מדוע רבני מרוקו חלקו על מרן השו"ע?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ואמנם בזכות זה זכה לקידום והתכבד במשרת הראשון לציון, אבל בעוד כמה דורות ספק גדול אם יזכרוהו, יען מעולם לא דרך בדרך חדשה בענין כלשהו.
לאורך כל האשכול יש כאן דברים שנעים בין לשונות שהנפש היפה סולדת מהן, לבין הוצאת ש"ר על גדול בישראל.
כמתלהלה היורה זקים ואמר הלא משחק אני.
וכיון שכבר באו הדברים לכלל רמז עבה שמוטב לו לאותו גאון - אם רצונו יזכרוהו בעוד כמה דורות, כנראה מחפצו ומגמתו בענין משרתו הראשונה לציון - לשוב למנהגי מרוקו כשאיפת הרב הכותב כאן, ולחילופין 'ללכת בדרך חדשה' לכל הפחות 'בענין כלשהו',
דומה עלי כי חובת מחאה נדרשת כאן.

אכתוב את הדברים בהקצנה בכוונה תחילה (אך לא אוסיף על מה שנכתב), אולי יתעורר לב החרד לקדושת חכמי ישראל ועמלי התורה.

ובכן, הדברים התחילו בהערת אגב, שזכתה והיתה לה עדנה מופלגת בראשונה:
כהערת אגב,
למעשה הוא תלמידו של מרן רשכבה"ג זצ"ל ומונה על ידו... בדיוק כמו שמרן רשכבה"ג אינו מחכמי עיראק כך הגרשמ"ע אינו מחכמי מרוקו.
ולמי שלא הבין פשר שלש הנקודות, הנה בעל דברים מפרש כוונתו:
לכן הוא נחשב לתלמיד הגר"ע (ובזכות זה גם זכה להתקדם במעלות הרבנות, בימינו שהפוליטיקאים ממנים רבנים, והדירוג הפוליטי היחיד הוא עד כמה הוא צועד בדרכו של הגר"ע....) ואפילו אינו נספר במנין כדעה נוספת, כי פוסק כמותו תמיד.
ולשם התנצלות, כמובן שאין זה 'זלזול' שהרי לא היה זה ממניעים אישיים:
לא נראה שכוונתו ל"מניעים אישיים", זו זכותו לדבוק בשיטת הגר"ע ולבטל דעתו לגביו. וגם לא לכולם יש כח למלחמות.
אלא שנשזרים תמיד האזכורים של הטובות האישיות שקיבל, שהיו (כמובן, כמובן) רק 'כתוצאה' מכך.
ותמיד יש מקום לומר שכל זה היה חלק ממסעו להשפיע ולזכות את הרבים יותר.
או בכדי שיהיה לו די ממון לפרנסת אנשי ביתו, אבל לא לכבודו האישי חלילה.

זלזול? אנחנו? בגדול בתורה שיגע בתורה מנעוריו? לומר שהשוחד הטה את לבבו לכתוב ולהורות שלא כדת ושלא כהלכה? לא תהיה כזאת!!
אנחנו כותבים רק עובדות!
והעובדות הן שהוא אהב את שיטת הגרע"י, הלך והתמנה על ידו (מה שכמובן לא הוריד מהאהבה), זכה לקידום מטאורי, ואינו חולק עליו בספריו.
הקורא הנבוב אולי ימצא כאן איזה כבוד נשגב ונסתר שמוענק לאותו גדול.

ולגבי המנהגים, רק הערה קלה:
ומנהג שלא היה לו יסוד, כמו לומר "ה' מלך" קודם הטעימה מהלחם, שיש בזה הפסק גמור ונוסד ע"י בורים ועמי הארצות שבמקום לכוון אמרו זאת בפיהם, כנגד מנהג כזה יצא הגר"ש משאש בתוקף ועוז לבטלו. ולא הלך אחר הרגש (ומיותר לומר כמה ביזוי ת"ח יש בדבריך).
להגר"ש משאש יש היתר לצאת נגד המנהגים, כיון שהוא נוסד ע"י עמי הארצות.
ואדרבה זה מורה על חכמתו של הגר"ש שאינו 'הולך אחר הרגש'.

אבל הגר"ש עמאר, שעושה אותן פעולות בקשר למנהגים אחרים, אין לו זכות זו,
שהרי עצם הליכתו אחר הגרע"י אינה אלא ע"פ הרגש, כמו שיבואר.
ראשית, מהו "לא נספור אותו"? הלשון נשמעת כזלזול בכבודו, מה שבאתי לומר שאינו נחשב מחכמי מרוקו כי אין שום דבר שקושר אותו לשם מלבד מוצאו, הוא החליט להתבטל להגר"ע יוסף וזו זכותו המלאה, לפיכך גם לא נחשב כפוסק בפני עצמו.
שתי נ"מ חשובות מצא הכותב:
א) אינו נחשב מחכמי מרוקו (דומה שעיקר הנ"מ היא לתמונות בצלא דמהימנותא, שמופיע בכותרתם 'חכמי מרוקו', שמקומו לא יכירנו בהם. לכל היותר יוכל להשתבץ תחת הכותרת בתמונה השכנה 'חכמי ארץ ישראל').
ב) אינו נחשב כפוסק כפני עצמו. והיינו למנין 'רוב פוסקים' וכדומה. כך ע"פ הכרעת עיונו האישי של הגאון הכותב. והיינו באופנים שיהיה הוא לשון מאזנים בין חכמי דורנו, שאין להטות ההלכה כמותו, מחמת הנימוק הנ"ל.

אכן הלכתא גברוותא קא אשמען לן. וראוי הוא כל הטורח והראיות כדי להיטפל להן. דלא תיפוק מיניה חורבא ח"ו בענין תמונות הסוכה או לשון המאזנים.

אתה יכול להגדיר את זה במילים הכי יפות שתמצא, אך בסיכומו של דבר הוא התבטל לרב עובדיה, דעתו כדעתו, אין לו שיטת פסיקה משלו, אין לו חידושים מיוחדים, וכמובן שאין לו שום קשר למרוקו למעט מוצאו וסגנון תפילתו.
כתב שו"ת בן כמה חלקים. אבל כנראה שאין שם חידושים כלל.
ואם יש - אינם מיוחדים.
והגדרת ה'מיוחדות' כמובן שמורה לעת מצוא אצל הכותב.
כה לחי!

וכשהעירו אזן הכותב הנכתב לגבי איזה מנהג, שביטולו היה מחמת שאינו ברור:
בנוגע לדיון (המכובד) בשיטתו של הרב עמאר על ענין מנהגי מרוקו
מצו"ב קטע מתוך ספרו שו"ת שמע שלמה ח"ח או"ח סי"ג,
בו הוא דן לגבי ברכת הדלקת נרות בע"ש, ומכריע שם, שהיות ואין המנהג ברור, יש לילך אחר דעת השו"ע
בלי להכנס לנידונים - האם המנהג ברור או לא, האם דעת השו"ע היא לברך לפני או אחרי,
מוכח מכאן שדעתו לילך אחר המנהג מלבד היכא שאין הדבר ברור, דהדרינן לדעת השו"ע (ולא בהכרח לדעת הגרע"י)

הצג קובץ מצורף 6086
היה המענה:
אדרבה, לא זאת בלבד שהלך אחר הגר"ע יוסף (כפי שכתבתי שאינו נוטה ממנו ימין ושמאל), אלא גם כתב שאין המנהג ברור, כאשר למעשה המנהג הרווח במרוקו היה להדליק לפני הברכה (למרות שהיו בזה כמה מנהגים). דהיינו עשה כל שביכולתו לשכנע לשנות המנהג, ההיפך הגמור מדרכו של מרן הגר"ש משאש שטרח לחזק ולאמץ כל מנהג ומנהג (למעט מיעוטא דמיעוטא מהמנהגים שנגדו את ההלכה).
היינו: , המנהג באמת רווח. אין זו אלא אשמתו של הגר"ש שלא טרח לבדוק מה הוא המנהג הרווח.
בעיניו המנהג לא ברור, כיוון שזו מעידה כך וזו מעידה כך. הוא לא טרח לבדוק מהו המנהג הרווח, והסתפק בזה.
זאת למרות דבריו המפורשים שלפני עשרות שנים בדק ושאל לזקנות וכו'.
אבל כנראה לא היה זה מבדק הגון וראוי לפי אמות המידה המחמירות של הכותב, על כן חוסר טרחה מצא בזה, וטעמו נימוקו עמו, כמובן.
אם המטרה סומנה מראש ללכת בדרכי הגרע"י, לא היתה בדיקה זו אלא מן השפה ולחוץ. ואם תרצה אמור: כדי להוציא את מסקנת שינוי המנהג.
וכל זה לא כפי המשתמע מדברי הגר"ש עמאר עצמו, אלא כפי שגילה לנו הרב הכותב בעומק עיונו כי רב.
וברוך שמסר עולמו לשומרים.

הגרש"מ עמאר ברוחב בינתו אהב את משנתו ההלכתית של הגר"ע יוסף, והלך אחריו. זו זכותו המלאה!
אכן, זכות מלאה 'לאהוב' את המשנה ההלכתית.
בדק בעיונו והחליט שהיא דרך נכונה? יגע בדרכי הפסיקה והכריע כדעת הגרע"י? ודאי שלא.
רק רגש אהבה שנו כאן.
עם פרגון מלא של 'זכות מלאה'.

וכמובן אין לשכוח את הנימוק המרכזי שחוזר בכל הודעה:
וגם בזכות זה זכה לקידום מטאורי, כאשר אחרים כמו הגר"א אברז'ל שליט"א נתקעו ולא מונו למשרת הראשון לציון (בקושי מונה לראב"ד בירושלים), מחמת שחלקו על הגר"ע יוסף בכמה הלכות.
ואחר - השאלת המיתממת:
מה רע בזה?
וכי תגישו עוור ופסח - אין רע.
הקריבהו נא לפחתך (ואמור כן על הגר"ש משאש שאולי בזכות קידומו מארץ העמים לכהן כרבה של ירושלים הסכים עם הגרע"י באיזה ענין), הירצך? או הישא פניך?

ושורת המחץ: לא יועיל לו להגר"ש עמאר להיות פוסח על שתי הסעיפים:
אבל אי אפשר לתפוס את החבל בשתי קצוותיו. גם ללכת כמו הגר"ע יוסף, וגם להימנות על חכמי מרוקו. יתכבד נא בדרך שבחר בה ויערב לו.
בחר הוא הגר"ש את בחירותיו הפוליטיות שבחר.
יוכל להתכבד בבחירתו, אך ישא נא בתוצאותיה:
אנו לא נצביע למפלגת מרוקו שבראשותו, כי לפי האמת שייך הוא למפלגת יוסף.

וכל זה כמובן בלי שמץ של זלזול בת"ח חלילה.
עטרה הוא הגר"ש לראשנו.
רק כתבנו עובדות בשטח.

ורוח הקדש מצווחת: אל תגעו במשיחי, ובנביאי אל תרעו.
ודרך דרש אמרו: אל תעשו עצמכם כרעים וידידים שלהם.
 
לאורך כל האשכול יש כאן דברים שנעים בין לשונות שהנפש היפה סולדת מהן, לבין הוצאת ש"ר על גדול בישראל.
כמתלהלה היורה זקים ואמר הלא משחק אני.
וכיון שכבר באו הדברים לכלל רמז עבה שמוטב לו לאותו גאון - אם רצונו יזכרוהו בעוד כמה דורות, כנראה מחפצו ומגמתו בענין משרתו הראשונה לציון - לשוב למנהגי מרוקו כשאיפת הרב הכותב כאן, ולחילופין 'ללכת בדרך חדשה' לכל הפחות 'בענין כלשהו',
דומה עלי כי חובת מחאה נדרשת כאן.

אכתוב את הדברים בהקצנה בכוונה תחילה (אך לא אוסיף על מה שנכתב), אולי יתעורר לב החרד לקדושת חכמי ישראל ועמלי התורה.

ובכן, הדברים התחילו בהערת אגב, שזכתה והיתה לה עדנה מופלגת בראשונה:

ולמי שלא הבין פשר שלש הנקודות, הנה בעל דברים מפרש כוונתו:

ולשם התנצלות, כמובן שאין זה 'זלזול' שהרי לא היה זה ממניעים אישיים:

אלא שנשזרים תמיד האזכורים של הטובות האישיות שקיבל, שהיו (כמובן, כמובן) רק 'כתוצאה' מכך.
ותמיד יש מקום לומר שכל זה היה חלק ממסעו להשפיע ולזכות את הרבים יותר.
או בכדי שיהיה לו די ממון לפרנסת אנשי ביתו, אבל לא לכבודו האישי חלילה.

זלזול? אנחנו? בגדול בתורה שיגע בתורה מנעוריו? לומר שהשוחד הטה את לבבו לכתוב ולהורות שלא כדת ושלא כהלכה? לא תהיה כזאת!!
אנחנו כותבים רק עובדות!
והעובדות הן שהוא אהב את שיטת הגרע"י, הלך והתמנה על ידו (מה שכמובן לא הוריד מהאהבה), זכה לקידום מטאורי, ואינו חולק עליו בספריו.
הקורא הנבוב אולי ימצא כאן איזה כבוד נשגב ונסתר שמוענק לאותו גדול.

