ספרי אור לציון - לרבינו הגדול חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל

וגם קרוב אצלי דרך השערה שמרן הגרע"י זיע"א חזר בו מדבריו אלו, שכן ראוי להיות חוזר, וראיה פשוטה לזה,
שהרי בכללי מרן שהדפיס כ"פ לא חזר על דבר זה כלל בשאר ספריו, ואף שקול סיני זה עיקרו טיוטא לספרים הבאים, וכל דבריו שבקו"ס לסוף נתרחבו ונשתבחו בשאר הספרים, כאן לא חזר על דבר זה והלא דבר הוא.
וגם אם לא חזר בו מדבריו ממש, אבל ודאי מה דמשמע מלשונו שהרמ"א זה סתם ספר מנהגים וכו', ודאי שלא כיון לזה ממש, ורק ר"ל שאין זה כקבלת הוראות מרן ותול"מ.
ובזה הכל א"ש.
 
והלא הדרכ"מ הוא חיבור עצום דוגמת הב"י, בעומק העיון והסברא, ומה שקיצר הדברים לשו"ע וכו' מפני שהב"י הקדימו
והאם מפני כך הוא ספר שאין בו עניני הלכה יסודיים????
ודאי שמרן הגרע"י לא כיון לזה.
 
אלא שבני ספרד קיבלו דבריו בהרבה מקומות ובפרט לחומרא.
היכן קיבלוהו? יש דברים שלו שחלק מהפוסקים קיבלו.
ומה דמשמע מדבריך כאילו זה עוד ספר, אסור לומר כן.
היכן משמע כן, רק דנתי מה דעתו גופיה, לא כתבתי מאום בענין תוקף הוראותיו.
 
היכן קיבלוהו? יש דברים שלו שחלק מהפוסקים קיבלו.
מרן הגרי"ח סופר האריך בזה בספריו למאוד, והביא מ"מ רבים בלי גבול ועל כולנה מרנא הגרי"ח מבבל ותלמידו הכה"ח.
כבר מילתי אמורה, שאין הכוונה כקבלת מרן, רק על הרוב החמירו כחומרותיו
כל מי שלומד כה"ח יו"ד בב"ח תערובות רואה שתמיד, אבל תמיד הולך עם הרמ"א.
כעת אין לי ספרי הרב סופר נודה למי שיעלה.
 
מרן הגרי"ח סופר האריך בזה בספריו למאוד, והביא מ"מ רבים בלי גבול ועל כולנה מרנא הגרי"ח מבבל ותלמידו הכה"ח.
כבר מילתי אמורה, שאין הכוונה כקבלת מרן, רק על הרוב החמירו כחומרותיו
כל מי שלומד כה"ח יו"ד בב"ח תעורובת רואה שתמיד, אבל תמיד הולך עם ההרמ"א.
כעת אין לי ספרי הרב סופר נודה למי שיעלה.
אכן, יש שכתבו כן, ויש שכתבו אחרת. וכאמור בריש דברי שהדברים אינם מוסכמים.
 
אכן, יש שכתבו כן, ויש שכתבו אחרת. וכאמור בריש דברי שהדברים אינם מוסכמים.
לית מאן דפליג דעמודי ההוראה לבני ספרד המה הכה"ח הבא"ח החיד"א והגר"חפ
אשר "המציאות" הוכיחה שרוב מנין ובנין של כלל ישראל הולך והלך אחריהם.
והמה הגיבורים אנשי השם סוברים כן כדביאר הרב סופר.
והאמת עד לעצמו, לכל מודה על האמת באמת.
 
לפי הידוע לי, הענין הוא שרוב הפוסקים הספרדים כותבים דקי''ל כהרמ''א במקום שאינו חולק מרן.
אבל לא נ''ל שזה ענין של חומרות וקולות וכיו''ב.
 
מרן הגרע"י במבוא להליכו"ע ח"א, ובתוספת נופך במבוא ליחו"ד ח"ז הנד"מ, ובחזו"ע ברכות עמ' קפו-ז, הרחיב בזה, וכ' שבא"י י"ל דלכו"ע לא קיבלנו הוראות הרמ"א גם במה שלא כ' השו"ע. ושכן דעת רוה"פ. ע"ש.
 
מרן הגרע"י במבוא להליכו"ע ח"א, ובתוספת נופך במבוא ליחו"ד ח"ז הנד"מ, ובחזו"ע ברכות עמ' קפו-ז, הרחיב בזה, וכ' שבא"י י"ל דלכו"ע לא קיבלנו הוראות הרמ"א גם במה שלא כ' השו"ע. ושכן דעת רוה"פ. ע"ש.
כבר כ' לעיל שכו"ע מודו שאין קבלת הוראות
[וגם מה שחושבין היום שיש קבלת הוראות מרן זה לא מדויק, והרבה גדולים לא הבינו את הענין כך כהגרע"י]
אבל הרמ"א אינו כשאר פוסקין.
וזה פשוט עובדה.
 
מרן הגרע"י במבוא להליכו"ע ח"א, ובתוספת נופך במבוא ליחו"ד ח"ז הנד"מ, ובחזו"ע ברכות עמ' קפו-ז, הרחיב בזה, וכ' שבא"י י"ל דלכו"ע לא קיבלנו הוראות הרמ"א גם במה שלא כ' השו"ע. ושכן דעת רוה"פ. ע"ש.
אינו מדויק, וכמש"כ לעיל.
1755182086836.png
 
בהקשר לדברים האמורים במנוח"ש, יש חכם אחד שתקף זאת בשיעורו, והיה בלכתי בליל שבת אחד ראיתיו, ניגשתי ושאלתי לתומי, והלה השיב כי כל מה שהביא במנוח"ש הוא רק מחושן משפט... אמרתי לו מיד מיניה וביה, שיש יותר ממאה סעיפים על ענייני או"ח, ורק 2-3 מחושן משפט... ויהי כמחריש, וביקש שאכתוב לו זאת. האמת שעוד לא הספקתי, אבל בל"נ בהזדמנות. דומה אצלי שכתב הערה זו גם בספריו וצ"ע לעת פנאי.
 
בהקשר לדברים האמורים במנוח"ש, יש חכם אחד שתקף זאת בשיעורו, והיה בלכתי בליל שבת אחד ראיתיו, ניגשתי ושאלתי לתומי, והלה השיב כי כל מה שהביא במנוח"ש הוא רק מחושן משפט... אמרתי לו מיד מיניה וביה, שיש יותר ממאה סעיפים על ענייני או"ח, ורק 2-3 מחושן משפט... ויהי כמחריש, וביקש שאכתוב לו זאת. האמת שעוד לא הספקתי, אבל בל"נ בהזדמנות. דומה אצלי שכתב הערה זו גם בספריו וצ"ע לעת פנאי.
נאה דורש נאה מקיים.
 
בהקשר לדברים האמורים במנוח"ש, יש חכם אחד שתקף זאת בשיעורו, והיה בלכתי בליל שבת אחד ראיתיו, ניגשתי ושאלתי לתומי, והלה השיב כי כל מה שהביא במנוח"ש הוא רק מחושן משפט... אמרתי לו מיד מיניה וביה, שיש יותר ממאה סעיפים על ענייני או"ח, ורק 2-3 מחושן משפט... ויהי כמחריש, וביקש שאכתוב לו זאת. האמת שעוד לא הספקתי, אבל בל"נ בהזדמנות. דומה אצלי שכתב הערה זו גם בספריו וצ"ע לעת פנאי.
אולי מכאן המקור לאימרה "שאלו אותו בדרך"...
 
אינו מדויק, וכמש"כ לעיל.
הצג קובץ מצורף 9119
ודע, דאחר העיון בד' הרב סופר, אין דבריו מכוונים רק כלפי העיר בגדאד, אשר עליה אמרו כי בא איזה אשכנזי עלום בכדור פורח ובלבל ההלכות שלהם, אלא דברי הרב סופר מכוונים לכל בני ספרד בכל מקומות מושבותיהם, ומהם ארצות המערב, המזרח, הבלקן, ובכל אתר ואתר. כדיעויי"ש באורך ורוחב גדול.
שמענה ואתה דע לך, ואכמ"ל.
 
גם הרבה מאד מדבריך ומדברי רבותיך אינם מוסכמים.
ודאי, אין מישהו שכל דבריו מוסכמים, אבל הם כמעט תמיד מביאים גם את הצד השני, ובמקומות שלא זה כמעט תמיד בבחינת ד"ת עניים במקו"א ועשירים במקו"א.
 
ראשי תחתית