לחצו כאן – תרומה לשמואל

תלמידי מרן רבינו הגדול רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל

מה ההגדרה של תלמידו של הגרב"צ זיע"א
האם זה שלמד אצלו בשיעור בפורת יוסף שם הנחיל את שיטת העיון שקיבל מהמורה ראש הישיבה הגרע"ע זיע"א
האם זה שהשתתף בשיעורים בשבת באהל רחל, שם היו גם בעלי בתים.
כי לפ"ז רבים מן הנמנים למעלה אינם לא בזה ולא בזה.
אולי אלו שבאו ושאלוהו בהלכה ודנו עמו מדי פעם.
מה נחשב תלמיד?.
כי מי שפוסק כמותו בכל דבר, הם אלו שעל הרוב פוסקים כהבא"ח.
צריך לעשות בזה סדר.
כי אמר לי אחד מבוגרי פורת יוסף (שמכהן היום בתפקיד תורני) שלמד לפניו בכיתה בפורת יוסף , שבשיעור בקושי היו כמה תלמידים שהחזיקו ראש, ופעם התבטא הגרב"צ, חמשה תלמידים היו לו לרבי יוחנן בן זכאי.... ופתאום צצו כ"כ הרבה תלמידים...
 
מה ההגדרה של תלמידו של הגרב"צ זיע"א
האם זה שלמד אצלו בשיעור בפורת יוסף שם הנחיל את שיטת העיון שקיבל מהמורה ראש הישיבה הגרע"ע זיע"א
האם זה שהשתתף בשיעורים בשבת באהל רחל, שם היו גם בעלי בתים.
כי לפ"ז רבים מן הנמנים למעלה אינם לא בזה ולא בזה.
אולי אלו שבאו ושאלוהו בהלכה ודנו עמו מדי פעם.
מה נחשב תלמיד?.
כי מי שפוסק כמותו בכל דבר, הם אלו שעל הרוב פוסקים כהבא"ח.
צריך לעשות בזה סדר.
כי אמר לי אחד מבוגרי פורת יוסף (שמכהן היום בתפקיד תורני) שלמד לפניו בכיתה בפורת יוסף , שבשיעור בקושי היו כמה תלמידים שהחזיקו ראש, ופעם התבטא הגרב"צ, חמשה תלמידים היו לו לרבי יוחנן בן זכאי.... ופתאום צצו כ"כ הרבה תלמידים...
שאלה זו נשאלה כמה פעמים במהלך האשכול, ללא מענה...
 
כי אמר לי אחד מבוגרי פורת יוסף (שמכהן היום בתפקיד תורני) שלמד לפניו בכיתה בפורת יוסף , שבשיעור בקושי היו כמה תלמידים שהחזיקו ראש, ופעם התבטא הגרב"צ, חמשה תלמידים היו לו לרבי יוחנן בן זכאי.... ופתאום צצו כ"כ הרבה תלמידים...
חמישה בכל מחזור, זה הרבה...
 
מה ההגדרה של תלמידו של הגרב"צ זיע"א
האם זה שלמד אצלו בשיעור בפורת יוסף שם הנחיל את שיטת העיון שקיבל מהמורה ראש הישיבה הגרע"ע זיע"א
האם זה שהשתתף בשיעורים בשבת באהל רחל, שם היו גם בעלי בתים.
כי לפ"ז רבים מן הנמנים למעלה אינם לא בזה ולא בזה.
אולי אלו שבאו ושאלוהו בהלכה ודנו עמו מדי פעם.
מה נחשב תלמיד?.
כי מי שפוסק כמותו בכל דבר, הם אלו שעל הרוב פוסקים כהבא"ח.
צריך לעשות בזה סדר.
כי אמר לי אחד מבוגרי פורת יוסף (שמכהן היום בתפקיד תורני) שלמד לפניו בכיתה בפורת יוסף , שבשיעור בקושי היו כמה תלמידים שהחזיקו ראש, ופעם התבטא הגרב"צ, חמשה תלמידים היו לו לרבי יוחנן בן זכאי.... ופתאום צצו כ"כ הרבה תלמידים...
בכל אופן,
מה שנתחדש בדורינו שיש תלמידים דרך 'ספרים', ללא שלמד אצל רבו גמ' בעיון, דרכי הלימוד וההבנה, זה חידוש שלא שמעתו אוזן.
הרב בן ציון היה האחרון שלימד תלמידים בעיון גמרא יום יום, ויש לו תלמידים באמת.
 
