כנראה שחלק כן וחלק לא. אני מהחלק שכן.
בואו חשבון - לדוגמא בעלמא -
החיד"א, ר' חיים פאלאג'י, פתח הדביר, הבן איש חי, הכף החיים,
יש לך הוה אמינא שמחמת דבריך היו חוזרים בהם, או שהיו מתרצים בדרך שכתבתי?
אם איש אמת אתה, הרי תודה על האמת, שהתשובה ברורה
ואם כן על סמך מה אתה מנסה להציג כאילו יש לך ידיעות חדשות שאילו ידעו אותם היו פוסקים אחרת? ושים לב, אנו דנים על היחס אצל רבותינו הספרדים דווקא, אל תברח להגר"א
אז למה לא תירץ כן לגבי הקושיות החזקות ממה שמזכיר דברים מאוחרים יותר?
זה שאלה אחרת, ולא זו ששאלת לעיל שאינה מתחילה
וזו ששאלת השתא, שאלה טובה שג"א הסתפקתי בה, אחרי שמהרח"ו כתב בשם האר"י ז"ל שיש הוספות מדוע לא תירץ כן כאן? והתשובה לענ"ד שלגבי תנו"א מאוחרים ס"ל להאר"י ז"ל שאין כאן הוספה מאוחרת, ולכן היה צריך לתרץ כנ"ל, אבל אה"ן מודה לגבי קושיות אחרות שי"ל כנ"ל
כבר כתבתי שמה שמנסים להציג את זה כאילו היה מירתת וכו' - לא שמים לב שחלק ביותר ממאה מקומות בהנהגה ובהלכה על דברי האר"י, כך שאכן הוא הסיק מסקנות הרבה יותר מרחיקות לכת ממני, ועוד ללא ראיות 'ברורות', אלא 'בסברא' בעלמא.
שיטת הגר"א זה מהלך אחר לגמרי, כמו שכתבתי כבר
הוא יכול למשל לומר כי בנו בחרת - ונשאר עם הכוונות של האר"י ז"ל בזה למשל
והוא עפ"ר לא חולק על האר"י ז"ל אלא הוא מיישב את המהלך שהיה קודם להאר"י ז"ל/פשט
מי שהאמת טבועה בלבו ובקרבו - ישנה גם ישנה.
למשל, החיד"א, החבי"ף, הבא"ח,
האמת נר לרגליהם?
לא חרבה ירושלים אלא על שהשווה קטן לגדול, ועיין גם סוף סוטה
כל ת"ח כבודו במקומו מונח, אבל כל ת"ח האמיתיים בדורינו שאין להם אלא ד"א של הלכה לא שינו מנהגם ולא ישנו את מנהגם [שמעתי גם מת"ח גדול מאוד (ולא אולי מי שתחשוב שזה, מישהו אחר) לגבי הנושא הזה ספציפי שראה המאמר שהובא לעיל (כאשר פורסם באור תורה כמדומני) ודיבר כנגד זה שעל סמך קושיות כאלה חולקים על האר"י ז"ל].
קח לדוג' את הגאון הנאמ"ן ז"ל בנושא הזה של כי בנו בחרת שידע את דבריך (כמוש"כ בהגהתו לספר... לא זוכר), והוא איש אמת כידוע, ולא זז מדברי האר"י ז"ל ב'למעשה'
והוא ידע קצת יותר ממה שהצגת כאן בשאלותיך ויותר מזה [ובאיזה מקום אף כתב תשובה פושרת יחסית לגבי היחס למי שכופר בזוהר, שסו"ס הוא חיבור מאוחר וכו' וכו', ועכ"ז לא זז מדבריו]
לא כל אחד יכול לתרץ כך
אבל בכללות אם יש לך נושא שבכל דברי חז"ל משתמע להיפך ורק בזוהר יש משמעות הפוכה ואין באר"י ז"ל על נושא זה, זה הרבה פחות משמעותי ויש לזה דוגמאות