לחצו כאן – תרומה לשמואל

השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (3)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
@שמעון טרבלסי אתה נתת לייק ל @אבני הכותל שביקש שאביא דברי הרא"ש ש'נעלמו' ממרן שליט"א, והשגת הרב יצחק יוסף עליו,
אז אם באמת זה מעניין אותך, הבאתים למעלה. (ואם אתה רוצה אתה גם יכול להודות, אבל אתה לא חייב, גם שתיקה כהודאה).
 
וכאן שעה 2:20:00
הנה דבר ראשון הוא מתחיל בכך שמרן שליט"א כתב הסכמה למח"ס 'טעמו וראו' ושם כתב...
-המעיין יראה שזה לא בהסכמה, אלא בתוך קונטרס למעלה ממאה עמודים המובא בראש הספר הנ"ל, מלבד ההסכמה שכתב לו.

הרב שם מתמרמר על לשון חריפה שמרן שליט"א כתב, ואמר שהוא מתכוון אליו, במה שהוא (הרב יצחק יוסף) כתב בהסכמה שלו.
-המעיין בקו' של מרן שליט"א יראה שזה מכתב שכתב לאברך מהעיר בני ברק שכתב חיבור בנושא... ואם כן כדאי לדבר אמת.
1750863128382.png

ובעצם הראיות שהביא שם, המתבונן ופותח הספרים רואה בדיוק להיפך.
 
הנה דבר ראשון הוא מתחיל בכך שמרן שליט"א כתב הסכמה למח"ס 'טעמו וראו' ושם כתב...
-המעיין יראה שזה לא בהסכמה, אלא בתוך קונטרס למעלה ממאה עמודים המובא בראש הספר הנ"ל, מלבד ההסכמה שכתב לו.

הרב שם מתמרמר על לשון חריפה שמרן שליט"א כתב, ואמר שהוא מתכוון אליו, במה שהוא (הרב יצחק יוסף) כתב בהסכמה שלו.
-המעיין בקו' של מרן שליט"א יראה שזה מכתב שכתב לאברך מהעיר בני ברק שכתב חיבור בנושא... ואם כן כדאי לדבר אמת.
הצג קובץ מצורף 7069

ובעצם הראיות שהביא שם, המתבונן ופותח הספרים רואה בדיוק להיפך.
וה' הטוב יכפר בעד.
עוד אחת מהטענות שלו שם הינה שהעלים דברי הגט פשוט שמסקנתו בזה להיתר.
-אולם המעיין בקו' הנ"ל יראה שהביא להדיא דבריו, ואיפכא כתב שם דאף בדרבנן אזלי' בתר רוב.
וחבל שלא עיין בקו' לפני שמתחיל לומר על מרן שליט"א פעמים רבות שהוא משקר.
1750863743103.png
 
ועוד, למה אביו בהיתר מכירה דחק עצמו שזו שעת הדחק וכו' ראה באורך ביבי"א קונטרס השמיטה.
היה לו לומר דיש מחלוקת אם שמיטה דרבנן או שלא נוהגת כלל וספק דרבנן לקולא ושלום על ישראל.
ומה לי שהדעות הסוברות ששמיטה אינה נוהגת בזה"ז הם מיעוטא דמיעוטא, כל שלא נחלקו פנים אל פנים הרי הוא ספק השקול.

ובהכרח שאף אביו מודה לדברי מרן שליט"א.
וכידוע א"א לחלוק על הגרע"י זצ"ל.
 
הנה דבר ראשון הוא מתחיל בכך שמרן שליט"א כתב הסכמה למח"ס 'טעמו וראו' ושם כתב...
-המעיין יראה שזה לא בהסכמה, אלא בתוך קונטרס למעלה ממאה עמודים המובא בראש הספר הנ"ל, מלבד ההסכמה שכתב לו.

הרב שם מתמרמר על לשון חריפה שמרן שליט"א כתב, ואמר שהוא מתכוון אליו, במה שהוא (הרב יצחק יוסף) כתב בהסכמה שלו.
-המעיין בקו' של מרן שליט"א יראה שזה מכתב שכתב לאברך מהעיר בני ברק שכתב חיבור בנושא... ואם כן כדאי לדבר אמת.
הצג קובץ מצורף 7069

ובעצם הראיות שהביא שם, המתבונן ופותח הספרים רואה בדיוק להיפך.
וה' הטוב יכפר בעד.
האמת גם לאחר שראיתי את דבריך, היה קשה לי מאד להאמין, כי הוא דיבר בצורה מאד פגועה שהחכם הזה כתב "עלי", והאמת בשמעי כל זאת אמרתי ביני לבין עצמי, אם הרב סופר כתב עליו כך אבין כי משיב לו בחריפות. ולא הייתי יכול להאמין, דישנה בדבר כזה, שהיא מילתא דעבידא לאגלויי, דאפי' קפילא ארמאה נאמן.
פתחתי ומצאתי את זה. ואיני מבין פליאה דעת ממני.

1750864566841.png
 
מפורום אוצר החכמה
כתב הרב יוסף חיים אוהב ציון

והנה לפניכם מה שכתב לי הרב טעמו וראו.
שלום וברכה.
יישר כח על דבריו הנפלאים.
הנה גופא דעובדא הכי הוה, לפני שהוצאתי את ספרי טעמו וראו הגשתיו לפני הגר"י יוסף שליט"א שהיה אז ראש ישיבת חזון עובדיה, ואמרתי לו שאם יש לו להשיב על הטענות אז שישיב עליהם לפני הוצאת הספר. הספר היה מונח אצלו כחצי שנה, כאשר באותה תקופה נתן גם לכמה בחורים ואברכים לעבור על הספר. לאחר תקופה זו אמר לי בזה"ל "אני מרים ידים, זה לא פסק שלי אלא של אבא שלי". ובו בזמן כתב לי פתק שאגש איתו למרן הגרע"י זצ"ל ובו ביקש שיעיין בדברינו. הלכתי להפגש עם הגרע"י זצ"ל והצגתי בפניו בקצרה את עיקרי הדברים, ואמר לי בזה"ל "האמת אגיד לך שאני סמכתי על שו"ת בית דוד, אם האחרונים דוחים את הראיות שלו אני אחזור בי". וביקש שאשאיר את הספר. אלא שלא איסתייעא מילתא ואינשי דלא מעלי שיבשו את הענין כמה וכמה פעמים, ולא זכיתי שיעבור על הדברים כדבעי. בכל אופן אני את תשובתי קיבלתי, וכבר מאז ידעתי שהאמת כפי שהעלתי בספר להחמיר בזה לכתחילה כדעת מרן השו"ע ורוב רבותינו הפוסקים. ואיישר חיליה לאורייתא שמשתדל בזה להחזיר עטרה ליושנה כי דבר פשוט הוא שכך נהגו מאז ומעולם להחמיר בזה.
נ.ב
מה שהעיר עלי מעכ"ת שלא הבאתי דברי ההליכות עולם, כנראה שלא ראה בעמוד השער של ספרי שיצא בשנת תשס"א (לפני יותר מעשרים שנה) טרם יצא הס' הליכות עולם.
כמו כן אשמח אם יוכל מעכ"ת לשלוח דבריו אל הגרי"ח סופר שליט"א לשמחו בדברי תורה אלו.
בברכת יגדיל תורה ויאדיר
דוד חזן
 
בשיעור מוצ"ש פרשת בראשית תש"פ דיבר בענין מי שטעה ושאל 'ותן טל ומטר' מיד אחרי סוכות לפני ז' חשוון אם חוזר ומתפלל, [שהרי אז אי"ז סימן קללה ורק מצד עולי רגלים עדיין אין שואלים], והביא מספר 'רבבות אפרים' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ח קנייבסקי זצ"ל שפסקו שצריך לחזור, ובשם אביו הגר"ע יוסף זצ"ל ביבי"א שאין לחזור, כיון שכך נפסק ברדב"ז וחיד"א ועוד.

וסיים הרב יוסף בשבח אביו זצ"ל, שרק בגלל שידע את הרדב"ז וכו' רק הוא ידע לפסוק את ההלכה לאמיתה, והוסיף בזה"ל – "וכ"כ המהרח"ש, והמטה משה, והחיד"א, כל זה נעלם מעיניהם של הרב אלישיב והרב קנייבסקי, במחכ"ת, לא ידעו, לא את הרדב"ז, לא את המהרח"ש, לא את המט"מ, לא את החיד"א, לא ידעו את כל הפוסקים האלה, מה אתם רואים מכאן, שידיעת התורה זה חשוב לאמת, בלי ידיעת התורה אדם טועה בהלכה. זה לא אמת, מה אתה אומר צריך לחזור ולהתפלל?, זה ברכה לבטלה, מה צריך לחזור?, לכן אדם שיודע יותר תורה, יודע את הרדב"ז..." עכ"ל.

והנה מלבד הזלזול בגדולי הדור הגריש"א והגרח"ק, הנה גם הציג הדברים בצורה מגמתית כאילו הם פסקו כן על דעת עצמם ונעלמו מהם דברי הרדב"ז וכו', וכביכול לא נסתמכו בהוראתם על שום פוסקים, אך נעלם ממנו גופיה המשנ"ב והביה"ל סי' קי"ז ס"ב שכבר דן במי שאמר טל ומטר בכה"ג שאין סימן קללה, ודייק מל' השו"ע לחזור ולהתפלל, והביא את דעת הרדב"ז הנ"ל שלא לחזור ומאידך דעת הח"א ודה"ח להיפך, ומכריע לחזור ולהתפלל עם תנאי שאם כבר יצא יהא נדבה. ועוד דשם מיירי להדיא בגוונא שדיבר הרדב"ז דהיינו בחו"ל אחר ז' בחשוון קודם שישים יום, ואפ"ה הכריע לחזור דלא כהרדב"ז, וא"כ כ"ש קודם ז' בחשוון שאז תיקנו להדיא שלא לומר, עאכו"כ שצריך לחזור ולהתפלל, ועוד דע"ש בביאה"ל דכל מה שאנו נוקטים דבדיעבד לא יחזור ה"ז מחמת דסמכי' בדיעבד על שיטת הרא"ש שסובר דלכתחילה ראוי לשאול טל ומטר במקום הצריך לכך, והנה הרא"ש ודאי לא דיבר על א"י ששם יש תקנה לא לשאול מטר עד ז' חשוון משום עוברי דרכים, וא"כ אין מקור להקל בדיעבד שלא לחזור.
(וגם בכף החיים הכריע לחזור עם תנאי, ועי' פסקי תשובות שהביא מח' רחבה בזה דהחזו"א והרב וואזנר פסקו לחזור, ואילו הגרש"ז והגרב"צ אב"ש והגרי"ש פסקו שלא לחזור, וצ"ע על דברי הגרי"ש שהביא הרב יוסף מספר רבבות אפרים להיפך).

ועכ"פ ודאי שהוראת הגרי"ש והגר"ח אשר כל רז לא אניס להו, (אם באמת הורו כן), נובעת מדברי הביה"ל הללו שהביא גם דעת הרדב"ז הנ"ל והכריע דלא כוותי' אלא לחוש לד' הח"א ודה"ח.​
 
לא יאומן כי יסופר, מה שקבלתי עכשיו:

מפורום אוצר החכמה
כתב הרב יוסף חיים אוהב ציון

והנה לפניכם מה שכתב לי הרב טעמו וראו.
שלום וברכה.
יישר כח על דבריו הנפלאים.
הנה גופא דעובדא הכי הוה, לפני שהוצאתי את ספרי טעמו וראו הגשתיו לפני הגר"י יוסף שליט"א שהיה אז ראש ישיבת חזון עובדיה, ואמרתי לו שאם יש לו להשיב על הטענות אז שישיב עליהם לפני הוצאת הספר. הספר היה מונח אצלו כחצי שנה, כאשר באותה תקופה נתן גם לכמה בחורים ואברכים לעבור על הספר. לאחר תקופה זו אמר לי בזה"ל "אני מרים ידים, זה לא פסק שלי אלא של אבא שלי". ובו בזמן כתב לי פתק שאגש איתו למרן הגרע"י זצ"ל ובו ביקש שיעיין בדברינו. הלכתי להפגש עם הגרע"י זצ"ל והצגתי בפניו בקצרה את עיקרי הדברים, ואמר לי בזה"ל "האמת אגיד לך שאני סמכתי על שו"ת בית דוד, אם האחרונים דוחים את הראיות שלו אני אחזור בי". וביקש שאשאיר את הספר. אלא שלא איסתייעא מילתא ואינשי דלא מעלי שיבשו את הענין כמה וכמה פעמים, ולא זכיתי שיעבור על הדברים כדבעי. בכל אופן אני את תשובתי קיבלתי, וכבר מאז ידעתי שהאמת כפי שהעלתי בספר להחמיר בזה לכתחילה כדעת מרן השו"ע ורוב רבותינו הפוסקים. ואיישר חיליה לאורייתא שמשתדל בזה להחזיר עטרה ליושנה כי דבר פשוט הוא שכך נהגו מאז ומעולם להחמיר בזה.
נ.ב
מה שהעיר עלי מעכ"ת שלא הבאתי דברי ההליכות עולם, כנראה שלא ראה בעמוד השער של ספרי שיצא בשנת תשס"א (לפני יותר מעשרים שנה) טרם יצא הס' הליכות עולם.
כמו כן אשמח אם יוכל מעכ"ת לשלוח דבריו אל הגרי"ח סופר שליט"א לשמחו בדברי תורה אלו נגד ההשמצות שהושמעו נגדו לאחרונה בלויין ובעלונים.
בברכת יגדיל תורה ויאדיר
דוד חזן
אם הביא למרן זיע"א את הספר, ואמר לו כנ"ל אז למה לא חזר בו בהליכו"ע שיצא אח"כ?
 
ידוע שהספר עצמו נכתב שנים קודם והודפס מאוחר,
ופעמים שמשנה לא זזה ממקומה.
ידוע ממי?
כמדומני שבספר קצות דרכיו להרב גד יזדי כתב שכל מה שכתב בספריו האחרונים חזר עליו בעיון, ופתח המו"מ בפנים, וכו', אפילו כשזה העתק רק מילה במילה ממה שנדפס כבר בשו"ת יביע אומר.
 
יודע ממי?
כמדומני שבספר קצות דרכיו להרב גד יזדי כתב שכל מה שכתב בספריו האחרונים חזר עליו בעיון, ופתח המו"מ בפנים, וכו', אפילו כשזה העתק רק מילה במילה ממה שנדפס כבר בשו"ת יביע אומר.
איני זוכר מקור, אבל לפי המדובר הסידרה הזו היא מכת"י ישנים שהיו למרן זיע"א על הבא"ח,
לגבי מה שכתב בספר קצות דרכיו, באמת מעניין, תודה, חידוש.
 
וההספדים לרוב הספרדים לא מבינים
מה לא מבינים את העברית של הרב זילברשטיין ושל הגר"ג אדלשטיין???
תחפש תירוצים יותר טובים.


ואגב בענין אחר. זכיתי לפגוש בתחילת הערב את מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א. ושאלתי אותו בענין נישואי אשכנזים בבין המיצרים במצב מלחמה (אם ח"ו היתה ממשיכה המלחמה) ואמר לי חס ושלום להקל בזה!!!
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית