באנר תרומה

השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (3)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לחזון איש היה את החזון איש זה הספיק לו.
זה עובדא שלא היה לא הרבה ספרים, גם כל הראשונים לא היה לו. אפשר שהוא הסתדר אם מה שהיה לו, אבל רצה עוד ספרים מגדולי האחרונים.
הוא עמל בתורה מתוך קדושה וטהרה ויגיעה עצומה, ומעבר למה שהוא השיג במוחו הכביר וליבו הרחב, כלל לא העסיק אותו מה חשבו אחרים. לא עסק בסיסמאות וציטוטים וכמה חושבים כמוהו.
למדת פעם ש"ך על יו"ד? "הוא גם עמל בתורה מתוך קדושה וטהרה ויגיעה עצומה". והוא גם מצטט מעוד אחרונים לרוב. וגם לפעמים מביא משאר גדולי דורו שהסכימו לפסקיו.

מ"מ פשוט שא"א להגיד בכל מקום שהיה חוזר, ודי בזה.
 
זה עובדא שלא היה לא הרבה ספרים, גם כל הראשונים לא היה לו. אפשר שהוא הסתדר אם מה שהיה לו, אבל רצה עוד ספרים מגדולי האחרונים.

למדת פעם ש"ך על יו"ד? "הוא גם עמל בתורה מתוך קדושה וטהרה ויגיעה עצומה". והוא גם מצטט מעוד אחרונים לרוב. וגם לפעמים מביא משאר גדולי דורו שהסכימו לפסקיו.

מ"מ פשוט שא"א להגיד בכל מקום שהיה חוזר, ודי בזה.
למדת פעם חזון איש? ההקשר שאתה עושה בין הש"ך לחזון איש מראה שאין לך הבנה בדרך הלימוד והפסק של החזון איש ודי בזה.
 
וכי הוא הכיר בכלל את החזו"א שהוא יכול לדעת מה למד ומה לא למד, מה ראה ומה לא ראה?
בטוח שהחזו"א ידע כל מה שחשב שהוא צריך לדעת, והיה לו מספיק דעת יותר מהרב שטען עליו 'נעלם ממנו...'
אז איך לגבי מרן הב"י טוענים אילו ידע?
וכי לא ידע כל מה שצריך לדעת?
 
ובכלל אתה משווה הדפסות ראשונים שלא היו, לאחרונים נו"כ על הדף שהיה לו,
לומר שלא ראה זו שטות.
מספיק עם הדימויים שאינם דומים, ודמגוגיה זולה.
 
ובכלל אתה משווה הדפסות ראשונים שלא היו, לאחרונים נו"כ על הדף שהיה לו,
לומר שלא ראה זו שטות.
מספיק עם הדימויים שאינם דומים, ודמגוגיה זולה.
לא דיבר על נושאי כלים.

ומצינו שנעלם מד' הפוסקים קדומים הרבה יותר, דברים הרבה יותר מפורשים, מצורפת רשימה קטנה:
נעלם מעיניו לפי שעה דברי גמ' ערוכה - "אחר שכתבתי כל זה מצאתי בפרק מי שאחזו (גיטין עא.)". (ב"י אה"ע סי' קעב סעי' יב)[1].

נעלם מעיניו תוספתא – עי' מג"א (סי' קס ס"ק ז) שכ' שהמרדכי הביא בשם התוספתא דלא כב"י "ואלו ראה הרב"י לא חלק עליה". (והו"ד בהליכו"ע ח"א עמ' שמ, ופסק כוותיה).

