הערות על ספר "אוצר השיער" בדין פאה

אגב, הראב"ן כותב במפורש שרבי יהודה דסוטה חייש להרהורא. אני רק ניסיתי להסביר לך את פשט הגמ'.
 
הראב"ן מבאר את דברי הגמ' ר"י חייש להרהורא, ואינו קשור לפשט שלך בגמ'.
 
נערך לאחרונה:
השלט"ג דן מצד הפריצות ולא מצד הרגילות, וכדכתב ולכשתעיין וכו' "תמצא דאין איסור בשער אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנא". אלמא כוונתו להוכיח משם ששיער שלא מחובר לשערה 'הוא לא ערוה' דהיינו לא פריצות, ולא להוכיח שזה לא כלול בשיער של הפסוק "וממילא" נוכל להיתלות על היתר ה'רגילות'.

בתחילה אתה כותב שהשלט"ג בא להביא ראיה ש"רגילות" מועילה ממה שמצינו כן בבתולות, ומאידך גיסא אתה מוסיף ש"על זה כתב שאין שיער באשה ערוה אלא במחובר לבשרה", מדוע? האם בגלל שבשיער תלוש מועיל רגילות ובשיער מחובר לא מועיל רגילות? הרי גם בשיער מחובר מועיל – כמו שמצינו בבתולות, אלא שבנשואה יש בעיה צדדית של חיוב כיסוי, אבל עצם הרגילות שאינו מביא הרהור שייך גם במחובר, ואם כן מה שייך לחלק שאין ערוה והרהור אלא בשיער המחובר כאשר זה לא תלוי בזה כלל אלא ברגילות ותו לא?

הערוה נובעת מהפריצות, והפריצות נובעת מחוסר רגילות, כאשר ביארו הראשונים, וכאשר רגילים בשיער - אינו ערוה.

הש"ג כתב שהאיסור הוא רק בהצטרף שני תנאים:

א. שהשיער מחובר לבשרה, ולא תלוש.

ב. שנראה בשרה עם השיער - היינו שנראה שיוצא מהקרקפת. ראה רש"י מכות דף כ: "שיראה מראשו - שיראה מבשר הראש".

והוכחת הש"ג היא בשני אופנים:

א. מדברי רש"י ראיה לסעיף ב' על שיער היוצא בבגדו, ששיער מחובר שנראה בלא הבשר אינו ערוה, וכדברי הראב"ן.

ב. מדברי רא"ש ראיה לסעיף א' ששיער הבתולות אינו ערוה מצד רגילות, וקל וחומר שיער תלוש שרגילים בו.

ולא יהיה גרוע שיער תלוש משיער הבתולות (וכיוון שהבתולות לא טעונות כיסוי, ממילא לא שייך לגביהן שנראה הבשר עם השיער, כי גם הבשר לא חייב כיסוי).
 
הרב אז נדברו ס"ל שחיוב כיסוי הראש הוא רק 'גזירת הכתוב' ותו לא.

אולם בראשונים [וכן באחרונים רבים אחרים] מבואר שטעם איסור פריעת ראש ביסודו הוא מצד הרהור ופריצות, וכפי שהארכתי בבגדי קודש (עמ' רמד והלאה) ובקובץ תגובה הנ"ל (עמ' קד והלאה). עי"ש.

גם הגר"י עבאדי סובר כך, וכן דעת הגאון רבי ישראל דוד טאוב שליט"א, האדמו"ר ממודז'יץ ארה"ב, וכן דעת הגרב"צ אבא שאול, וכן דעת הגר"ש משאש, והדברים מבוארים בראשונים, בפרט לרש"י בביאורו העיקרי שפשוט שהוא גזירת הכתוב וכן כתב החסד לאברהם בדעתו, אע"פ דאיהו גופיה רצה לומר שהטעם הוא משום פריצות, אבל להיותו איש אמת לא כיחד מהקורא שכך היא דעת רש"י.

וכבר פרכתי בפורום לתורה את כל "הראיות" מהראשונים שטעם כיסוי הראש משום פריצות, לא השארתי אבן על אבן, לא רק בדיון איתך אלא גם בדיונים אחרים, ומה שכתבת להגיב על זה - אגיב בהמשך.
 
והוא פלא פלאות, מה יש "לדון" בדבר פשוט כזה ואיזה צד יש להתיר שאשה תראה ערומה ובלבד שתהא 'מכוסה' - בבגד הנראה כבשרה בכל גופה (שלכן כתב שלא דן בזה רק בגלל ש"זה לא נוגע למעשה כי  לא רגילים בזה", אבל אם ינהגו כן ויהיה נוגע למעשה - יתכן שיתיר להן דבר זה)??? ודבריו ז"ל מרפסין איגרי טובא. וגם שאר דבריו שם תמוהין ונסתרין מדברי הראשונים במחכ"ת, וכפי שהארכתי בבגדי קודש (עמ' סז והלאה), עי"ש.

האשה לא נראית ערומה ע"י זה, לא מיניה ולא מקצתיה, אלא שהבגד דומה לצבע בשר מרחוק, ומקרוב ניתן להבחין. וזה גם משתנה מבגד לבגד, צורתו, ומה שלובשים עליו, ואין זה שווה בכל הבגדים בצבע גוף.

גם הרב בנימין שמואלי מהידברות כתב שאם הרואה לא יחשוב שאינה לבושה, אין חשש בדבר. דהיינו שלא כל צבע גוף נראה כאינה לבושה.

בכל אופן הגר"ב זילבר כתב על זה שאינו רואה צורך לדון בזה מחמת שאינו מעשי, מה "פלאי פלאות" כאן? אין מצוה מדאורייתא להשמיץ כל רב שמתיר פאה.
 
לא מבואר שם כדבריו ולא כלום. ברור שצריך 'לכסות' את הראש, השאלה עם מה. לא ידעתי מה ראית שם. [ואם כוונתך מצד שרואים משם שהאיסור נובע מהקללה, ללא קשר לצניעות, זה אינו, עי' בבגדי קודש עמ' רמו, ובקובץ תגובה הנ"ל במה שהשבתי על תגובותיך בעניין זה בעמ' קיט והלאה].

מבואר שם להדיא שעיקר הכיסוי הוא על הראש ולא על השיער. וזה כדברי הגאון בעל שו"ת בני בנים. ואם היה ענין בכיסוי השיער, היה צ"ל שיער במקום ראש.

וברור ופשוט שהמנהג המוזכר בתורה ברמז (ואינו מצוה מתרי"ג מצוות) החל מקללת חוה, ומה שהגבת על זה אראה ואגיב בהמשך.
 
ראשית, אף שכך כתב האור לציון מדנפשיה בתחילה בביאור דברי הרשב"א בהיתר ד'חוץ לצמתן', אבל מיד לאחר מכן הביא את דברי החתם סופר (סי' לו) שהביאו המשנ"ב (סי' עה סקי"ד) שפירש דברי הרשב"א לבגד המצמצם השיער שלא יצאו לחוץ, ועל אותו מעט שיוצא מהכיסוי היקל הרשב"א, עי"ש, והמעיין הישר יראה מדבריו שמצדד כהך פירושא (בפרט דמסיק 'ולפי זה זכינו לדין' וכו' והיינו לפי מה שביאר דברי הגמ' ביבמות ע"פ הביאור השני, דהיינו החתם סופר. עי"ש היטב)

כבר דחיתי לעיל את ההזיות האלה בדעת האור לציון, שלא כתב כן אלא לבאר הגמ' ע"פ דעת החת"ס ותו לא.

וכדי לבאר דעת החת"ס כתב יסוד שאלמנה אינה חייבת בדת יהודית, וממילא לפי יסוד זה אינה צריכה רדיד אפילו במקום שנהגו בו הנשואות. אבל לא חזר בו כלל ממה שכתב בפשטות דברי הרשב"א שמותרת האשה לגלות צמותיה גם מדין דת יהודית.

וכל דבריו בדין "אלמנה" בתחילת הסימן ובסופו, כל מטרתם לטשטש את העובדה שהסימן הזה עוסק בהיתר פאה נכרית לנשואה.
 
ראשי תחתית