הרי הם בעצמם אמרו לפסוק כוותיה?
וכן יש להבין בדברי החיד"א והבא"ח.
(כ)המשך למש"כ לעיל
הנה, יש לדון האם יש שורש אחד לכל מה שיוצא מהכלל של קבלת הוראות מרן, או שלא ובכן, ודאי אין הנידון באופן כללי, כי אם בכל דרך בזה בפני עצמה, כי כפי שכבר נכתב, באופן כללי יש כמאה ענינים שאפשר דלא כמרן, וא"כ לכאורה ודאי אין אחידות בין כלל הענינים שם, וכל הנידון הוא עכ"פ למ"ד כזה או אחר, ולמשל - החיד"א כתב שקבלנו הוראות מרן, ומ"מ ס"ל בכמה ענינים דלא כן, ומה שורש הכל: האם יש שורש אחד, וא"כ מהו, או שאין שורש אחד, ואזי צריך לדון בכל ענין בפני עצמו אמאי כ"ה (שאינו בכלל קבלת הוראות מרן)
[ולכאורה גם אם יש שורש אחד יש לדון מהו: האם הוא שורש חיובי או שלילי. פירוש - יש מקום לומר, כי לעולם כלל הענינים שלא בכלל קבלת הוראות מרן שוב, עכ"פ למ"ד כ"ש, ולמשל כל הענינים שלפי החיד"א אינם בכלל קבלת הוראות מרן, ולא בכלל, וכש"נ הם כתוצאה מוכרחת מעיקר גדר קבלת הוראות מרן, והיינו, שמכיון דס"ל להחיד"א שגדר קבלת הוראות מרן הוא... לפיכך מיניה וביה יצא כי כל הענינים האלה הם לא בכלל זה, וזה שורש חיובי. או שנאמר, כי לעולם אין שייכות, ועכ"פ לא מוכרחת, שאם הגדר כך וכך, הרי כי היוצאים מן הכלל יהיו... אך עכ"פ מאחר שאין הגדר כך וכך, הרי בהכרח שעכ"פ אפשר שיהא שענינים אלה יצאו מן הכלל רוצה לומר: עצם זה שבצורה שלילית, הכלל הזה אינו... הרי כבר אפשר שענינים כ"ש לא יהיו בכלל זה, וזה שורש שלילי]
או שנאמר, כי לעולם אין שום שייכות בין הענינים שיוצאים מן כלל זה, וכל ענין יש לו את ענינו (או, דאה"נ יש כל מיני ענינים שביחד, אך גם באותה המידה יש שלא...), ולו כ"ה, הרי יש לדון בכל ענין מפני מה אינו בכלל קבלת הוראות מרן, ואכ"מ
ואולי, לעולם הגדר הוא כל מה שמפורש במרן גופיה שלא, וכמו שכתב מרן שלא בא לעקור המנהגים (ויש לדון לאלה מנהגים כוונתו, אך לכאורה עכ"פ יש בכאן ענין היוצא מן הכלל)
או, שהכל בכלל מהג שלפני מרן, ולמשל - שאפילו סב"ל שנגד מרן, הרי זה כי כ"ה המנהג לפני (וכן כל שאר הענינים שלא בכלל קבלת הוראות מרן, היינו, שהם כמו בכלל (ה)מנהג כזה או אחר שלא כמרן, והבן)
והגר"י שליט"א בעין יצחק העמיד שהענין הוא משום שענינים אלה מעיקרא כשקבלנו הוראות מרן, הרי הקבלה היתה ללא הם, וזה צ"ב טובא מכמה פנים, ואכ"מ (אכן, עכ"פ זו עוד דרך - שכל מה שלא בכלל קבלת הוראות מרן, הרי אלה הענינים דמעיקרא קבלנו הוראות מרן לולי הם והאמת היא, כי גם לו נימא הכי, אכתי צ"ב אמאי דוקא ענינים אלה לא קבלנום בכלל הוראות מרן, ואינו מבואר כלל וכלל)
או, שיש בכאן כמה ענינים שונים ביחד...
עוד יש להוסיף כי כש"כ לפני כן, הרי להני מהאחרונים שלא הקלו נגד מרן, יתכן לומר שהכל בכלל חומרא, וצ"ב אי אכן כ"ה (שכתבו נגד מרן רק במה שהוא חומרא)
ועכ"פ לכאורה מיהא פו"ב, כי אין כל קושיא אמאי גם הני שכתבו שקבלנו הוראות מרן, מ"מ במקומות שונים ס"ל דלא כמרן, כי כש"נ יש לכך כמה הסברים שונים
ולכאורה עכ"פ זה ברור כי השורש הוא שקבלת הוראות מרן אינה בודאי, ועכ"פ לא בודאי מוחלט והאמת היא כי לכאורה ל"ש בכלל לטעון ההפך, מכל מיני הוכחות פשוטות וברורות, והדבר היחידי שיתכן הוא שלכמה אחרונים כ"ה, וג"ז לא בהכרח כלל
ומאי דאכתי צ"ב הוא אמאי מה הטעם לכל ענין שלא בכלל קבלת הוראות מרן, ובמאי פליגי בכל מיני ענינים כ"ש האם כן או שלא ולכאורה בכאן זה כבר שייך לנידון שיש בכל מחלוקת אמאי נחלקו, ול"ד לענין זה, אם כי לכאורה אכן זה שייך לזה בכל מיני פנים...