנה אותך לתמונה, ולגבי עדינה בר שלום, היא האחרונה שיכולה באמת לשקף את דעתו של אביה, למרות שהיא אוהבת להתראיין תחת כל עץ רענן.
התמונה של הרבנית בספר 'באשר תלך', היא אכן תמונה עם ב' אצבעות, אא"כ יש לכבודו סרט מידה של מנהלי סמינרים...
 
גם אנחנו לא!
הבעיה היא שהם נתגדלו על ברכיו ואכמ"ל.
אז מתוך דור של תורה שהוא גידל יש גם חמורים 'שאור שבעיסה'...
כבר התרגלנו אליהם ולא מתרגשים מהם, והם לא ישחירו את מה שכן זכינו לקבל מהרב!
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית