ספרי אור לציון - לרבינו הגדול חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל

באנר תרומה
כיהודה ועוד לקרא.
מפיו של אחד מתלמידיו הקרובים ביותר של מרן הראש"ל הגר"מ אליהו זצוק"ל שמעתי שהתבטא בחריפות גדולה (ואכמ"ל..) על הטוענים שחכם בן ציון לא כתב את שאר כרכי האול"צ.
ובאמת על כל ת"ח יש קושיות... (גם על הגרב"צ גם על הגרמ"א וגם על הגרע"י, על כולם!) ומחובת תלמידיו ליישב.
 
כיהודה ועוד לקרא.
מפיו של אחד מתלמידיו הקרובים ביותר של מרן הראש"ל הגר"מ אליהו זצוק"ל שמעתי שהתבטא בחריפות גדולה (ואכמ"ל..) על הטוענים שחכם בן ציון לא כתב את שאר כרכי האול"צ.
ובאמת על כל ת"ח יש קושיות... (גם על הגרב"צ גם על הגרמ"א וגם על הגרע"י, על כולם!) ומחובת תלמידיו ליישב.
כלומר על מרן הגרע"י, ועל עוד תלמידיו שהעידו לו כן.
 
כלומר על מרן הגרע"י, ועל עוד תלמידיו שהעידו לו כן.
דבר עם עורכי הספר אול"צ. תשאל אותם אם יש מקור לדבריהם, או שבדו זאת מליבם...
וחוץ מזה, שבנו של הגרע"י הכפיל ושילש את דבריו על אול"צ.
ואל לכבודו לדאוג, התבטאות חריפה של מרן הגרמ"א היא כאין וכאפס לעומת חריפות אחרת... מרן רבנו זצ"ל דרכו היתה בנעימות.
 
דבר עם עורכי הספר אול"צ. תשאל אותם אם יש מקור לדבריהם, או שבדו זאת מליבם...
ודאי שהם יאמרו שהוא כתב זאת
אך כבר הבאתי לעיל שהרב ציון עמר בעצמו אמר שבדברים מסויימים חכם בן ציון אמר לו לאסוף מקורות.
וזה בח"ב, וכ"ש בחלקים מאוחרים יותר.
הבאתי גם מקום שבשיעור אמר להדיא להיפך.
וגם שמעתי מא' מתלמידיו (הרב בועז ישראלי) שראה איזו הלכה באול"צ והתפלא שהלא שמע להדיא להיפך מהגרב"צ, ושאל זאת מהרב ציון עמר שכנו, והשיבו שע"פ החשבון בדעת חכם בן ציון כך יוצא...
 
ודאי שהם יאמרו שהוא כתב זאת
אך כבר הבאתי לעיל שהרב ציון עמר בעצמו אמר שבדברים מסויימים חכם בן ציון אמר לו לאסוף מקורות.
וזה בח"ב, וכ"ש בחלקים מאוחרים יותר.
הבאתי גם מקום שבשיעור אמר להדיא להיפך.
וגם שמעתי מא' מתלמידיו (הרב בועז ישראלי) שראה איזו הלכה באול"צ והתפלא שהלא שמע להדיא להיפך מהגרב"צ, ושאל זאת מהרב ציון עמר שכנו, והשיבו שע"פ החשבון בדעת חכם בן ציון כך יוצא...
לאסוף מקורות זה לא אומר לפסוק הלכה. הוא פסק, והרב ציון עמר סייע בידו בהבאת מקורות.
שוב התחלנו עם השמועות. שמועות יש הרבה. גם אני שמעתי שחכם בן ציון לא היה פרסי... אין לדבר סוף. (בשונה ממה שאני הקטן הבאתי מעדות מכלי ראשון מפיו של מרן הגרמ"א ולא דברים ששאלו על דברים שאמר וכו'...).
 
לאסוף מקורות זה לא אומר לפסוק הלכה. הוא פסק, והרב ציון עמר סייע בידו בהבאת מקורות.
אז לא הוא כתב את הכל גם בח"ב!!!
שוב התחלנו עם השמועות. שמועות יש הרבה. גם אני שמעתי שחכם בן ציון לא היה פרסי... אין לדבר סוף. (בשונה ממה שאני הקטן הבאתי מעדות מכלי ראשון מפיו של מרן הגרמ"א ולא דברים ששאלו על דברים שאמר וכו'...).
מה שמועה בעדות הרב בועז ישראלי יותר מהשמועה של הרב מרדכי אליהו?
הרי הרב מרדכי אליהו ודאי לא היה בתהליך כתיבת האול"צ, ודבריו ודאי הם בהסתמכות על עדויות וכו', משא"כ הרב בועז ישראלי שבדידו הווה עובדא.
 
וגם שמעתי מא' מתלמידיו (הרב בועז ישראלי) שראה איזו הלכה באול"צ והתפלא שהלא שמע להדיא להיפך מהגרב"צ, ושאל זאת מהרב ציון עמר שכנו, והשיבו שע"פ החשבון בדעת חכם בן ציון כך יוצא...
כבודו מורגל לספר מעשיות, והאשכול על הרב אופיר יוכיח.
אם הגאון רבי ציון עמאר ישמע זאת, הוא ימחה נמרצות, ומסופקני אם ימחל לך.
 
אז לא הוא כתב את הכל גם בח"ב!!!

מה שמועה בעדות הרב בועז ישראלי יותר מהשמועה של הרב מרדכי אליהו?
הרי הרב מרדכי אליהו ודאי לא היה בתהליך כתיבת האול"צ, ודבריו ודאי הם בהסתמכות על עדויות וכו', משא"כ הרב בועז ישראלי שבדידו הווה עובדא.
מרן הגר"מ בוודאי שמע זאת מהעורכים עצמם.
ובאמת, אולי אני אומר שספרים נוספים של האחרונים לא התחברו על ידם, כי יש לי עליהם קושיות? מאיפה הגיע הרעיון הזה? וכי יש חכם שאין עליו קושיות?
ובנוגע לח"ב, יש צילומים של כל הספר עם הגהותיו בכתי"ק של מרן הגרב"צ.
ויש להיזהר מלהוציא לעז עליו ועל עורכי הספר שליט"א, כאילו מדובר באנשי דלא מעלי ששקר בפיהם.
 
כאן עדות נוספת מהגאון הגדול הגר"מ פטרובר על עריכת הספר
להכפיש מאוד קל.
לבקש סליחה? אוי כמה קשה!
במקומך הייתי הולך לסנהדריה ומבקש סליחה על הקבר
 

קבצים מצורפים

אני מכיר את הרב בועז ישראלי עם כל חתניו מנוה יעקב, ומכיר את כל סיפוריו מכלי ראשון, ואכן כן שמעתי ממנו המון סיפורים !!

כמו שמרן חכם בן ציון הורה לכל הבחורים לפני חתונה שאסור להם לשים אפר ביום חתונתם - שזה מנהג מפורש נגד מרן ... ובאורל"צ כתבו שישים אפר.
כמו שמרן חכם בן ציון הורה במפורש למו"ר הרב זעפרני שלא יברך בשופ"א על הולדת בנו בכורו ברוך הטוב והמטיב, בזמן לידתו באוטובוס שחזר מהבית חולים ראה את מרן חכם בן ציון וכך הורה לו - ובאורל"צ כתוב ההיפך ... והרב זעפרני עצמו היה נבוך מהעניין ...
ועוד הרבה דוגמאות
 
מרן חכם בן ציון היה מלך ביופיו ... קדוש וטהור ... פוסק ומופת הדור ...
אבל לגבי פסקיו שהיו עם סתירות מגדולי תלמידיו - לית מאן דפליג וזה מה שהרב בעדני שהיה שכן שלי תקופה ארוכה בבני ברק אמר לי - שאין כמעט הלכה שאפשר לומר שחכם בן ציון אמר אותה שאין על זה מחלוקת בגדולי תלמידיו - חוץ ממה שכתב במפורש ... (בהוראות כללי מרן ועוד)
 
מרן הגר"מ בוודאי שמע זאת מהעורכים עצמם.
ובאמת, אולי אני אומר שספרים נוספים של האחרונים לא התחברו על ידם, כי יש לי עליהם קושיות? מאיפה הגיע הרעיון הזה? וכי יש חכם שאין עליו קושיות?
ובנוגע לח"ב, יש צילומים של כל הספר עם הגהותיו בכתי"ק של מרן הגרב"צ.
ויש להיזהר מלהוציא לעז עליו ועל עורכי הספר שליט"א, כאילו מדובר באנשי דלא מעלי ששקר בפיהם.
אדרבה, הרב ציון עמר בעצמו אמר כן בהספד על חכם בן ציון. ח"ו לומר שהוא משקר, הוא ירא שמים מרבים, ענותן ומאיר פנים לכל אדם.
 
כמו שמרן חכם בן ציון הורה לכל הבחורים לפני חתונה שאסור להם לשים אפר ביום חתנותם - שזה מנהג מפורש נגד מרן ... ובאורל"צ כתבו שישים אפר.
ולכן הוא עשה מעשה בעצמו בחתונת בנו ר' אליהו ז"ל שהניח לו אפר מקלה על ראשו?!... (שמעתי מעד ראיה, מהר"ר הגרי"ח סופר שליט"א).
 
ולכן הוא עשה מעשה בעצמו בחתונת בנו ר' אליהו ז"ל שהניח לו אפר מקלה על ראשו?!... (שמעתי מעד ראיה, מהר"ר הגרי"ח סופר שליט"א).
כך בנו שלמד בפוניב'ז רצה !!!

וכי מרן גדול הענווה ילחם עם בנו ביום חתונתו יחד עם רבותיו ראשי הישיבה ???
 
כך בנו שלמד בפוניב'ז רצה !!!
שטויות והבלים
חכם בן ציון 'שכח' מלתת לו אפר מקלה וגם ה'חתן' עצמו...
לפתע נזכר בזה חכם בן ציון ורץ מהר והביא אפר מקלה...
כך שמעתי כאמור, עכשיו תביא תירוץ יותר טוב

חמור מאוד להמציא דברים רק בשביל עצם הויכוח וד"ל
 
כך בנו שלמד בפוניב'ז רצה !!!

וכי מרן גדול הענווה ילחם עם בנו ביום חתונתו יחד עם רבותיו ראשי הישיבה ???

כדאי שתקרא את השולחן ערוך שפסק זאת דינא דגמרא בלא חולק.
תעיין ותראה שכל דברי הרב בן ציון יותר מפשוטים.
גם לשיטתך שיש מנהג שהובא בב"י [מה שלא ברור]
הלא מוסכם שד' השו"ע נתחברו לאחרונה, וככה הוא פסק בשו"ע!!!
לעקור סעיף מהשו"ע בסיפורי בדים לשה"ר וביזוי ת"ח לא נשמע מעולם
 
כדאי שתקרא את השולחן ערוך שפסק זאת דינא דגמרא בלא חולק.
תעיין ותראה שכל דברי הרב בן ציון יותר מפשוטים.
גם לשיטתך שיש מנהג שהובא בב"י [מה שלא ברור]
הלא מוסכם שד' השו"ע נתחברו לאחרונה, וככה הוא פסק בשו"ע!!!
לעקור סעיף מהשו"ע בסיפורי בדים לשה"ר וביזוי ת"ח לא נשמע מעולם
הפוך ... לא הבנת מה שכתבתי - שאע"פ שמרן ככה פוסק - המנהג היה בכל המקומות לא כמוהו וכמו שכותבים הרבה מאוד מהאחרונים ...
וככה הגאון מרן חכם בן ציון והרה לכל מי ששאל אותו ... לך ותשאל !!! כל יהודי משנת תשל"ד ועד שנפטר כולם הורה להם לא לשים אפר מקלה על הראש, ולא לצום ... כי המנהג שלנו לא כך !!! והקפיד מאוד בעניין !!
ולגבי בנו יחידו - מחילה מכת"ר אין זה קושיא - שאין הוא היה נכנס אף פעם למחלוקת עם ראשי ישיבות (ומלבד בכתובה נחלת שבעה שהיא פסולה לספרדים הוא התווכח עם אחד מגדולי ראשי הישיבות ומאוד כעס וחרה לו שהוא המשיך להתעקש, וכשחזרתי עם חכם בן ציון במונית אחרי החופה הוא זרק משפט חמור מאוד על אותו אחד) ... ואכמ"ל ...
 
כל יהודי משנת תשל"ד ועד שנפטר כולם הורה להם לא לשים אפר מקלה על הראש, ולא לצום ... כי המנהג שלנו לא כך !!! והקפיד מאוד בעניין !!
לא נכון.
ככה סבר, ככה חינך, ככה לימד.
תראה ברבנו האור לציון כמה תמונות שעשה כן גם בסוף ימיו,
ככה מורה מרן הגאון רבי יצחק ברכה על פיו.
 
בענין הנחת אפר לחתן (שזה נמצא בחלק ג'), עי' כאן -
1745798413213.png
1745798426898.png
 
אלו דברי הרב יהודה ברכה בקובץ 'תורת ציון' ח"ו לחזק את דברי האור לציון לשים אפר בראש חתנים
 

קבצים מצורפים

אלו דברי הרב יהודה ברכה בקובץ 'תורת ציון' ח"ו לחזק את דברי האור לציון לשים אפר בראש חתנים
ידענו דבריו המחכימים ... ודברי המשגיח הרב אורי כהן שיחיה ... אבל מרן חכם בן ציון לא ס"ל האי ... ודבריו ידועים הם !!
ואף הרב זעפרני שליט"א אמר לי אמש שכך היה דעת מרן חכם בן ציון ... והדברים ידועים לכל מי שרוצה לדעת האמת !!!
 
כדאי לשאול את אנשי ירושלים, תלמידיו הנאמנים של מרן הגרב"צ, כמו חכם משה נקי, חכם דוד נקי, הרב יצחק זכאי, הרב בועז ישראלי, הרב אהרון זכאי (מרח' רבינו גרשום) שליט"א ועוד תלמידים נוספים, שיש להם ביקורת רבה על ספרי אור לציון, ויש דברים שהם יודעים בבירור שחכם בן ציון זיע"א הורה אחרת,
ומעדים נאמנים שמעתי שגם מרן הגר"ש כהן באחד הפסקים באור לציון אמר שזו לא דעת חכם בן ציון, והתבטא בחריפות על כך.
 
כדאי לשאול את אנשי ירושלים, תלמידיו הנאמנים של מרן הגרב"צ, כמו חכם משה נקי, חכם דוד נקי, הרב יצחק זכאי, הרב בועז ישראלי, הרב אהרון זכאי (מרח' רבינו גרשום) שליט"א ועוד תלמידים נוספים, שיש להם ביקורת רבה על ספרי אור לציון, ויש דברים שהם יודעים בבירור שחכם בן ציון זיע"א הורה אחרת,
ומעדים נאמנים שמעתי שגם מרן הגר"ש כהן באחד הפסקים באור לציון אמר שזו לא דעת חכם בן ציון, והתבטא בחריפות על כך.
וכן הרבנים שאלתיאל והרב ברוך שרגא.

כדאי שתקרא את השולחן ערוך שפסק זאת דינא דגמרא בלא חולק.
תעיין ותראה שכל דברי הרב בן ציון יותר מפשוטים.
גם לשיטתך שיש מנהג שהובא בב"י [מה שלא ברור]
הלא מוסכם שד' השו"ע נתחברו לאחרונה, וככה הוא פסק בשו"ע!!!
לעקור סעיף מהשו"ע בסיפורי בדים לשה"ר וביזוי ת"ח לא נשמע מעולם
בהקדמת הב"י כותב שלא בא לעקור מנהג קדום (שהובא בב"י, שהוא מזמן הכלבו והאחרות חיים).
וכ"ש לשיטת האול"צ (במבוא לח"ב ענף ג) גופיה דס"ל שגם מנהג שהונהג אחר מרן אזלי' כוותיה, וא"כ היום שמנהג הספרדים פשוט שאין נותנים אפר בראש החתן וכמש"כ השולחן גבוה שהובא בכה"ח, וגם הבא"ח והנהר מצרים לא הזכירו מנהג זה.
 
אלו דברי הרב יהודה ברכה בקובץ 'תורת ציון' ח"ו לחזק את דברי האור לציון לשים אפר בראש חתנים
בשו"ת הראשון לציון ח"ב (אה"ע סי' יא). ושוב בילקוט יוסף ארבע תעניות (סי' תקס סעיף כ) בשינוי מעט. הרחיב בזה, ומדבריו תשובה מוצאת לד' הר"י ברכה.
 
בשו"ת הראשון לציון ח"ב (אה"ע סי' יא). ושוב בילקוט יוסף ארבע תעניות (סי' תקס סעיף כ) בשינוי מעט. הרחיב בזה, ומדבריו תשובה מוצאת לד' הר"י ברכה.
לי נראה שצ"ל הפוך, מדברי הרב ברכה תשובה מוצאת למה שכתב הילקוט יוסף, ודוק.
 
ראשי תחתית