ברכה על ההלל בראש חודש

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בני ברקי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לכן בשו"ע כתב שהמנהג כהרמב"ם.
ברור שבא"י המנהג כהרמב"ם לא על זה תלונתי
אלא- שא"א לומר שיש כאן צד של "ברכה לבטלה", כי הב"י לא חשש לזה והוא בירך להוי אומר שלמרות שלרמב"ם זה ברכה לבטלה הב"י בירך
ועל זה אמרתי- שבא"י מה שלא מברכים זה רק מפני שנהגו כהרמב"ם אבל לא מפני חשש ברכה לבטלה
וא"כ- לברך ודאי שלא אברך כי המנהג כאן כהרמב"ם, אבל לענות אמן על מישהו שמברך, ודאי שאענה כי אין כאן צד של ברכה לבטלה
 
ברור שבא"י המנהג כהרמב"ם לא על זה תלונתי
אלא- שא"א לומר שיש כאן צד של "ברכה לבטלה", כי הב"י לא חשש לזה והוא בירך להוי אומר שלמרות שלרמב"ם זה ברכה לבטלה הב"י בירך
ועל זה אמרתי- שבא"י מה שלא מברכים זה רק מפני שנהגו כהרמב"ם אבל לא מפני חשש ברכה לבטלה
וא"כ- לברך ודאי שלא אברך כי המנהג כאן כהרמב"ם, אבל לענות אמן על מישהו שמברך, ודאי שאענה כי אין כאן צד של ברכה לבטלה
להבנתי סברת מרן הגרע"י היא שבחו"ל שיש מנהג יש לברך דבמקום מנהג ל"א סב"ל (וממילא סא"ל), אולם בא"י שהמנהג לא לברך ממילא חוזר הדין של ספק אמן לבטלה.
 
אכן כתב כך:
ויש אומרים שאף הצבור אין מברך עליו לא בתחלה ולא בסוף, וזה דעת הרמב"ם וכן נוהגין בכל א"י וסביבותיה:
הוא אשר אמרתי
שכאן גילה להדיא שהי"א זה רק לא"י בלבד
להוי אומר שלא פסק את הרמב"ם אלא רק מנהג גרידא
 
הוא אשר אמרתי
שכאו גילה להדיא שהי"א זה רק לא"י בלבד
להוי אומר שלא פסק את הרמב"ם אלא רק מנהג גרידא
ממש לא.
כתב יש ויש, והלכה כיש בתרא.
על זה הוסיף שזה דעת הרמב"ם ושגם כך המנהג.
אבל מצד כללי הפסיקה הלכה כויש בתרא גם בלא ההמשך.
 
כל הכלל מתנפץ
ברגע שבב"י גילה לנו שמברכים למרות הרמב"ם, ב- ב' מקומות גילה כן ולא חשש לרמב"ם
לפי מה שכתבו בעלי הכללים שהב"י הוא ספר לכל הארצות, משא"כ השו"ע שהוא לא"י וגלילותיה. אתי שפיר. והב"י בכה"ג בכלל לא מגלה לנו על הכרעתו להלכה.
 
לפי מה שכתבו בעלי הכללים שהב"י הוא ספר לכל הארצות, משא"כ השו"ע שהוא לא"י וגלילותיה. אתי שפיר. והב"י בכה"ג בכלל לא מגלה לנו על הכרעתו להלכה.
אני לא מכיר כזה כלל
להיפך אני מכיר שא"א ללמוד שו"ע בלי ב"י
 
אני לא מכיר כזה כלל
להיפך אני מכיר שא"א ללמוד שו"ע בלי ב"י
אז תתחיל להכיר...
וראה להרב כנסת הגדולה בשיוריו (או"ח סי' תצה הגב"י אות ה) שכ' "כיון דהרב ז"ל כאן בבית יוסף לא גילה דעתו לאיזה צד נוטה אלא שהביא המחלוקת וסתם הדברים, מה שפסק בספר הקצר להתר לא מכרעא לן לסמוך על הפסק ההוא, שידוע הוא שהספר ההוא מיוסד כולו על פי סברת הרמב"ם ז"ל דמריה דארץ המערב היה, ובספר הזה סתם הכל על פי סברת הרמב"ם ז"ל דנהיגי בארץ המערב כותיה, וכלל זה נקוט בידך, כל מקום שהרב ז"ל פוסק כן בבית יוסף, דעתו לפסוק לכל המקומות ושינהגו בכל המקומות כפי אותו הפסק, אבל כשלא פסק בבית יוסף ההלכה אלא בספר הקצר, דעתו שלא יחוייב אותו פסק אלא בארץ המערב לבד. ולכן בנדון הלז פסק כן בספר הקצר, מפני שמדברי הרמב"ם מוכח כמ"ש כאן בבית יוסף, אבל אין דעתו להורות כן לכ"ע, כיון דסתם בבית יוסף ולא פסק הלכה כדברי מי". וביבי"א ח"ז (סי' כט) ציין עוד לשיורי כנה"ג א"ח (סי' קכח הגה"ט סק"ה). ובכנה"ג אה"ע (סי' קיט הגה"ט ס"ק מח). ויש להוסיף שכ"כ הכנה"ג באו"ח (סי' תסב הגב"י ס"ק ו) "ומה גם בהיות סברת הרמב"ם ז"ל שהוא היותר פוסק מפורסם שבעולם כמו שכתב רבינו המחבר ז"ל בהקדמתו, ובר מן דין ידוע ומפורסם שדרך רבינו המחבר ז"ל בספרו הקצר להעתיק לשון הרמב"ם ז"ל ככתבו וכלשונו להיות שהרב ז"ל חיבר חיבורו הקצר בא"י שנוהגין לפסוק כהרמב"ם". ע"ש[1].
וראה שדי חמד (כללי הפוסקים סימן יג אות ג) משם השלחן גבוה.



