מה דעת הפוסקים בדין נהיגה לנשים? (תשובות מנומקות בלבד)

לא כל דבר בצניעות תלוי במנהג המקום וכמו למשל חולצה קצרה שגם אם כולם ילכו כך זה אסור,
וכן על זה הדרך וכמו שמבואר בחזון אי"ש שבטלה דעתם,

זה לא החזו"א, זה המשנ"ב, ולמעלה ממנו, והם מדברים בערווה בעצם, כגון מעל המרפק ומעל הברך, אבל דברים שאינם ערוה ואינם איסור, הם תלויים במנהג המקום, כגון צבע השמלה וצורתה וכדו'.
 
כנהוג וכנאמר הרוצה וכו ירחיק.

הבאתי דבריו בשביל הרעיון וכדי שלא יפתח מישהו את חרצובות לשונו על חכם רק בגלל שלא הבין דבריו השארתיו בעילום שם,
אפשר להתווכח עם הרעיון ואפשר גם להסכים,
והבוחר יבחר.
 
זה לא החזו"א, זה המשנ"ב, ולמעלה ממנו, והם מדברים בערווה בעצם, כגון מעל המרפק ומעל הברך, אבל דברים שאינם ערוה ואינם איסור, הם תלויים במנהג המקום, כגון צבע השמלה וצורתה וכדו'.
לרקוד ברחוב זה גם תלוי במנהג?
לא שאני משווה אבל ודאי שלא כל דבר תלוי במנהג.
 
אם היית אומר שאסור ליסוע באוטובוס תמיד וממילא מותר רשיון אני מבין אבל אתה לא אוסר אתה משתמש בתי' הזה כדי להתיר נהיגת אשה ומיש רוצה להזהר תמיד יכול

אני לא פוסק הלכה, לא אוסר ולא מתיר אלא דולה ומשקה מתורתם של הפוסקים.

וביארתי שהפוסקים לא אסרו כי אי אפשר לאסור על האשה לצאת מביתה, אי אפשר לומר לה לא לנסוע באוטובוס, וכו'.

אבל בוודאי שכאשר יש אפשרות אחרת, צריך להעדיף את האפשרות האחרת. ואת הדברים הללו כתב הגאון רבי בנימין זילבר בשו"ת אז נדברו.
 
לרקוד ברחוב זה גם תלוי במנהג?
לא שאני משווה אבל ודאי שלא כל דבר תלוי במנהג.

אכן לא כל דבר, יש דברים שהם פריצות בפני עצמם כמו ריקוד. מה שאין כן נהיגה, שהאשה יושבת ברכבה כמו שהיא יושבת באוטובוס ובתחנת האוטובוס.
 
הרב שטיימן ז"ל התעקש בפני הורים שלא קיבלו את ילדם לחדר שאין מה לעשות תעשו מאמץ ושהאמא לא תנהג ולא רצה לוותר על העניין ועוד הרבה גדולים שראו את הדבר בחומרא יתרה.
 
אכן לא כל דבר, יש דברים שהם פריצות בפני עצמם כמו ריקוד. מה שאין כן נהיגה, שהאשה יושבת ברכבה כמו שהיא יושבת באוטובוס ובתחנת האוטובוס.
הפריצות זה עצם הנהיגה בפומבי לעשות מעשים משמעותיים בפומבי זה פריצות
 
הפריצות זה עצם הנהיגה בפומבי לעשות מעשים משמעותיים בפומבי זה פריצות

הנהיגה היא לא בפומבי, האשה נמצאת בתוך רכבה, וגם אין נפק"מ אם יושבת ליד הנהג או במקום הנהג.

אתה קורא לזה "מעשה משמעותי" אבל אין שום דבר משמעותי בזה.

וגם האלטרנטיבה היא פומבית באותה מידה, מלבד שיש בה פריצות איומה ונוראה שאנשים ונשים נדחקים ומתחככים זה בזה.
 
לא הייתי מגדיר את מצוות צניעות לפי רמת האנשים שמסתכלים עליה זה משהו יותר בהתנהגות האשה שעצם ההתנהגות ככה ברחוב היא לא צנועה לא משנה כמה אנשים מסתכלים עליה,
כשנוהגת כולם רואים אותה,
נאלצת על כורחה לריב עם נהגים בכביש לשוחח עם ערבים שעובדים בדלק ועוד ועוד.

כבר ביארתי שאין שום הבדל בהתנהגות האשה, היא בסך הכל יושבת ברכב ולא עושה שום מעשה יוצא דופן (אלא אם כן באותו מקום נשים לא נוהגות לנהוג ברכב).

כשנוהגת רואים אותה באותה מדה שרואים אותה מחלון האוטובוס.

אשה נורמטיבית לא צריכה לריב עם אף אחד בכביש, היא פשוט נוהגת ותו לא. גם רוב האנשים אינם רבים בכביש.

לגבי הדלק היא יכולה לתדלק בעצמה, ולא שנא מערבים שעובדים בקופ"ח, ובמכולת, ובכל מקום, אבל מכל מקום הרבה אנשים שנשותיהם נוהגות, מתדלקים בעצמם. סיפר לי אחד שאשתו נוהגת ואין לה מושג איך מתדלקים את הרכב ואיך מטפלים בו.
 
גם ר' נסים קרליץ אמר לאחד שאמו שאלה שלא מצליחה להבין מה הבעיה ברשיון לנשים,
אמר לו צניעות זה משהו מאד עדין שאי אפשר להסביר אותו לכל אחד,

למעשה לכל אורך האשכול אתה רק מפזר סיסמאות ו/או סיפורים ללא מקור, ואנו רוצים לדון כדרכה של תורה.

גם אם הסיפור נכון, יתכן שר' ניסים פשוט לא רצה להתווכח עם הטרדן.
 
הנה מן הנסיון למדתי שהוא דבר שראוי לאסרו איסור גמור, כי עצם הלמוד גרם כבר וגורם לפריצות והוא ההיפך הגמור מכל כבודה בת מלך פנימה, כמו שעצם הנהיגה הוא ממש להיפך כל כבודה וגו', האשה חושפת עצמה בזה בשוקים ורחובות לעין כל ראה נכשלת ומכשלת את האחרים

א. הוא כותב שלמד מהניסיון, דהיינו כותב לפי עניינו ומנהג מקומו.

ב. עצם הלימוד עם גבר זה פריצות, אבל כיום יש מורות ואין בזה שום פריצות, היא נוסעת ברכב כמו שהיא נוסעת באוטובוס והרואה אותה לרגע אחד לא מהרהר יותר ממה שרואה אותה באוטובוס במשך שעות.

ג. עצם הנהיגה הוא להיפך כל כבודה במקום שלא נהוג, וכנ"ל. אבל במקום שמצוי מאוד שנשים נוהגות, וממילא צריכה לצאת מביתה לסידורים, לא שייך בזה "כל כבודה" ואדרבה אם תסע באוטובוסים יהיה זה גרוע פי כמה.

ד. אדרבה באוטובוס חושפת את עצמה פי כמה בשווקים וברחובות, גם בלכתה לאוטובוס וגם בשבתה בתחנה עד שיגיע האוטובוס, גם בעליה לאוטובוס וגם בירידה, וגם בישיבה מול גברים או בעמידה בצמוד לגברים ופשוט.
 
ואין דרכה של אשה במרכב עיין פסחים ג',

אף על פי שהמציאות של רכיבה ע"ג בהמה אינו דומה לגמרי להא דידן מכ"מ בעצם אין דרכה בכך דומה בכמה דברים שקשה לפרש בכתב


הוכחתי לעיל שאין שמץ ראיה מפסחים, וגם ההבדל בין בהמה לרכב הוא שמים וארץ ולא כפי שהגדיר "אינו דומה לגמרי" וכל דבריו צע"ג, ומתאימים לרכיבת אשה על אופנוע, אבל רכב מאן דכר שמיה.

וכיון שהזכיר מרכב בהמה אשאל עוד, הלא אמותינו רכבו על בהמות ואין פוצה פה ומצפצף, וכי נהיגה ברכב גרע מזה?
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית