דין אוכל שהובא ברכב בשבת, תמיהה רבתי

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בר בי רב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בר בי רב

חבר פעיל
הצטרף
17/12/24
הודעות
118
אשמח לשמוע חוות דעת הרבנים בנידון זה
הנה מרן היביע אומר התיר מאכל זה מטעם שלא נעשה איסור באוכל עצמו
והנה הראש"ל הגר"י יוסף אמר מספר פעמים בשיערו שדין זה הוא באוכל שהגיע מחוץ לתחום וכך הסביר את דעת אביו הגדול זיע"א
והוא תימא גדולה ועצומה מדברי מרן השו"ע סימן תה ס"ט כתב מפורש שאוכל שהגיע מחוץ לתחום אסור באכילה.
והגר"י יוסף רצה לתרץ שכל מה שאסר השו"ע מאכל שהגיע מחוץ לתחום היינו משום שרבנן החמירו בזה יותר משל תורה וכפי שכתב הרב המגיד.
ולפי"ז תי' עיין בשיעור המצ"ב גליון 430 שהיכא שיש גם איסור תורה משום שנסעו ברכב אין אין כלל זה שהחמירו יותר משל תורה.
אולם לכאו' מרן היבי"א זצוק"ל בעצמו כתב ע"פ הרב המגיד שכל ההיתר הוא רק בתוך התחום אבל מחוץ לתחום אסור.
מצרף דברי מרן בחזו"ע בעניין שכתב לאסור בהכי, ואח"כ ממשיך לדון בדברים אחרים.
ובעיקר משום שהרה"מ עצמו איירי שעבר איסור תורה של טילטול ד"א ברה"ר
וא"כ ברור שכל ההיתר הוא רק בתוך התחום
וזה תמיהה רבתי וגם נפק"מ למעשה האם מחוץ לתחום יש על מי לסמוך להקל
1738101193317.png

1738101234038.png
 
באמת קושיא גדולה וכי מרן הרב יצחק לא ראה מה מרן הגרע"י פסק וכתב מפורש
וכמו שכתב הרב יש נפק"מ בזה באדם שהביא מעיר לעיר ומצוי אצל חזבת"ים שקרוב משפחה מגיע עם יין לשבת או לשמחה ברית וכד'
והיה בזה חילול שבת בעוונות הרבים האם מותר להנות או לא
בלי להכנס להשקפה וכו'
ומצווה ליישב
 
שוב ושוב נתברר בבירור גמור ומוחלט שאם יש למרן הגר"ד שליט"א טענות, הוא יודע על מה הוא מדבר.
לפחות יש להתיחס להערותיו בכובד ראש.
וכל המשפטים הנלוזים הללו: מה מרן לא ידע את זה, ושאר ירקות, אין מקומם בבית המדרש.
האמת אהובה מכל.
 
שוב ושוב נתברר בבירור גמור ומוחלט שאם יש למרן הגר"ד שליט"א טענות, הוא יודע על מה הוא מדבר.
לפחות יש להתיחס להערותיו בכובד ראש.
וכל המשפטים הנלוזים הללו: מה מרן לא ידע את זה, ושאר ירקות, אין מקומם בבית המדרש.
האמת אהובה מכל.
גם נתברר בבירור מה שאמר שלמה המלך במשלי טז יח.
 
ועוד יש להקשות מביאור הלכה מפורש שמביא חיי אדם שאפילו שהאיסור לא נעשה בגוף הדבר ואינו מנכר אסור.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית