משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,922
ממש לא מפריך אחת לאחת.
אלא עונה על חלק מההערות כדרכה של תורה.
מאי נפק"מ בין מפריך לבין עונה?
ממש לא מפריך אחת לאחת.
אלא עונה על חלק מההערות כדרכה של תורה.
פתחתי בפנים, ונראית הערה חזקה, אף שהיא הערה צדדית לגבי הכרעת הדין.אתן לכם דוגמא של הערה שאין בה ממש.
והוא- גבי פירות מרוסקים [טרימא], שבחזון עובדיה משיג על הר' בן ציון שהעמיד בשו"ע שפירות מרוסקים ברכתם שהכל
וז"ל החזון עובדיה ברכות עמ' קלב- "והרה"ג רב"צ א. שאול במאמרו אשר בקובץ זכור לאברהם כתב שעל פירות המרוסקים צריך לברך שהכל, וכתב לדייק כן ממ"ש הרמב"ם וכו' וגם מרן השו"ע שהעתיק לשון הרמב"ם הכי ס"ל ואינו נכון כלל שא"כ וכו' וגם מלשון מרן בשו"ע מוכח איפכא" וכו'.
ובאמת שראיתי זאת תחילה- כ"כ תמהתי ונבהלתי שכביכול הר' בן ציון לא יודע א' ב' של סוגייא.
דידוע לכל אברך מתחיל- שפירות מרוסקים לשו"ע זה נשאר כברכתו, ומה הר' בן ציון כותב דברים שאפי' בת"ת לא הייתי מתבלבל בהם.
אולם שראיתי את דברי הר' בן ציון בפנים התחלחלתי שבעתיים- דלא רק שלא כותב כן, אלא כותב איפכא כמה פעמים ומדגיש שלפי השו"ע זה נשאר כברכתו [אלא דהוא ס"ל דלא כהשו"ע כפי שיעויין שם].
מצורף קובץ בדברי הר' בן ציון ב "זכור לאברהם".
הצג קובץ מצורף 3729הצג קובץ מצורף 3730
והנה אותו דבר חוזר על עצמו גם באור לציון ובהערות היביע אומר שם ע"ז.
דבאור לציון בנושא פירות מרוסקים מדגיש דלשו"ע זה נשאר כברכתו [מצורף גם בזה קובץ].
והנה ביביע אומר שם שמשיג עליו בזה [בס"ק צב] כותב בזה"ל- "ולא כמו שחשב האור לציון בביאורים שדווקא אם מיעכן ביד, אבל אי מיעכן במכתשת ונמחית צורתן גם להרמב"ם ומרן מברך שהכל, דליתא, ואישתמטיתיה דברי מרן הב"י סו"ס ר"ד.
דשוב עשה את הר' בן ציון שאינו יודע א' ב' של אברך מתחיל,
וכל זה לא היה ולא נברא.
מצורף דברי האור לציון
הצג קובץ מצורף 3731
אפ"ל מש"כ אף בזה.הבעיה היא שזה חוזר על עצמו בב' ספרים גם "חזון עובדיה" וגם "יביע אומר"
הובא לעילגם הרב פטרובר כתב באיזה'ו מקומן (אולי בא' בקבצי ישורון או מוריה) להשיב על הערות היבי"א.
הרב פטרובר.
אף אחד מהערות אלו לא דומים להמצאת גמ' שלא קיימת, כמובן ופשוטויש הרבה הערות על הרב עובדיה שכולם מודים שאין עליהם תשובה.
הוסיף בדברי הר"י מגאש לגבי קדיש של ת"ב מילים שלא כתובות, וגם הבנתו בר"י מגאש במחכ"ת לא נכונה כלל, וגם לא זכר מדברי מרן בסי' תקע"ו שמפורש בדבריו ובטור שהביא שם שהקדיש הוא לפני ההפטרה, וכבר האריכו בזה רבים.
השגתו על האור לציון בעין ביעור פירות שביעית 'בשריפה' מדברי הכפ"ת - אינה נכונה כלל למעיין בדברי הכפ"ת.
מה שמנע מנשים לברך ברכות ק"ש אע"פ שאין בהם וציונו - לא זכר ש'ר שבב"י בסי' תקפ"ט מפורש שהאיסור הוא רק בברכות שיש בהם וציונו.
מה שמנע מלומר ברייתא של אר"ע חיה אחת יש ברקיע וכו' למתפלל ביחיד - לא זכר ש'ר שבב"י בסי' נ"ח העתיק בשתיקה את דברי הרוקח והגמ"י שכתבו כמה ברייתות לומר ביחיד, וזה כדברי החיד"א והבא"ח.
ועוד ועוד.
מכאן מוכח שאין היבי"א מעשה ידי הרב עובדיה...
מה ההבדל בין להמציא ולשתול מילים בפוסקים כדי להוכיח את הפסק שרוצה לפסוק לבין להמציא גמרא?אף אחד מהערות אלו לא דומים להמצאת גמ' שלא קיימת, כמובן ופשוט
מה שהבאתי בהודעה הקודמת שעליה נסובה תשובתך עי"ש.מי המציא ושתל מלים בפוסקים כדי להוכיח את הפסק שרוצה?
מי המציא ושתל מלים בפוסקים כדי להוכיח את הפסק שרוצה?
המילים האחרונות 'אלא יאמר הקדיש אחר ההפטרה'.
לדעת הר"י מגאש, אם תעיין טוב בכל התשובה, לא אומרים קדיש כלל במקרה זה, לא לפני ההפטרה ולא לאחריה.
בכל אופן המילים הללו לא כתובות.
בהנחה שמדובר כאן בתורה ולא בפוליטיקה, מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין הערות אלו לנושא האשכול?רוצה דוגמא קלאסית?? אתן לך 2 [כבונוס]
א
ידוע המח' שהי עם מרן השו"ע למבי"ט גבי פירות גויים בשמיטה האם חייבים במעשרות ופטורים משמיטה.
שדעת מרן הייתה שאין להם דין שביעית וחייבים במעשר.
וידוע שמרן עשה חרם בעניין.
ונחלקו באחרונים- האם החרם היה על שומרים קדושה על פירות שביעית או על המעשרות.
והנה בחזון עובדיה בהל' חנוכה עמ' פ"ה כתב בעניין החרם הנ"ל, והביא את לשון מרן הב"י, וכך הלשון בחזון עובדיה שם
"שהעיקר כמרן הב"י שכתב, וז"ל "הנה בשנתינו זו שנת השל"ד כתב הר' משה מטראני אגרת זאת השנית שיש דין שביעית אף לפירות של גוים, וכו' והכריזו בגזרת נידוי שלא לנהוג דין שביעית בפירות של גוים".
והיינו שבחזון עובדיה מצטט את לשון מרן הב"י להדיא שהחרם היה על שלא לנהוג שביעית בפירות שביעית.
אולם בלשון מרן להדיא [מצורף קובץ] דהחרם היה על המעשרות שצריך לעשר הפירות, ולא על זה ששמרו קדו"ש בפירות
הצג קובץ מצורף 3762
ב.
עיין בחזו"ע חנוכה עמ' סג'- דשם הביא אחרונים דס"ל בשו"ע דזמן הדלקת נרות חנוכה היא בצאת הכוכבים והביא גם מהמשחא דרבותא [לר' רפאל מסעוד אלפאסי] דביאר את השו"ע לצאת הכוכבים.
וסיים שם בחזו"ע- וא"כ לכתחילה אין להדליק בבין השמשות.
וכן הוא בבנו [הר' יצחק] בכתביו ושיעוריו וכו' מביא גם את המשחא דרבותא דהכי ס"ל.
אולם שם איתא איפכא, והוא מעמיד את השו"ע, דסוף שקיעה היינו בין השמשות.
וז"ל ריש סי' תרע"ב- "סוף שקיעת החמה, דתחילת שקיעתה עדיין היום גדול שהוא מהלך ג' מילין ורביע, אלא סוף שקיעה דהיינו בין השמשות שהוא ג' רבעי מיל עד הלילה".
וביאור דבריו- דהרי השו"ע אזיל אשי' ר"ת שהשקיעה הנראית היא תחילת שקיעה וזה עדיין יום גמור לכן כתב השו"ע שידליק בסוף שקיעה, שזה לקראת סוף של הד' מילין, שלשת רבעי מיל האחרונים דאז הוי בין השמשות.
הא למדת להדיא- דמעמיד בשו"ע דזמן הדלקת חנוכה היא "בבין השמשות", וזה כוונת השו"ע דכתב "סוף שקיעה".
דברי המשחא דרבותא
הצג קובץ מצורף 3763
מצורף קובץ של דבריו.
סה"כ השבתי על דבריך שכתבת "מי המציא ושתל מילים בפוסקים כדי להוכיח את מה שרצה?" עכ"לבהנחה שמדובר כאן בתורה ולא בפוליטיקה, מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין הערות אלו לנושא האשכול?
ממש לא, מותר להעיר כדרכה של תורה על הגרע"י, כמו שמותר להעיר על היעב"ץ, השואל ומשיב, וכו'ב'- מעניין לדעת על האור לציון ועל הרב משה לוי ועל הרב סופר ועל הרב יעקב הלל וכו' וכו' וכו' זה "תורה"
אבל הע' על היביע אומר זה "פוליטיקה"
ע"ז נאמר- יציבא בארעא וגיורא בשמי שמייא
לענ''ד הויכוח הוא האם מכח הערות הקביעה שלא יצא מקולמוסו של פלוני או אלמוני נכונה.ממש לא, מותר להעיר כדרכה של תורה על הגרע"י, כמו שמותר להעיר על היעב"ץ, השואל ומשיב, וכו'
אבל כשהערות אלו מוצאים את מקומם באשכול "ספרי אור לציון" - זה פוליטיקה, ופשוט
אתן לכם דוגמא של הערה שאין בה ממש.
גם כשאני למדתי את היבי"א גבי עירוב, היה תמוה לי לשונו.לעיל הבאתי הערה שהעירו על הר' בן ציון גבי פירות מרוסקין שכתב בדעת מרן דברכתן שהכל.
עתה אביא הערה חזקה שבעתיים [ואגב גם הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י יסכים עמי שזה קשור לאשכול דידן "ספרי אור לציון"]
הנה ביביע אומר סי' ק"ח הערה ה- העיר על הר' בן ציון שנקט שקבלת הוראות מרן היא בגדר "רוב" וכו'
והשיג עליו- דקבלת הוראות מרן היא קבלה גמורה וכו'
ומה שאמרים ספק ספיקא נגד מרן זה לא מטעם של הר' בן ציון שהקבלה לא בתורת ודאי אלא סבה אחרת
וז"ל היביע אומר שם בהערה דלמה עבדינן ספק ספיקא
"ואע"פ שאנו מצרפים דעת החולקים לספק כדי להתיר בספק ספיקא, זהו מטעם שמרן עצמו אם היה אצלו גם הצירוף של המחלוקת האחרת היה פוסק להקל" וכו'.
והנה מצאתי דהיביע אומר בעצמו בשני מקומות שונים כותב בדיוק כהר' בן ציון, שכיון שקבלת מרן היא בגדר ספק לכן עבדינן ספק ספיקא נגד מרן.
מקום א'- בח"ט או"ח סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה בישנים].
לשון היביע אומר - והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן השו"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קיבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק, ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו נגד מרן.
מקום ב'- בח"י יו"ד סי' מ"ג סק"ב בסופו [מצורף קובץ].
והיינו- בדבר זה שמשיג על הר' בן ציון למה כתב שקבלת הוראות מרן היא בגדר ספק, הוא עצמו כתב בשני מקומות כמוהו, ובמה שהשיג עליו גבי ספק ספיקא דעבדינן נגד מרן, ג"כ בשני מקומות הנ"ל כתב כהר' בן ציון שכיון שהקבלת הוראות מרן הם מכח ספק לכן עבדינן ספק ספיקא נגד מרן.
הצג קובץ מצורף 3799
כאן זה הרבה יותר חמור, זה לא סתם סתירה, אלא במה שאתה מעיר על מישהו ומזה אתה מסיק שלא הוא חיבר את החיבור הנ"ל, בו בזמן שאתה בעצמך כותב כמוהו, זה הרבה יותר חזק מסתם סתירה.אך ודאי שאינה הערה חזקה יותר.
כי בכל הפוסקים מצינו סתירות בדבריהם.
דבריך בחידות וברמזיםלגבי המקום הב' זה קושיא פחות חזקה כי לא כותב שזה מחמת ספק אלא רק מביא מי שכתב כן, ואיהו עצמ שכתב מה מבאר מזה עידן השון כתב שמבואר שאינה כהלכה פסוקה של הש"ס, דהיינו שא"א לצרף לס"ס ספק דבר שהוא נגד הלכה פסוקה של הש"ס, משא"כ נגד פסק מרן.
אז איך ציטט מהאור לציון שאסור ליתן בושם על בשרו בשבת, ובאור לציון כתב שמותר???משא"כ לצטט דבר שלא כתב ולהקשות עליו זה באמת תמיהה גדולה.
אני זוכר שבאחד הנושאים של נולד קראתי ההערה של היבי''א,אז איך ציטט מהאור לציון שאסור ליתן בושם על בשרו בשבת, ובאור לציון כתב שמותר???
אז איך ציטט מהאור לציון שאסור ליתן בושם על בשרו בשבת, ובאור לציון כתב שמותר???
נכון
זה באמת תוקן במהדורא החדשה?
אז גם הגמרא ההיא שהומצאה תתוקן במהדורה הבאה.
אדרבה.אז גם הגמרא ההיא שהומצאה תתוקן במהדורה הבאה.
תוקן???.
תוקן???.
או שלא הבנתי משהו