האם בחור ישיבה צריך ללמוד בית יוסף על הסדר?

לא שמעתי כזאת מעולם.
שו"ת שבט הלוי חלק ב סימן נז:
פעם אמר לי גאון ישראל החזון איש זי"ע באחד משיחותיו אתי כי בנעוריו למד הרבה טור וב"י והיו חביריו מלעיגים עליו ואמרו שיהי' מלמד תינוקות וסיים ואמר ב"ה כי נעשתי מה שנעשתי.
 
פעם אחת ויחידה שזכיתי לשוחח עם מרן רבינו עובדיה זיע"א בימי בחורותי,

כאשר נתבקשתי ע"י מאן דהוא להגיש למרן ספר חידו"ת על הש"ס שהוא חיבר,

מרן התבונן מעט, ואמר לי: אתה שומע, זה חשוב חידושי תורה על הש"ס, אבל אתה תקדיש לך סדר כל יום של שעה ללמוד הלכה כסדר!

צא ולמד, שאם מרן שהיה גדול המעוררים על לימוד ההלכה, הורה ללמוד שעה ביום הלכה, כאשר בשאר היום להמשיך ללמוד במתכונת הרגילה.
 
נערך לאחרונה:
פעם אחת ויחידה שזכיתי לשוחח עם מרן זיע"א בימי בחורותי,

כאשר נתבקשתי ע"י מאן דהוא להגיש למרן ספר חידו"ת על הש"ס שהוא חיבר,

מרן התבונן מעט, ואמר לי: אתה שומע, זה חשוב חידושי תורה על הש"ס, אבל אתה תקדיש לך סדר כל יום של שעה ללמוד הלכה כסדר!

צא ולמד, שאם מרן שהיה גדול המעוררים על לימוד ההלכה, הורה ללמוד שעה ביום הלכה, כאשר בשאר היום להמשיך ללמוד במתכונת הרגילה.
גם מי שיאמר לתלמידיו בישיבה ללמוד בית יוסף על הסדר, לא חושב שיאמר להם ללמוד זאת כל היום או רוב היום. ופשוט.
 
מה שכן אני חושב שבישיבת כסא רחמים נותנים לזה מקום בקיבוץ כשעה ביום או משהו כזה.
זה מיסודו של הגאון ר' משה כלפון הכהן זצ''ל בעל שואל ונשאל, שטען שבדור קודם התלמידים המוכשרים היו נשארים ללמוד עד גיל מאוחר, ואז היו משתלמים בהוראה במעלה גבוהה. אולם ראה שבגלל דוחק השעה הרבה עוסקים חלק מהיום בפרנסה, ולכן אמר לתקן תקנה חדשה שלאחר שאדם כבר מכוין מסברא לקושיות הראשונים ריטב''א וכדומה, והגיע למעלת עיון ישר. ישקיע זמן בלימוד הלכה באורח חיים. וכך המוכשרים שבין התלמידים יוכלו לקנות את בסיס ההוראה בגיל צעיר.
כיום שיש כוללים אני מסופק אם תקנה זו קיימת. אבל כנראה שהגר''מ מזוז סובר שכיון שבהרבה כוללים אין הדרכה בלימוד, אז צריך את זה בגיל צעיר.
ומ''מ ברוב הישיבות, לא לומדים הלכה בגיל צעיר, והסיבה כמו שאומר ר' ישראל סלנטר, שכל עוד המוח לא מחודד בדברים שאינם נוגעים למעשה, הנגיעות מטות את השכל לרצונם. ואכמ''ל. וכן כתב הגרח''פ ועוד גדולים.
 
גם מי שיאמר לתלמידיו בישיבה ללמוד בית יוסף על הסדר, לא חושב שיאמר להם ללמוד זאת כל היום או רוב היום. ופשוט.

לא נראה לי שמדובר כאן על לימוד של שעה,

בזמן הגרש"ז אויערבאך היו לומדים בקו"ת סדר הלכה שעה.

לענ"ד, מדובר על לימוד בחלק משמעותי במהלך היום.
 
מה שכן אני חושב שבישיבת כסא רחמים נותנים לזה מקום בקיבוץ כשעה ביום או משהו כזה.
זה מיסודו של הגאון ר' משה כלפון הכהן זצ''ל בעל שואל ונשאל, שטען שבדור קודם התלמידים המוכשרים היו נשארים ללמוד עד גיל מאוחר, ואז היו משתלמים בהוראה במעלה גבוהה. אולם ראה שבגלל דוחק השעה הרבה עוסקים חלק מהיום בפרנסה, ולכן אמר לתקן תקנה חדשה שלאחר שאדם כבר מכוין מסברא לקושיות הראשונים ריטב''א וכדומה, והגיע למעלת עיון ישר. ישקיע זמן בלימוד הלכה באורח חיים. וכך המוכשרים שבין התלמידים יוכלו לקנות את בסיס ההוראה בגיל צעיר.
כיום שיש כוללים אני מסופק אם תקנה זו קיימת. אבל כנראה שהגר''מ מזוז סובר שכיון שבהרבה כוללים אין הדרכה בלימוד, אז צריך את זה בגיל צעיר.
ומ''מ ברוב הישיבות, לא לומדים הלכה בגיל צעיר, והסיבה כמו שאומר ר' ישראל סלנטר, שכל עוד המוח לא מחודד בדברים שאינם נוגעים למעשה, הנגיעות מטות את השכל לרצונם. ואכמ''ל. וכן כתב הגרח''פ ועוד גדולים.
כמדומה שבכס"ר בישי"ג (אולי משיעור מסויים) סדר ב' כולו מוקדש ללימוד הלכה וכתיבת שו"ת.
 
הוראת מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל
הצג קובץ מצורף 7298
פעם אחת ויחידה שזכיתי לשוחח עם מרן זיע"א בימי בחורותי,

כאשר נתבקשתי ע"י מאן דהוא להגיש למרן ספר חידו"ת על הש"ס שהוא חיבר,

מרן התבונן מעט, ואמר לי: אתה שומע, זה חשוב חידושי תורה על הש"ס, אבל אתה תקדיש לך סדר כל יום של שעה ללמוד הלכה כסדר!

צא ולמד, שאם מרן שהיה גדול המעוררים על לימוד ההלכה, הורה ללמוד שעה ביום הלכה, כאשר בשאר היום להמשיך ללמוד במתכונת הרגילה.
האם השמועות סותרות?
 
שו"ת שבט הלוי חלק ב סימן נז:
פעם אמר לי גאון ישראל החזון איש זי"ע באחד משיחותיו אתי כי בנעוריו למד הרבה טור וב"י והיו חביריו מלעיגים עליו ואמרו שיהי' מלמד תינוקות וסיים ואמר ב"ה כי נעשתי מה שנעשתי.
למד, או הורה לבני הישיבות ללמוד?
 
ראשי תחתית