נעלם ממרן הב"י ד' הרמב"ם – ראה להרב מולקנדוב בקובץ עץ חיים גליון לב הע' 2. ובענין ד' הב"י יו"ד סי' קצה, כבר עמד בזה בטה"ב ח"ב עמ' קפב משם רבים מהאח' ולא תי'. וכבר מצינו כן לעולמים שכתבו האח' שנעלם מד' השו"ע ד' איזה ראשון ועכ"ז כ' האחרונים ליישב דברי מרן. וכמש"כ הכנה"ג (אה"ע סי' קיט הגה"ט אות מח) שנעלם מד' מרן ד' הרמב"ם, ובמק"א כתבתי בזה עוד. ובשו"ת יבי"א ח"ו (או"ח סי' יד אות א) כ' שאף שבב"י (יו"ד סי' רסה ס"ח) ובמאירי ובס' המאורות כ' בדעת הרמב"ם שערוות קטן הוי ערוה, מ"מ מד' הרמב"ם בהל' מילה (פ"ג ה"ה) מבואר לא כך, ונעלמו מהם ד' הרמב"ם.

נעלם מעיניו תוספות – א'. דרישה (או"ח סי' שי סק"א) "וב"י אפשר דאישתמיטתיה לד' התוס' מנגד עיניו משום שהוא נדפס בדף שלפני". ב'. המג"א (סי' רעא ס"ק כד) כ' "ובודאי אילו ראה הרב"י דברי התוספות באותו פעם היה פוסק כותייהו". ג'. בב"י יו"ד (סי' רפו ס"י) כ' "והרמב"ם (שם ה"ו) ג"כ כ' בתי כנסיות ובתי מדרשות שאין בהם בית דירה פטורים לפי שהם קדש. וכתב עוד (הי"א) פתח שבין ביהמ"ד או בין ביהכ"נ וביתו אם רגיל לצאת ולבא באותו הפתח חייב במזוזה משמע שהיה מפרש כדברי התוספות (מנחות לג) והרא"ש ופסק כדמשמע בתלמוד דידן ולא כדמשמע בירושלמי". וצ"ב אמאי לא ביאר דס"ל דתלמודא דידן והירושלמי לא חולקים, וכמו שביארו התוס' ביומא (יא:), שהירושלמי מיירי בביהמ"ד דיחיד. ועוד צ"ב בד' הב"י שבסו"ד כ' שלענין הלכה "נכון להצריך מזוזה לביהמ"ד כדברי הירושלמי ומהר"ם", ולכאו' דבריו צ"ב דמאן יימר שמהר"ם הצריך מזוזה בביהמ"ד של רבים ושמא מיירי בביהמ"ד דיחיד, וס"ל כהתוס'. וביותר שהחיד"א בשם הגדולים (מערכת גדולים אות מ [כט], ואות ש [קכג], ובמערכת ספרים אות פ [עב]) כ' שהתוס' ליומא הם ממהר"ם, וא"כ בעל כרחינו לומר דמהר"ם מיירי בביהכנ"ס דיחיד. וא"כ צ"ב טובא מש"כ הב"י שנכון להצריך מזוזה כד' הירושלמי ומהר"ם, דהרי למהר"ם הירושלמי אינו מחייב מזוזה בביהמ"ד דרבים. ופלא שהב"י לא הביא ד' התוס' ביומא. ונראה שנעלמו מעיניו לפי שעה. וצע"ג. ובמקומו הרחבתי בזה.



[1] וכבר מצינו כן לעולמים, וכמש"כ הרמב"ם באגרתו לר' פנחס הדיין (שילת, עמ' תמד) וז"ל "ואני אומר לך מה ארע לי עתה בדבר זה, בא אלי הדיין החסיד וקונטריס מן החיבור (היד החזקה) בידו, יש בו הלכות רוצח מספר נזיקים, והראה לי הלכה אחת, אמר לי קרא זו, קראתי אותה אמרתי לו מה ספק יש בזו, אמר לי באיזה מקום נאמרו דברים אלו, אמרתי לו במקומן או באלו הן הגולין או בסנהדרין בדיני הרוצח, אמר לי כבר חזרתי על הכל ולא מצאתי. אמרתי לו שמא בירושלמי, אמר לי ביקשתי ולא מצאתי, לא בירושלמי ולא בתוספתא. השתוממתי כמו שעה ואמרתי לו אני זוכר שבמקום פלוני מגיטין נתפרשו דברים אלו, הוצאתי גיטין וחפשתי ולא מצאתי, תמהתי ונבהלתי ואמרתי היכן נאמרו דברים אלו, הנח עתה עד שאזכור מקומן. הוא יצא ואני נזכרתי שלחתי שליח והחזרתיו והראתי לו הדברים מפורשין בגמרא יבמות אגב גררא. תמה והלך" עכ"ל לעניינינו. ע"ש.

