עת שערי רצון
חבר מוביל
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,885
מנין לך ?האר"י היה ארי בגלוי ולא רק במסתרים, ובכל זאת נהג כמנהג העולם.
הרי בודאי הרש"ש לא היה נוהג היפך דעת האר"י
מנין לך ?האר"י היה ארי בגלוי ולא רק במסתרים, ובכל זאת נהג כמנהג העולם.
אולי. כיום המקובלים מניחים בשחרית. מרן הגרש"מ שליט"א אע"פ שהוא מקובל גדול לא הניח בשחרית. ללמדך שהוא כן משמר את מנהגי מוצאו מרוקו.האר"י היה ארי בגלוי ולא רק במסתרים, ובכל זאת נהג כמנהג העולם.
האם נהג כך מאז ומעולם בלי הפסק או מאז שמרן הגר"ע נפטר חזר למקורות?אולי. כיום המקובלים מניחים בשחרית. מרן הגרש"מ שליט"א אע"פ שהוא מקובל גדול לא הניח בשחרית. ללמדך שהוא כן משמר את מנהגי מוצאו מרוקו.
אתם טוענים שמרן הבית יוסף לא רצה לבטל מנהג של קריאת התורה בברכה בי"ד - על אף שיש כאן ספק ברכה לבטלה ושאין מכאן ראיה למנהג שיש בו חשש איסור ופקפוק ועל כך תמהתי, האם אכן אין בספק ברכה לבטלה חשש איסור או פקפוק, וכתבתי שאפשר להרחיב בזה וביקשתי ברמיזה שתרחיב את הדיבור...לא הבנתי
ליתר דיוק "גדולי ספרד"ברכה על ההלל בר"ח הוא ודאי מנהג מרוקו הפשוט שמיוסד ע"ד מצוקי ארץ קדושי מרוקו ע"ה.
אני לא יודע. אבל מסתבר לי שהוא לא ישנה את מנהגו בגלל חיי ופטירת מרן הגרע"י זצ"ל, ואם היום הוא נוהג לא להניח בשחרית מסתבר שכך נהג מקדם קדמתה כמנהג עדתו הרוממה.האם נהג כך מאז ומעולם בלי הפסק או מאז שמרן הגר"ע נפטר חזר למקורות?
אולי. כיום המקובלים מניחים בשחרית. מרן הגרש"מ שליט"א אע"פ שהוא מקובל גדול לא הניח בשחרית. ללמדך שהוא כן משמר את מנהגי מוצאו מרוקו.
אתה טוען כנגדו שהוא לא רב "מרוקאי" וביטל את מנהגי מרוקו וכו'.דובר על כך שלא חלק על הגר"ע מעולם, ולא על ענייני קבלה ומקובלים.
פיטומי מילי.שוב: זה לא נגד הרב עובדיה כי הוא לא יצא נגד המנהג הזה אלא רק חיזק את מנהגו הוא.
אבל בדברים שיצא נגד המנהג בריש גלי, כמו ברכה אחר הדלקת נרות, וברכה על ההלל, בזה לא חלק הרב עמאר ולא יחלוק, ובזה הוא נבחן ולא בדברים כהנ"ל.
לפי הרב עובדיה, אין איסור גמור להניח תפילין רק במנחה. משא''כ לשיטתו ברכה על ההלל והנרות וכו' זה ברכה לבטלה, שזה אסור מן התורה (לשיטתו)פיטומי מילי.
ידועה ומפורסמת דעת מרן הגרע"י זצ"ל על הנחת תפילין בשחרית של תשעה באב.
אמת ומה בכך? סוף סוף דעתו שצריך להניח תפילין בשחרית.לפי הרב עובדיה, אין איסור גמור להניח תפילין רק במנחה. משא''כ לשיטתו ברכה על ההלל והנרות וכו' זה ברכה לבטלה, שזה אסור מן התורה (לשיטתו)
לא פספסתי. וזה לא נכון, כפי שהורה מרן זצ"ל בשיעוריו.כנראה פספסת מה שהאריך שם @איתן לבאר שהרב עובדיה רק שיבח מנהג ירושלים אבל לא היתה דעתו שכך כולם צריכים לנהוג.
