נחזור להסרטה זו.וכאן שעה 2:20:00
ראה ביביע אומר חלק ד או"ח סי' לב אות א' מש"כ שם הן אמת וכו'
דמפורש כהרב סופר שליט"א ולא כהרב יצחק יוסף.
נחזור להסרטה זו.וכאן שעה 2:20:00
לא מבין מה אתה כותב.המגן אברהם היה מספיק עצמאי, ויכל לומר שמרן לא ראה תוס', כדי לבאר הטעם דחולק עליו. וכמו שכתב הריטב''א על הרמב''ן שחלק על הרמב''ם בראיות מסוגיות וכו', שמרוב גדולתו של הרמב''ן כשהיה נראה בעיניו אחרת חלק. אולם כיון שאנו תלמידי שניהם ניישב דברי שניהם, יעו''ש.
ומ''מ רוב חכמי ספרד לא יעשו כן בספריהם והיחס שלהם למרן הוא כתלמיד לרב, ולא יתלו שלא ראה תוס'. אלא יישבו דעתו מדוע פסק כן בכל אופן. ולא תמצא כזאת בגדולי רבותינו הספרדים במאומה. וכמו שהביא התהלת יצחק ממרן החיד''א דלאו רבותא למימני גברא לגבי מרן. וכן הבאתי לך ראיה ברורה כיצד מרן עצמו מתייחס להשמטת ראשון בספרו בית יוסף.
אכן, וזו בדיוק שיטת מרן הגרע"י זיע"א.לא נ''ל מהאי טעמא. כי בזמנו רוב הדברים נגלו. חוץ ממאירי וריטב''א החדשים וכו'. אלא מטעם אחר דרק תשובות רמב''ם ורי''ף, שהם עמודי הוראה משנים באופן משמעותי את ההכרעה במח' ראשונים.
ורק אם הב''י אמר דבר מסברא, ומצאנו בראשונים אחרת, י''ל גם. אבל בדרך כלל אין שינוי מספרי לכאן או לכאן משנה ההוראה. חוץ ממקרים מיוחדים.
רח"ל ...בשיעור פרשת עקב תשפ"ב – לגבי ביטול תורה לצורך הלויית המת
"אדם שהוא ר"מ בישיבה ויודע לפלפל, זה לא נקרא תלמיד חכם, זה שלב לפני תלמיד חכם, רק מי שמורה הוראה נקרא תלמיד חכם" .
[הדברים נאמרו כשעל ידו יושב מרן רה"י הגר"א סלים שליט"א, דקרי ותני ומתני לאלפים ורבבות, וגם לימד את הראשל"צ בעצמו]
וזה לשונו:נחזור להסרטה זו.
ראה ביביע אומר חלק ד או"ח סי' לב אות א' מש"כ שם הן אמת וכו'
דמפורש כהרב סופר שליט"א ולא כהרב יצחק יוסף.
ראוי להביא לשון מרן זצוק"ל בחזון עובדיה (ימים נוראים עמ' רצ"ד):ואגב, לענ"ד הגרע"י לא עושה זאת באופן שיטתי. הוא לא חיפש לעדכן את הב"י, אלא שלרוב בקיאותו המון פעמים היו לו הוספות והערות על דברים שלא הובאו בב"י. מי שכן עושה זאת שיטתית, הוא הרב עמנואל מולקדנוב בספריו תורת הקדמונים (ד כרכים ועוד היד נטויה בעז"ה)
אשמח למקורות לחידושים האלה...ב. להקל/להחמיר/לחוש לסב"ל נגד המנהג
ג. לבטל מנהגים נגד מרן
אז צריך לברך אחרי ההדלקה ??אבל וודאי דעת מרן זצוק"ל שאזלינן בתר המנהג נגד השו"ע ולא חוששים לסב"ל.
גם בברכה אחר הדלקת הנר?אבל וודאי דעת מרן זצוק"ל שאזלינן בתר המנהג נגד השו"ע ולא חוששים לסב"ל.
אז אולי תדגיש את זה...לשיטת הרב עובדיה רק מנהגים קדומים מזמן הראשונים (גם בזה צ"ע טובא ואכמ"ל) מקיימים
ועל זה חלקו עליו ...
כתבתי צ''ע טובא כי יש מנהגים רבים שהרב עובדיה מקיים אף שבוודאי לכו''ע נתפשטו אחר הוראות מרן וכמה דוגמאות:אז אולי תדגיש את זה...
(ואהבתי שאתה אומר צ"ע טובא. כי רבים מהאחרונים כותבים שמנהג שנתפשט אחרי מרן לא אזלינן כוותיה)
מביא שם ספר שמעיד שכך היה המנהג קודם דורו של מרן.- תפילין בט' באב (המנהג הרווח כיום הוא ע''פ החיד''א והרש''ש שחיו אחרי קבלת הוראות מרן)
כתבתי על זה במקו"א, שישנם כמה מקומות שמרן זצוק"ל כתב שאם "כל הפוסקים" קיימו ואישרו את המנהג, אזלינן כוותיה אף אחרי דורו של מרן. (וכדוגמת "אתה חוננתנו" שנוהגים נגד דעתם של הראשונים ומרן השו"ע)- זמן השקיעה (אין עדויות וראיות ברורות שנהגו כמו הגאונים בזמן מרן הש''ע, ואף נראה דנהגו כר''ת ואכמ''ל)
יש על זה תשובה, אני גם לא זוכר איפה... אע"פ שמרן כתב "לירא שמים".- תפילין דר''ת (לא ידוע שנהגו אנשים פשוטים להניחם, כמדומה שהראשון שכתב את זה הוא ר''ח פלאג'י, ואשמח למקורות)
אם יש לך עוד אשמח לשמוע...ויש עוד כמה, אינני זוכר ...
מביא שם ספר שמעיד שכך היה המנהג קודם דורו של מרן.
כהרב המסכים שליט"א
כבר הביא לעיל ידידנו הרב @יזדי שליט"א,כמרן המסכים שליט"א
נמאס כבר מהשמטת דברים בזדון והטעיית הציבור!!!וזה לשונו:
שו"ת יביע אומר חלק ד - אורח חיים סימן לב
ובאמת דלאו רבותא למחשב גברי, אלא שהואיל ומילתא דרבנן היא אזלינן לקולא. וביחוד לשיטת הסוברים דבדרבנן לא אזלינן בתר רוב האוסרים. וכמ"ש המצפה איתן (שבת סד:) בדעת התוס' שם, דס"ל דבשל סופרים הלך אחר המיקל, אפי' ביחיד נגד רבים. ושכן הוא דעת הרמב"ם (פ"ז מה' יום טוב ה"ח). וכמ"ש ה"ה שם. ונראה דה"ט כמ"ש גדולי האחרונים שהובאו בגט פשוט בכלליו (כלל א), דלא נאמר בתורה אחרי רבים להטות, אלא כשכל הדיינים נקבצו יחדיו ונחלקו פנים אל פנים, שאז נתבטלה סברת המיעוט נגד הרוב. אבל במחלוקת שלא נשאו ונתנו פא"פ, וכגון מחלוקת הפוסקים, לא נפקא מספיקא דדינא. שאפשר שאילו היו נו"נ ביחד היו המרובים מודים למועטים. ע"ש. וכיו"ב כ' הגאון חזון איש (ערלה, ר"ס ז). ע"ש. ובמקום אחר הסברנו דה"ט דקי"ל ספק בר' להקל במיעוט נגד הרוב, ואפי' מאה פוסקים אומרים לברך ושנים אומרים שלא לברך, קי"ל שאין לברך דסב"ל.
כמרן הראש"ל שליט"א ולא כהרב המסכים שליט"א
הנה הספר לפנינו וראה מה מרן זצ"ל כותב איך סוגיין דעלמא לפסוק. ורק לצורך מצוה או שעה"ד סומכים על היחיד נגד הרבים בדרבנןנחזור להסרטה זו.
ראה ביביע אומר חלק ד או"ח סי' לב אות א' מש"כ שם הן אמת וכו'
דמפורש כהרב סופר שליט"א ולא כהרב יצחק יוסף.
נמאס כבר מהשמטת דברים בזדון והטעיית הציבור!!!
פתח עיניך וראה לאן הפנו אותך
תמשיך להוציא לעז וללגלג ולהוציא את מרן שליט"א "קטן" כדרכך בקודש...הנה הספר לפנינו וראה מה מרן זצ"ל כותב איך סוגיין דעלמא לפסוק. ורק בשעת הדחק או שעה"ד סומכים על היחיד נגד הרבים בדרבנן
והרי זה כמרן המסכים שליט"א ולא כהרב המלקט שליט"א.
אני לא בא להכנס לטענות הנ"ל, כי לא נכנסתי לסוגייא.כבר התבאר כאן שלא היו דברים מעולם, וזהו מנהג חדש שהחל בק"ק בית אל, הרבה אחרי תקופת מרן, כאשר בכל העולם לא הניחו תפילין בשחרית ת"ב.
ותמוה ביותר לשכנע את כל העולים מכל הארצות להניח תפילין נגד דעת מרן, ולשכנע את כל תושבי ארץ הקודש נגד דעת מרן מרא דאתרא, כל זה בשם "מנהג ירושלים" שאינו אלא בית כנסת קטן (בית אל) שממנו פשט בירושלים.
מכל זה מוכח שכאשר מדברים על "מרן" ועל "מרא דאתרא" אין הכוונה למרן השו"ע אלא למרן אחר לגמרי.
אתה נורמלי ?אני לא בא להכנס לטענות הנ"ל, כי לא נכנסתי לסוגייא.
- אבל רק הסברתי דעתו של מרן זצוק"ל למה סבר להניח נגד מרן השו"ע, כי דעתו הייתה שבקונטרס דינים פה משמע שהמנהג היה להניח.
הצג קובץ מצורף 7136
דוקא לעיל ידידנו הרב @יזדי שליט"א (שמוזמן להגיב בעצמו...) הביא כמה וכמה דברים שהרב יצחק יוסף אמר ובספרים כתוב הפוך בדיוק, וכדברי מרן שליט"א.תמשיך להוציא לעז וללגלג ולהוציא את מרן שליט"א "קטן" כדרכך בקודש...
אתה הוא ה"קטן" שלא עברת על כל התשובות ביבי"א, וישנם עוד מקומות חוץ מהיבי"א שהבאת.
- אז במקום להמשיך לעמוד בפורום הזה ולצווח על "השמטת דברים בזדון והטעיית הציבור" כדאי לך לעבור על דברי מרן שליט"א ולראות שענה על כל הלגלוגים שלך...
תירגע.תמשיך להוציא לעז וללגלג ולהוציא את מרן שליט"א "קטן" כדרכך בקודש...
אתה הוא ה"קטן" שלא עברת על כל התשובות ביבי"א, וישנם עוד מקומות חוץ מהיבי"א שהבאת.
- אז במקום להמשיך לעמוד בפורום הזה ולצווח על "השמטת דברים בזדון והטעיית הציבור" כדאי לך לעבור על דברי מרן שליט"א ולראות שענה על כל הלגלוגים שלך...
הדקדוק הוא מכך שכותב שבשחרית המדקדקים לא "מתעטפים" ומשמע שמניחין תפילין.אני קורא פה (בקונטרס שאתה מביא) שכתוב שמנהג ירושלים לא (!) להניח (להניח במנחה)
אחד משנינו לא יודע לקרוא.
"וודאי"...על כל פנים ע"פ דברי יזדי והדברים שהביא ממרן ביבי"א חד סי' לב וודאי שמרן המסכים צודק.
ובאמת דעת הרב עובדיה יוסף שלא מתעטפים בשחרית?הדקדוק הוא מכך שכותב שבשחרית המדקדקים לא "מתעטפים" ומשמע שמניחין תפילין.
דקדוקי עניות...הדקדוק הוא מכך שכותב שבשחרית המדקדקים לא "מתעטפים" ומשמע שמניחין תפילין.
וכן מדברי מהר"י אבוהב.
זה נכון(יש עוד לדון בזה הרבה, אבל בכל מקרה כך דעת מרן זצוק"ל, אבל בשום מקום לא כתב שמנהג שנתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה)
ועל זה יצא קצפך ...לשיטת הרב עובדיה רק מנהגים קדומים מזמן הראשונים (גם בזה צ"ע טובא ואכמ"ל) מקיימים
כן. והחמרת את הקושיה.עברת על מה ששלחתי!?
אם מעט דעת יש לך בקודקודך ואם יודע אתה לקרוא אז כן זה ודאי"וודאי"...
אין איסור "להתעטף" בטלית...ובאמת דעת הרב עובדיה יוסף שלא מתעטפים בשחרית?
לא כותב כזה דבר.הוא כותב להידא שהמנהג לא להניח.
יצא קצפי שהיה משמע מדבריך לעורר על הכלל הזה שמתחשבים רק במנהגים קודם דורו של מרן.ועל זה יצא קצפך ...
מה סותרים בדיוק!?כן. והחמרת את הקושיה.
ודברי הרב יצחק בילקוטו סותרים דבריו בשיעור.
הביא שם עוד כמה חילוקים.ומש"כ שם שמה שמרן זצ"ל כתב במאור ישראל הוא לפלפולא ולא להלכה, צע"ג דאותם דברים נכתבו גם ביבי"א הנזכר ושם זה ודאי להלכה.
את היבי"א בח"ד אפשר להסביר בפשיטות כמש"כ.אם מעט דעת יש לך בקודקודך ואם יודע אתה לקרוא אז כן זה ודאי
צא וראה בילקו"י שצירפת כמה מתחבט להסביר הדברים שם ביבי"א ח"ד ותבין למה.
בשום מקום לא כתב שמנהג שנתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה
אשמח להסבר.את היבי"א בח"ד אפשר להסביר
אם הוא הולך לפי ספר מנהגים זה שמניחים תפילין בשחרית (לו יהי שכך כתוב שם),אין איסור "להתעטף" בטלית...
ורק למנהג שנהגו בדורות האחרונים להניח תפילין בשחרית נמצא לזה מקור מוסמך, אבל לא "לשנות" את מה שנוהגים להתעטף בציצית.
(ולכן גם כתב מרן זצוק"ל שמקום שנהגו לא להניח תפילין א"צ לשנות מנהגם)