משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
🚩

אבקש לעצור את הדיון על עצם קיומן של טעויות בספר או האם עבר הגהה או לא.
הדיון מוצה ואין עוד טעם לדוש בו.

נזכיר לכמה מהמשתתפים בשרשור זה, שספר 'ילקוט יוסף' הינו סדרת ספרי הלכה של מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א, אשר ינק סבר וקיבל מאביו הגדול זצוק"ל וזכה להסכמתו וברכתו, מרביץ תורה לאלפים רבים, ורבים הולכים לאורו ורואים בו אב רוחני ומנהיג.
לכן אם פותח השרשור ראה לנכון לפתוח דיון, לשאול ולהקשות על נקודות בספר כדרכה של תורה, זה אפשרי. אך חובה להיזהר מאוד שלא לדון בצורה שעלולה להתפרש כמזלזלת בגדולי תורה ח"ו!

היות וכבר נאלצנו למחוק כמה וכמה הודעות בשרשור זה,
נזכיר את הכללים הרלוונטיים:
  1. מותר לדון, לשאול להקשות ולתמוה על כל רב וכל ספר, כדרכה של תורה.
  2. חובה לעשות זאת בדחילו ורחימו, בכבוד רב ובזהירות רבה בכבודם של תלמידי חכמים, היזהרו בגחלתן!!
  3. לא נאפשר כאן בפורום כל ביטוי של זלזול או פגיעה בכבוד ת"ח, ומכ"ש ביטויי גנאי, לשה"ר ופגיעה.
  4. אין צורך להכביר בתארים (אם כי הרשות נתונה), אך יש להימנע מלכנות אדם גדול בישראל בתואר שיש בו זלזול ביחס למעמדו, כגון ר' פלוני וכדו'.

מכאן ואילך ניתן להמשיך לדון בהתאם לכללים הנ"ל.

אנו בהנהלת הפורום דוגלים בהתערבות מינימלית, וחפצים להתערב, לערוך ולמחוק כמה שפחות.
אנא סייעו לנו בכך!
 
גם הרב עובדיה מסכים לדעה זו.
המעיין במקור שם בעמ' ק"כ יראה שאינו נכון.
הוא לא כתב שאף בדיעבד אם בירך נפשות יחזור לברך מעין ג' אלא כתב שלא יברך לכתחלה בורא נפשות במקום מעין שלוש עי"ש. לא דיבר כלל על דיעבד.
 
המעיין במקור שם בעמ' ק"כ יראה שאינו נכון.
הוא לא כתב שאף בדיעבד אם בירך נפשות יחזור לברך מעין ג' אלא כתב שלא יברך לכתחלה בורא נפשות במקום מעין שלוש עי"ש. לא דיבר כלל על דיעבד.
לא יכול להיות שחזר בו במפתחות בסוף?
 
מי אמר למר שהרב שליט"א משיג על הרב משה לוי זצ"ל
בשיעור הצלחתי לשמוע שמרן הרב עובדיה זצ"ל שואל מי זה אך לא הצלחתי להבין מה ענה לו הרב יצחק שליט"א
ציטוט מהשיעור: מרן הגר״ע לא שאל מי זה, אלא הפוך אמר לו: ״תחלוק עליו! תגיד ברכת השם למה אתה מפחד ממנו?״ מרן הראש״ל: כסא רחמים כועסים! מרן הגר״ע: שישתו מים קרים.
 
שמעו כאן מה שמשיג הרב שליט"א על הרב משה לוי זצ"ל.
אולם בספרו כתב טעמים אחרים לגמרי למה אין בזה סב"ל, ולא כמו שאמר הרב הנ"ל
מצורף גם כמה עמודים מהספר שולחן המערכת שבו משיב על פסק הרב משה לוי הנ"ל, אולם המעיין במה שהעליתי לעיל בטעמיו של הרב משה לוי יראה שלא השיב מאומה על טענותיו. ומה שטען שביבי"א הביא בזה מחלוקת ראשונים - הלא הברכת ה' האריך להוכיח שאין בזה 'מחלוקת', ומה שכמה מהאחרונים למדו בדעת תר"י - אינו נכון, וא"כ אין בזה כדי השב
 

קבצים מצורפים

נערך לאחרונה על ידי מנהל:
ציטוט מהשיעור: מרן הגר״ע לא שאל מי זה, אלא הפוך אמר לו: ״תחלוק עליו! תגיד ברכת השם למה אתה מפחד ממנו?״ מרן הראש״ל: כסא רחמים כועסים! מרן הגר״ע: שישתו מים קרים.
אני הקשבתי לחלק שציינו בהתחלה ושם הרב עובדיה זצ"ל שואל בשקט מי זה והרב יצחק שליט"א עונה לו בשקט ועצרתי בהתחלת שיעורו של הרב עובדיה כאשר כתבת דבריך הימשכתי לשמוע השיעור ובתחילת שיעורו כותב כמו שכתבת (וטוב שהבאת כיון שהיה לי קצת ספק מה אמר הרב יצחק)
 
המפתחות של הכותרות זה ברור שזה מרן הראש״ל עצמו כי הם הכותרות שבתוך הספר עצמו. אולי התכוון למפתח לפי הא״ב שזה מן הסתם על ידי עורכים, אבל נערכו בצורה שטחית.
 
נערך לאחרונה:
האם נשים חייבות בברכות השחר או דהוי הזמן גרמא

בש"ת יחו"ד ח"ד סי' ד' האריך בענין זה, וכתב שכיון שמבואר במחזור ויטרי ובתשובת הרא"ש [וכ"ד האר"י] שהמשכים לקום קודם עמוד השחר, יכול לברך כל ברכות השחר, נמצא שאין לברכות השחר הגבלת זמן, ונוהגות ביום ובלילה, ואם כן אין ברכות אלה בכלל מצות עשה שהזמן גרמא עכת"ד.

אולם כבר הקשו רבים על דבריו, שהרי המשכים בלילה מברך את הברכות של היום 'שלמחרת', אבל את הברכות של היום 'שעבר' א"א לברך בלילה, וכפי שהביא הוא ז"ל מדברי הר"פ. ועוד שמהשקיעה ועד חצות א"א לברך גם את הברכות של היום שלאחריו, וא"כ עדיין חשיב הז"ג.

ובספר ילקוט יוסף סי' נ"א הערה ל"ג כתב ליישב דאף שאנו נוהגים שלא לברך ברכות השחר אחר השקיעה עד חצות לילה - כל זה הוא על פי הסוד, וכמו שכתב ברב פעלים, אבל בעיקר זמן ברכות השחר, חשיב זמנם כל היום והלילה, ועכ"פ א"א להחשיבם כז"ג עי"ש.

אולם דבריו תמוהים מכמה אנפי; חדא, שאין זה איזו 'חומרא' בעלמא ע"פ הסוד כדוגמת צדקה בלילה שהביא שם שרק מקפידים לכתחלה לא לתת בלילה, אלא כאן אנו נוקטים ש'אין' לברך בלילה, כלומר שאין זה זמן הברכה, וגם בדיעבד לא מברכים. ובפרט שכל עניני ברכות השחר אנו נוקטים כדעת המקובלים אפילו לברך במקום שע"פ הפשט אין מברכים [כדוגמת הנותן ליעף כח, מי שלא נתחייב בכל ברכות השחר, מי שלא ישן, ועוד], וכ"ש שלא לברך במקום שע"פ הקבלה אין מברכים. ועוד, שהרי הר"פ שם בתחלה כתב טעם ע"פ 'הפשט' שאין מברכים בלילה וז"ל ראיתי דאיכא טעם נכון שלא לברך, והוא כי מצאתי בהרד"א ז"ל שכתב וכו', נמצא לפ"ז לא תקנו חז"ל ברכה זו וכיו"ב אלא בעבור הנאות שהם ביום וכו', לכך ראוי שלא לברך אותם אחר שעבר היום שנתקנו בעבורו עיש"ב. ורק לאחר מכן כתב שמצא טעם ברור ונכון 'יותר' ע"פ הסוד. אבל גם ע"פ הפשט ס"ל שאין לברך בלילה. וכן מפורש בספרו עוד יוסף חי פרשת וישב אות י"ב שגם ע"פ הפשט חלק על המאמ"ר והגר"א, וז"ל ובתשובתי הנזכרת הבאתי דברים אלו וכו', ועשיתי טעם נכון שלא לברך, 'וגם' ע"פ הסוד עשיתי טעם נכון וכו' עי"ש. ועוד, דאשתמטתיה דברי כמה אחרונים שכתבו להדיא שאין לברך בלילה והם המקור חיים [בכרך] בסי' נ"ב שכתב: נ"ל דזמנם בדיעבד ושכח כל היום שנאמר ימלא פי תהלתך כל היום וגו'. רק אם התפלל ערבית עבר זמנם שנאמר ברוך ה' יום יום ע"כ. וכ"כ בספר מאורי אור חלק באר שבע דף קי"ז ע"א שברכת הנותן לשכוי זמנו ביום והוי הז"ג עי"ש. וכ"כ בספר שולחן הטהור בסי' ע"א ס"א לגבי אונן שמברך כל הברכות 'עד הלילה השניה'. ובביאורו הארוך שם הביא את דברי הגר"א שמברך גם בלילה, וכתב שלא נראה לנו כלל ואין להאריך עי"ש. הרי לנו שנקטו בפשיטות שאין זמן הברכות בלילה, וא"כ הדר דינא שברכות השחר יש להם דין של מצוות דרבנן שהז"ג, שנשים אינן חייבות בהם.

ומה שנשים מברכות ברכות השחר זהו משום שאין בהם 'וציונו', והמנהג פשוט בכל הדורות שברכות שאין בהם 'וציונו' הנשים מברכות.
 
המפתחות של הכותרות זה ברור שזה מרן הראש״ל עצמו כי הם הכותרות שבתוך הספר עצמו. אולי התכוון למפתח לפי הא״ב שזה מן הסתם על ידי עורכים, אבל נערכו בצורה שטחית.
אולי מה שכתוב במפתחות הוא מהרב, אבל מה שמובא בסוגריים הוא לא מהרב.
 
כתב לי פעם אחד הגולשים בפורום לתורה (עידנתי את הדברים ומחקתי קצת ביטויים העלולים להישמע כזלזול), אינני לוקח אחריות על הדברים, ואדרבה - אשמח לשמוע מה דעת החברים על זה, בפרט חסידי הגר"ע אם ישנם:

"תמיד אני נהנה לקרוא את דבריך, אתה מדהים בבקיאות ובבהירות שלך.

כיהודה ועוד לקרא אוסיף כי אכן ישנם אוסף מצומצם של מנהגים שהתגבשו במאות האחרונות וכונו מנהגי ירושלים. הם תועדו בספר התקנות (תר"ב) ושער המפקד (תרס"ח) ובספר כתר שם טוב ונתיבי עם. המעיין שם ימצא שלא פעם, המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.

