האם לרדת מהארץ מחמת גזירת הגיוס?

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אכסנאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לא!
יש הבדל

כל דבר נכון "לשעתו"

מה שנכון אז לא נכון להיום

[ועובדה שאני צודק, שחוץ ממילים גרידא לא עשו דבר, אע"פ שבפועל יש אלפי צווי גיוס ואלפי עריקים ועשרות עצורים]
אתה בורח מהמציאות... מריחת מילים בעלמא...המציאות לא השתנתה...
 
ההוא מנתיבות זה ידוע
הגר’’ד לא אמר שמי שלא לומד וכו’
אני יודע שהשתתף בכנס לפלוגת "החשמונאים". וגם התפרסם דעתו בעבר כך. [מענין שבזה אף אחד לא עורר כמו שעוררו על שאר אנשים שסברי כך].

ועתה שמעתי מבחור חשוב בירושלים ששלח שאלה על עיקר הדברים, מדברי מרן הגרא"מ שך זצ"ל, למרן הגר"ד שליט"א. וענה לו שאין זה קשור אליו ושיהגה בתורה"ק. וצ"ע.
 
היה ונברא, לך תבדוק את המציאות. ולצערינו פרסמו כן במקומות החילונים. עם דברי הגאון החיד"א מנתיבות. וכמה חרדים מודרנים.

כנראה גם הגר"ע יוסף הוא "חרדי מודרני", כי אמר לנכדו שהעדיפות העליונה היא שישב וילמד תורה, ואם לא - שיתגייס (ואז עדיין לא היו מסלולים חרדיים כמו "חשמונאים" שזה כמעט ישיבה לפי מה שפורסם).

"הוא אמר לי שהתפיסה שלו שהתורה היא מעל הכל, ושאם אני לא לומד תורה אז בטח לתרום למדינה, כי אסור להיבדל מהקהל. הוא אמר לי 'מה שלבך חפץ בו זה הכי טוב, אבל איפה שיש הכי הרבה תורה'" (עדות נכדו).

כמו כן בהקמת מסלול הנח"ל החרדי היו כמה וכמה מגדולי ישראל שתמכו.

במכתב עליו חתומים גדולי ישראל זצוק"ל - הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, נכתב, כי ביוזמה של הנח"ל החרדי ישנה תועלת לבחורים שאילולא מסלול זה היו מגיעים למקומות גרועים יותר, בצבא וב'רחוב', והם מברכים את מייסד הנח"ל החרדי.

וכך הם כותבים: "הנה הובאה לפנינו 'תכנית הצלה' לאותם בחורים שנפלטו מן הישיבות, ואין תורתם אומנותם, ומאחר שאנו מכירים את הרב ******* שליט״א משגיח בישיבת ***** ומנהל רוחני בבית המדרש 'דרך חיים' לבחורים יוצאי ישיבות קדושות ירושלים, ועמו עוד מספר עסקנים, אלו שנרתמו לענין, ומאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, באנו לחזק ידיהם שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח״ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'".

על מכתב זה חתמו, כאמור, ראשי הישיבות הגרש"ז ברוידא, הגרא"י זלזניק והגרח"פ שיינברג זצוק"ל, חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה.

הגאב"ד הגר"נ קרליץ חשש מהאפשרות שיהיו מי שיראו בכך מתן לגיטימציה להליכה לצבא, ולכן ביקש להוסיף קטע הסתייגות, שאין בדברים הסכמה לתכנית ושהכל כפוף לכך שיתייעצו עם גדולי ישראל על התנאים להפעלת המסלול.

וכך תיקן את המכתב: "אין אנו באים בזאת להסכים על כל התכנית הנ"ל, אך מאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, ומכירים אנו בהם שלא יסורו ימין ושמאל מעצתם ומהכוונתם של גדולי ומאורי הדור, באנו לחזק ידיהם בברכת שמים, שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח"ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'". על המכתב, עם תוספת זו, חתמו הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, והמשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל.

1.jpg2.jpg
 
אני יודע שהשתתף בכנס לפלוגת "החשמונאים". וגם התפרסם דעתו בעבר כך. [מענין שבזה אף אחד לא עורר כמו שעוררו על שאר אנשים שסברי כך].

ועתה שמעתי מבחור חשוב בירושלים ששלח שאלה על עיקר הדברים, מדברי מרן הגרא"מ שך זצ"ל, למרן הגר"ד שליט"א. וענה לו שאין זה קשור אליו ושיהגה בתורה"ק. וצ"ע.

וצ"ע גם בדעת הרב יצחק יוסף, שכן כתבה אחייניתו:

"אני אחיינית של הרב יצחק יוסף, בת אחותו, ודבריו פגשו אותי בעיצומה של תקופה קשה מנשוא. הייתי במעין תפילת נעילה ארוכה שנמשכה מיום שמיני עצרת לאורך חודשים רבים, בתחנונים לריבונו של עולם שלא יסגור את השער, ישמור על החטופים, ויגן על חיילי צה"ל הנלחמים בחירוף נפש להגנת עם ישראל, ובתוכם ילדיי שהיו מגויסים למלחמה (שני בנים וחתן קרביים, ובן ובת בתפקידי סייבר ומודיעין). התפללתי שהקב"ה ישלח רפואה לחיילים פצועים, שאת חלקם אנו מכירים מקרוב. לצערי הכרתי אישית גם כמה מהנופלים במלחמה.

בכאבי ניגשתי לביתו של הרב יצחק ושיתפתי אותו במחשבותיי. תיארתי לרב את התמיהה על טיעון "שבט לוי", דווקא בשל היות ילדיי משלבים ספרא וסיפא. ילדיי עשו חיל בבית המדרש, התמסרו בכל מאודם ללימוד התורה, עזבו את הלימוד בכאב והתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. הרב יצחק ענה לי שלוש תשובות. תשובתו הראשונה: דבריו על אי גיוס היו מכוונים רק לאלה שבאמת לומדים תורה, ולא לכלל החברה החרדית. השנייה: הרב יצחק הביע דאגה עמוקה לשלומם הרוחני של בני החברה החרדית אם יתגייסו. ותשובתו השלישית כללה בעצם את שתי הקודמות, בכך שהוא ממשיך את דרך אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנושא הגיוס. אכן, הרב עובדיה אמר דברים דומים ביחס לגיוס בני הישיבות, אך הזכרת הדברים בתקופה הנוכחית מעלה שאלה מוסרית קשה ביותר".

לאחר מכן ציטטה מדברי הגר"ע יוסף בדרשה בשנת תשס"ט: "צריך להעריך את הדבר הזה, לברך אותם… לראות חייל? צריך לנשק אותו! הוא מוסר את עצמו בשביל עם ישראל! הוא נותן לנו ללמוד תורה, נותן לנו להתפלל".
 
"אני אחיינית של הרב יצחק יוסף, בת אחותו, ודבריו פגשו אותי בעיצומה של תקופה קשה מנשוא. הייתי במעין תפילת נעילה ארוכה שנמשכה מיום שמיני עצרת לאורך חודשים רבים, בתחנונים לריבונו של עולם שלא יסגור את השער, ישמור על החטופים, ויגן על חיילי צה"ל הנלחמים בחירוף נפש להגנת עם ישראל, ובתוכם ילדיי שהיו מגויסים למלחמה (שני בנים וחתן קרביים, ובן ובת בתפקידי סייבר ומודיעין). התפללתי שהקב"ה ישלח רפואה לחיילים פצועים, שאת חלקם אנו מכירים מקרוב. לצערי הכרתי אישית גם כמה מהנופלים במלחמה.

בכאבי ניגשתי לביתו של הרב יצחק ושיתפתי אותו במחשבותיי. תיארתי לרב את התמיהה על טיעון "שבט לוי", דווקא בשל היות ילדיי משלבים ספרא וסיפא. ילדיי עשו חיל בבית המדרש, התמסרו בכל מאודם ללימוד התורה, עזבו את הלימוד בכאב והתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. הרב יצחק ענה לי שלוש תשובות. תשובתו הראשונה: דבריו על אי גיוס היו מכוונים רק לאלה שבאמת לומדים תורה, ולא לכלל החברה החרדית. השנייה: הרב יצחק הביע דאגה עמוקה לשלומם הרוחני של בני החברה החרדית אם יתגייסו. ותשובתו השלישית כללה בעצם את שתי הקודמות, בכך שהוא ממשיך את דרך אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנושא הגיוס. אכן, הרב עובדיה אמר דברים דומים ביחס לגיוס בני הישיבות, אך הזכרת הדברים בתקופה הנוכחית מעלה שאלה מוסרית קשה ביותר".

לאחר מכן ציטטה מדברי הגר"ע יוסף בדרשה בשנת תשס"ט: "צריך להעריך את הדבר הזה, לברך אותם… לראות חייל? צריך לנשק אותו! הוא מוסר את עצמו בשביל עם ישראל! הוא נותן לנו ללמוד תורה, נותן לנו להתפלל".
נו באמת...

לחנווני והסנדלר שבשכונה הסמוכה, יש גם דעה בעניין, האם יש צורך שנעלה את דבריו כאן בפורום החשוב שלנו?.
 
נו באמת...

לחנווני והסנדלר שבשכונה הסמוכה, יש גם דעה בעניין, האם יש צורך שנעלה את דבריו כאן בפורום החשוב שלנו?.

הרמתי להנחתה למכחיש המצוי, וכצפוי נפלת בפח. כעת אעלה את דברי הגאון רבי יצחק יוסף בעצמו, דברים ברורים ביותר... בתחילת כהונתו כראשון לציון:

"יש לי ישיבה כבר הרבה שנים, בחור שלא לומד בישיבה - אני מאיים עליו, הוא יילך לצבא". "תלך, יש ישיבת הסדר, יש מקומות כאלו".

"בחור שלא מסוגל ללמוד, הוא מנותק מהלימוד, ולצערינו הרב יש כאלה - צריך לשלוח אותו לשם (לצבא)". "אבל ששם יהיו מקומות שהוא יוכל לשמור על היראת שמיים".

"לא רק לשמור, לפעמים מחזקים אחרים. היה לי בחור בישיבה שהלך לצבא, ולקח אתו את כל ה'ילקוט יוסף', והוא היה מתקשר אלי ואומר ' אני נותן שיעור כל יום'".

דבריו של הרב יצחק פורסמו אז בתקשורת החרדית:

התקשורת החרדית.jpg

וכן לאחר הסערה שחולל, הבהיר שלא התכוון למי שלא לומד אלא רק למי שלומד, והגדיל לעשות כשאמר "אסור להם בתכלית האיסור" להיפטר מגיוס... דבריו פורסמו בתקשורת החילונית:

התקשורת החילונית.jpg
 
לקטני אמנה, מתוך עלון השיעור השבועי:
מאיזה שנה זה?.
כי פשוט השנה הוא חזר כמה פעמים שגם בטלנים, וגם מי שלא לומד שלא ילך.

וממ"נ- אם זה מהשנה, אז הוא סותר עצמו מיניה וביה תכ"ד

ואם זה יותר ישן- צ"ע מה השתנה מאז להיום?, הרי הצבא לא השתנה, והקלקול שיש היום היה גם אז
 
הראשון ישן (ומה שהשתנה מאז, השתנה רק לטובה עם הקמת גדוד החשמונאים...) והשני חדש.

ואכן בדרשה אחרת אמר "גם הבטלנים לא ילכו לצבא", וזה סתירה מיניה וביה (וכנראה ראה הרבה רבנים שיצאו נגד הגיוס...) אבל מכל מקום הוא התכוון לבחורי ישיבה שנמצאים בישיבה ולא לומדים כראוי, שהרי נתן טעם לדבריו - שלא יתקלקלו בצבא.

אבל לשבאבניקים שהם ממילא מקולקלים, זה וודאי גם לגרסה האחרת עדיף להם להתגייס ולא ללסטם את הבריות.
 
הרמתי להנחתה למכחיש המצוי, וכצפוי נפלת בפח. כעת אעלה את דברי הגאון רבי יצחק יוסף בעצמו, דברים ברורים ביותר... בתחילת כהונתו כראשון לציון:
לא הנחתה ולא כלום. נכון כך היה דעת הגראי"ל שטינמן זצ"ל ועוד רבנים גדולים בהקמת הנח"ל החרדי, שמי שלא לומד ומתגייס, שיהיה לו מסגרת חרדית, אבל כיום לכולם ידוע שזה לא כך, ושנכנסים חרדים ויוצאים חילונים. על זה מדבר מרן הראש"ל שגם מי שלא לומד שהוא בטלן, לא ילך לצבא.

אבל מי שלא לומד ומסתובב ברחובות ועובד במקומות פרוצים עם נשים או שיש לו מכשירים טמאים, והאינטרנט שלו לא מסונן מאתרים שיש שם תמונות נשים וכו' לכאו' בלאו הכי הוא לא ממש חרדי, ואני לא יודע אם דעתו שלא ילך לצבא.

כל דבר שעשו בהתחלה היה נראה כטוב, וה"ה בחשומנאים שיכול להיות טוב (אינני יודע) אבל עוד תקופה פתאום יראו חריגות וקרירות בענין יראת שמים, ובלא לדבר על חילולי שבת ללא סיבה וללא הוראת פוסק הלכה, רק ע"י מפקדים חילונים ושמלאנים.
 
דעתו ברורה בענין, ביאר את עצמו יותר מדאי פעמים ובודאי שאין להתיחס לכל מה שמאן דהו מברבר. ולגבי העלון, ידוע שלא מר בריה דרבינא חתים בהדיה.
 
כיום לכולם ידוע שזה לא כך, ושנכנסים חרדים ויוצאים חילונים

כיום (בציטוט השני שהוא מלפני זמן קצר, וצמוד למה שאיים לרדת מהארץ) הוא אף הגדיל לעשות ואמר שאסור בתכלית האיסור להשתמט מצה"ל אם אינו לומד...

וגם מבחינה עובדתית אתה טועה, כי אז היו דבריו אמורים באשר לנח"ל החרדי, אבל כיום גדוד החשמונאים הוא לעומתו ישיבה ממש, סגורה מבחינה הרמטית. הם אפילו לא מקבלים כל אחד.
 
דעתו ברורה בענין, ביאר את עצמו יותר מדאי פעמים ובודאי שאין להתיחס לכל מה שמאן דהו מברבר. ולגבי העלון, ידוע שלא מר בריה דרבינא חתים בהדיה.

כנראה לא נגמר עדיין מלאי התירוצים...

אף אחד לא "מברבר" בשמו, גם הדרשה הראשונה וגם הדרשה השניה מוסרטת ונמצאת ביוטיוב. ולאחרונה גם על העלונים נדפס "עבר הגהת מרן הראש"ל" ונפל פיתא בבירא.
 
דברי הרב יצחק ברורים, מאחר שהתברר שגם כאלו שלא לומדים מתקלקלים שם יותר, לכן אסור להם ללכת לשם.
 
דוקא במכלול כתבו שכן אמר: בעניין גיוס בני ישיבות אמר הרב יוסף "מי שלא לומד תורה - שיתגייס"

ציטוט מפי ח"כ דלל, היא ראיה דלילה.

אבל אין נפק"מ, כי זו היא גם דעת הגר"ע יוסף עצמו מפי חתנו הרב צ'יקוטאי (בשיחה לתלמידי ישיבת אמית מודיעין): "הרב עובדיה תמיד אמר: 'התורה קודמת להכול. ללמוד תורה זה העיקר, אבל אם אתה לא לומד תורה – לך תתגייס". ואם תאמר שהוא כיפה סרוגה ולא נאמן, כך העיד גם הרב אברהם יוסף, שאביו כעס עליו שהתגייס במקום ללמוד, אבל אם היה יודע שהמטרה שלו היא טובה (כי שולמית אלוני התלוננה אז בזמנו שבני הרב הראשי אינם משרתים בצה"ל) לא היה כועס.

ולמעשה דעת מועצת חכמי התורה (שפורסמה בתשפ"ד) מנוגדת לדעת הגר"ע עצמו, וכן המכתב בשנת תשס"א שפורסם בשמו.

לסיכום: גם הגר"ע יוסף, וגם הרב יצחק, וגם הרב דוד, סבורים שמי שאינו לומד צריך להתגייס (למקום ראוי כמובן), ובנו הרב אברהם התגייס בעצמו, ונכדיו התגייסו (לא למסלולים חרדיים) ועודד אותם משום "לא תפרוש מן הציבור..."

כמו כן העיד הרב יצחק בר חיים, רב עמותת נצח יהודה, מייסד הנח"ל החרדי ובוגר ישיבת חברון:

"ביקשתי מהרב עובדיה בזמנו, שיאמר במהלך שיעור שמי שלא לומד שיתגייס - והוא ענה שאינו יכול. לדברים שהרבנים לא תמיד יכולים לצערנו לומר בקול, אנחנו מקבלים את ברכת הדרך בשקט. היה לנו קל הרבה יותר אם היתה יוצאת הוראה מפורשת מביתם של הרבנים, אבל אנחנו צריכים לעשות את העבודה השחורה, בעדינות. אני לא שולל שמגמת הגיוס תלך ותתרחב, אבל התנאי הוא שקודם כל הצבא יהיה מקום שמתאים לבן תורה להיות בו".

ואם תתרץ תירוץ אוטומטי, שאין לו נאמנות כי הוא בעד הנח"ל החרדי, התשובה היא שאדרבה - כיום הוא נגד:

"בתחילת הדרך המענה שנתן הצבא היה אמיתי, אבל בהמשך מסמסו את כל ההבטחות שניתנו לנו. צבא עבורי הוא קדוש, תורה עבורי היא קדושה, ואני רוצה לאפשר למי שלא רוצה או יכול לשבת ללמוד באמת, בלי משחקים וקומבינות, לשרת את המדינה באופן שמותאם לאורחות חייו".
 
דברי הרב יצחק ברורים, מאחר שהתברר שגם כאלו שלא לומדים מתקלקלים שם יותר, לכן אסור להם ללכת לשם.

ולכן סתר עצמו מיניה וביה ואמר בדרשה שאסור בתכלית האיסור להשתמט מצה"ל אם אינו לומד.

על כגון דא נאמר: יפה השתיקה לחכמים וכו'.
 
אתה רוצה שיעלו לך את השיעור??
לכל עלון יש כתובת [דהייינו יש קישור לשיעור עצמו]
אדרבה נשמח לשמוע.
כנראה לא נגמר עדיין מלאי התירוצים...

אף אחד לא "מברבר" בשמו, גם הדרשה הראשונה וגם הדרשה השניה מוסרטת ונמצאת ביוטיוב. ולאחרונה גם על העלונים נדפס "עבר הגהת מרן הראש"ל" ונפל פיתא בבירא.
למי שמעמיד עצמו כאינו יודע לפניכם הדברים [שפורסמו אף בתקשורת החילונית, ועשו מצב רציני].
חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, ממשיך בקו התקיף נגד גיוס צעירים חרדים לצה"ל, גם כאלו שלא לומדים בישיבות.


במהלך שיחה שמסר במעונו לתלמידי ישיבה מחסידות גור, התבטא הראשל"צ: "אסור ללכת לצבא, גם מי שבטלן - אסור לו".

הגר"י יוסף הבהיר שזו עמדתו ואין לו חשש שתתפרסם ואמר: "אתם מקליטים אותי? תקליטו, תקליטו. כן, אין דבר כזה".

בהמשך הוסיף: "אחים של מרן זצ"ל למדו בישיבת 'פורת יוסף', היו בחורי ישיבות כולם, הלכו לצבא והתקלקלו, כולם נהיו חילונים, אחר כך חזרו בתשובה".
נמצא דעתו ברורה בענין.
כנראה לא נגמר עדיין מלאי התירוצים...

אף אחד לא "מברבר" בשמו, גם הדרשה הראשונה וגם הדרשה השניה מוסרטת ונמצאת ביוטיוב. ולאחרונה גם על העלונים נדפס "עבר הגהת מרן הראש"ל" ונפל פיתא בבירא.
תעלה את העלון ונראה...
 
ראשי תחתית