ולגבי המנהגים, רק הערה קלה:

להגר"ש משאש יש היתר לצאת נגד המנהגים, כיון שהוא נוסד ע"י עמי הארצות.
ואדרבה זה מורה על חכמתו של הגר"ש שאינו 'הולך אחר הרגש'.

אבל הגר"ש עמאר, שעושה אותן פעולות בקשר למנהגים אחרים, אין לו זכות זו,
שהרי עצם הליכתו אחר הגרע"י אינה אלא ע"פ הרגש, כמו שיבואר.

שתי נ"מ חשובות מצא הכותב:
א) אינו נחשב מחכמי מרוקו (דומה שעיקר הנ"מ היא לתמונות בצלא דמהימנותא, שמופיע בכותרתם 'חכמי מרוקו', שמקומו לא יכירנו בהם. לכל היותר יוכל להשתבץ תחת הכותרת בתמונה השכנה 'חכמי ארץ ישראל').
ב) אינו נחשב כפוסק כפני עצמו. והיינו למנין 'רוב פוסקים' וכדומה. כך ע"פ הכרעת עיונו האישי של הגאון הכותב. והיינו באופנים שיהיה הוא לשון מאזנים בין חכמי דורנו, שאין להטות ההלכה כמותו, מחמת הנימוק הנ"ל.

אכן הלכתא גברוותא קא אשמען לן. וראוי הוא כל הטורח והראיות כדי להיטפל להן. דלא תיפוק מיניה חורבא ח"ו בענין תמונות הסוכה או לשון המאזנים.


כתב שו"ת בן כמה חלקים. אבל כנראה שאין שם חידושים כלל.
ואם יש - אינם מיוחדים.
והגדרת ה'מיוחדות' כמובן שמורה לעת מצוא אצל הכותב.
כה לחי!

וכשהעירו אזן הכותב הנכתב לגבי איזה מנהג, שביטולו היה מחמת שאינו ברור:

היה המענה:

היינו: , המנהג באמת רווח. אין זו אלא אשמתו של הגר"ש שלא טרח לבדוק מה הוא המנהג הרווח.

זאת למרות דבריו המפורשים שלפני עשרות שנים בדק ושאל לזקנות וכו'.
אבל כנראה לא היה זה מבדק הגון וראוי לפי אמות המידה המחמירות של הכותב, על כן חוסר טרחה מצא בזה, וטעמו נימוקו עמו, כמובן.
אם המטרה סומנה מראש ללכת בדרכי הגרע"י, לא היתה בדיקה זו אלא מן השפה ולחוץ. ואם תרצה אמור: כדי להוציא את מסקנת שינוי המנהג.
וכל זה לא כפי המשתמע מדברי הגר"ש עמאר עצמו, אלא כפי שגילה לנו הרב הכותב בעומק עיונו כי רב.
וברוך שמסר עולמו לשומרים.


אכן, זכות מלאה 'לאהוב' את המשנה ההלכתית.
בדק בעיונו והחליט שהיא דרך נכונה? יגע בדרכי הפסיקה והכריע כדעת הגרע"י? ודאי שלא.
רק רגש אהבה שנו כאן.
עם פרגון מלא של 'זכות מלאה'.

וכמובן אין לשכוח את הנימוק המרכזי שחוזר בכל הודעה:

ואחר - השאלת המיתממת:

וכי תגישו עוור ופסח - אין רע.
הקריבהו נא לפחתך (ואמור כן על הגר"ש משאש שאולי בזכות קידומו מארץ העמים לכהן כרבה של ירושלים הסכים עם הגרע"י באיזה ענין), הירצך? או הישא פניך?

ושורת המחץ: לא יועיל לו להגר"ש עמאר להיות פוסח על שתי הסעיפים:

בחר הוא הגר"ש את בחירותיו הפוליטיות שבחר.
יוכל להתכבד בבחירתו, אך ישא נא בתוצאותיה:
אנו לא נצביע למפלגת מרוקו שבראשותו, כי לפי האמת שייך הוא למפלגת יוסף.

וכל זה כמובן בלי שמץ של זלזול בת"ח חלילה.
עטרה הוא הגר"ש לראשנו.
רק כתבנו עובדות בשטח.

ורוח הקדש מצווחת: אל תגעו במשיחי, ובנביאי אל תרעו.
ודרך דרש אמרו: אל תעשו עצמכם כרעים וידידים שלהם.
אמת לאמיתה.
 
לאורך כל האשכול יש כאן דברים שנעים בין לשונות שהנפש היפה סולדת מהן, לבין הוצאת ש"ר על גדול בישראל.
כמתלהלה היורה זקים ואמר הלא משחק אני.
וכיון שכבר באו הדברים לכלל רמז עבה שמוטב לו לאותו גאון - אם רצונו יזכרוהו בעוד כמה דורות, כנראה מחפצו ומגמתו בענין משרתו הראשונה לציון - לשוב למנהגי מרוקו כשאיפת הרב הכותב כאן, ולחילופין 'ללכת בדרך חדשה' לכל הפחות 'בענין כלשהו',
דומה עלי כי חובת מחאה נדרשת כאן.

אכתוב את הדברים בהקצנה בכוונה תחילה (אך לא אוסיף על מה שנכתב), אולי יתעורר לב החרד לקדושת חכמי ישראל ועמלי התורה.

ובכן, הדברים התחילו בהערת אגב, שזכתה והיתה לה עדנה מופלגת בראשונה:

ולמי שלא הבין פשר שלש הנקודות, הנה בעל דברים מפרש כוונתו:

ולשם התנצלות, כמובן שאין זה 'זלזול' שהרי לא היה זה ממניעים אישיים:

אלא שנשזרים תמיד האזכורים של הטובות האישיות שקיבל, שהיו (כמובן, כמובן) רק 'כתוצאה' מכך.
ותמיד יש מקום לומר שכל זה היה חלק ממסעו להשפיע ולזכות את הרבים יותר.
או בכדי שיהיה לו די ממון לפרנסת אנשי ביתו, אבל לא לכבודו האישי חלילה.

זלזול? אנחנו? בגדול בתורה שיגע בתורה מנעוריו? לומר שהשוחד הטה את לבבו לכתוב ולהורות שלא כדת ושלא כהלכה? לא תהיה כזאת!!
אנחנו כותבים רק עובדות!
והעובדות הן שהוא אהב את שיטת הגרע"י, הלך והתמנה על ידו (מה שכמובן לא הוריד מהאהבה), זכה לקידום מטאורי, ואינו חולק עליו בספריו.
הקורא הנבוב אולי ימצא כאן איזה כבוד נשגב ונסתר שמוענק לאותו גדול.