וכן בתוס' יו״ט (סנהדרין פ"ג מ"ז) ״ושוב מצאתי בפרק הגוזל קמא״.
 
לא דיבר על נושאי כלים.

ומצינו שנעלם מד' הפוסקים קדומים הרבה יותר, דברים הרבה יותר מפורשים, מצורפת רשימה קטנה:
נעלם מעיניו לפי שעה דברי גמ' ערוכה - "אחר שכתבתי כל זה מצאתי בפרק מי שאחזו (גיטין עא.)". (ב"י אה"ע סי' קעב סעי' יב)[1].

נעלם מעיניו תוספתא – עי' מג"א (סי' קס ס"ק ז) שכ' שהמרדכי הביא בשם התוספתא דלא כב"י "ואלו ראה הרב"י לא חלק עליה". (והו"ד בהליכו"ע ח"א עמ' שמ, ופסק כוותיה).

נעלם ממרן הב"י ד' הרמב"ם – ראה להרב מולקנדוב בקובץ עץ חיים גליון לב הע' 2. ובענין ד' הב"י יו"ד סי' קצה, כבר עמד בזה בטה"ב ח"ב עמ' קפב משם רבים מהאח' ולא תי'. וכבר מצינו כן לעולמים שכתבו האח' שנעלם מד' השו"ע ד' איזה ראשון ועכ"ז כ' האחרונים ליישב דברי מרן. וכמש"כ הכנה"ג (אה"ע סי' קיט הגה"ט אות מח) שנעלם מד' מרן ד' הרמב"ם, ובמק"א כתבתי בזה עוד. ובשו"ת יבי"א ח"ו (או"ח סי' יד אות א) כ' שאף שבב"י (יו"ד סי' רסה ס"ח) ובמאירי ובס' המאורות כ' בדעת הרמב"ם שערוות קטן הוי ערוה, מ"מ מד' הרמב"ם בהל' מילה (פ"ג ה"ה) מבואר לא כך, ונעלמו מהם ד' הרמב"ם.

נעלם מעיניו תוספות – א'. דרישה (או"ח סי' שי סק"א) "וב"י אפשר דאישתמיטתיה לד' התוס' מנגד עיניו משום שהוא נדפס בדף שלפני". ב'. המג"א (סי' רעא ס"ק כד) כ' "ובודאי אילו ראה הרב"י דברי התוספות באותו פעם היה פוסק כותייהו". ג'. בב"י יו"ד (סי' רפו ס"י) כ' "והרמב"ם (שם ה"ו) ג"כ כ' בתי כנסיות ובתי מדרשות שאין בהם בית דירה פטורים לפי שהם קדש. וכתב עוד (הי"א) פתח שבין ביהמ"ד או בין ביהכ"נ וביתו אם רגיל לצאת ולבא באותו הפתח חייב במזוזה משמע שהיה מפרש כדברי התוספות (מנחות לג) והרא"ש ופסק כדמשמע בתלמוד דידן ולא כדמשמע בירושלמי". וצ"ב אמאי לא ביאר דס"ל דתלמודא דידן והירושלמי לא חולקים, וכמו שביארו התוס' ביומא (יא:), שהירושלמי מיירי בביהמ"ד דיחיד. ועוד צ"ב בד' הב"י שבסו"ד כ' שלענין הלכה "נכון להצריך מזוזה לביהמ"ד כדברי הירושלמי ומהר"ם", ולכאו' דבריו צ"ב דמאן יימר שמהר"ם הצריך מזוזה בביהמ"ד של רבים ושמא מיירי בביהמ"ד דיחיד, וס"ל כהתוס'. וביותר שהחיד"א בשם הגדולים (מערכת גדולים אות מ [כט], ואות ש [קכג], ובמערכת ספרים אות פ [עב]) כ' שהתוס' ליומא הם ממהר"ם, וא"כ בעל כרחינו לומר דמהר"ם מיירי בביהכנ"ס דיחיד. וא"כ צ"ב טובא מש"כ הב"י שנכון להצריך מזוזה כד' הירושלמי ומהר"ם, דהרי למהר"ם הירושלמי אינו מחייב מזוזה בביהמ"ד דרבים. ופלא שהב"י לא הביא ד' התוס' ביומא. ונראה שנעלמו מעיניו לפי שעה. וצע"ג. ובמקומו הרחבתי בזה.



[1] וכבר מצינו כן לעולמים, וכמש"כ הרמב"ם באגרתו לר' פנחס הדיין (שילת, עמ' תמד) וז"ל "ואני אומר לך מה ארע לי עתה בדבר זה, בא אלי הדיין החסיד וקונטריס מן החיבור (היד החזקה) בידו, יש בו הלכות רוצח מספר נזיקים, והראה לי הלכה אחת, אמר לי קרא זו, קראתי אותה אמרתי לו מה ספק יש בזו, אמר לי באיזה מקום נאמרו דברים אלו, אמרתי לו במקומן או באלו הן הגולין או בסנהדרין בדיני הרוצח, אמר לי כבר חזרתי על הכל ולא מצאתי. אמרתי לו שמא בירושלמי, אמר לי ביקשתי ולא מצאתי, לא בירושלמי ולא בתוספתא. השתוממתי כמו שעה ואמרתי לו אני זוכר שבמקום פלוני מגיטין נתפרשו דברים אלו, הוצאתי גיטין וחפשתי ולא מצאתי, תמהתי ונבהלתי ואמרתי היכן נאמרו דברים אלו, הנח עתה עד שאזכור מקומן. הוא יצא ואני נזכרתי שלחתי שליח והחזרתיו והראתי לו הדברים מפורשין בגמרא יבמות אגב גררא. תמה והלך" עכ"ל לעניינינו. ע"ש.

וכן בתוס' יו״ט (סנהדרין פ"ג מ"ז) ״ושוב מצאתי בפרק הגוזל קמא״.
איך יכול להיות שמכולם נעלם חוץ מהרב עובדיה יוסף, ובנו הרה"ר לשעבר?
חידה.
 
דברי הרב סמיכה לחיים, בדעת הראשונים האם ברכה''ת דאורייתא או דרבנן.
אבקש מהרב ידידיה שיעלה את הדברים, שוב. לשמוע מדקה 28, ולראות דברים מהופכים בתכלית שא''א להבינם כלל וכלל. לכאורה.
1750852252487.png
 
וגם שהביא דברי הברכ''י והמט''י הסוברים שהוי ספיקא דאורייתא בגלל שהרמב''ם סובר דהוי דרבנן כתב עליו שנעלם ממנו דברי המבי''ט, ודחה הראיה מהב''י ועוד:
1750852506017.png

1750852558729.png
 
למדת פעם חזון איש? ההקשר שאתה עושה בין הש"ך לחזון איש מראה שאין לך הבנה בדרך הלימוד והפסק של החזון איש ודי בזה.
ודאי שיש שינויים. אבל אתה יודע איך החזו"א התייחס אליו?
ודאי שהחזו"א לא סבר שהדרך שלו יותר טובה מדרכו של הש"ך.

בקיצור, הרעיון הזה שיש מעלה לא להיות בקי בדברי רבותינו גדולי האחרונים, אין לו יסוד, ואינו נכון כלל.
 
