שמעון טרבלסי
חבר קבוע
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 938
הוא לא טוען את הטענה הזו, ובמקורות שהבאתי לעיל תמצא סתירה לדבריו.ע' בסידור תהלת יצחק בהקדמה, ודו''ק
הוא לא טוען את הטענה הזו, ובמקורות שהבאתי לעיל תמצא סתירה לדבריו.ע' בסידור תהלת יצחק בהקדמה, ודו''ק
מרן החיד"א והקול אליהו ועוד היו לפני יותר מ250, כדאי שתבדוק, לפני שאתה כותב שמרן הגר"ע ובנו המציאו את הכלל הזה.דורות אחרונים היינו 60 70 שנה אחרונות.
הוא אשר אמרתי, שאינו טוען שיש הבדל בין שיטתי ללא שיטתי, אלא בין דברי ראשונים שהיו לפניו לבין ראשונים שלא היו לפניו.
ציין את המקום שציינת למג''א. ומ''מ המג''א יכול לעתים לחלוק על השו''ע. אף שבדרך כלל מפרשו. ואין מזה ראיה לגבי דידן.הוא אשר אמרתי, שאינו טוען שיש הבדל בין שיטתי ללא שיטתי, אלא בין דברי ראשונים שהיו לפניו לבין ראשונים שלא היו לפניו.
וע"ז כבר הבאתי לעיל מהמג"א ועוד שאילו הב"י היה רואה תוס' וכד' (שהיו לפניו) היה חוזר בו.
סליחה אבל אף אחד מהם (אולי שבט הלוי) לא כתב פסקי הלכה בכל פרט מאו"ח ויו"ד, זה לשוטט בשותי"ם ולחפש למעט פסקי הגרש"ז על שבת ופסקי הרב ואזנר על נידה, ככה שזה לא דומה כלל לאמירה הנ"ל אצל (חלק) מהספרדים שיש להם מדריך מפורט לכל דבר ועניין. הייתי מסדר את הסקר שלך כך: ארבע אמרו לי כהגרש"ז (בהלכות שבת) אחד כהרב ואזנר (בנידה) שנים כהגרי"ש שלא כתב שום ספר הלכה מסודר אלא רק תשובות שרובם פסקי דין וכל השאר זה שמועות משמו שסותרות את עצמן.אני בכולל עם עשרה אשכנזים...
ארבע אמרו לי שהולכים ברוב הפסקים כגרש"ז אוירבך זצוק"ל.
אחד אמר לי כרב וואזנר זצוק"ל.
שנים אמרו לי שרב אלישיב זצוק"ל
שלוש אמרו לי איזה פוסק בדורינו שהולכים לפיו.
- אני רק מראה לך שאצל האשכנזים אין מושג כ"כ של "קבלת הוראות הלכה" של איזה פוסק מסויים, ולכן לדעתי המושג "מרן" פחות שייך שם. כי "מרן" זה מי שקיבלו הוראותיו לעניין הלכה - ופשוט.
היכן ציין, ומה השיב.ציין את המקום שציינת למג''א. ומ''מ המג''א יכול לעתים לחלוק על השו''ע. אף שבדרך כלל מפרשו. ואין מזה ראחה לגבי דידן.
ומ''מ ודאי שדרך פוסקי הספרדים אינו לדחות את מרן מראשונים שהיו לפניו. וא''א להאחז בחיד''א וכו' בזה.
איך זה מיישב את מה שהוכחתי?וראה כאן תשו' הב''י לחמיו על השמטת ראשונים בב''י בד''ה ומה
הצג קובץ מצורף 7102
המגן אברהם היה מספיק עצמאי, ויכל לומר שמרן לא ראה תוס', כדי לבאר הטעם דחולק עליו. וכמו שכתב הריטב''א על הרמב''ן שחלק על הרמב''ם בראיות מסוגיות וכו', שמרוב גדולתו של הרמב''ן כשהיה נראה בעיניו אחרת חלק. אולם כיון שאנו תלמידי שניהם ניישב דברי שניהם, יעו''ש.איך זה מיישב את מה שהוכחתי?
יש להעיר שהיו ראשונים שלא היה תח"י של מרן, ואעתיק [בדילוגים] מ"ש בזה הרה"ג אהרן אופיר שליט"א בספרו אור חדש (עמ' 2299):
החיד"א לא עשה זאת שיטתית כי בתקופתו לא נדפסו הרבה כתבי יד שבזמן הב"י עדיין לא נתגלו. מה שאין כן בדורנו, שנדפסו מאות חיבורים של גאונים וראשונים.לא טוענים!
טענה שיטתית זו היא המצאה מהדורות האחרונים.
כמובן שאמרו לי "שבדך כלל" הולכים כמוהם, והיינו איפה שגילו דעתם באותו נושא.סליחה אבל אף אחד מהם (אולי שבט הלוי) לא כתב פסקי הלכה בכל פרט מאו"ח ויו"ד, זה לשוטט בשותי"ם ולחפש למעט פסקי הגרש"ז על שבת ופסקי הרב ואזנר על נידה, ככה שזה לא דומה כלל לאמירה הנ"ל אצל (חלק) מהספרדים שיש להם מדריך מפורט לכל דבר ועניין. הייתי מסדר את הסקר שלך כך: ארבע אמרו לי כהגרש"ז (בהלכות שבת) אחד כהרב ואזנר (בנידה) שנים כהגרי"ש שלא כתב שום ספר הלכה מסודר אלא רק תשובות שרובם פסקי דין וכל השאר זה שמועות משמו שסותרות את עצמן.
לא נ''ל מהאי טעמא. כי בזמנו רוב הדברים נגלו. חוץ ממאירי וריטב''א החדשים וכו'. אלא מטעם אחר דרק תשובות רמב''ם ורי''ף, שהם עמודי הוראה משנים באופן משמעותי את ההכרעה במח' ראשונים.החיד"א לא עשה זאת שיטתית כי בתקופתו לא נדפסו הרבה כתבי יד שבזמן הב"י עדיין לא נתגלו. מה שאין כן בדורנו, שנדפסו מאות חיבורים של גאונים וראשונים.
שמעתי שהחיד"א ראה כתבי יד של ראשונים בספריות ובתי עקד הרבה יותר ממה שיש לפנינו.החיד"א לא עשה זאת שיטתית כי בתקופתו לא נדפסו הרבה כתבי יד שבזמן הב"י עדיין לא נתגלו. מה שאין כן בדורנו,
אני לא מסכים שרוב מה שיצא בדורנו זה ראשונים זניחים.לא נ''ל מהאי טעמא. כי בזמנו רוב הדברים נגלו. חוץ ממאירי וריטב''א החדשים וכו'. אלא מטעם אחר דרק תשובות רמב''ם ורי''ף, שהם עמודי הוראה משנים באופן משמעותי את ההכרעה במח' ראשונים.
ורק אם הב''י אמר דבר מסברא, ומצאנו בראשונים אחרת, י''ל גם. אבל בדרך כלל אין שינוי מספרי לכאן או לכאן משנה ההוראה. חוץ ממקרים מיוחדים.
לא מצוי שיהא מהם שינויים גדולים מאד. בדברים שלא עלו מקודם.בנו פרחיה יכול להעיד מה פירש הרמב"ם בסוגיה פלונית, רב האי גאון הוא אמנם לא מג' עמודי הוראה אבל הוא כמובן יסוד להם, תשובה חדשה של הרשב"א חשובה כמעט כמו ג' עמודי הוראה
מה שהוא מביא בספריו אנחנו יכולים לדעת, אין לנו דרך לדעת מה הוא ראה ולא סיפר. אבל גם אם הוא היה רואה את הגניזה הקהירית, התרשמות קצרה שלו אינה דומה לעשרות אנשים שחוקרים אותה במשך עשרות שנים. יש דפים שבמבט חטוף אתה לא מבין מה הםשמעתי שהחיד"א ראה כתבי יד של ראשונים בספריות ובתי עקד הרבה יותר ממה שיש לפנינו.
כי אתה אלוף בהמצאות!מה אכפת לך...
מפורסם זכרונו של מרן החיד''א מביקורים במוזיאונים במהלך ביקוריו בכל העולם, במוזיאונים, ומקומות מיוחדים, והיה מורגל לומר הדור הדור ואל תצטרך לבלדור. כי היה זוכר בקריאה אחת כאילו מונח מול עיניו, והוא אחד מפלאי הדורות.מה שהוא מביא בספריו אנחנו יכולים לדעת, אין לנו דרך לדעת מה הוא ראה ולא סיפר. אבל גם אם הוא היה רואה את הגניזה הקהירית, התרשמות קצרה שלו אינה דומה לעשרות אנשים שחוקרים אותה במשך עשרות שנים. יש דפים שבמבט חטוף אתה לא מבין מה הם