ולגבי המנהגים, רק הערה קלה:

להגר"ש משאש יש היתר לצאת נגד המנהגים, כיון שהוא נוסד ע"י עמי הארצות.
ואדרבה זה מורה על חכמתו של הגר"ש שאינו 'הולך אחר הרגש'.

אבל הגר"ש עמאר, שעושה אותן פעולות בקשר למנהגים אחרים, אין לו זכות זו,
שהרי עצם הליכתו אחר הגרע"י אינה אלא ע"פ הרגש, כמו שיבואר.

שתי נ"מ חשובות מצא הכותב:
א) אינו נחשב מחכמי מרוקו (דומה שעיקר הנ"מ היא לתמונות בצלא דמהימנותא, שמופיע בכותרתם 'חכמי מרוקו', שמקומו לא יכירנו בהם. לכל היותר יוכל להשתבץ תחת הכותרת בתמונה השכנה 'חכמי ארץ ישראל').
ב) אינו נחשב כפוסק כפני עצמו. והיינו למנין 'רוב פוסקים' וכדומה. כך ע"פ הכרעת עיונו האישי של הגאון הכותב. והיינו באופנים שיהיה הוא לשון מאזנים בין חכמי דורנו, שאין להטות ההלכה כמותו, מחמת הנימוק הנ"ל.

אכן הלכתא גברוותא קא אשמען לן. וראוי הוא כל הטורח והראיות כדי להיטפל להן. דלא תיפוק מיניה חורבא ח"ו בענין תמונות הסוכה או לשון המאזנים.


כתב שו"ת בן כמה חלקים. אבל כנראה שאין שם חידושים כלל.
ואם יש - אינם מיוחדים.
והגדרת ה'מיוחדות' כמובן שמורה לעת מצוא אצל הכותב.
כה לחי!

וכשהעירו אזן הכותב הנכתב לגבי איזה מנהג, שביטולו היה מחמת שאינו ברור:

היה המענה:

היינו: , המנהג באמת רווח. אין זו אלא אשמתו של הגר"ש שלא טרח לבדוק מה הוא המנהג הרווח.

זאת למרות דבריו המפורשים שלפני עשרות שנים בדק ושאל לזקנות וכו'.
אבל כנראה לא היה זה מבדק הגון וראוי לפי אמות המידה המחמירות של הכותב, על כן חוסר טרחה מצא בזה, וטעמו נימוקו עמו, כמובן.
אם המטרה סומנה מראש ללכת בדרכי הגרע"י, לא היתה בדיקה זו אלא מן השפה ולחוץ. ואם תרצה אמור: כדי להוציא את מסקנת שינוי המנהג.
וכל זה לא כפי המשתמע מדברי הגר"ש עמאר עצמו, אלא כפי שגילה לנו הרב הכותב בעומק עיונו כי רב.
וברוך שמסר עולמו לשומרים.


אכן, זכות מלאה 'לאהוב' את המשנה ההלכתית.
בדק בעיונו והחליט שהיא דרך נכונה? יגע בדרכי הפסיקה והכריע כדעת הגרע"י? ודאי שלא.
רק רגש אהבה שנו כאן.
עם פרגון מלא של 'זכות מלאה'.

וכמובן אין לשכוח את הנימוק המרכזי שחוזר בכל הודעה:

ואחר - השאלת המיתממת:

וכי תגישו עוור ופסח - אין רע.
הקריבהו נא לפחתך (ואמור כן על הגר"ש משאש שאולי בזכות קידומו מארץ העמים לכהן כרבה של ירושלים הסכים עם הגרע"י באיזה ענין), הירצך? או הישא פניך?

ושורת המחץ: לא יועיל לו להגר"ש עמאר להיות פוסח על שתי הסעיפים:

בחר הוא הגר"ש את בחירותיו הפוליטיות שבחר.
יוכל להתכבד בבחירתו, אך ישא נא בתוצאותיה:
אנו לא נצביע למפלגת מרוקו שבראשותו, כי לפי האמת שייך הוא למפלגת יוסף.

וכל זה כמובן בלי שמץ של זלזול בת"ח חלילה.
עטרה הוא הגר"ש לראשנו.
רק כתבנו עובדות בשטח.

ורוח הקדש מצווחת: אל תגעו במשיחי, ובנביאי אל תרעו.
ודרך דרש אמרו: אל תעשו עצמכם כרעים וידידים שלהם.
אילו לא קם פורום זה אלא בשביל רבינו @איתן דיינו
 
אילו לא קם פורום זה אלא בשביל רבינו @איתן דיינו
כולם יודעים שמרן הטיל "משמעת" הלכתית והנהגתית וזיכה את מי שחלק בדקות איכות בלוויין.

להציג כאילו תלמידי מרן הגר"ע חלקו על הרב עובדיה והכל היה בסדר הרי זהו שקר מוחלט ועיוות המציאות באופן מחפיר ועוול משווע להמוני תלמידי חכמים ותלמידיהם. ההיפך הוא הנכון, גם מי שהלך בדרכו עלול היה לזכות לקיתון של רותחין בגין סטיה כזו או אחרת. בר מינן.

באוזנינו שמענו את מרן זצ"ל מזכיר שהביא את הרב משאש כסוג של טיעון בעידנא של ריתחא אודות מחלוקת הלכתית, והחרה החזיק אחריו בנו מרן הראש"ל הגר"י שליט"א בהרבה הזדמנויות.

כן באוזנינו שמענו את מרן בוכה בסוף ימיו בנוגע לבחירות הרב הראשי על הגר"ש "למה יבגוד בי" ומשום שגידל אותו... ואין החי יכול להכחיש את החי. וחבל לבלות את הזמן בהבלי שווא.
 
בתמונה רואים אדם משמאלו ללא טלית ותפילין.
יתכן שפשט טלית ותפילין לאחר חזרת הש"ץ, בתחילת הקינות.
אלה שמניחים תפלין בשחרית אומרים את הקינות אחר התפילה, וכולם חולצים את התפלין לפני הקינות.
יעיוין ברשימות שיעורים מהגר"מ צדקה שליט"א [הובאו באוצר גליונות פרשת דברים באשכול הסמוך]
1754294910965.png

ומבואר כי גם הנוהגים להניח תפילין בשחרית, נהג הגר"י צדקה זצ"ל לחולצם בשעת קריאת התורה.
וא"ש מנהג הגרשמ"ע שליט"א, אא"כ יוכח שאינו מניח כלל ולא רק בשעת קריאת התורה

שו"ר שהקדימני הרב @כאחד העם
 
וכיון שכבר באו הדברים לכלל רמז עבה שמוטב לו לאותו גאון - אם רצונו יזכרוהו בעוד כמה דורות, כנראה מחפצו ומגמתו בענין משרתו הראשונה לציון - לשוב למנהגי מרוקו כשאיפת הרב הכותב כאן, ולחילופין 'ללכת בדרך חדשה' לכל הפחות 'בענין כלשהו',
דומה עלי כי חובת מחאה נדרשת כאן.

זה לא ענין של מה עדיף לו, אלא ענין של מציאות. מבחינת "מה עדיף" הוא כבר בחר להיות ראשון לציון.
 
יעיוין ברשימות שיעורים מהגר"מ צדקה שליט"א [הובאו באוצר גליונות פרשת דברים באשכול הסמוך]
הצג קובץ מצורף 8722

ומבואר כי גם הנוהגים להניח תפילין בשחרית, נהג הגר"י צדקה זצ"ל לחולצם בשעת קריאת התורה.
וא"ש מנהג הגרשמ"ע שליט"א, אא"כ יוכח שאינו מניח כלל ולא רק בשעת קריאת התורה
הסרט המלא נמצא באתר תורה בוקס ושם רואים שהוא מתפלל בלי תפילין
הנה הקישור
 
ולמי שלא הבין פשר שלש הנקודות, הנה בעל דברים מפרש כוונתו

אין מה לפרש כאן, המציאות העגומה במדינת ישראל 2025 היא שכדי להתמנות לרב עיר / דיין ועל אחת כמה וכמה ראשון לציון, עליך לבטל דעתך לגמרי לרב עובדיה, גם אם עלה בידך להסיק אחרת ממנו.

והנה הרב יצחק יוסף מצהיר מעל כל במה שאע"פ שלעיתים לא נראים לו דברי אביו או שיש לו קושיות, הרי הוא מבטל דעתו בפני אביו.

אבל רבנים אחרים, מי פתי יאמין לכך שמעולם לא עלה בידם באף סוגיה הלכתית לחלוק על הרב עובדיה?

אלא מאי, רצו לחלוק וכבשו דעתם!

ועל זה כתב הגאון רבי חנן אפללו שליט"א מח"ס שו"ת אשר חנן י' חלקים ועוד:

"וקרובים אנו בדורנו כמעט לבאר שחת, שאף הת"ח והרבנים המפורסמים בשמותיהם אין אצלם מידת האמת, ומי שאינו בשיטתם ובקו ההלכה שלהם זה בעיניהם פחיתות וחסרון, ואותו הת"ח כבר אינו רב או הרה"ג, אלא ערב רב, אבל מי שהוא משיטתם, אפי' איזה מאסף בספרו, ששום צל של עיון וחידוש אין בו, רק שמעתיק שמועה וסברא מאחד לשני או דרשן פה מפיק מרגליות אבל רחוק מאוד מהוראה, ק"ו שאין לו יד ורגל באבן העזר וחושן משפט, בכל אופן יקרא "הגאון" ואפילו "הגאון הגדול" משום שהוא כותב ואומר שההלכה כך וכך וכאותם הרבנים והספרים המפורסמים, והצביעות הזו חוגגת.

וידעתי מכמה ת"ח שלמדו היטב את הסוגיא ויצא להם להיתרא, אך הם מפחדים להעלות את האמת על הכתב, בכדי שהשולטים עלינו לא "יקטלגו" אותם כאשר מאיימים השכם והערב שלא יתנו שום משרה לאיש החולק עליהם בהלכה, ק"ו שעלולים לצאת עליו בריש גלי לפני כלל העם שרובו עמי הארצות ובכך יהיה מסומן כדמות שלילית, ולכן הם מעדיפים לשתוק ולהיראות כביכול הם משלהם, על מנת שיקבלו מתי שהוא משרות רבניות וכיו"ב.

ועל זה התורה חוגרת שק, גם על בעלי הזרוע וגם על הפחדנים,
שיש מי שחושב שהוא הבעלים על התורה ושוכח שכתר תורה הוא לכולם, ומה שהשותקים לא מוציאים דעתם מפחד השולטים היא צביעות עצומה ומכירת התורה בזול, אי נמי שעוברים על אזהרת הכתוב "לא תגורו מפני איש" דלא תכסו דבריכם מפני פחד איש (סנהדרין ח.), והוא בבחינת שלא תאמר מתירא אני פלוני שמא יהרוג את פני או שמא ידליק את גדישי (ספרי דברים פסקא יז).

ואם באנו להכחיד האמת מפני היראה ואפי' לגדולים מאיתנו כ... זצ"ל, לא נמצא ידינו ורגלינו לעמוד בבית המדרש, ונסגור הספרים ונפתח רק את ספרי הקיצורים, כי אין טעם להמשיך ללמוד וללמד ולחדש דבר, כי הכל כבר נכתב ונפסק ואסור להרהר ולסתור. ובזה יהיה כל הדור הבא בלא דעה אלא כרובוטים, וחלילה לנו מעשות זאת, רק שמחובתנו להשיג בדרך כבוד והתנצלות".
 
זלזול? אנחנו? בגדול בתורה שיגע בתורה מנעוריו? לומר שהשוחד הטה את לבבו לכתוב ולהורות שלא כדת ושלא כהלכה? לא תהיה כזאת!!

שוב, אין כאן שום זלזול אלא הצגת עובדות. ומי שלא נוח לו עם העובדות, צועק "זלזול".

העובדות הן:

1. מעולם לא חלק בספריו על הרב עובדיה, ואדרבה קרא לבטל מנהגי מרוקו כמו ברכה על ההלל בר"ח.

2. הוקפץ מדיין בצפת לדיין במקומות נוספים, משם לרבה של תל אביב ומשם לראשון לציון, לאחר מכן קיבל את רבנות ירושלים שהוד קדומים חופף עליה מאז שימש בה רבי שלום משאש זצוק"ל שלהבדיל מהרב עמאר, עמד בעוז ותוקף על כל מנהגי מרוקו ועם כל אהבתו לרב עובדיה לא נמנע מלחלוק עליו עשרות פעמים.
 
כן באוזנינו שמענו את מרן בוכה בסוף ימיו בנוגע לבחירות הרב הראשי על הגר"ש "למה יבגוד בי" ומשום שגידל אותו.

הציטוט אינו מדוייק, כך אמר הרב עובדיה:

"הוא אומר עשיתי לשם שמים. אדם מכניס סכין בלב חברו ואומר עשיתי לשם שמים. וכי אני לא עשיתי לשם שמים? עשה עצמו כמי שלא ידע את יוסף, מי אמר לו שיש לי רוגז נגדו, מה הוא לא יודע מה הוא עשה לי?, הוא היה פה והבטיח לי שהוא יתמוך במועמד שלי לרב הראשי".
 
יעיוין ברשימות שיעורים מהגר"מ צדקה שליט"א [הובאו באוצר גליונות פרשת דברים באשכול הסמוך]

ומבואר כי גם הנוהגים להניח תפילין בשחרית, נהג הגר"י צדקה זצ"ל לחולצם בשעת קריאת התורה.
וא"ש מנהג הגרשמ"ע שליט"א, אא"כ יוכח שאינו מניח כלל ולא רק בשעת קריאת התורה

שו"ר שהקדימני הרב @כאחד העם
איני יודע מדוע רק אחרי שרציתי לכתוב תגובה ראיתי את המשפט "שו״ר שהקדימני הרב כאחד העם".
ובכן, כבר כתב הרב "כאחד העם" שגם אלה שחולצים תפלין אינם מסירים את הטלית.
[ואגב, אני חוזר שוב: המנהג הרווח אצל אלה שמניחים בשחרית הוא לומר קינות אחר התפילה ולא עם הוצאת ספר התורה, ולכן אין מקום לחליצת התפלין].

מעניין שהמשיב כהלכה שמעוניין בדר״כ לקיים את מנהגי מרוקו [ואני איתו בזה], במקום לשמוח שגם הגרש״מ עמאר מקיים את המנהג עכ״פ בנושאים מסויימים, מנסה להעמיס יישובים דחוקים כדי לטעון שאינו מקיים כלום. אולי חלץ אחר החזרה? אולי זה פוטושופ? אולי חזר מהשירותים? אולי? אולי? העיקר לטעון שהרב עמאר תלמיד של הרב עובדיה ואין לו דעה ואינו מרוקאי. חבל מאד
 
בחר הוא הגר"ש את בחירותיו הפוליטיות שבחר.
יוכל להתכבד בבחירתו, אך ישא נא בתוצאותיה:
אנו לא נצביע למפלגת מרוקו שבראשותו, כי לפי האמת שייך הוא למפלגת יוסף.

וכל זה כמובן בלי שמץ של זלזול בת"ח חלילה.
עטרה הוא הגר"ש לראשנו.
רק כתבנו עובדות בשטח.

ורוח הקדש מצווחת: אל תגעו במשיחי, ובנביאי אל תרעו.
ודרך דרש אמרו: אל תעשו עצמכם כרעים וידידים שלהם.
כל הכבוד על המחאות וההגזמות תמשיך כך ותזכה לעלות בתורה...

אז זהו שאין צורך להשחיל מחאות של הבל בכל דיון

סך הכל נטען כאן שהוא לא מ"חכמי מרוקו", הוא לא שימש כרב במרוקו אלא מדובר בחכם ממוצא מרוקאי שעיקר תורתו בישראל אצל הרב רוזנטל ועוד, בדומה לרב אופיר מלכא וחמיו רבי ראובן אלבז וכמוהו למאות רבות, אף כי שימש לדבריו כמה חכמים שעלו ממרוקו עדיין זה עדיין לא הופך אותו לאחד מחכמי מרוקו. כן נטען שמחמת שהיה תלמיד הגר"ע שזיכה אותו בתואר הנחשק "ראשון לציון" וככזה היה מחויב לו - לא יכל להמשיך את מסורת אבותיו אליה התנגד מרן בתוקף גדול ובזרוע נטויה. אם מרן זיכה אותו בתואר הנחשק זה בהחלט מעיד הרבה, הלוא ידוע כמה היה חשוב למרן הקו ההלכתי ובוודאי לא היה ממנה אדם שהולך הפוך מכל מה שצעק עליו (כלשון הגר"י שליט"א על כמה ממנהגי מרוקו).

כמו כן סביר להניח שהיה מניח תפילין בחיי הגר"ע או שהיה עושה בצנעה וכו', וזה ע"פ מה ששמענו מהראש"ל הגר"ד שליט"א שאמר שרצה להכריח את רבי שלמה דיין, כשמניינו היה ביחוה דעת, שיניחו תפילין בת"ב בשחרית כפסיקה של אבא, או להגלות אותם בת"ב בשחרית, מחשש שאבא ישמע... עד שהדברים נפתרו בדרך מקובלת בעדות המזרח והמערב. וכן על פי היחס הידוע של הגר"ש עמר למנהגי מרוקו ניכר היטב בהסכמות לסידור דרכי אבות שם נראה כמבטל את כל הפסיקה של רבי שלום ועוד מגדולי מרוקו שהמשיכו את המסורת בא"י, ובסרטון לתורה בוקס דיבר מפורשות על אנשי האתר ויצא קצפו נגד שימור מנהגי מרוקו בארץ ישראל.
 
2. הוקפץ מדיין בצפת לדיין במקומות נוספים, משם לרבה של תל אביב ומשם לראשון לציון, לאחר מכן קיבל את רבנות ירושלים שהוד קדומים חופף עליה מאז שימש בה רבי שלום משאש זצוק"ל שלהבדיל מהרב עמאר, עמד בעוז ותוקף על כל מנהגי מרוקו ועם כל אהבתו לרב עובדיה לא נמנע מלחלוק עליו עשרות פעמים.
יצויין -
1754296715823.png1754296744754.png
 
אה, זה פשוט למדי, בשני המקרים נקט רק לשון אפשר כמסופק,
אבל גם אם כוונתו שאפשר (דהא בברכות אנן קיימין, וכל ספק מבטל את הברכה), אומר את אשר נגלה מסוד ה' ליראיו, שהצעת הדברים היא באופן זה:
הראשון, לא היה אלא להראות שאין מחלוקתו עמו אלא לש"ש.
אבל השני, בגלל שמסכים עמו בהלכה.

וכן על זה הדרך.
ואין קץ לדברי רוח.
להציג כאילו תלמידי מרן הגר"ע חלקו על הרב עובדיה והכל היה בסדר הרי זהו שקר מוחלט ועיוות המציאות שאין כמותו. ההיפך הוא הנכון, גם מי שהלך בדרכו עלול היה לזכות לקיתון של רותחין בגין סטיה כזו או אחרת. בר מינן.
להציג כאילו המכוון של התגובה הנ"ל שעליה באו דבריך, היה לומר ש"הכל היה בסדר",
זהו עיוות מוחלט של הדברים.
באוזנינו שמענו את מרן זצ"ל מזכיר שהביא את הרב משאש כסוג של טיעון בעידנא של ריתחא אודות מחלוקת הלכתית, והחרה החזיק אחריו בנו מרן הראש"ל הגר"י שליט"א בהרבה הזדמנויות.
בנו הנ"ל לא החרה החזיק אחריו.
בנו יש לו דרך חדשה. לא דרך בה איש ולא עבר אדם שם.
כל כריכה של הגרע"י עם בנו לענין זה, היא על אחריות הכותב בלבד.
כן באוזנינו שמענו את מרן בוכה בסוף ימיו בנוגע לבחירות הרב הראשי על הגר"ש "למה יבגוד בי" ומשום שגידל אותו... ואין החי יכול להכחיש את החי. וחבל לבלות את הזמן בהבלי שווא.
התחושה האישית של הבגידה במי שגידלו, לחוד.
ההסבר לענין דרך הפסיקה ההלכתית, והצגתה כנובעת בשביל לכבד את מי שגידלו תוך נטיה מן האמת ההלכתית או הצדק והמוסר, לחוד.
וכל עירוב ביניהם הוא כזריעת כלאים, או זריית חול בעיני ההמון.

סך הכל נטען כאן שהוא לא "חכמי מרוקו" אלא חכם ממוצא מרוקאי שעיקר תורתו בישראל
בשביל הסך הכל הזה נשפך הרבה דיו והושקע עמל רב, כולל התפתלויות והסברים שונים ומשונים.
שוב, אין כאן שום זלזול אלא הצגת עובדות. ומי שלא נוח לו עם העובדות, צועק "זלזול".
שלש עובדות הבאת.
והפרשנות הסובייקטיבית זועקת מהצגתן.
עובדה היא עצם העובדה, אחת ושתים (התמנה ע"י הגרע"י, ולא חלק עליו בד"כ).
לא הרמז לסיבה ומסובב ע"י כריכתן.
הבנת הסיבה היא הפרשנות.
ועליה אנו דנים.
ותזכה לעלות בתורה
אכי"ר. וכן למר.
 
במקום לשמוח שגם הגרש״מ עמאר מקיים את המנהג עכ״פ בנושאים מסויימים, מנסה להעמיס יישובים דחוקים כדי לטעון שאינו מקיים כלום. אולי חלץ אחר החזרה? אולי זה פוטושופ? אולי חזר מהשירותים? אולי? אולי? העיקר לטעון שהרב עמאר שפוט של הרב עובדיה ואין לו דעה ואינו מרוקאי. חבל מאד

אדרבה, מזה שמקיים מנהגים כאלה שאינם "קריטיים" אלא דעביד כמר עביד וכו', גורם להמון העם לחשוב שהוא מחכמי מרוקו ובכך מצליח לשכנע אותם לעזוב מנהגים חשובים כמו ברכה על ההלל ועוד.
 
וכן על זה הדרך.
ואין קץ לדברי רוח.

לגופו של ענין יש לכבודו מה לענות?

אולי יש לך איזה צל של ספק מה היה קורה אם הרב עמאר היה מחזק את מנהגי מרוקו וחולק על הרב עובדיה בכבוד ובדרך ארץ?
 
להגר"ש משאש יש היתר לצאת נגד המנהגים, כיון שהוא נוסד ע"י עמי הארצות.
ואדרבה זה מורה על חכמתו של הגר"ש שאינו 'הולך אחר הרגש'.

אבל הגר"ש עמאר, שעושה אותן פעולות בקשר למנהגים אחרים, אין לו זכות זו,
שהרי עצם הליכתו אחר הגרע"י אינה אלא ע"פ הרגש, כמו שיבואר.

כפי שכתבתי, הגר"ש משאש חיזק 99 אחוז מהמנהגים. היה אחוז אחד של מנהגים שנוסד ע"י עמי הארץ, ועל כך אין חולק (דהיינו אין אף אחד הטוען שמנהג זה יש לו מקור היכן שהוא), ואת זה הגר"ש משאש ביטל.

הרב עמאר יצא נגד מנהגים שיסודם בהררי קודש, שניים מתוך שלושה עמודי ההוראה, וכנגד הכלל שאחזו בו רבני מרוקו ובראשם מרן הגר"ש משאש, שיש להמשיך בארץ כל מנהג שנהג בחו"ל, כיוון שעלו לכאן קהילות שלמות ורבנים בראשם.

הרב עמאר לא טען על מנהגים אלה שיסודם בעמי הארץ, והוא גם לא יכל לטעון. הוא רק ניסה לומר שבמרוקו היו הרבה מנהגים (דבר שלכשעצמו נכון, אבל יש בו הטעיה, כי היה מנהג רווח, והוא הקובע לדידן, ולא מנהג מיעוטים).

בשורה התחתונה, ניסית לעשות סוג של השוואה מגוחכת בין הגר"ש משאש לגר"ש עמאר, ולא עלה בידך.
 
שתי נ"מ חשובות מצא הכותב:
א) אינו נחשב מחכמי מרוקו (דומה שעיקר הנ"מ היא לתמונות בצלא דמהימנותא, שמופיע בכותרתם 'חכמי מרוקו', שמקומו לא יכירנו בהם. לכל היותר יוכל להשתבץ תחת הכותרת בתמונה השכנה 'חכמי ארץ ישראל').
ב) אינו נחשב כפוסק כפני עצמו. והיינו למנין 'רוב פוסקים' וכדומה. כך ע"פ הכרעת עיונו האישי של הגאון הכותב. והיינו באופנים שיהיה הוא לשון מאזנים בין חכמי דורנו, שאין להטות ההלכה כמותו, מחמת הנימוק הנ"ל.
אכן הלכתא גברוותא קא אשמען לן. וראוי הוא כל הטורח והראיות כדי להיטפל להן. דלא תיפוק מיניה חורבא ח"ו בענין תמונות הסוכה או לשון המאזנים.

בחרת בשיטת הליצנות כדי להתעלם ממענה על סוגיה חשובה, כביכול עסקינן כאן בתמונות חכמי מרוקו לסוכה.

רב הנחשב בציבור כאחד מחכמי מרוקו, ומשפיע על המון העם לבטל מנהגם, דבריו נשמעים הרבה יותר מאשר רב הנחשב כתלמיד מובהק להגר"ע יוסף ומבטל דעתו כלפיו לגמרי.

ועל כן חשוב שהציבור ידע פרט זה, ובעלי יח"צ לא ישתמשו בתמונות מקריאת ההפטרה של ת"ב כדי להציגו כחכם מרוקאי.
 
כתב שו"ת בן כמה חלקים. אבל כנראה שאין שם חידושים כלל.
ואם יש - אינם מיוחדים.
והגדרת ה'מיוחדות' כמובן שמורה לעת מצוא אצל הכותב.
כה לחי!

ושוב, ליצנות גרידא.

כל בר דעת מבין היטב מהם "חידושים" בהלכה - היתר מחודש, חיזוק מנהג אבותינו נגד המקובל בציבור בשם הרב עובדיה, וכדו'.
 
היינו: , המנהג באמת רווח. אין זו אלא אשמתו של הגר"ש שלא טרח לבדוק מה הוא המנהג הרווח.

לא טרח לבדוק?

ידע היטב מהו המנהג הרווח, והתעלם ממנו בכוונה תחילה, כדי להשפיע על המון העם ללכת אחר הרב עובדיה ולשכוח ממנהגי מרוקו. וכי צריך לשאול "זקנות" כדי לדעת מהו המנהג הרווח, כאשר בכל בית שני נוהגים כך?

ומלכתחילה ניסיתי לשמור על כבוד ת"ח, וכתבתי בעדינות, אבל היות ואתה כותב ברחל בתך הקטנה, אענה לך באותו אופן בדיוק, ללא כחל ושרק.
 
זאת למרות דבריו המפורשים שלפני עשרות שנים בדק ושאל לזקנות וכו'.

לגבי ברכת ההלל בר"ח הוא גם בדק ושאל לזקנות?

אלא מאי, המטרה פשוטה וברורה, והשורה התחתונה היא חיסול והשמדת מנהגי מרוקו והליכה אחר הרב עובדיה בכל אשר יאמר כי הוא זה.
 
וכל זה לא כפי המשתמע מדברי הגר"ש עמאר עצמו, אלא כפי שגילה לנו הרב הכותב בעומק עיונו כי רב.

המשתמע מדברי הרב עמאר הוא דבר אחד ויחיד - לבטל את המנהגים שיצא נגדם הרב עובדיה.

אם היה מנהג אחד ויחיד שהיה הרב עמאר יוצא להגנתו, כותב תשובה הלכתית ומפריך את דברי הרב עובדיה בנדון, כשם שעשה מרן הגר"ש משאש פעמים רבות - או אז היה לך מקום ללמד זכות. אבל אין אפילו דבר אחד שכזה.
 
אכן, זכות מלאה 'לאהוב' את המשנה ההלכתית.
בדק בעיונו והחליט שהיא דרך נכונה? יגע בדרכי הפסיקה והכריע כדעת הגרע"י? ודאי שלא.
רק רגש אהבה שנו כאן.

הדברים נאמרו כדי שלא לגרום זלזול בת"ח. כיוון שזה לא מתאים לך ואתה עושה ליצנות, אכתוב במפורש. אין מציאות כזו שבכל ההלכות כולן לא יהיה מה להשיג על הגר"ע יוסף! הלא אפילו בניו (רבי דוד ורבי יעקב) השיגו וחלקו עליו, ואפילו לרבי יצחק היו הערות.

אבל רבנים אחרים, מי פתי יאמין לכך שמעולם לא עלה בידם באף סוגיה הלכתית לחלוק על הרב עובדיה?
אלא מאי, רצו לחלוק וכבשו דעתם!
 
אגב, יש גם כמה עניינים בודדים נוספים שבהם ממשיך הגרש״מ עמאר בדרך אבותיו. כגון התפלות בימים הנוראים, שהוא מקפיד להתפלל כנוסח אבותיו במניין נפרד (בעבר היה מתפלל במניין של הרב משאש זצ״ל וצאצאיו עם רבי מאיר אלעזר עטיה ע״ה, ובשנים האחרונות ייסד לעצמו מניין בבית הארחה בבית וגן עם ר׳ חיים לוק) ולומר את הפיוטים במקומם ולא אחר החזרה, מנהג מצויין לדעת מרן הש״ע אבל לא לדעת מרן הגרע״י זצ״ל.

גם זה אינו נחשב "נושא דגל" במשנת הגר"ע, והוא ענין שבצנעא, בימים נוראים אף אחד אינו מסריט או מצלם, רק מתפללי המנין נחשפים לעובדה זו.

ומילא אם היה כותב תשובה הלכתית כפי שכתב בשו"ת דברות אליהו חלק ז' סימן א', לחלוק על הגר"ע יוסף ולעמוד בתוקף ועוז על נוסחאות התפילה שלנו ומיקום הפיוטים במקומם, היה לך מקום להתגדר בו.
 
הרב עמאר לא מרוקאי ??
כורדי ? תימני ?
טוב, מעניין, אני מכיר אותו 35 שנה, ותמיד ידעתי שהוא מרוקאי

מוצאו מרוקאי, אך אינו משתייך לאסכולת "חכמי מרוקו", אלא תלמידו של הרב עובדיה.

וכפי שכתב גם הרב @רק תורה במתק לשונו:

סך הכל נטען כאן שהוא לא מ"חכמי מרוקו", הוא לא שימש כרב במרוקו אלא מדובר בחכם ממוצא מרוקאי שעיקר תורתו בישראל אצל הרב רוזנטל ועוד, בדומה לרב אופיר מלכא וחמיו רבי ראובן אלבז וכמוהו למאות רבות, אף כי שימש לדבריו כמה חכמים שעלו ממרוקו עדיין זה עדיין לא הופך אותו לאחד מחכמי מרוקו. כן נטען שמחמת שהיה תלמיד הגר"ע שזיכה אותו בתואר הנחשק "ראשון לציון" וככזה היה מחויב לו - לא יכל להמשיך את מסורת אבותיו אליה התנגד מרן בתוקף גדול ובזרוע נטויה. אם מרן זיכה אותו בתואר הנחשק זה בהחלט מעיד הרבה, הלוא ידוע כמה היה חשוב למרן הקו ההלכתי ובוודאי לא היה ממנה אדם שהולך הפוך מכל מה שצעק עליו (כלשון הגר"י שליט"א על כמה ממנהגי מרוקו).
 
פתח את ספרי רבני מרוקו וראה את הדרך שבה הלכו.

מה שמשייך אותם ל"מרוקו" היא העמידה האיתנה על מנהגי מרוקו, והדעה העצמאית בכל ענין, גם מה שלא קשור למרוקו. הם לא ביטלו דעתם להגר"ע בשום ענין.
 
בנו הנ"ל לא החרה החזיק אחריו.
בנו יש לו דרך חדשה. לא דרך בה איש ולא עבר אדם שם.
כל כריכה של הגרע"י עם בנו לענין זה, היא על אחריות הכותב בלבד.

נוח לך לשכתב את ההיסטוריה עבור בעלי הזיכרון הקצר, בדבר הידוע והמפורסם, שרבנים רבים פחדו לחלוק על הרב עובדיה כדי שלא ידבר עליהם בלוויין, או כי ידעו שבדרך זו לא יקבלו קידום כל ימיהם.

ואני שמעתי באוזניי רב עיר שאומר את הדברים הללו במפורש, לא יאומן כי יסופר. "אם אביע דעתי בנושא זה, אז..."

וכי הגר"ע יוסף לא אמר על ראב"ד העדה החרדית "איזה שוטה, איזה בהמה... זה בן אדם לא נורמלי"?

וכי לא אמר על הראשון לציון שאחריו "זה לא תלמיד חכם אומר דברים כאלה - זה בושה וחרפה לומר דברים כאלה", ובספרו כתב עליו "מתיימר להיקרא רב"?

ומעשי אבות סימן לבנים.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית