ספרי אור לציון - לרבינו הגדול חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל

הרב שרגא גם סתר עצמו מיניה וביה כפי שכתבתי במקום אחר, וכתב שפאה עדיפה ממטפחת מצויה.

ובלאו הכי כל הדיונים בזה הפכו למיותרים כאשר יש הקלטה של הגרב"צ אומר בקולו שפאה עדיף.
 
הרב שרגא גם סתר עצמו מיניה וביה כפי שכתבתי במקום אחר, וכתב שפאה עדיפה ממטפחת מצויה.

ובלאו הכי כל הדיונים בזה הפכו למיותרים כאשר יש הקלטה של הגרב"צ אומר בקולו שפאה עדיף.
לא סתר ולא כלום.
ביאר הדק היטב מה סדר העדיפויות.
 
הרב שרגא לא יכול לומר דבר כזה
כי פא"נ זה נכתב בחלק א' שזה יצא מתחת ידו

זה כמו להכחיש את השמש ביום והירח בלילה
מחילה כבר נתבאר לעיל שאמר שכל מש"כ בח"א זה גבי גרושה ואלמנה וכפי שכבתו בכותר הסימן במה עוסק הסימן.
 
מחילה כבר נתבאר לעיל שאמר שכל מש"כ בח"א זה גבי גרושה ואלמנה וכפי שכבתו בכותר הסימן במה עוסק הסימן.

אם קראת את הדברים, אפילו לא בעיון אלא רק מקופיא, בוודאי ראית ש"גרושה ואלמנה" זה רק כותרת הסימן והוא מדבר על זה בהמשך, והכל כדי להבליע את הדברים המאוד ברורים שכתב, שמותר לצאת לרה"ר בפאה ואין בזה משום דת יהודית.

להלן קיצור דבריו שם, אין שום קשר לגרושה ואלמנה:

"מרן בשו"ע (סי' ע"ה סעיף ב') כתב וזה לשונו, "שיער של אשה שדרכה לכסותו אסור לקרות (קריאת שמע) כנגדו, אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש מותר". וכתב ע"ז הרמ"א בהג"ה שם, "וכל שכן שיער נכרית (דמותר) אפי' דרכה לכסות. הגהות אלפסי החדשים". ע"כ. וכ"כ גם בדרכי משה... ומקורו מדברי שלטי הגבורים... ומשמע מדברי הרמ"א שמתיר לצאת בפאה נכרית אפי' לרשות הרבים במקום שרגילות בכך, וכ"כ הפרי מגדים (אשל אברהם אות ה') בדעת המגן אברהם (שם ס"ק ה), שביאר דברי הרמ"א הנ"ל... והנה הגאון באר שבע (סי' י"ח) האריך לדחות דברי הש"ג מההלכה... ונראה לענ"ד ליישב בס"ד דברי הרמ"א... דהוא ז"ל לומד מדברי שלטי הגבורים דיוצאת לרשות הרבים בפאה נכרית לא חשיב פרועת ראש מהתורה, אבל לענין דת יהודית לא למד ממנו, אלא סמך על שיטתו ושיטת הרמב"ם ומרן בזה, שהדבר תלוי במנהג המקומות, וא"כ כיון שנהגו לילך כך גם ברשות הרבים, שוב לית בה אפי' דת יהודית".

אמנם בחלק ב' בהערות (שוב בהבלעה...) הזכיר שוב שבחלק א' כתב שלדעת הרמב"ם והשו"ע מותר לצאת בפאה לרה"ר, אולי לאפוקי ממי שלא רצה להבין, אבל מי שיודע לקרוא לא צריך את התוספת הזו.
 
ועדיין לא זכינו לאורה של אותה הקלטה
חבל ...

כשמשפחת הגרב"צ מציגים תמליל מההקלטה מילה במילה, אין צורך בהקלטה כדי לוודא שאינם שקרנים.

עוד בחיי חיותו של הגר"א אבא שאול הוא אמר למח"ס חן וכבוד שאינו רוצה לפרסם מה שיש עמו בנדון תשובה להעדיף פאה על מטפחת (ואולי התכוון להקלטה זו). כי לא רצה להגדיל את המחלוקת. ולאט לאט הם משחררים חומרים.
 
תמליל מההקלטה הובא כאן, אין צורך לכפול את הדברים מאשכול לאשכול.
אני יכול לתמלל אחרת, השאלה האם יש הקלטה בכלל שזה התמלול שלה, או שמישהו כתב זאת מדעתו.
עכ"פ בתימלול הזה כתוב מפורש שדעתו להעדיף כיסוי ראש, אך צריך להקפיד שיכסה את כל השערות. (מענין למה כל המנפנפים בשמו, לא מקפידים על זה).
 
אני מבין שגם להם יש אי נעימות מהמחלוקת הזו, ומאידך גיסא חשוב להם שהציבור ידע את דעתו האמיתית, וכך הם מהלכים בין הטיפין.
 
כשמשפחת הגרב"צ מציגים תמליל מההקלטה מילה במילה, אין צורך בהקלטה כדי לוודא שאינם שקרנים.

עוד בחיי חיותו של הגר"א אבא שאול הוא אמר למח"ס חן וכבוד שאינו רוצה לפרסם מה שיש עמו בנדון תשובה להעדיף פאה על מטפחת (ואולי התכוון להקלטה זו). כי לא רצה להגדיל את המחלוקת. ולאט לאט הם משחררים חומרים.
אם אמר שיש בידו הקלטה שעדיף פאה נכרית, וזו ההקלטה, אז א"א לסמוך עליו, בתמלול הזה כתוב מפורש להעדיף כיסוי ראש.
 
אני יכול לתמלל אחרת, השאלה האם יש הקלטה בכלל שזה התפלול שלה, או שמישהו כתב זאת מדעתו.
עכ"פ בתימלול הזה כתוב מפורש שדעתו להעדיף כיסוי ראש, אך צריך להקפיד שיכסה את כל השערות. (מענין למה כל המנפנפים בשמו, לא מקפידים על זה).

על התמליל מוצהר שזה "תמליל מההקלטה במילה במילה", דהיינו שאף אחד לא היה יכול לתמלל אחרת. אם אתה רוצה לטמון את ראשך בחול, שיבושם לך.

הספר יצא לאור ע"י ישיבת "אור לציון" בראשות הגר"א אבא שאול זצ"ל, בנו יחידו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, ולרגל שמחת חתונת נכדו, הרב ישראל מאיר שליט"א.

התמליל מתאים למה שמסר בנו הגר"א בשמו לפני שנים לרב דוד קורן: "באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפה, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".

זאת אומרת - באופן עקרוני עדיף מטפחת המכסה את כל השערות, אבל היות והמציאות מוכיחה שלא מצליחים לכסות כמו שצריך, הורה להעדיף פאה.

ולכן "המנפנפים בשמו" הולכים עם פאה.

וכך היתה דעתו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל, שהורה לכל נשות חסידיו ללבוש אך ורק פאה. והוא אומר במפורש: "יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן".

ועוד הדגיש, שאף המדקדקת בכיסוי, אינה יכולה לערוב לאחרות, ולכן ההוראה הכללית היא דוקא פאה:

"ובפרט שכאמור זהו נוגע לרבים, שאפילו אם פלונית אומרת שבהנוגע אליה אין נפקא מינה באיזה אופן תכסה ראשה, כיון שבכל אופן יהיה הכיסוי כדבעי, מובן שאינה יכולה להבטיח בהנוגע לאחרות וקל להבין".
 
אם אמר שיש בידו הקלטה שעדיף פאה נכרית, וזו ההקלטה, אז א"א לסמוך עליו, בתמלול הזה כתוב מפורש להעדיף כיסוי ראש.

זה בדיוק מה שהוא אמר, ע"ש. וכנראה אינך מבין או אינך רוצה להבין מה "שכתוב מפורש"...

והדברים נדפסו בספר חן וכבוד הרבה לפני שפורסם תמליל ההקלטה הנ"ל בספר תפארת אבות.
 
על התמליל מוצהר שזה "תמליל מההקלטה במילה במילה", דהיינו שאף אחד לא היה יכול לתמלל אחרת. אם אתה רוצה לטמון את ראשך בחול, שיבושם לך.
יש כאן דיון על נאמנות הדברים, כל עוד לא הוכח שהגרב"צ אמר כך, מה עוזר לי שכתבו כך, הרי גם על אול"צ ח"ב כתוב בעמ' השער דברים, ע"ז גופא הדיון.
התמליל מתאים למה שמסר בנו הגר"א בשמו לפני שנים לרב דוד קורן: "באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפה, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".
בשיעור לא אמר כדברים אלו, וכמה וכמה מתלמידיו אומרים משמו אחרת.
ולכן "המנפנפים בשמו" הולכים עם פאה.
ממש לא בגלל זה, אלא בגלל שזה יותר ישיבש...
הרי הם למוציאים ציציות, (ולא רק כשהם בחורים הלומדים בישיבה שרובם בני אשכנז, או בחורים שבית הוריו במקום שאין הרבה שומרי מצוות, שרק אז כתב שראוי שיוציא, ובפרט כשנוסע לבית הוריו. וכן בעלי תשובה ראוי להם להוציא. אבל בסתם ובאברכים אין להוציא). [אול"צ ח"ב פ"ב ה"ב].

וגם לא מקפידים על אמירת חוק לישראל, שבאול"צ כ' שאף תלמידי חכמים הלומדים כל היום צריכים ללמוד חק לישראל בכל יום, ומכל מקום די שיקראו תורה נביאים וכתובים כפי שמסודר שם ומשנה אחת מאותו סדר, וכן קטע זוהר, ודי בכך. [שם פ"י ה"ה].

וכהנה רבות.

לכן קראתי לזה מנפנים, משתמשים בפסקי הלכה שלו רק למה שנוח וישיבש.
(ולענין הפא"נ אמר מי שאמר, שיש שהולכים אחר האול"צ בשביל להתיר להם עריות...).
 
יש כאן דיון על נאמנות הדברים, כל עוד לא הוכח שהגרב"צ אמר כך, מה עוזר לי שכתבו כך, הרי גם על אול"צ ח"ב כתוב בעמ' השער דברים, ע"ז גופא הדיון.

אין כאן שום דיון על נאמנות הדברים, ובשלמא אם היו טוענים בשמו כך וכך, אבל תמליל מהקלטה? בוודאי שאין מה לדבר על כזה דבר.

וגם תלמידיו המעידים בשמו שאסר להם פאה, אינם שקרנים, הוא פשוט עשה זאת בכוונה תחילה, לזה אסר ולזה התיר וכאשר הורחב באשכול הנ"ל.

וגם אין מה לדון על האור לציון, כי שפתיו ברור מיללו (וכנ"ל) לכל מי שיודע לקרוא עברית וההיתר בדבריו מאוד מאוד ברור.
 
ראשי תחתית