וע''ז יש לתמוה, מי אמר שיש איסור להנהיג נגד השו''ע ?? (עזוב שנייה את פסקי הרב עובדיה בצד, באופן כללי) למה שנהיה כפופים לשלחן ערוך, גם במנהגים ? הרי יש מושג של 'מנהג נגד מרן' (לכו''ע זה עובד לכאו') לא ??כתבתי במפורש שהביקורת עליו היא בגלל שהצדיק את המנהג נגד השו"ע
זה ברורוע''ז יש לתמוה, מי אמר שיש איסור להנהיג נגד השו''ע ?? (עזוב שנייה את פסקי הרב עובדיה בצד, באופן כללי) למה שנהיה כפופים לשלחן ערוך, גם במנהגים ? הרי יש מושג של 'מנהג נגד מרן' (לכו''ע זה עובד לכאו') לא ??
כנראה פספסת מה שהאריך שם @איתן לבאר שהרב עובדיה רק הצדיק את מנהג ירושלים אבל לא היתה דעתו שכך כולם צריכים לנהוג.
איני יודע מה אמר בשיעוריו.לא פספסתי. וזה לא נכון, כפי שהורה מרן זצ"ל בשיעוריו.
איני יודע אם נתקבלו דברי, אבל כתב הרב @משיב כהלכה באחת ההודעות, שמלכתחילה לא היתה כוונתו לדברי הגרע"י עצמו אלא לדברי תלמידיו.ואם לימוד זכות זה היה נכון לא נראה לי שהרב משיב כהלכה היה כ"כ תוקף הוראה זו.
ואם הגרש"מ גר בירושלים, הרי לדעת הגרע"י עליו לנהוג להניח בשחרית. ומשלא עשה כן, הרי הוא חולק עליו בזה.סוף סוף דעתו שצריך להניח תפילין בשחרית.
כמו כן הגרש''מ נתן הסכמות לסידורי מרוקו הידועים ובכל אופן דרכו להלך בין הטיפות ידועה
אלא שכל זה אינו ענין לנ"ד.
שהרי לדעת הגרע"י מנהג ירושלים זה, מחייב את כל בהכ"נ בירושלים 'החדשה', שכך נהגו בה הכל [זולת בהכ"נ אחת. ואפשר שדעת הגרע"י שגם היא צריכה לבטל מנהגה להשוותה לכלל העיר, ע' לשונו ביבי"א ח"ב סי' כה אות י (לגבי ברכת מעין שבע בפסח שחל בשבת): "שמאחר שרוב העיר נהגו שלא לאומרה, מה בכך אם יבטל מנהג כזה של בהכ"נ אחת להשוותה לכל בהכ"נ שבעיר, ולא יהיו כאגודות אגודות"].
מן הראוי היה להסביר שהגר"ש עמאר ידיו רב לו בכל חלקי התורה, שוקד על דלתותיה מנעוריו ביגיעה גדולה, ולעשותו כמי שאינו נחשב כ'פוסק עצמאי' אלא רק כתלמיד של הגרע"י העונה אחריו מקודש מקודש, משל היה כדוגמת הראשל"צ הרב יצחק, הוא דבר תמוה בעיני
להיפך, מרן אמר שזה מנהג טוב, אלא שלא רצה לבטל מנהג הספרדים שסו"ס חששו לספק ברכותאתם טוענים שמרן הבית יוסף לא רצה לבטל מנהג של קריאת התורה בברכה בי"ד - על אף שיש כאן ספק ברכה לבטלה ושאין מכאן ראיה למנהג שיש בו חשש איסור ופקפוק ועל כך תמהתי, האם אכן אין בספק ברכה לבטלה חשש איסור או פקפוק, וכתבתי שאפשר להרחיב בזה וביקשתי ברמיזה שתרחיב את הדיבור...

מצורף [כמדומה שכוונתך למ"ש בחלק ט']באחד מספריו האחרונים דההגרש''מ יש התייחסות מפורטת למנהגי מרוקו כך שאין צורך להיכנס לפרשנויות כאלו ואחרות קחנו משם, ואגב יש שם התיייחסות לטיעון ה'חכם השכנזי' הידוע.
ואם הגרש"מ גר בירושלים, הרי לדעת הגרע"י עליו לנהוג להניח בשחרית. ומשלא עשה כן, הרי הוא חולק עליו בזה.
בבית הכנסת שלו כולם מניחים
והגרשמ״ע אינו חושש לזה.
אלה שמניחים תפלין בשחרית אומרים את הקינות אחר התפילה, וכולם חולצים את התפלין לפני הקינות.יתכן שפשט טלית ותפילין לאחר חזרת הש"ץ, בתחילת הקינות.
איני מבין מה אתה טוען, האם כוונתך שוודאי שהר' עמאר לא הניח תפילין, כי אם היה מניח לא היה חולצם עדייןאלה שמניחים תפלין בשחרית אומרים את הקינות אחר התפילה, וכולם חולצים את התפלין לפני הקינות.