[1] וסייעתא לזה הראוני באשכול אחר, ממח' הרמב"ם והראב"ד בהלכות שלוחין ושותפין (פ"ו ה"ב). ובאבקת רוכל (סי' קמ) הסיק: "ואפילו תימא שהוא (הראב"ד) חולק, אין לנו אלא דברי הרמב"ם, שכן נהגו בכל המלכות, ואפילו שיהיו החולקים עליו רבים". ע"כ. ואילו בבדק הבית (יו"ד קעז) על מחלוקת זו הסיק: "וכיון דכמה רבוותא מסייעי להראב"ד נקטינן כוותיה", ע"כ. (וכן פסק בשו"ע סעיף ה כהראב"ד). ולהאמור אתי שפיר, שבאק"ר בנידון זה הוי כשו"ע וכמש"כ דקאי אמלכות ארץ המערב, משא"כ בדק הבית דקאי אבית יוסף שהוא לכל המלכויות. ודו"ק.
 
איני יודע מה העתקת וממי העתקת, יש לך טענה ודבר ענייני תעלה
סתם לגבב ולהעתיק חומרים של מחשב זה אני יכול לעשות ג"כ בלחיצת כפתור וכל אוצר החכמה אני מעלה
הבאתי לך כנה"ג שכותב את הכלל שאינך מכיר, תתחיל להכיר.
אני מבין שאתה כותב כאן בלי מקלדת...
 
ההבדל שאני מקורי ולא העתקות
לכולם יש מקלדת השאלה מה לעשות איתה
ועדיין אני חוזר- אם יש לך טענה עניינית אשמח לשמוע
אשמח שתמצא במרחבי אוצה"ח מהיכן העתקתי זאת.

עכ"פ טענתי לך טענה עניינית, שלד' הכנה"ג ועוד בעלי הכללים, יש חילוק בין ספר הבית יוסף לשו"ע שהב"י [גם] לשאר ארצות, משא"כ השו"ע שנכתב לא"י וגלילותיה. ולכן בשו"ע פוסק לפעמים דלא כב"י אלא כרמב"ם.

עכשיו אשמח לתשובה עניינית, כדרישתך.
 
עכ"פ טענתי לך טענה עניינית, שלד' הכנה"ג ועוד בעלי הכללים, יש חילוק בין ספר הבית יוסף לשו"ע שהב"י [גם] לשאר ארצות, משא"כ השו"ע שנכתב לא"י וגלילותיה. ולכן בשו"ע פוסק לפעמים דלא כב"י אלא כרמב"ם.

עכשיו אשמח לתשובה עניינית, כדרישתך.
כל זה לא קשור לנידונינו כלל ועיקר
כי כאן הדגיש שזה רק מכח המנהג
בשלמא- אם היה פוסק כהרמב"ם ותו לא מידי, היינו מבינים שבכוונה תחילה עשה כן
אבל ברגע שהוסיף להדיא שזה רק "מנהג" של א"י ממילא אני יודע שכוונתו שאיה"נ מי שלא בא"י שיברך וכמו שהוא בירך, ורק מי שבא"י לא יברך מחמת המנהג אבל לא מחמת סב"ל
 
כל זה לא קשור לנידונינו כלל ועיקר
כי כאן הדגיש שזה רק מכח המנהג
בשלמא- אם היה פוסק כהרמב"ם ותו לא מידי, היינו מבינים שבכוונה תחילה עשה כן
אבל ברגע שהוסיף להדיא שזה רק "מנהג" של א"י ממילא אני יודע שכוונתו שאיה"נ מי שלא בא"י שיברך וכמו שהוא בירך, ורק מי שבא"י לא יברך מחמת המנהג אבל לא מחמת סב"ל
איפה כתב שזה "מכח" המנהג?
כתב שכך המנהג, לא כתב שזה מכוחו של המנהג.
ולהאמור שבשו"ע פוסק כרמב"ם גם נגד שא"פ, מובן למה פסק כרמב"ם גם בלא המנהג.
ועוי"ל שהוא אכן בדיוק כלשון הכנה"ג שבשו"ע פוסק כרמב"ם כין ש"נוהגין" לפסוק כהרמב"ם.
 
ראשי תחתית