הרב אמר שהוא ראה דברי גדולי הפוסקים, אך הוא כתב מה שנתחדש לו אחרי העיון אחרי כל הראיות והסברות. ואחרי שניסה ליישב דבריהם.
ומה הרב פעלים כתב שצריך לראות דבקי גדולי הפוסקים אכן. אך ודאי שהעיקר לבסוף להשתמש בזה ככלי לעיון בגוף הסוגיא עצמה. וזה עיקר העמל וכמו שעשה גם הרב פעלים עצמו. אע''פ שבכתיבה הר''פ כן כתב יותר בארוכה והביא הפוסקים מערכה לעומת מערכה. אולם כל מעיין ישר ומורגל בדברי גדולי האחרונים יודע, כי רוב הבקיאות בדברי הפוסקים כבר נמצאת בחיד''א ר''פ כה''ח ושד''ח. ומכאן נשא לנו בעיקר לראות סברותיהם, ראיותיהם ולהכריע.
ואומר את אשר על לבבי, למשל בענין ספק ספיקא עסקתי יותר מכמה חדשים בעיון רב, מהסוגיות ראשונים, שב שמעתתא, מהר''ם בן חביב בקונטרס עץ הדעת, ש''ך פרי חדש. וכל הראיות פירקתי אחד לאחד. וכשראית במבוא לחלק ה' את כללי הגרב''צ א''ש, ראיתי כיצד גדרים מחודשים שחידש עונים על מה שהפוסקים חולקים, וכל אחד מביא ראיות רבות לצד אחד והשני לצד שני, והוא אומר גדר שמיישב את כל הראיות על נכון, גם בסברא, וגם להלכה.
אז אכן כמו שהגרב''צ א''ש אומר אם כתבתי תשובות ארוכות זה מצעירותי, אבל כעת באתי בגישה של הסולת הנלקט מעיוני, אחרי העיון בסודיא וגדולי הפוסקים. לא רואה בזה סתירה לר''פ.
ואם כוונתך לגישה שהר''פ כותב שאפשר להשיג על אחרונים, המעיין יעיין שהשגותיו הם בהבנה מסויימת שהוכיח שהיה חסר ידע מסויים ושגו, כמו תות של היעב''ץ ע''ש. ועוד. וד''ב.