כמה קנאה נוטפת ממקלדותיהם של כמה מהחברים כאן...
לא קנאה ולא כלום. זה מציאות שניתן לברר אצל התלמידים שלמדו בפו"י
ודאי שהיו לו תלמידים רבים שממש למדו ושתו בצמא את דבריו כמו הגר"ב שרגא, והגאון הרב יצחק זכאי (מגוש שמונים בירושלים) שכתב את כל השיעורים שלו ומלמד ממש באותו סגנון של הגרב"צ כל מילה ותיבה ברש"י, הגר"יצ ברכה ועוד כיו"ב
הפלא הוא בעיני שישנם ת"ח בני גיל 60 מעלה מטה, שלא למדו בכלל בפורת יוסף, ונחשבים כתלמידים שלו. רק תחשבו שחכם בן ציון זיע"א חלה בשנת תשמ"ג, והחכמים הנ"ל היו בחורים בני 20 באותה תקופה, איך נעשו תלמידיו בעוד שלא למדו בפו"י.

נ.ב. מ"ש למעלה, זאת כוונתי, שמרוב שהשיעורים שלו היו עמוקים מאד והיה צריך להכין את הגפ"ת בצורה רצינית, והיה בחור בתחילת השיעור קורא את הגמ' וחכם בן ציון היה מעורר את הנקודות. ולא כולם תפסו ראש, אפשר לברר מה שכתבתי אצל בוגרי פורת יוסף, במשפחה שלנו יש כמה מהמבוגרים שלמדו בפורת יוסף, וחלקם למדו בכיתה של חכם בן ציון, ומשם מקורותיי..
 
כמה קנאה נוטפת ממקלדותיהם של כמה מהחברים כאן...
איך שייך שלא לקנא במי שזכה ללמוד מפי הגרב"צ... אשרי מי שראה פניו
מה שנתחדש בדורינו שיש תלמידים דרך 'ספרים', ללא שלמד אצל רבו גמ' בעיון, דרכי הלימוד וההבנה, זה חידוש שלא שמעתו אוזן.
החיד"א כותב שרבינו ירוחם היה תלמיד הרא"ש דרך ספריו
 
מה ההגדרה של תלמידו של הגרב"צ זיע"א
אני אגיב בשאלה אחרת
והתשובה שתהיה בשאלה האחרת היא תהיה תשובה גם לשאלתך

ומה ההגדרה של תלמידי הרב עובדיה??
וכי היו לו תלמידים בישיבה שמסר להם שיעור בעיון??

אלא מאי- תלמידים הן מהספרים והן מהשיעורים האחרים שנתן

לא חייבים דווקא "ישיבה", בשביל להיות תלמידים

ואגב אני מכיר כמה ת"ח ביניהם הר' נתן בן סניור שהיה הולך לשיעוריו של חכם בן ציון שהיה מוסר כמדומני בב"ב [לא בטוח אל תתפסו אותי על המלה]
אע"פ שלא למד בפורת יוסף, לא חסר איך להיות תלמיד
 
אני אגיב בשאלה אחרת
והתשובה שתהיה בשאלה האחרת היא תהיה תשובה גם לשאלתך

ומה ההגדרה של תלמידי הרב עובדיה??
וכי היו לו תלמידים בישיבה שמסר להם שיעור בעיון??

אלא מאי- תלמידים הן מהספרים והן מהשיעורים האחרים שנתן

לא חייבם דווקא "ישיבה", בשביל להיות תלמידים

ואגב אני מכיר כמה ת"ח ביניהם הר' נתן בן סניור שהיה הולך לשיעוריו של חכם בן ציון שהיה מוסר כמדומני בב"ב [לא בטוח אל תתפסו אותי על המלה]
אע"פ שלא למד בפורת יוסף, לא חסר איך להיות תלמיד

השאלה היא, האם תלמידים שלמדו בספרים, הם בהגדרה של תלמיד שאסור לחלוק על רבו.
כי אנחנו לומדים בית יוסף ומג"א וש"ך וכו' האם אנחנו חשובים כתלמידיהם? שאני יכול לומר שאני תלמיד של הבית יוסף, רק משום שאני לומד בספריו.
הרי לכו"ע זה מוזר שיבוא היום אברך בן 25, ויאמר שהוא תלמיד של הרב שך או חכם בן ציון.
אני עד היום הבנתי שתלמיד, זה מי ששמע שיעורים מרבו תמידין כסדרן.
אולי אני טועה.
 
השאלה היא, האם תלמידים שלמדו בספרים, הם בהגדרה של תלמיד שאסור לחלוק על רבו.
צא מאיצטגננות הזו

אין לאף אחד בעולם במאות שנים האחרונות גדר "של תלמיד שאסור לו לחלוק על רבו"

כל הראשונים חלקו על רבותיהם כסדר, עיין ערך ר"י שחלק הרבה על רבו ר"ת
עיין רשב"א שחלק הרבה על רבו הרמב"ן, ועוד מלא כסדר

והם היו תלמידים ממש ממש, למדו מפיהם

כ"ש בדורות אנו דשרי לחלוק, ואין פה שום גדר של תלמיד שאסור לחלוק על רבו
 
ואגב אני מכיר כמה ת"ח ביניהם הר' נתן בן סניור שהיה הולך לשיעוריו של חכם בן ציון שהיה מוסר כמדומני בב"ב [לא בטוח אל תתפסו אותי על המלה]
אע"פ שלא למד בפורת יוסף, לא חסר איך להיות תלמיד
שמעתי מפיו הק' של הגר"נ,
שאין שעה ביום שדמות רבו אינה עומדת לפניו,
ואך שעברו שנים רבות מפטירתו, עדיין חש ומרגיש את רבו יום יום שעה שעה.
כך א"ל בערך בזה"ל.
 
השאלה היא, האם תלמידים שלמדו בספרים, הם בהגדרה של תלמיד שאסור לחלוק על רבו.
כי אנחנו לומדים בית יוסף ומג"א וש"ך וכו' האם אנחנו חשובים כתלמידיהם? שאני יכול לומר שאני תלמיד של הבית יוסף, רק משום שאני לומד בספריו.
הרי לכו"ע זה מוזר שיבוא היום אברך בן 25, ויאמר שהוא תלמיד של הרב שך או חכם בן ציון.
אני עד היום הבנתי שתלמיד, זה מי ששמע שיעורים מרבו תמידין כסדרן.
אולי אני טועה.
לשיטתך אין מושג תלמידים למרן הגרע"י.
 
השאלה היא, האם תלמידים שלמדו בספרים, הם בהגדרה של תלמיד שאסור לחלוק על רבו.
אין לאף אחד בעולם במאות שנים האחרונות גדר "של תלמיד שאסור לו לחלוק על רבו"

כל הראשונים חלקו על רבותיהם כסדר, עיין ערך ר"י שחלק הרבה על רבו ר"ת
עיין רשב"א שחלק הרבה על רבו הרמב"ן, ועוד מלא כסדר
כמדומה שכל המושג שלתלמיד אסור לחלוק על רבו הוא רק בפניו
[אגב, רבו המובהק של הרשב"א היה רבינו יונה ולא הרמב"ן]
 
כמדומה שכל המושג שלתלמיד אסור לחלוק על רבו הוא רק בפניו
[אגב, רבו המובהק של הרשב"א היה רבינו יונה ולא הרמב"ן]
עי' שו"ת ברכת יהודה להגאון האדיר הגר"י ברכה
שכותב בשם מרן הגרע"י דרק בחייו אסור לחלוק.
ואמר לו בפירוש שאם הבא"ח היה חי לא היה חולק עליו.
נודה למי שיעלה.
 
מה ההגדרה של תלמידו של הגרב"צ זיע"א
האם זה שלמד אצלו בשיעור בפורת יוסף שם הנחיל את שיטת העיון שקיבל מהמורה ראש הישיבה הגרע"ע זיע"א
האם זה שהשתתף בשיעורים בשבת באהל רחל, שם היו גם בעלי בתים.
כי לפ"ז רבים מן הנמנים למעלה אינם לא בזה ולא בזה.
אולי אלו שבאו ושאלוהו בהלכה ודנו עמו מדי פעם.
מה נחשב תלמיד?.
כי מי שפוסק כמותו בכל דבר, הם אלו שעל הרוב פוסקים כהבא"ח.
צריך לעשות בזה סדר.
כי אמר לי אחד מבוגרי פורת יוסף (שמכהן היום בתפקיד תורני) שלמד לפניו בכיתה בפורת יוסף , שבשיעור בקושי היו כמה תלמידים שהחזיקו ראש, ופעם התבטא הגרב"צ, חמשה תלמידים היו לו לרבי יוחנן בן זכאי.... ופתאום צצו כ"כ הרבה תלמידים...
אם כן נמצא שהבעלי בתים תלמידי מרן הגרע"י זצ"ל בשיעורו היומי שבבית הכנסת צדקה בבית ישראל הם תלמידיו, ואילו בניו כהרב יצחק ומרן הראש"ל הגר"ד ושאר המתהדרים שהם תלמידי מרן הם אינם תלמידים.
 
אגב, רבו המובהק של הרשב"א היה רבינו יונה ולא הרמב"ן]
גם וגם
יעויין בכמה מקומות שמזכיר שלמד תורה בפניו
בעיקר במשמרת הבית שמגיב לדברי הרא"ה, ושם כותב שגם הוא זכה ללמוד מהרמב"ן
וכן בשו"ת מזכיר שכשלמד בפני הרמב"ן על נושא של הגעלת כלים, היה לו עזות לדחות את דבריו [איני זוכר כ"כ את הלשון יעו"ש].

נכון שעיקר רבו היה רבינו יונה, אך גם מהרמב"ן קיבל
 
כי אמר לי אחד מבוגרי פורת יוסף (שמכהן היום בתפקיד תורני) שלמד לפניו בכיתה בפורת יוסף , שבשיעור בקושי היו כמה תלמידים שהחזיקו ראש, ופעם התבטא הגרב"צ, חמשה תלמידים היו לו לרבי יוחנן בן זכאי.... ופתאום צצו כ"כ הרבה תלמידים...
והשאלה המרכזית הנצבת לפנינו היא
מדוע כל אחד רוצה להתהדר בתואר תלמידו של הרב ב"צ
והלא דבר הוא.
 
והשאלה המרכזית הנצבת לפנינו היא
מדוע כל אחד רוצה להתהדר בתואר תלמידו של הרב ב"צ
והלא דבר הוא.
אתה אמיתי שאתה שואל זאת?!
גדול מרבן שמו!!!
אגב או לא אגב, כל תלמידיו האמתיים שלמדו ממנו דרך העיון, מכבדים כבוד עצום את מרן הגרע"י זיע"א, וכפי שאמר תלמידו ר' אליהו כהן זצ"ל ר"מ בישיבת פו"י גאולה. שזה הא-ב אצל תלמידיו.
 
עי' שו"ת ברכת יהודה להגאון האדיר הגר"י ברכה
שכותב בשם מרן הגרע"י דרק בחייו אסור לחלוק.
ואמר לו בפירוש שאם הבא"ח היה חי לא היה חולק עליו.
נודה למי שיעלה.
קשה לומר כן, כי הרה"ג דוד יוסף חלק על אביו גם בחייו הן בהלכה והן בהנהגה, (בזמנו על סאגת יו"ר תנועה).
ובפרט שהגאון הרב יהודה ברכה למד והיה ראש כולל ביחוה דעת.

והשאלה המרכזית הנצבת לפנינו היא
מדוע כל אחד רוצה להתהדר בתואר תלמידו של הרב ב"צ
והלא דבר הוא.

יש אלו שמתהדרים בזה כדי לאפוקי מהגרע"י, ודו"ק היטב, הדק היטב.
 
אגב או לא אגב, כל תלמידיו האמתיים שלמדו ממנו דרך העיון, מכבדים כבוד עצום את מרן הגרע"י זיע"א,
פשוט וברור, והרבה יותר מכך.
הוא עצמו - הרב בן ציון הראה זאת לכולם בכל הזדמנות.
וכך היה לעולמים, שהרבנים לא עירבו ענינים אישים במחלוקות בהלכה.
ולמשל, מעולם הרב בן ציון לא אמר אם הרב עובדיה היה שומע סברותי היה חוזר בו,,, רק לא ידע, לא שמע, לא ראה, וליהפך, כמובן.,
עד השנים האחרונות. ה"י.
 
ראשי תחתית