הרעיון הזה שיש מעלה לא להיות בקי בדברי רבותינו גדולי האחרונים, אין לו יסוד, ואינו נכון כלל.
אף אחד לא חושב כן, אבל אדם שבקי בדברי האחרונים, וזה בא על חשבון העיון בסוגיא, או להיפך. זה שאלה שהגרעק''א כתב עליה, שאדם שרגיל בעיון הדק בראשונים, לעולם לא יסתור דברים בקדמונים, ואם יחפשו ימצאו רבים רבים כוותיה, ואילו בקי שמביא ראיות לדבריו ולא משקיע מספיק בעיון, גם ראיותיו ודימוייו, לא נכונים.
 
המשיך והוסיף:
הגר''י צובירי היה שאמי מובהק
ומהרי''ץ עצמו אכן כתב כו''כ פעמים לפסוק כמרן כל עוד שזה לא כנגד המנהג הקדום
אלו לא רק מובאות מפה ומשם שמישהו הראה למישהו
זה עיקר שיטתו ותורף פסקיו
במחילה להציג את זה כדעת פוסקי תימן זה סילוף של ממש
שיכתוב שכבר בתימן נחלקו בזה ודעת השתילי זיתים וההולכים בעקבותיו היא אכן כך
 
הגר''י צובירי היה שאמי מובהק
ומהרי''ץ עצמו אכן כתב כו''כ פעמים לפסוק כמרן כל עוד שזה לא כנגד המנהג הקדום
אלו לא רק מובאות מפה ומשם שמישהו הראה למישהו
זה עיקר שיטתו ותורף פסקיו
במחילה להציג את זה כדעת פוסקי תימן זה סילוף של ממש
שיכתוב שכבר בתימן נחלקו בזה ודעת השתילי זיתים וההולכים בעקבותיו היא אכן כך
הביא שם את כל המחלוקת. ולא הסתיר אף צד. ע"ש.
 
@שמעון טרבלסי אתה נתת לייק ל @אבני הכותל שביקש שאביא דברי הרא"ש ש'נעלמו' ממרן שליט"א, והשגת הרב יצחק יוסף עליו,
אז אם באמת זה מעניין אותך, הבאתים למעלה. (ואם אתה רוצה אתה גם יכול להודות, אבל אתה לא חייב, גם שתיקה כהודאה).
 
וכאן שעה 2:20:00
הנה דבר ראשון הוא מתחיל בכך שמרן שליט"א כתב הסכמה למח"ס 'טעמו וראו' ושם כתב...
-המעיין יראה שזה לא בהסכמה, אלא בתוך קונטרס למעלה ממאה עמודים המובא בראש הספר הנ"ל, מלבד ההסכמה שכתב לו.

הרב שם מתמרמר על לשון חריפה שמרן שליט"א כתב, ואמר שהוא מתכוון אליו, במה שהוא (הרב יצחק יוסף) כתב בהסכמה שלו.
-המעיין בקו' של מרן שליט"א יראה שזה מכתב שכתב לאברך מהעיר בני ברק שכתב חיבור בנושא... ואם כן כדאי לדבר אמת.
1750863128382.png


ובעצם הראיות שהביא שם, המתבונן ופותח הספרים רואה בדיוק להיפך.
 
הנה דבר ראשון הוא מתחיל בכך שמרן שליט"א כתב הסכמה למח"ס 'טעמו וראו' ושם כתב...
-המעיין יראה שזה לא בהסכמה, אלא בתוך קונטרס למעלה ממאה עמודים המובא בראש הספר הנ"ל, מלבד ההסכמה שכתב לו.

הרב שם מתמרמר על לשון חריפה שמרן שליט"א כתב, ואמר שהוא מתכוון אליו, במה שהוא (הרב יצחק יוסף) כתב בהסכמה שלו.
-המעיין בקו' של מרן שליט"א יראה שזה מכתב שכתב לאברך מהעיר בני ברק שכתב חיבור בנושא... ואם כן כדאי לדבר אמת.
הצג קובץ מצורף 7069

ובעצם הראיות שהביא שם, המתבונן ופותח הספרים רואה בדיוק להיפך.
וה' הטוב יכפר בעד.
עוד אחת מהטענות שלו שם הינה שהעלים דברי הגט פשוט שמסקנתו בזה להיתר.
-אולם המעיין בקו' הנ"ל יראה שהביא להדיא דבריו, ואיפכא כתב שם דאף בדרבנן אזלי' בתר רוב.
וחבל שלא עיין בקו' לפני שמתחיל לומר על מרן שליט"א פעמים רבות שהוא משקר.
1750863743103.png
 
ועוד, למה אביו בהיתר מכירה דחק עצמו שזו שעת הדחק וכו' ראה באורך ביבי"א קונטרס השמיטה.
היה לו לומר דיש מחלוקת אם שמיטה דרבנן או שלא נוהגת כלל וספק דרבנן לקולא ושלום על ישראל.
ומה לי שהדעות הסוברות ששמיטה אינה נוהגת בזה"ז הם מיעוטא דמיעוטא, כל שלא נחלקו פנים אל פנים הרי הוא ספק השקול.

ובהכרח שאף אביו מודה לדברי מרן שליט"א.
וכידוע א"א לחלוק על הגרע"י זצ"ל.
 
הנה דבר ראשון הוא מתחיל בכך שמרן שליט"א כתב הסכמה למח"ס 'טעמו וראו' ושם כתב...
-המעיין יראה שזה לא בהסכמה, אלא בתוך קונטרס למעלה ממאה עמודים המובא בראש הספר הנ"ל, מלבד ההסכמה שכתב לו.

הרב שם מתמרמר על לשון חריפה שמרן שליט"א כתב, ואמר שהוא מתכוון אליו, במה שהוא (הרב יצחק יוסף) כתב בהסכמה שלו.
-המעיין בקו' של מרן שליט"א יראה שזה מכתב שכתב לאברך מהעיר בני ברק שכתב חיבור בנושא... ואם כן כדאי לדבר אמת.
הצג קובץ מצורף 7069

ובעצם הראיות שהביא שם, המתבונן ופותח הספרים רואה בדיוק להיפך.
וה' הטוב יכפר בעד.
האמת גם לאחר שראיתי את דבריך, היה קשה לי מאד להאמין, כי הוא דיבר בצורה מאד פגועה שהחכם הזה כתב "עלי", והאמת בשמעי כל זאת אמרתי ביני לבין עצמי, אם הרב סופר כתב עליו כך אבין כי משיב לו בחריפות. ולא הייתי יכול להאמין, דישנה בדבר כזה, שהיא מילתא דעבידא לאגלויי, דאפי' קפילא ארמאה נאמן.
פתחתי ומצאתי את זה. ואיני מבין פליאה דעת ממני.

1750864566841.png
 
מפורום אוצר החכמה
כתב הרב יוסף חיים אוהב ציון

והנה לפניכם מה שכתב לי הרב טעמו וראו.
שלום וברכה.
יישר כח על דבריו הנפלאים.
הנה גופא דעובדא הכי הוה, לפני שהוצאתי את ספרי טעמו וראו הגשתיו לפני הגר"י יוסף שליט"א שהיה אז ראש ישיבת חזון עובדיה, ואמרתי לו שאם יש לו להשיב על הטענות אז שישיב עליהם לפני הוצאת הספר. הספר היה מונח אצלו כחצי שנה, כאשר באותה תקופה נתן גם לכמה בחורים ואברכים לעבור על הספר. לאחר תקופה זו אמר לי בזה"ל "אני מרים ידים, זה לא פסק שלי אלא של אבא שלי". ובו בזמן כתב לי פתק שאגש איתו למרן הגרע"י זצ"ל ובו ביקש שיעיין בדברינו. הלכתי להפגש עם הגרע"י זצ"ל והצגתי בפניו בקצרה את עיקרי הדברים, ואמר לי בזה"ל "האמת אגיד לך שאני סמכתי על שו"ת בית דוד, אם האחרונים דוחים את הראיות שלו אני אחזור בי". וביקש שאשאיר את הספר. אלא שלא איסתייעא מילתא ואינשי דלא מעלי שיבשו את הענין כמה וכמה פעמים, ולא זכיתי שיעבור על הדברים כדבעי. בכל אופן אני את תשובתי קיבלתי, וכבר מאז ידעתי שהאמת כפי שהעלתי בספר להחמיר בזה לכתחילה כדעת מרן השו"ע ורוב רבותינו הפוסקים. ואיישר חיליה לאורייתא שמשתדל בזה להחזיר עטרה ליושנה כי דבר פשוט הוא שכך נהגו מאז ומעולם להחמיר בזה.
נ.ב
מה שהעיר עלי מעכ"ת שלא הבאתי דברי ההליכות עולם, כנראה שלא ראה בעמוד השער של ספרי שיצא בשנת תשס"א (לפני יותר מעשרים שנה) טרם יצא הס' הליכות עולם.
כמו כן אשמח אם יוכל מעכ"ת לשלוח דבריו אל הגרי"ח סופר שליט"א לשמחו בדברי תורה אלו.
בברכת יגדיל תורה ויאדיר
דוד חזן
 
בשיעור מוצ"ש פרשת בראשית תש"פ דיבר בענין מי שטעה ושאל 'ותן טל ומטר' מיד אחרי סוכות לפני ז' חשוון אם חוזר ומתפלל, [שהרי אז אי"ז סימן קללה ורק מצד עולי רגלים עדיין אין שואלים], והביא מספר 'רבבות אפרים' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ח קנייבסקי זצ"ל שפסקו שצריך לחזור, ובשם אביו הגר"ע יוסף זצ"ל ביבי"א שאין לחזור, כיון שכך נפסק ברדב"ז וחיד"א ועוד.

וסיים הרב יוסף בשבח אביו זצ"ל, שרק בגלל שידע את הרדב"ז וכו' רק הוא ידע לפסוק את ההלכה לאמיתה, והוסיף בזה"ל – "וכ"כ המהרח"ש, והמטה משה, והחיד"א, כל זה נעלם מעיניהם של הרב אלישיב והרב קנייבסקי, במחכ"ת, לא ידעו, לא את הרדב"ז, לא את המהרח"ש, לא את המט"מ, לא את החיד"א, לא ידעו את כל הפוסקים האלה, מה אתם רואים מכאן, שידיעת התורה זה חשוב לאמת, בלי ידיעת התורה אדם טועה בהלכה. זה לא אמת, מה אתה אומר צריך לחזור ולהתפלל?, זה ברכה לבטלה, מה צריך לחזור?, לכן אדם שיודע יותר תורה, יודע את הרדב"ז..." עכ"ל.

והנה מלבד הזלזול בגדולי הדור הגריש"א והגרח"ק, הנה גם הציג הדברים בצורה מגמתית כאילו הם פסקו כן על דעת עצמם ונעלמו מהם דברי הרדב"ז וכו', וכביכול לא נסתמכו בהוראתם על שום פוסקים, אך נעלם ממנו גופיה המשנ"ב והביה"ל סי' קי"ז ס"ב שכבר דן במי שאמר טל ומטר בכה"ג שאין סימן קללה, ודייק מל' השו"ע לחזור ולהתפלל, והביא את דעת הרדב"ז הנ"ל שלא לחזור ומאידך דעת הח"א ודה"ח להיפך, ומכריע לחזור ולהתפלל עם תנאי שאם כבר יצא יהא נדבה. ועוד דשם מיירי להדיא בגוונא שדיבר הרדב"ז דהיינו בחו"ל אחר ז' בחשוון קודם שישים יום, ואפ"ה הכריע לחזור דלא כהרדב"ז, וא"כ כ"ש קודם ז' בחשוון שאז תיקנו להדיא שלא לומר, עאכו"כ שצריך לחזור ולהתפלל, ועוד דע"ש בביאה"ל דכל מה שאנו נוקטים דבדיעבד לא יחזור ה"ז מחמת דסמכי' בדיעבד על שיטת הרא"ש שסובר דלכתחילה ראוי לשאול טל ומטר במקום הצריך לכך, והנה הרא"ש ודאי לא דיבר על א"י ששם יש תקנה לא לשאול מטר עד ז' חשוון משום עוברי דרכים, וא"כ אין מקור להקל בדיעבד שלא לחזור.
(וגם בכף החיים הכריע לחזור עם תנאי, ועי' פסקי תשובות שהביא מח' רחבה בזה דהחזו"א והרב וואזנר פסקו לחזור, ואילו הגרש"ז והגרב"צ אב"ש והגרי"ש פסקו שלא לחזור, וצ"ע על דברי הגרי"ש שהביא הרב יוסף מספר רבבות אפרים להיפך).

ועכ"פ ודאי שהוראת הגרי"ש והגר"ח אשר כל רז לא אניס להו, (אם באמת הורו כן), נובעת מדברי הביה"ל הללו שהביא גם דעת הרדב"ז הנ"ל והכריע דלא כוותי' אלא לחוש לד' הח"א ודה"ח.​
 
לא יאומן כי יסופר, מה שקבלתי עכשיו:

מפורום אוצר החכמה
כתב הרב יוסף חיים אוהב ציון

והנה לפניכם מה שכתב לי הרב טעמו וראו.
שלום וברכה.
יישר כח על דבריו הנפלאים.
הנה גופא דעובדא הכי הוה, לפני שהוצאתי את ספרי טעמו וראו הגשתיו לפני הגר"י יוסף שליט"א שהיה אז ראש ישיבת חזון עובדיה, ואמרתי לו שאם יש לו להשיב על הטענות אז שישיב עליהם לפני הוצאת הספר. הספר היה מונח אצלו כחצי שנה, כאשר באותה תקופה נתן גם לכמה בחורים ואברכים לעבור על הספר. לאחר תקופה זו אמר לי בזה"ל "אני מרים ידים, זה לא פסק שלי אלא של אבא שלי". ובו בזמן כתב לי פתק שאגש איתו למרן הגרע"י זצ"ל ובו ביקש שיעיין בדברינו. הלכתי להפגש עם הגרע"י זצ"ל והצגתי בפניו בקצרה את עיקרי הדברים, ואמר לי בזה"ל "האמת אגיד לך שאני סמכתי על שו"ת בית דוד, אם האחרונים דוחים את הראיות שלו אני אחזור בי". וביקש שאשאיר את הספר. אלא שלא איסתייעא מילתא ואינשי דלא מעלי שיבשו את הענין כמה וכמה פעמים, ולא זכיתי שיעבור על הדברים כדבעי. בכל אופן אני את תשובתי קיבלתי, וכבר מאז ידעתי שהאמת כפי שהעלתי בספר להחמיר בזה לכתחילה כדעת מרן השו"ע ורוב רבותינו הפוסקים. ואיישר חיליה לאורייתא שמשתדל בזה להחזיר עטרה ליושנה כי דבר פשוט הוא שכך נהגו מאז ומעולם להחמיר בזה.
נ.ב
מה שהעיר עלי מעכ"ת שלא הבאתי דברי ההליכות עולם, כנראה שלא ראה בעמוד השער של ספרי שיצא בשנת תשס"א (לפני יותר מעשרים שנה) טרם יצא הס' הליכות עולם.
כמו כן אשמח אם יוכל מעכ"ת לשלוח דבריו אל הגרי"ח סופר שליט"א לשמחו בדברי תורה אלו נגד ההשמצות שהושמעו נגדו לאחרונה בלויין ובעלונים.
בברכת יגדיל תורה ויאדיר
דוד חזן
אם הביא למרן זיע"א את הספר, ואמר לו כנ"ל אז למה לא חזר בו בהליכו"ע שיצא אח"כ?
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית