השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (3)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
המגן אברהם היה מספיק עצמאי, ויכל לומר שמרן לא ראה תוס', כדי לבאר הטעם דחולק עליו. וכמו שכתב הריטב''א על הרמב''ן שחלק על הרמב''ם בראיות מסוגיות וכו', שמרוב גדולתו של הרמב''ן כשהיה נראה בעיניו אחרת חלק. אולם כיון שאנו תלמידי שניהם ניישב דברי שניהם, יעו''ש.
ומ''מ רוב חכמי ספרד לא יעשו כן בספריהם והיחס שלהם למרן הוא כתלמיד לרב, ולא יתלו שלא ראה תוס'. אלא יישבו דעתו מדוע פסק כן בכל אופן. ולא תמצא כזאת בגדולי רבותינו הספרדים במאומה. וכמו שהביא התהלת יצחק ממרן החיד''א דלאו רבותא למימני גברא לגבי מרן. וכן הבאתי לך ראיה ברורה כיצד מרן עצמו מתייחס להשמטת ראשון בספרו בית יוסף.
לא מבין מה אתה כותב.
המג"א שכתב שאילו מרן היה רואה היה חוזר בו שיקר? לא סבר שבאמת מרן עצמו היה חוזר בו?
 
לא נ''ל מהאי טעמא. כי בזמנו רוב הדברים נגלו. חוץ ממאירי וריטב''א החדשים וכו'. אלא מטעם אחר דרק תשובות רמב''ם ורי''ף, שהם עמודי הוראה משנים באופן משמעותי את ההכרעה במח' ראשונים.
ורק אם הב''י אמר דבר מסברא, ומצאנו בראשונים אחרת, י''ל גם. אבל בדרך כלל אין שינוי מספרי לכאן או לכאן משנה ההוראה. חוץ ממקרים מיוחדים.
אכן, וזו בדיוק שיטת מרן הגרע"י זיע"א.
 
בשיעור פרשת עקב תשפ"ב – לגבי ביטול תורה לצורך הלויית המת
"אדם שהוא ר"מ בישיבה ויודע לפלפל, זה לא נקרא תלמיד חכם, זה שלב לפני תלמיד חכם, רק מי שמורה הוראה נקרא תלמיד חכם" .

[הדברים נאמרו כשעל ידו יושב מרן רה"י הגר"א סלים שליט"א, דקרי ותני ומתני לאלפים ורבבות, וגם לימד את הראשל"צ בעצמו]
רח"ל ...
הרמ"א ביור"ד כותב להדיא ביורה דעה שרבו הוא מי שמעמידו על האמת בסברא ישרה וכו' עי"ש
 
נחזור להסרטה זו.
ראה ביביע אומר חלק ד או"ח סי' לב אות א' מש"כ שם הן אמת וכו'
דמפורש כהרב סופר שליט"א ולא כהרב יצחק יוסף.
וזה לשונו:
שו"ת יביע אומר חלק ד - אורח חיים סימן לב
ובאמת דלאו רבותא למחשב גברי, אלא שהואיל ומילתא דרבנן היא אזלינן לקולא. וביחוד לשיטת הסוברים דבדרבנן לא אזלינן בתר רוב האוסרים. וכמ"ש המצפה איתן (שבת סד:) בדעת התוס' שם, דס"ל דבשל סופרים הלך אחר המיקל, אפי' ביחיד נגד רבים. ושכן הוא דעת הרמב"ם (פ"ז מה' יום טוב ה"ח). וכמ"ש ה"ה שם. ונראה דה"ט כמ"ש גדולי האחרונים שהובאו בגט פשוט בכלליו (כלל א), דלא נאמר בתורה אחרי רבים להטות, אלא כשכל הדיינים נקבצו יחדיו ונחלקו פנים אל פנים, שאז נתבטלה סברת המיעוט נגד הרוב. אבל במחלוקת שלא נשאו ונתנו פא"פ, וכגון מחלוקת הפוסקים, לא נפקא מספיקא דדינא. שאפשר שאילו היו נו"נ ביחד היו המרובים מודים למועטים. ע"ש. וכיו"ב כ' הגאון חזון איש (ערלה, ר"ס ז). ע"ש. ובמקום אחר הסברנו דה"ט דקי"ל ספק בר' להקל במיעוט נגד הרוב, ואפי' מאה פוסקים אומרים לברך ושנים אומרים שלא לברך, קי"ל שאין לברך דסב"ל.

כמרן הראש"ל שליט"א ולא כהרב המסכים שליט"א
 
ואגב, לענ"ד הגרע"י לא עושה זאת באופן שיטתי. הוא לא חיפש לעדכן את הב"י, אלא שלרוב בקיאותו המון פעמים היו לו הוספות והערות על דברים שלא הובאו בב"י. מי שכן עושה זאת שיטתית, הוא הרב עמנואל מולקדנוב בספריו תורת הקדמונים (ד כרכים ועוד היד נטויה בעז"ה)
ראוי להביא לשון מרן זצוק"ל בחזון עובדיה (ימים נוראים עמ' רצ"ד):

ומש"כ שא"כ נצרך שו"ע חדש בהגלות ספרי הראשונים בדורותינו, דבריו תמוהים, לא ניתנו אפי' להאמר, וכ"ש להכתב.
 
ב. להקל/להחמיר/לחוש לסב"ל נגד המנהג
ג. לבטל מנהגים נגד מרן
אשמח למקורות לחידושים האלה...

- אולי בהלכות מסויימות יש שהתווכחו אם המנהג היה ככה או לא.
אבל וודאי דעת מרן זצוק"ל שאזלינן בתר המנהג נגד השו"ע ולא חוששים לסב"ל.
 
אבל וודאי דעת מרן זצוק"ל שאזלינן בתר המנהג נגד השו"ע ולא חוששים לסב"ל.
אז צריך לברך אחרי ההדלקה ??
צריך לברך על הלל בר"ח ??
צריך לברך מעין שבע היכן שאין ס"ת ובליל פסח ??
זה גם מנהגים נגד מרן .
לשיטת הרב עובדיה רק מנהגים קדומים מזמן הראשונים (גם בזה צ"ע טובא ואכמ"ל) מקיימים
ועל זה חלקו עליו ...
 
לשיטת הרב עובדיה רק מנהגים קדומים מזמן הראשונים (גם בזה צ"ע טובא ואכמ"ל) מקיימים
ועל זה חלקו עליו ...
אז אולי תדגיש את זה...
(ואהבתי שאתה אומר צ"ע טובא. כי רבים מהאחרונים כותבים שמנהג שנתפשט אחרי מרן לא אזלינן כוותיה)
 
אז אולי תדגיש את זה...
(ואהבתי שאתה אומר צ"ע טובא. כי רבים מהאחרונים כותבים שמנהג שנתפשט אחרי מרן לא אזלינן כוותיה)
כתבתי צ''ע טובא כי יש מנהגים רבים שהרב עובדיה מקיים אף שבוודאי לכו''ע נתפשטו אחר הוראות מרן וכמה דוגמאות:
- תפילין בט' באב (המנהג הרווח כיום הוא ע''פ החיד''א והרש''ש שחיו אחרי קבלת הוראות מרן)
- זמן השקיעה (אין עדויות וראיות ברורות שנהגו כמו הגאונים בזמן מרן הש''ע, ואף נראה דנהגו כר''ת ואכמ''ל)
- תפילין דר''ת (לא ידוע שנהגו אנשים פשוטים להניחם, כמדומה שהראשון שכתב את זה הוא ר''ח פלאג'י, ואשמח למקורות)
ויש עוד כמה, אינני זוכר ...
 
- תפילין בט' באב (המנהג הרווח כיום הוא ע''פ החיד''א והרש''ש שחיו אחרי קבלת הוראות מרן)
מביא שם ספר שמעיד שכך היה המנהג קודם דורו של מרן.
- זמן השקיעה (אין עדויות וראיות ברורות שנהגו כמו הגאונים בזמן מרן הש''ע, ואף נראה דנהגו כר''ת ואכמ''ל)
כתבתי על זה במקו"א, שישנם כמה מקומות שמרן זצוק"ל כתב שאם "כל הפוסקים" קיימו ואישרו את המנהג, אזלינן כוותיה אף אחרי דורו של מרן. (וכדוגמת "אתה חוננתנו" שנוהגים נגד דעתם של הראשונים ומרן השו"ע)

- וכל שכן לעניין ר"ת שישנם כמה עדויות שמשמע מהם שכך היה המנהג קודם - ואכמ"ל.
- תפילין דר''ת (לא ידוע שנהגו אנשים פשוטים להניחם, כמדומה שהראשון שכתב את זה הוא ר''ח פלאג'י, ואשמח למקורות)
יש על זה תשובה, אני גם לא זוכר איפה... אע"פ שמרן כתב "לירא שמים".
ויש עוד כמה, אינני זוכר ...
אם יש לך עוד אשמח לשמוע...
 
מביא שם ספר שמעיד שכך היה המנהג קודם דורו של מרן.

כבר התבאר כאן שלא היו דברים מעולם, וזהו מנהג חדש שהחל בק"ק בית אל, הרבה אחרי תקופת מרן, כאשר בכל העולם לא הניחו תפילין בשחרית ת"ב.

ותמוה ביותר לשכנע את כל העולים מכל הארצות להניח תפילין נגד דעת מרן, ולשכנע את כל תושבי ארץ הקודש נגד דעת מרן מרא דאתרא, כל זה בשם "מנהג ירושלים" שאינו אלא בית כנסת קטן (בית אל) שממנו פשט בירושלים.

מכל זה מוכח שכאשר מדברים על "מרן" ועל "מרא דאתרא" אין הכוונה למרן השו"ע אלא למרן אחר לגמרי.
 
ואגב דעסקינן בשיעור השבועי, יש לציין שבדרשתו במוצ"ש פרשת מטות מסעי תשפ"א אמר כרגיל שמרן הגר"ש משאש לא ראה את הספר חידושי דינים, ואם היה רואה בוודאי היה חוזר בו, מאחר ומנהג קדום הוא ולא עפ"י הקבלה הונהג.

אבל אליבא דאמת, הוא עצמו לא ראה את דברי הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן (ח"ב סי' ז' וח"ג סי' ז') שראה את הספר הנ"ל ואעפ"כ לא שינה פסקו, והרבה להשיב על זה.
 
כהרב המסכים שליט"א
כמרן המסכים שליט"א
כבר הביא לעיל ידידנו הרב @יזדי שליט"א,
שאי"ז נכון דברי הרב יצחק יוסף שכביכול קרא את דברי ההסכמה של מרן הגרי"ח שליט"א,
כיון שבהסכמה לא הזכיר זאת, כי אם בקונטרס הנדפס בראש הספר למעלה ממאה עמודים.
 
וזה לשונו:
שו"ת יביע אומר חלק ד - אורח חיים סימן לב
ובאמת דלאו רבותא למחשב גברי, אלא שהואיל ומילתא דרבנן היא אזלינן לקולא. וביחוד לשיטת הסוברים דבדרבנן לא אזלינן בתר רוב האוסרים. וכמ"ש המצפה איתן (שבת סד:) בדעת התוס' שם, דס"ל דבשל סופרים הלך אחר המיקל, אפי' ביחיד נגד רבים. ושכן הוא דעת הרמב"ם (פ"ז מה' יום טוב ה"ח). וכמ"ש ה"ה שם. ונראה דה"ט כמ"ש גדולי האחרונים שהובאו בגט פשוט בכלליו (כלל א), דלא נאמר בתורה אחרי רבים להטות, אלא כשכל הדיינים נקבצו יחדיו ונחלקו פנים אל פנים, שאז נתבטלה סברת המיעוט נגד הרוב. אבל במחלוקת שלא נשאו ונתנו פא"פ, וכגון מחלוקת הפוסקים, לא נפקא מספיקא דדינא. שאפשר שאילו היו נו"נ ביחד היו המרובים מודים למועטים. ע"ש. וכיו"ב כ' הגאון חזון איש (ערלה, ר"ס ז). ע"ש. ובמקום אחר הסברנו דה"ט דקי"ל ספק בר' להקל במיעוט נגד הרוב, ואפי' מאה פוסקים אומרים לברך ושנים אומרים שלא לברך, קי"ל שאין לברך דסב"ל.

