מה דעת הפוסקים בדין נהיגה לנשים? (תשובות מנומקות בלבד)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ולמעשה זה נדון שונה מהנדון דידן (נהיגת אשה ברכב), והוא קשור לנדון אחר - רכיבת אשה על אופניים.

 
לא פוסקים הלכה ע"פ דברים נוקבים עד התהום.

ומי שיראה מה הולך באוטובוסים, חיכוך תמידי בין גברים לנשים עד שמגיעים לעבירות חמורות, עכ"פ בראיה, יבין עד כמה נהיגה ברכב עדיפה פי מאה. והדברים נוקבים עד התהום.

אם היית אומר שאסור ליסוע באוטובוס תמיד וממילא מותר רשיון אני מבין, אבל אתה לא אוסר אתה משתמש בתי' הזה כדי להתיר נהיגת אשה ומי שרוצה להיזהר תמיד יכול,
וגם באוטובוסים של "מהדרין" מצויים מכשולות רבים, וגם בתחנות האוטובוס מצוי ערבוביה בין גברים לנשים ונגרם מכשול גדול, וגם הדרך מביתה לאוטובוס, שכל זה אמנם אי אפשר לאסור מחמת שאין האשה בבית הסוהר (רמב"ם הלכות אישות פרק י"ג) אבל כאשר יש אלטרנטיבה של נהיגה ברכב, בוודאי שיש להעדיף זאת. ולא תמיד הבעל יכול לנהוג לאשה (כמובן שכאשר הוא עמה, הוא ינהג ולא היא).
לא הייתי מגדיר את מצוות צניעות לפי רמת האנשים שמסתכלים עליה, זה משהו יותר בהתנהגות האשה שעצם ההתנהגות ככה ברחוב היא לא צנועה, לא משנה כמה אנשים מסתכלים עליה,
כשנוהגת כולם רואים אותה,
נאלצת על כורחה לריב עם נהגים בכביש לשוחח עם ערבים שעובדים בדלק ועוד ועוד.
 
לא הבנתי כיצד אתה מנסה באמצעות דברי ליצנות לדחות דברים של טעם שכתבו הפוסקים.
לצטט תלמיד חכם זה ליצנות?

ענייני צניעות נקבעים לפי מנהג המקום וכאשר הזכירו הפוסקים שהבאתי, וכאשר מוזכר בעוד הרבה עניינים של צניעות, כי אם לא מקובל שאשה תנהג, ממילא הנהגת מושכת תשומת לב רבה וזה חוסר צניעות, אבל אם מקובל שנשים נוהגות, אין בזה חוסר צניעות.

וממילא שייך שבמקום פלוני זה בסדר ובמקום אחר זה חוסר צניעות ואסור. ואין מקום כאן לדברי ליצנות.
לא כל דבר בצניעות תלוי במנהג המקום וכמו למשל חולצה קצרה שגם אם כולם ילכו כך זה אסור,
וכן על זה הדרך וכמו שמבואר בחזון אי"ש שבטלה דעתם,


גם אין מקום להתחבא מאחרי שמות של פוסקים כמו הגר"ש וואזנר, שכבודו במקומו מונח אבל אין מונופול בהלכה לאף אחד, והפוסקים דחו דבריו במישרין כנ"ל.
אה"נ לא אמרתי שהוא סוף פסוק רק הזכרתיו כשיטה.
אגב גם מרן הגראי"ל היה מאד נגד, מעדות מכלי ראשון.
 
שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן א
ב] בענין הצניעות מה שנשים לומדות ומרגילות עצמן לנהוג מכונית אוטא, הנה מן הנסיון למדתי שהוא דבר שראוי לאסרו איסור גמור, כי עצם הלמוד גרם כבר וגורם לפריצות והוא ההיפך הגמור מכל כבודה בת מלך פנימה, כמו שעצם הנהיגה הוא ממש להיפך כל כבודה וגו', האשה חושפת עצמה בזה בשוקים ורחובות לעין כל ראה נכשלת ומכשלת את האחרים, ואין דרכה של אשה במרכב עיין פסחים ג',

אף על פי שהמציאות של רכיבה ע"ג בהמה אינו דומה לגמרי להא דידן מכ"מ בעצם אין דרכה בכך דומה בכמה דברים שקשה לפרש בכתב.

ולבי אומר לי שהוא אחד הסבות של האסונות הגדולות שנעשים בדרכים בא"י המפילים כל כך חללים והרגו כבר טובים וצדיקים, וזה מצורף להעבירות הנעשים בדרכים המולידים המלאכים המחבלים שמסכנים הדרכים כאשר בארתי כבר במק"א ע"פ גמ' דפסחים קי"ב ע"ב ע"ש עובדא דר' חנינא בר דוסא ודאביי. +ע"ע ח"ז סי' י"א+
 
גם ר' נסים קרליץ אמר לאחד שאמו שאלה שלא מצליחה להבין מה הבעיה ברשיון לנשים,
אמר לו צניעות זה משהו מאד עדין שאי אפשר להסביר אותו לכל אחד,
 
לא כל דבר בצניעות תלוי במנהג המקום וכמו למשל חולצה קצרה שגם אם כולם ילכו כך זה אסור,
וכן על זה הדרך וכמו שמבואר בחזון אי"ש שבטלה דעתם,

זה לא החזו"א, זה המשנ"ב, ולמעלה ממנו, והם מדברים בערווה בעצם, כגון מעל המרפק ומעל הברך, אבל דברים שאינם ערוה ואינם איסור, הם תלויים במנהג המקום, כגון צבע השמלה וצורתה וכדו'.
 
כנהוג וכנאמר הרוצה וכו ירחיק.

הבאתי דבריו בשביל הרעיון וכדי שלא יפתח מישהו את חרצובות לשונו על חכם רק בגלל שלא הבין דבריו השארתיו בעילום שם,
אפשר להתווכח עם הרעיון ואפשר גם להסכים,
והבוחר יבחר.
 
זה לא החזו"א, זה המשנ"ב, ולמעלה ממנו, והם מדברים בערווה בעצם, כגון מעל המרפק ומעל הברך, אבל דברים שאינם ערוה ואינם איסור, הם תלויים במנהג המקום, כגון צבע השמלה וצורתה וכדו'.
לרקוד ברחוב זה גם תלוי במנהג?
לא שאני משווה אבל ודאי שלא כל דבר תלוי במנהג.
 
אם היית אומר שאסור ליסוע באוטובוס תמיד וממילא מותר רשיון אני מבין אבל אתה לא אוסר אתה משתמש בתי' הזה כדי להתיר נהיגת אשה ומיש רוצה להזהר תמיד יכול

אני לא פוסק הלכה, לא אוסר ולא מתיר אלא דולה ומשקה מתורתם של הפוסקים.

וביארתי שהפוסקים לא אסרו כי אי אפשר לאסור על האשה לצאת מביתה, אי אפשר לומר לה לא לנסוע באוטובוס, וכו'.

אבל בוודאי שכאשר יש אפשרות אחרת, צריך להעדיף את האפשרות האחרת. ואת הדברים הללו כתב הגאון רבי בנימין זילבר בשו"ת אז נדברו.
 
אבל בוודאי שכאשר יש אפשרות אחרת, צריך להעדיף את האפשרות האחרת. ואת הדברים הללו כתב הגאון רבי בנימין זילבר בשו"ת אז נדברו.
זה חידוש תמוה מאד ורוב הגדולים שאני הכרתי ודאי לא אחזו כך,
 
לרקוד ברחוב זה גם תלוי במנהג?
לא שאני משווה אבל ודאי שלא כל דבר תלוי במנהג.

אכן לא כל דבר, יש דברים שהם פריצות בפני עצמם כמו ריקוד. מה שאין כן נהיגה, שהאשה יושבת ברכבה כמו שהיא יושבת באוטובוס ובתחנת האוטובוס.
 
ראשי תחתית