מדוע רבני מרוקו חלקו על מרן השו"ע?

@משיב כהלכה לא מצליח להבין למה אתה סוטה מהנידון ל"מילים הכי יפות" ומתעקש להגיד שפוסק שנותן משקל יתר למרן הגרע"י שוב איננו נחשב פוסק.
והקשר לארץ זהו המוצא. באם אני יחליט מחר לפסוק כמו חכמי פולין אני אחשב לפולני? ודאי שלא! ואילו חכם פולני שיחליט לפסוק כמו חכם הונגרי יחשב להונגרי? ודאי שלא! חכם *** זה ע"ש מוצאו.
 
"נותן משקל יתר להגר"ע" זו הגדרה נחמדה שלך.

בפועל אין לו דעה משל עצמו, הוא לא רוצה או לא יכול לחלוק עליו, וזה לא רק הרב עמאר אלא רוב בניו ורוב תלמידיו של הגר"ע.

ולכן אינו נחשב פוסק בפני עצמו, ופשוט.

גם אם היה פוסק כמותו ב99 אחוז מהפסקים וחולק עליו באחוז אחד, זה עדיין נחשב להתבטלות (כמו הגר"ד יוסף למשל), קל וחומר כשמדובר במאה אחוז.
 
בנוגע לדיון (המכובד) בשיטתו של הרב עמאר על ענין מנהגי מרוקו
מצו"ב קטע מתוך ספרו שו"ת שמע שלמה ח"ח או"ח סי"ג,
בו הוא דן לגבי ברכת הדלקת נרות בע"ש, ומכריע שם, שהיות ואין המנהג ברור, יש לילך אחר דעת השו"ע
בלי להכנס לנידונים - האם המנהג ברור או לא, האם דעת השו"ע היא לברך לפני או אחרי,
מוכח מכאן שדעתו לילך אחר המנהג מלבד היכא שאין הדבר ברור, דהדרינן לדעת השו"ע (ולא בהכרח לדעת הגרע"י)

675350_165.jpg
 
מכריע שם, שהיות ואין המנהג ברור, יש לילך אחר דעת השו"ע

אדרבה, לא זאת בלבד שהלך אחר הגר"ע יוסף (כפי שכתבתי שאינו נוטה ממנו ימין ושמאל), אלא גם כתב שאין המנהג ברור, כאשר למעשה המנהג הרווח במרוקו היה להדליק לפני הברכה (למרות שהיו בזה כמה מנהגים). דהיינו עשה כל שביכולתו לשכנע לשנות המנהג, ההיפך הגמור מדרכו של מרן הגר"ש משאש שטרח לחזק ולאמץ כל מנהג ומנהג (למעט מיעוטא דמיעוטא מהמנהגים שנגדו את ההלכה).

ולמעשה אין נפק"מ בכל זה, כי בשורה התחתונה לא חלק על הגר"ע יוסף, וזה העיקר.
 
לדעתי אתה גובל בביזוי ת"ח. וד"ב.

ביזוי ת"ח לכתוב את המציאות שלא חלק על הגר"ע יוסף?

אדרבה, הרב יצחק יוסף מתהדר בזה שאינו נוטה ימין ושמאל. וגם הרבה מתלמידיו מתהדרים בכך שהולכים ע"פ דרכו, ויש אפילו שרבים ביניהם מי יותר מדוייק בהעברת השמועה מפיו.
 
והקשר לארץ זהו המוצא. באם אני יחליט מחר לפסוק כמו חכמי פולין אני אחשב לפולני? ודאי שלא! ואילו חכם פולני שיחליט לפסוק כמו חכם הונגרי יחשב להונגרי? ודאי שלא! חכם *** זה ע"ש מוצאו.

לא כתבתי שהרב עמאר הוא עיראקי. אלא שאינו נחשב מחכמי מרוקו משום בחינה. הוא חי רוב שנותיו בארץ ישראל ומשנתו כמשנת הרב עובדיה ללא קשר למרוקו.

אפשר לכתוב שהוא רב ממוצא מרוקאי, אבל אין קשר בינו לבין חכמי מרוקו ששיטתם בהלכה ידועה.

למעשה הוא תלמידו של מרן רשכבה"ג זצ"ל ומונה על ידו... בדיוק כמו שמרן רשכבה"ג אינו מחכמי עיראק כך הגרשמ"ע אינו מחכמי מרוקו.
 
שניהם חכמי מרוקו וזוהי מחלוקת פנים עדתית

מרן הגר"ש משאש חי רוב שנותיו במרוקו, היה רבה של מרוקו, הוא עטרת החכמים במרוקו, בכל פסקיו חיזק את משנת רבני מרוקו, אין אפילו התחלה של השוואה ביניהם.
 
אלא גם כתב שאין המנהג ברור, כאשר למעשה המנהג הרווח במרוקו היה להדליק לפני הברכה (למרות שהיו בזה כמה מנהגים). דהיינו עשה כל שביכולתו לשכנע לשנות המנהג
כלומר, במילים אחרות
הגרש"מ עמאר ידע שהמנהג האמיתי הוא לברך אחר ההדלקה
אבל שיקר עלינו, כדי שנשתכנע לשנות המנהג
ממש הברקה!!
 
הגרש"מ עמאר ידע שהמנהג האמיתי הוא לברך אחר ההדלקה
אבל שיקר עלינו כדי שנשתכנע לשנות המנהג
ממש הברקה!!

אתה מקצין כדי להציג אותי כמזלזל בכבודו, ואז למחות בתוקף על המילים שהמצאת בשמי?

הוא לא משקר, כי כפי שכתבתי, היו כאלה במרוקו שבירכו לפני ההדלקה. ולפי הצורה שהוא מציג את הדברים, הרי "המנהג לא ברור", זאת מעידה שבירכה לפני, וזאת מעידה שברכה אחרי.

אבל הוא מתעלם במכוון מכך שהמנהג הרווח היה להדליק ואח"כ לברך, וכדי לשכנע את הציבור ללכת אחר פסקי הגר"ע יוסף.
 
וכך עשה הגרש"מ עמאר גם בהסכמותיו לסידורי מרוקו - דאג להדגיש שיש עשרות מיליוני מנהגים שונים בכל כפר וכפר ובכל עיר ועיר במרוקו, ומשמעות דבריו היא שאין להתייחס למנהג המרוקאי בנוסחאות התפילה, הרי ממילא הוא מבולבל...

אבל גם בזה העלים מהקורא שהיה מנהג רווח, שהרוב התפללו כך, והיו שינויים קטנים בכמה מקומות (כמפורט בסידור אבותינו).

והרוצה ללכת אחר מנהג מרוקו לא צריך לברר מאיזה כפר הוא הגיע או מה נהגו בבית כנסת של הסבא שלו. פשוט ילך אחר המנהג הרווח, ותו לא.

ואותם מרוקאים תמימים שהחשיבו את הרב עמאר כאחד מחכמי מרוקו ולקחו ממנו הסכמות לסידורים, עשו נזק פי כמה וכמה מהתועלת שבהסכמה.
 
וכך עשה הגרש"מ עמאר גם בהסכמותיו לסידורי מרוקו - דאג להדגיש שיש עשרות מיליוני מנהגים שונים בכל כפר וכפר ובכל עיר ועיר במרוקו, ומשמעות דבריו היא שאין להתייחס למנהג המרוקאי בנוסחאות התפילה, הרי ממילא הוא מבולבל...

אבל גם בזה העלים מהקורא שהיה מנהג רווח, שהרוב התפללו כך, והיו שינויים קטנים בכמה מקומות (כמפורט בסידור אבותינו).

והרוצה ללכת אחר מנהג מרוקו לא צריך לברר מאיזה כפר הוא הגיע או מה נהגו בבית כנסת של הסבא שלו. פשוט ילך אחר המנהג הרווח, ותו לא.

ואותם מרוקאים תמימים שהחשיבו את הרב עמאר כאחד מחכמי מרוקו ולקחו ממנו הסכמות לסידורים, עשו נזק פי כמה וכמה מהתועלת שבהסכמה.
כל דבריך נכונים ברורים ופשוטים. אם אפשר שתכתוב יותר בעדינות על חכמי ישראל.
 
בנוגע לדיון (המכובד) בשיטתו של הרב עמאר על ענין מנהגי מרוקו
מצו"ב קטע מתוך ספרו שו"ת שמע שלמה ח"ח או"ח סי"ג,
מזה ששאל זקנות והתחיל לדון אם ידעו קרוא וכתוב מוכח שאינו מחשיב כל כך את חכמי מרוקו לעניין פסיקת ההלכה או קביעת המנהג, הלוא היה לו לבדוק בספרי חכמי מרוקו שעסקו בזה ופסקו כדעת הרמ"א והחיד"א... לדון בדבריהם או לפחות לאזכר אותם
 
אם אפשר שתכתוב יותר בעדינות על חכמי ישראל.

הגרש"מ עמאר ברוחב בינתו אהב את משנתו ההלכתית של הגר"ע יוסף, והלך אחריו. זו זכותו המלאה!

וגם בזכות זה זכה לקידום מטאורי, כאשר אחרים כמו הגר"א אברז'ל שליט"א נתקעו ולא מונו למשרת הראשון לציון (בקושי מונה לראב"ד בירושלים), מחמת שחלקו על הגר"ע יוסף בכמה הלכות.

מה רע בזה?

אבל אי אפשר לתפוס את החבל בשתי קצוותיו. גם ללכת כמו הגר"ע יוסף, וגם להימנות על חכמי מרוקו. יתכבד נא בדרך שבחר בה ויערב לו.
 
יש משהו בין שקר לאמת (כמו שוגג או קרוב למזיד)?

כאשר אחד המרואיינים אמר בתכנית תקשורת ש30 אחוז מתושבי תל אביב משתמטים מצה"ל, זעקה נגדו המראיינת שהוא טועה, כי 70 אחוז מתגייסים!

אם נעזוב את טיפשותה העצומה הנשקפת מזה, ניתן לראות כיצד הצגת הדברים באופנים מסויימים גורמים להם להישמע אחרת.
 
בעיניו המנהג לא ברור, כיוון שזו מעידה כך וזו מעידה כך. הוא לא טרח לבדוק מהו המנהג הרווח, והסתפק בזה.
הוא טרח והלך לברר את הענין
והתברר לו לדעתו שאין בזה מנהג ברור
למה לדחוף לו בפה מילים שהוא לא אמר?
 
ראשי תחתית