כמרן הראש"ל שליט"א ולא כהרב המסכים שליט"א
נמאס כבר מהשמטת דברים בזדון והטעיית הציבור!!!

פתח עיניך וראה לאן הפנו אותך
נחזור להסרטה זו.
ראה ביביע אומר חלק ד או"ח סי' לב אות א' מש"כ שם הן אמת וכו'
דמפורש כהרב סופר שליט"א ולא כהרב יצחק יוסף.
הנה הספר לפנינו וראה מה מרן זצ"ל כותב איך סוגיין דעלמא לפסוק. ורק לצורך מצוה או שעה"ד סומכים על היחיד נגד הרבים בדרבנן
והרי זה כמרן המסכים שליט"א ולא כהרב המלקט שליט"א.179245.jpg
 
נמאס כבר מהשמטת דברים בזדון והטעיית הציבור!!!

פתח עיניך וראה לאן הפנו אותך
הנה הספר לפנינו וראה מה מרן זצ"ל כותב איך סוגיין דעלמא לפסוק. ורק בשעת הדחק או שעה"ד סומכים על היחיד נגד הרבים בדרבנן
והרי זה כמרן המסכים שליט"א ולא כהרב המלקט שליט"א.
תמשיך להוציא לעז וללגלג ולהוציא את מרן שליט"א "קטן" כדרכך בקודש...

אתה הוא ה"קטן" שלא עברת על כל התשובות ביבי"א, וישנם עוד מקומות חוץ מהיבי"א שהבאת.

- אז במקום להמשיך לעמוד בפורום הזה ולצווח על "השמטת דברים בזדון והטעיית הציבור" כדאי לך לעבור על דברי מרן שליט"א ולראות שענה על כל הלגלוגים שלך...
 

קבצים מצורפים

כבר התבאר כאן שלא היו דברים מעולם, וזהו מנהג חדש שהחל בק"ק בית אל, הרבה אחרי תקופת מרן, כאשר בכל העולם לא הניחו תפילין בשחרית ת"ב.

ותמוה ביותר לשכנע את כל העולים מכל הארצות להניח תפילין נגד דעת מרן, ולשכנע את כל תושבי ארץ הקודש נגד דעת מרן מרא דאתרא, כל זה בשם "מנהג ירושלים" שאינו אלא בית כנסת קטן (בית אל) שממנו פשט בירושלים.

מכל זה מוכח שכאשר מדברים על "מרן" ועל "מרא דאתרא" אין הכוונה למרן השו"ע אלא למרן אחר לגמרי.
אני לא בא להכנס לטענות הנ"ל, כי לא נכנסתי לסוגייא.

- אבל רק הסברתי דעתו של מרן זצוק"ל למה סבר להניח נגד מרן השו"ע, כי דעתו הייתה שבקונטרס דינים פה משמע שהמנהג היה להניח.

1750946021029.png
 
אני לא בא להכנס לטענות הנ"ל, כי לא נכנסתי לסוגייא.

- אבל רק הסברתי דעתו של מרן זצוק"ל למה סבר להניח נגד מרן השו"ע, כי דעתו הייתה שבקונטרס דינים פה משמע שהמנהג היה להניח.

הצג קובץ מצורף 7136
אתה נורמלי ?
אני קורא פה (בקונטרס שאתה מביא) שכתוב שמנהג ירושלים לא (!) להניח (להניח במנחה)
אחד משנינו לא יודע לקרוא.
 
תמשיך להוציא לעז וללגלג ולהוציא את מרן שליט"א "קטן" כדרכך בקודש...

אתה הוא ה"קטן" שלא עברת על כל התשובות ביבי"א, וישנם עוד מקומות חוץ מהיבי"א שהבאת.

- אז במקום להמשיך לעמוד בפורום הזה ולצווח על "השמטת דברים בזדון והטעיית הציבור" כדאי לך לעבור על דברי מרן שליט"א ולראות שענה על כל הלגלוגים שלך...
דוקא לעיל ידידנו הרב @יזדי שליט"א (שמוזמן להגיב בעצמו...) הביא כמה וכמה דברים שהרב יצחק יוסף אמר ובספרים כתוב הפוך בדיוק, וכדברי מרן שליט"א.
 
ראשי תחתית