ואגב, מצאתי פנינה יפה בספר פקודת אלעזר (שיח), שמראה כי מנהג ירושלים שאין בישול אחר בישול בלח והמערבים מחמירים כדעת מרן, יעו"ש.

ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן, סותר את מנהג ירושלים... (מה עוד שמרן הגר"ש משאש יישב את מנהג מרוקו עם דעת מרן. ואכן רב המרחק בין "הטמנת קומקום" עליה דיבר מרן בסימן רנג, לבין השהיית קומקום).

וכך קרה גם בעניין הברכה אחרי ההדלקה, שמבואר מדברי מרן החיד"א (המשקפים את מנהג ארץ ישראל) שיש לברך אחר ההדלקה. והרב עובדיה ייחס לדעת מרן דברים שלא רצה לכותבם (והשמיט דעת הרמב"ם שיש לברך אחרי הדלקה) ויצא נגד מנהג ארץ ישראל. למרות שאיהו גופיה כותב בעשרות מקומות שאין אומרים סב"ל נגד המנהג (גם כשהמנהג לא ברור. אם אינני טועה - כגון מנהג הבדלה לנשים שיש מחלוקת במרן רצו, והרב מקל בשם המנהג מבלי לבססו היטב). אם לא די בכך, הוא טען כי המרוקאים נשרכו אחר מנהגי חב"ד. למרות שהדברים מוכחשים באופן בוטה מדברי חכמי ספרד וספרי חכמי מרוקו.

ואכן, בלי קשר למנהגים כלשהם, זו אחת מנקודות התורפה של פסקי הגרע"י זצ"ל - חוסר שיטתיות. פעם הוא עושה מחקר הלכתי עצמאי מקיף (למשל מתי יש לברך) ומכריע (שיש לברך לפני) בניגוד למנהג. במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום). במקומות אחרים הוא יאמר שברכה לבטלה זה חמור ומבטל מנהגים. ובמקומות אחרים הוא מורה לברך נגד המנהג ונגד פשט הפוסקים. יש שהוא ידבר ארוכות נגד מנהג שהוא נגד דעת מרן, ויש שיוכיח למי שנוהג כדעת מרן. הוא ידרוש שמי שלא נוהג כר"ת נכנס בספק סקילה, ובמקביל יפסוק שמילה שאירעה בשבת על סמך שיטת הגאונים תבוצע בשבת.

חוסר השיטתיות בולט כשהוא רוצה להקל - שם רואים שהוא פוסק כשיטות תמוהות, כאשר במקומות אחרים הוא דוחה אותן בתקיפות.

ויפה כח הבן מכח האב: באותו שיעור שהרב יצחק יוסף מטיף נגד מנהג מרוקו לערות מכ"ר לקדירה רותחת, משום בישול אחר בישול בלח, הוא מסביר לשומעי לקחו שמותר לחמם מים שחוממו והצטננו לכתחילה".

ע"כ דבריו, שאני רואה בהם ביקורת עניינית, ואשמח לתגובות.
 
נערך לאחרונה:
הקדמתי שזהו קטע שכתב לי מישהו, ואינני לוקח אחריות על הדברים... כנראה הכותב התבלבל בין האב לבן (לא מצאתי כן בספרי האב).
 
דעת הרמב"ם לברך קודם ההדלקה.

אולי כוונתו שמרן השמיט דעת הרמב"ם שיש לברך לפני ההדלקה, ולא כתב כלשונו "וחייב לברך קודם הדלקה".

וכן כתב בילקוט יוסף (ציצית ותפילין הערות סימן ח - מהלכות ציצית - סדר עטיפת הציצית אות יט):

"וכיוצא בזה יש לומר גבי הדלקת נרות שבת, על מה שכתב מרן בש"ע (סי' רסג סעיף ה'): "כשידליק יברך וכו'". ומשמע לכאורה שמברך אחר ההדלקה, והוא כסברת מהרי"ו שהובאה ברמ"א, [ובדרכי משה סי' רסג סק"ב], שיש לחוש שמקבלים שבת בברכת ההדלקה ולא יוכלו להדליק אחר הברכה. אך לשון הרמב"ם (בפ"ה מהל' שבת ה"א): וחייב לברך קודם שידליק וכו'. ומהא דשינה מרן מלשון הרמב"ם לכאורה יש מקום ללמוד דסבירא ליה למרן שיברך אחר ההדלקה" (וניסה לדחות זאת).
 
ואכן, בלי קשר למנהגים כלשהם, זו אחת מנקודות התורפה של פסקי הגרע"י זצ"ל - חוסר שיטתיות. פעם הוא עושה מחקר הלכתי עצמאי מקיף (למשל מתי יש לברך) ומכריע (שיש לברך לפני) בניגוד למנהג. במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום). במקומות אחרים הוא יאמר שברכה לבטלה זה חמור ומבטל מנהגים. ובמקומות אחרים הוא מורה לברך נגד המנהג ונגד פשט הפוסקים. יש שהוא ידבר ארוכות נגד מנהג שהוא נגד דעת מרן, ויש שיוכיח למי שנוהג כדעת מרן. הוא ידרוש שמי שלא נוהג כר"ת נכנס בספק סקילה, ובמקביל יפסוק שמילה שאירעה בשבת על סמך שיטת הגאונים תבוצע בשבת.
נראה לי שזה נובע מקריאה של הסיכום של התשובה בלי כל הדיון.
ע"פ רוב כן מובן למה פסק במקום אחד כמו המנהג ובמקום אחר נגד המנהג וכד'.
אמנם יש דברים שלא מובנים, כמו לדוגמא מקומות שלא חשש לסב"ל, כמו לברך המפיל אחרי חצות, שעשה לי כל צרכי בת"ב ויוה"כ, ברכה על תפילין כשהסירם, ברכה על בושם סינטטי (לפי השיטה שבחזו"ע ברכות חזר בו) וכו'.
 
אולי כוונתו שמרן השמיט דעת הרמב"ם שיש לברך לפני ההדלקה, ולא כתב כלשונו "וחייב לברך קודם הדלקה".

וכן כתב בילקוט יוסף (ציצית ותפילין הערות סימן ח - מהלכות ציצית - סדר עטיפת הציצית אות יט):

"וכיוצא בזה יש לומר גבי הדלקת נרות שבת, על מה שכתב מרן בש"ע (סי' רסג סעיף ה'): "כשידליק יברך וכו'". ומשמע לכאורה שמברך אחר ההדלקה, והוא כסברת מהרי"ו שהובאה ברמ"א, [ובדרכי משה סי' רסג סק"ב], שיש לחוש שמקבלים שבת בברכת ההדלקה ולא יוכלו להדליק אחר הברכה. אך לשון הרמב"ם (בפ"ה מהל' שבת ה"א): וחייב לברך קודם שידליק וכו'. ומהא דשינה מרן מלשון הרמב"ם לכאורה יש מקום ללמוד דסבירא ליה למרן שיברך אחר ההדלקה" (וניסה לדחות זאת).
פשט הלשון ׳כשידליק יברך׳ משמע לפני ההדלקה או מקסימום תוך כדי ההדלקה מה שלא יכול להיות. אלא ששינוי לשון הרמב״ם אומר דרשני, כאן צ״ל שמרן רצה לברוח מהמחלוקת.
 
מי אמר שלא?
הרב יצחק אמר שזה מנהג חדש של מקצת נשים שכנראה הושפעו מהאשכנזים ומחב"ד אבל אמו של מרן ושל כל הראשונים הספרדים וגם נשות מרן ודאי בירכו קודם ואחר כך הדליקו.
ואסור לומר אחרת ח"ו שבירכו ברכה לבטלה
 
הרב יצחק אמר שזה מנהג חדש של מקצת נשים שכנראה הושפעו מהאשכנזים ומחב"ד אבל אמו של מרן ושל כל הראשונים הספרדים וגם נשות מרן ודאי בירכו קודם ואחר כך הדליקו.
מהיכן המקור לדברים הללו? בבבל נהגו כך. בסוריה נהגו כך. במרוקו נהגו כך. כמדומה שבכל ארצות ערב נהגו כך (חוץ מתימן). ולומר שזה מנשים חבדיו״ת?! אסבר את אזניך שלדבדו וגם לצפרו החבדניקים לא הגיעו ובכל זאת ברכו אחר ההדלקה! לא חייבים כדי לבסס דעה לשנות את המציאות שהייתה, תאמר הייתה מציאות אחרת ואני חושב שצריך לשנות אותה. יקבלו - יקבלו. לא יקבלו? לא יקבלו!
ואסור לומר אחרת ח"ו שבירכו ברכה לבטלה
ככה לומר על הבן איש חי שזו ברכה לבטלה? ככה לומר על ארצות שלמות? מה זה הדבר הזה?
 
מהיכן המקור לדברים הללו? בבבל נהגו כך. בסוריה נהגו כך. במרוקו נהגו כך. כמדומה שבכל ארצות ערב נהגו כך (חוץ מתימן). ולומר שזה מנשים חבדיו״ת?! אסבר את אזניך שלדבדו וגם לצפרו החבדניקים לא הגיעו ובכל זאת ברכו אחר ההדלקה! לא חייבים כדי לבסס דעה לשנות את המציאות שהייתה, תאמר הייתה מציאות אחרת ואני חושב שצריך לשנות אותה. יקבלו - יקבלו. לא יקבלו? לא יקבלו!

ככה לומר על הבן איש חי שזו ברכה לבטלה? ככה לומר על ארצות שלמות? מה זה הדבר הזה?
אתה חולק על הרב?
אני יחפש לך שהוא כתב שהכל בהשפעה של חב"ד ושל האשכנזים. אבל כל הספרדים לפני שבאו להשפיע עליהם האשכנזים היו עושים כמו הרמב"ם.
ועל הבן איש חי לא קשה כי הוא לא ידע שהיה זמן בעיראק שמתו כל הרבנים ובא להם רב אשכנזי ולימד אותם קודם להדליק ואחר כך לברך. וגם עוד כל מיני הלכות של האשכנזים.
 
כתב לי פעם אחד הגולשים בפורום לתורה (עידנתי את הדברים ומחקתי קצת ביטויים העלולים להישמע כזלזול), אינני לוקח אחריות על הדברים, ואדרבה - אשמח לשמוע מה דעת החברים על זה, בפרט חסידי הגר"ע אם ישנם:

"תמיד אני נהנה לקרוא את דבריך, אתה מדהים בבקיאות ובבהירות שלך.

כיהודה ועוד לקרא אוסיף כי אכן ישנם אוסף מצומצם של מנהגים שהתגבשו במאות האחרונות וכונו מנהגי ירושלים. הם תועדו בספר התקנות (תר"ב) ושער המפקד (תרס"ח) ובספר כתר שם טוב ונתיבי עם. המעיין שם ימצא שלא פעם, המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.

ואגב, מצאתי פנינה יפה בספר פקודת אלעזר (שיח), שמראה כי מנהג ירושלים שאין בישול אחר בישול בלח והמערבים מחמירים כדעת מרן, יעו"ש.

ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן, סותר את מנהג ירושלים... (מה עוד שמרן הגר"ש משאש יישב את מנהג מרוקו עם דעת מרן. ואכן רב המרחק בין "הטמנת קומקום" עליה דיבר מרן בסימן רנג, לבין השהיית קומקום).

וכך קרה גם בעניין הברכה אחרי ההדלקה, שמבואר מדברי מרן החיד"א (המשקפים את מנהג ארץ ישראל) שיש לברך אחר ההדלקה. והרב עובדיה ייחס לדעת מרן דברים שלא רצה לכותבם (והשמיט דעת הרמב"ם שיש לברך אחרי הדלקה) ויצא נגד מנהג ארץ ישראל. למרות שאיהו גופיה כותב בעשרות מקומות שאין אומרים סב"ל נגד המנהג (גם כשהמנהג לא ברור. אם אינני טועה - כגון מנהג הבדלה לנשים שיש מחלוקת במרן רצו, והרב מקל בשם המנהג מבלי לבססו היטב). אם לא די בכך, הוא טען כי המרוקאים נשרכו אחר מנהגי חב"ד. למרות שהדברים מוכחשים באופן בוטה מדברי חכמי ספרד וספרי חכמי מרוקו.

ואכן, בלי קשר למנהגים כלשהם, זו אחת מנקודות התורפה של פסקי הגרע"י זצ"ל - חוסר שיטתיות. פעם הוא עושה מחקר הלכתי עצמאי מקיף (למשל מתי יש לברך) ומכריע (שיש לברך לפני) בניגוד למנהג. במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום). במקומות אחרים הוא יאמר שברכה לבטלה זה חמור ומבטל מנהגים. ובמקומות אחרים הוא מורה לברך נגד המנהג ונגד פשט הפוסקים. יש שהוא ידבר ארוכות נגד מנהג שהוא נגד דעת מרן, ויש שיוכיח למי שנוהג כדעת מרן. הוא ידרוש שמי שלא נוהג כר"ת נכנס בספק סקילה, ובמקביל יפסוק שמילה שאירעה בשבת על סמך שיטת הגאונים תבוצע בשבת.

חוסר השיטתיות בולט כשהוא רוצה להקל - שם רואים שהוא פוסק כשיטות תמוהות, כאשר במקומות אחרים הוא דוחה אותן בתקיפות.

ויפה כח הבן מכח האב: באותו שיעור שהרב יצחק יוסף מטיף נגד מנהג מרוקו לערות מכ"ר לקדירה רותחת, משום בישול אחר בישול בלח, הוא מסביר לשומעי לקחו שמותר לחמם מים שחוממו והצטננו לכתחילה".

ע"כ דבריו, שאני רואה בהם ביקורת עניינית, ואשמח לתגובות.
צר לי לומר לך הרב משיב כהלכה, אבל "כתבו לך" דברים חסרי שחר, הרצופים בשיבושים, ומבטאים בעיקר חוסר הבנה בסיסית של דרך פסיקת ההלכה.
ואשיב על סדר הדברים.

אבל ראשית כדאי להבהיר:
כולנו חסידי מרן הגר"ע זצ"ל
הן תלמידי הגר"י
הן תלמידי הגר"ד
הן תלמידי הגר"מ מאזוז [שהערצתו למרן מפורסמת, ושוה רק להערצתו להרמב"ם (כמעט)]
הן תלמידי הגרש"י זעפרני [שידוע שגדל על ברכי מרן זצ"ל, מזכיר דבריו במקומות רבים מספריו ונושא ונותן בהם בכבוד רב]
הן תלמידי הגר"ש משאש [שהיה מפנה אליו בקביעות שאלות קשות, כינה אותו במכתבו המפורסם למרן בתארים הבאים (העתקתי רק חלקם): "ידידינו ידיד ה' וידיד כל בית ישראל, מעוז תפארתינו ותפארת כל ישראל, פאר הדור והדרו, נזר ישראל ופארו, יחיד בדורו ובדורות הקודמים לו, גאון ישראל אביר הרועים". ועוד בעשרות מקומות בספריו ניכרת היטב הערצתו למרן].
וכו' וכו'.
מובן שכל חכם חלק גם על מרן במקומות מסויימים, על פי שיקול דעתו וסברתו, ועל פי מנהגי אבותיו ורבותיו, וכך היא דרכה של תורה. אבל אין בזה כדי לגרוע כהוא זה מן ההערכה, ולעתים: ההתבטלות - שהיתה להם כלפי מרן זצ"ל.

כיהודה ועוד לקרא אוסיף כי אכן ישנם אוסף מצומצם של מנהגים שהתגבשו במאות האחרונות וכונו מנהגי ירושלים. הם תועדו בספר התקנות (תר"ב) ושער המפקד (תרס"ח) ובספר כתר שם טוב ונתיבי עם. המעיין שם ימצא שלא פעם, המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.
אלו אכן מקורות חשובים, אך ממש לא היחידים למנהג ירושלים. מלבדן יש עוד מאות מקומות ויותר, בספרי הפוסקים הקלאסיים, ספרים שנתחברו על סדר השו"ע, ספרי שו"ת וכו', שבהן ציינו, לעתים בדרך אגב מהו מנהג ירושלים (או מנהג א"י) בנושא בו עסקו. דבריהם חשובים ומוסמכים בעינינו לא פחות מספרי המנהגים.
המנהגים שמיוחסים כמנהגי ירושלים, או שלא היו דברים מעולם, או שההיפך הוא הנכון.
מרן הגרע"י זצ"ל בדברו פעמים רבות על מנהג ירושלים בעניינים שונים, טרח כמעט תמיד לגבות את דבריו במקורות מדברי הפוסקים.
זאת לעומת הכותב הנכבד, שמעבר לקביעה פסקנית לא אמר כלום, ולא טרח לתת לנו אף לא דוגמה אחת להצהרה בומבסטית וכוללנית זו.

ואגב, מצאתי פנינה יפה בספר פקודת אלעזר (שיח), שמראה כי מנהג ירושלים שאין בישול אחר בישול בלח והמערבים מחמירים כדעת מרן, יעו"ש.

ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן, סותר את מנהג ירושלים... (מה עוד שמרן הגר"ש משאש יישב את מנהג מרוקו עם דעת מרן. ואכן רב המרחק בין "הטמנת קומקום" עליה דיבר מרן בסימן רנג, לבין השהיית קומקום).
טענה תמוהה, וכי אתה מכיר מאן דהוא בזמנינו המורה להקל לכתחילה לספרדים כדעת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול בלח? (מלבד חלק מהתימנים כפי ששמעתי).
והלא הלכה רווחת היא בכל ישראל לאסור בזה, וקיימוה רוב ככל הפוסקים האחרונים דור אחר דור, גאוני ארץ ישראל ושאר ארצות!
אם כן מה בכך שנכתב באיזה מקום ששמא ואולי בתקופה מסויימת היה כן מנהג ירושלים? (וזאת עם כל הכבוד להגאון מהר"א בן טובו שדבריו חביבים עלי).
אתמהה!
ומאחר וברור שכו"ע מסכימים לאסור בזה (כולל הגר"ש משאש), "פנינה יפה" זו לא תועיל ולא תציל את מנהג המרוקאים לערות מהמיחם לתוך החמין, ואין זה שייך לנ"ד כלל (מלבד החילוק שכתב הגר"ש משאש ליישב המנהג, ומה נעשה ומרן הגרע"י זצ"ל לא ס"ל ש"רב המרחק" בין המקרים כפי שפשיטא לכותב? וכבר כתב בזה מרן זצ"ל בכ"מ, ומהן ביבי"א ח"א, ובהסכמתו לס' תפל"מ, ואכ"מ. עכ"פ אין זה אלא ויכוח בסברא, ואינו שייך למנהג ירושלים כלל).

ונמצא שהניסיון לצאת נגד מנהג מרוקו לתת מים רותחים מכ"ר לקדירה, בתואנה שבא"י עליהם לנהוג כמרן
תואנה? האם למרן זצ"ל (שדוגל בכחא דהיתירא עדיף) היה משעמם עד שהחליט להצר את צעדיהם של המרוקאים ולהפריע את מנוחת השבת שלהם באיסורים וחומרות??
מרן סבר שמנהג זה סותר את פשט לשון השו"ע המפורשת בסימן רנג, ואינו נושא פנים לא למרוקאים ולא לעיראקים או לשום עדה אחרת.
(והשמיט דעת הרמב"ם שיש לברך אחרי הדלקה)
זה כבר שיבוש גמור, שמראה שהכותב אינו מונח כלל בסוגיא. והלא הרמב"ם כתב להדיא בהל' שבת פ"ה ה"א:"וחייב לברך קודם ההדלקה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר של שבת".
במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום).
דברים חסרי שחר. מרן זצ"ל ביאר סברתו היטב בספרו שו"ת יחו"ד (ח"ה סי' לד), וביססה הן מסברתו הישרה והן מדברי הפוסקים.
וז"ל בשו"ת יחו"ד (בקיצור):
"והנה הדבר ברור שעיקר אמירת ההלל בליל פסח היא משום הנס של יציאת מצרים, שבו יצאנו מעבדות לחירות, וכמו שאמרו בירושלמי (פסחים פרק ה' הלכה ה'): אמר רבי לוי, נתן הקדוש ברוך הוא כח בקולו של פרעה בלילה ההוא, והיה קולו מהלך בכל מצרים, והיה אומר: קומו צאו מתוך עמי, לשעבר הייתם עבדי פרעה, מכאן ואילך אתם עבדי ה', באותה שעה פתחו ואמרו: הללויה עבדי ה', ולא עבדי פרעה. ע"ש. ובכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים וכו'. ועיין עוד בשו"ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן נא, וחלק יורה דעה סימן רלג). ע"ש. [אמנם יש טעם נוסף, שהוא זכר למה שהיו אומרים אותו על שחיטת הפסח, וכמו שכתב בספר המכתם (פסחים קטז ע"ב). ועיין עוד בשו"ת ערוגת הבושם (חלק אורח חיים סימן קמה). ע"ש]...
וכן כתב הטורי אבן (מגילה יד ע"א) שאמירת ההלל בליל פסח הוא משום הנס של יציאת מצרים. ע"ש. ולפי זה נראה שגם הנשים חייבות באמירת ההלל של ליל פסח, כדין האנשים, מפני שאף הן היו באותו הנס. וכמו שאמרו בפסחים (קח ע"ב), נשים חייבות בארבע כוסות מפני שאף הן היו באותו הנס. ומטעם זה כתבו התוספות (סוכה לח ע"א), שהטעם שנשים פטורות מאמירת הלל בחג הסוכות, משום דהוי מצות עשה שהזמן גרמא, שהנשים פטורות. ואף על פי שבהלל של סדר ליל פסח נשים חייבות, שמכיון שמחוייבות בארבע כוסות, מסתמא לא תיקנום אלא כדי לומר עליהם הגדה והלל, זהו משום שהלל של פסח על הנס הוא בא, ואף הן היו באותו הנס, אבל הלל של חג הסוכות לא על הנס נאמר. ע"כ. (ועיין עוד בספר ערוך לנר שם). ומעתה יש לומר שכשם שהאנשים אומרים ההלל בברכה בליל פסח קודם הסדר, גם הנשים חייבות לאומרו, כיון שעל הנס נתקן. (וכן מתבאר בשו"ת מהר"ש אנגיל חלק ז' סימן קנט). ונראה עוד שזה נכלל במה שפסק מרן השלחן ערוך (סימן תעב סעיף יד): גם הנשים חייבות בארבע כוסות ובכל המצות הנוהגות באותו לילה.
עכ"ל הטהור.

נמצא שפסק מרן זצ"ל מיוסד ובנוי על אדני פז, דברי הירושלמי והפוסקים ראשונים ואחרונים.

ואף לו יהי שדבריו אכן מיוסדים "רק" על סברתו של מרן זצ"ל, חזקה עלינו סברתו הישרה עשרת מונים מסברת הכרס של הכותב.
 
נערך לאחרונה:
"והנה הדבר ברור שעיקר אמירת ההלל בליל פסח היא משום הנס של יציאת מצרים, שבו יצאנו מעבדות לחירות, וכמו שאמרו בירושלמי (פסחים פרק ה' הלכה ה'): אמר רבי לוי, נתן הקדוש ברוך הוא כח בקולו של פרעה בלילה ההוא, והיה קולו מהלך בכל מצרים, והיה אומר: קומו צאו מתוך עמי, לשעבר הייתם עבדי פרעה, מכאן ואילך אתם עבדי ה', באותה שעה פתחו ואמרו: הללויה עבדי ה', ולא עבדי פרעה. ע"ש. ובכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים וכו'. ועיין עוד בשו"ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן נא, וחלק יורה דעה סימן רלג). ע"ש. [אמנם יש טעם נוסף, שהוא זכר למה שהיו אומרים אותו על שחיטת הפסח, וכמו שכתב בספר המכתם (פסחים קטז ע"ב). ועיין עוד בשו"ת ערוגת הבושם (חלק אורח חיים סימן קמה). ע"ש]...
וכן כתב הטורי אבן (מגילה יד ע"א) שאמירת ההלל בליל פסח הוא משום הנס של יציאת מצרים. ע"ש. ולפי זה נראה שגם הנשים חייבות באמירת ההלל של ליל פסח, כדין האנשים, מפני שאף הן היו באותו הנס. וכמו שאמרו בפסחים (קח ע"ב), נשים חייבות בארבע כוסות מפני שאף הן היו באותו הנס. ומטעם זה כתבו התוספות (סוכה לח ע"א), שהטעם שנשים פטורות מאמירת הלל בחג הסוכות, משום דהוי מצות עשה שהזמן גרמא, שהנשים פטורות. ואף על פי שבהלל של סדר ליל פסח נשים חייבות, שמכיון שמחוייבות בארבע כוסות, מסתמא לא תיקנום אלא כדי לומר עליהם הגדה והלל, זהו משום שהלל של פסח על הנס הוא בא, ואף הן היו באותו הנס, אבל הלל של חג הסוכות לא על הנס נאמר. ע"כ. (ועיין עוד בספר ערוך לנר שם). ומעתה יש לומר שכשם שהאנשים אומרים ההלל בברכה בליל פסח קודם הסדר, גם הנשים חייבות לאומרו, כיון שעל הנס נתקן. (וכן מתבאר בשו"ת מהר"ש אנגיל חלק ז' סימן קנט). ונראה עוד שזה נכלל במה שפסק מרן השלחן ערוך (סימן תעב סעיף יד): גם הנשים חייבות בארבע כוסות ובכל המצות הנוהגות באותו לילה.
עכ"ל הטהור.

נמצא שפסק מרן זצ"ל מיוסד ובנוי על אדני פז, דברי הפוסקים ראשונים ואחרונים.
היכן ראשונים?
 
אתה חולק על הרב?
אני יחפש לך שהוא כתב שהכל בהשפעה של חב"ד ושל האשכנזים. אבל כל הספרדים לפני שבאו להשפיע עליהם האשכנזים היו עושים כמו הרמב"ם.
תגיד מתי תפסיק לצטט לי כל הזמן את מרן הראש״ל הגרי״י (כן אני מכבד אותו! על אף שאני חלוק עליו) במקום להשיב לטענות? מתי?
כמדומה שבכל ארצות ערב נהגו כך (חוץ מתימן). ולומר שזה מנשים חבדיו״ת?! אסבר את אזניך שלדבדו וגם לצפרו (שמשם הוא מוצאי) החבדניקים לא הגיעו ובכל זאת ברכו אחר ההדלקה!
ועל הבן איש חי לא קשה כי הוא לא ידע שהיה זמן בעיראק שמתו כל הרבנים ובא להם רב אשכנזי ולימד אותם קודם להדליק ואחר כך לברך. וגם עוד כל מיני הלכות של האשכנזים.
אה הוא לא ידע. איך אומרים חוצפא יסגי! לא פתח בן איש חי ומדבר, פתח מקבציאל! תראה בפנים.
 
ואכן, בלי קשר למנהגים כלשהם, זו אחת מנקודות התורפה של פסקי הגרע"י זצ"ל - חוסר שיטתיות. פעם הוא עושה מחקר הלכתי עצמאי מקיף (למשל מתי יש לברך) ומכריע (שיש לברך לפני) בניגוד למנהג. במקומות אחרים הוא אף יפליג בחידושיו נגד כל הראשונם ופוסקים (למשל, מכריע שנשים צריכות לברך על ההלל בליל פסח, בעוד שבלשון הטור ועוד ראשונים, הברכה מדין מנהג ודווקא בבית הכנסת. ונכתב על כך בפורום). במקומות אחרים הוא יאמר שברכה לבטלה זה חמור ומבטל מנהגים. ובמקומות אחרים הוא מורה לברך נגד המנהג ונגד פשט הפוסקים. יש שהוא ידבר ארוכות נגד מנהג שהוא נגד דעת מרן, ויש שיוכיח למי שנוהג כדעת מרן. הוא ידרוש שמי שלא נוהג כר"ת נכנס בספק סקילה, ובמקביל יפסוק שמילה שאירעה בשבת על סמך שיטת הגאונים תבוצע בשבת.

חוסר השיטתיות בולט כשהוא רוצה להקל - שם רואים שהוא פוסק כשיטות תמוהות, כאשר במקומות אחרים הוא דוחה אותן בתקיפות.
אתעלם מלשונות העזות והחוצפה, והתייחסות של "כדבר איש אל רעהו" כלפי אחד המיוחד מגדולי הדורות. ואענה לגוף הדברים.

הכותב מראה כאן את חוסר ההבנה שלו בדרך פסיקת הלכה שהצבעתי עליה לעיל.

פסיקת הלכה אינה רק לצעוק בכל מקום "מרן", או לחילופין "מנהג", או "בן איש חי" וכו'.
לשם כך לא היינו צריכים פוסקים, וגם לא ספריה. היינו בודקים בכל מקום מהו המנהג, או מהי דעת מרן וכו'.
לדעת לפסוק זה להביא בחשבון את מכלול השיקולים, דעות הפוסקים, הסברות והראיות, להכיר את כללי הפסיקה: מנהג, מנהג נגד מרן, סב"ל, ספיקא דאורייתא או דרבנן וכו' וכו'. ולשקול בפלס הסברא הישרה את משקלם של כל אחד מהנתונים הללו, ולהכריע.

גדולתו של מרן היא בדיוק בהיבט הזה.
בבקיאותו הנוראה, שאין שני לו, הקיף מרן בכל סוגיא את כל דעות הראשונים, האחרונים ואחרוני האחרונים.
בסברתו הישרה ידע להכריע מה לקרב ומה לרחק, אילו סברות מכוונות לאמיתה של תורה ואלו סברות הן בגדר סברות כרס דמעיילי פילא בקופא דמחטא.
ובכוח הכרעתו העצומה והיכרותו עם ספרי הכללים והמנהגים ידע להכריע בכל נושא ולתת את המשקל הנכון לכל הנ"ל, עד שהוציא דין לאמיתו.

אם הכותב מצפה שמרן ילך בכל מקום ובלי שום יוצא מן הכלל אחר הכרעת השו"ע - אות היא שאינו מכיר אף במקצת את דרך הפסיקה אצל האחרונים, והשתלשלות ההלכה מזמן השו"ע ועד ימינו. כל גדולי הפוסקים הספרדים שקיבלו הכרעות מרן, כהחיד"א, הפר"ח, מאמר מרדכי, שד"ח וכו' וכו', מצינו להם במקומות לא מועטים שהכריעו דלא כמרן. אם מפני המנהג [הקדום], אם מפני כללי סב"ל, אם מפני דברי האר"י והמקובלים, כללי הקים לי וכו' (כל אחד ושיטתו בדרך הפסיקה). ומעולם לא עלה על דעת מי מאיתנו לתמוה עליהם כיצד פסקו דלא כמרן.

אותו הדבר לגבי מנהג ירושלים. הכותב מצפה (במין תמימות שכזו) שמשום שמרן הזכיר במקומות אחדים את מנהג ירושלים וסמך עליו, מעתה עליו ללכת בכ"מ אחר מנהג ירושלים (האמיתי או המדומה) כסובא בארובה, ובלי לשקול בפלס אם הדבר תואם את ההלכה.
מנהג ירושלים אינו אלא מנהג ירושלים! יש לו משקל מסויים כחלק מהכרעת ההלכה, ותו לא.

גם ביחס לדעות "נידחות" בפוסקים, שלעתים מרן זצ"ל היה מציין אליהן, ולעתים דוחה דבריהם בתקיפות, עובדה שהכותב מייחס ל"חוסר שיטתיות" -
אין כאן חוסר שיטתיות, אלא שוב חוסר הבנה שלו בדרכי הפסיקה.
דעות יחידות בפוסקים אינן בשום אופן כר נרחב להסמך עליו בסתמא להלכה. אבל במקרים מסויימים, כשבלא"ה ישנן סברות שונות להקל בנידון מסויים, מצרפים דעות אלו לסניף בעלמא בלבד.
[אתן דוגמה אחת לזה, ענין בישול במים, שמרן אחז בכ"מ בפשטות שבישול במים מדאורייתא, וכך פשט התלמוד והפוסקים בכל מקום. ובכל זאת בתשובתו המפורסת בענין הדוד שמש, צריף דברי הרדב"ז שרצה לומר שאין בישול במים אלא מדרבנן. וזאת אחר שכתב שם כמה וכמה צירופים להקל מצד כמה וכמה צדדים, הן מצד פסיק רישא דלא ניח"ל, הן מצד גרמא, מלאכה שאצל"ג, ועוד. ואף זאת אחר שהדגיש פעם ושנים שדברי הרדב"ז אינם עיקר להלכה].
 
נערך לאחרונה:

בין הסדרים:

ראשי תחתית