מחאת גדולי ישראל בשנת תשס"ח נגד היתר מכירה בילקוט יוסף

יעקבי

חבר מוביל
הצטרף
24/4/25
הודעות
1,506
1766419594740.png
 
לגבי המהרשד"ם,
מחלוקת ישנה, לא הרב יצחק המציא את זה
יעויין, בלי נגיעות, במהרשד"ם מהדו' ישנה,
ותראה שאפשר ואפשר להבין איך שרוצים.
בזמנו נכתב על מהרשדם בארוכה בפורום אוצר החכמה.
 

קבצים מצורפים

לגבי המהרשד"ם,
מחלוקת ישנה, לא הרב יצחק המציא את זה
יעויין, בלי נגיעות, במהרשד"ם מהדו' ישנה,
ותראה שאפשר ואפשר להבין איך שרוצים.

@יעקבי חשבתי שאתה הולך להפתיע עם משהו עדכני ...

אי אפשר להבין איך שרוצים!
 
אכן באמת, כעת נראה שהדברים ברורים שכוונתו שלא יעשו פעמיים שמיטה, ייש"כ.
אך בכל זאת יש לציין שיש אחרונים, ציץ הקודש והרב פישר, שכן הבינו כך, יש לעיין.
 

קבצים מצורפים

אכן באמת, כעת נראה שהדברים ברורים שכוונתו שלא יעשו פעמיים שמיטה, ייש"כ.
אך בכל זאת יש לציין שיש אחרונים, ציץ הקודש והרב פישר, שכן הבינו כך, יש לעיין.

אכן, ציץ הקודש כבר השיב עליו החזו"א.
והרב פישר למיטב זכרוני ציטט את הרשד"ם שלא במדוייק, ואמנם נשאל על כך ולא נתקבלה ממנו התגובה.
 
אכן באמת, כעת נראה שהדברים ברורים שכוונתו שלא יעשו פעמיים שמיטה, ייש"כ.

יתר על כן
באותה תשובה של המהרשד"ם כלל לא הוזכר הנושא של פירות עכו"ם בשנת השמיטה.

אלא מאי- יש שם נושא אחר לגמרי , והיא גבי פירות עכו"ם שנגמרו מלאכתן ביד הגוי , בלא קשר לשמיטה אלא לשאר שנים, כשהגוי מירח האם יש בזה דין תרו"מ.

דבזה ידוע - הכס"מ שהיה איזה חכם אחד שהיה מפריש מהם תרומות וכו', אך כל חכמי הדור התנגדו לפסק זה, כולל המבי"ט עצמו.

ואילו המח' - של המביט עם הב"י היא שונה , והוא- האם פירות גוי בשנת השמיטה "כשגמר מלאכתן ישראל" האם פה יהיה חייב מעשרות או לא.


והנה בילקוט יוסף טעה בזה , והוחלף לו שני הנושאים.​

מהרשד''ם.JPG


אך לא מיניה ולא מקצתיה - כי במהרשד"ם שם בכלל לא דיבר על פירות נכרי בשנה השביעית .

אלא על הנושא האחר - והוא פירות גוי "כשגמר מלאכתן הגוי" [ואילו מח' הב"י למבי"ט הוא על פירות גוי בשנה השביעית "כשמירחם ישראל"]

מהרשד''ם ב.JPG
 
חבל להתפלפל כל כך,
הנוסח ברור "שומרי שביעית" וכי למה לכנות את המחמירים לשמור ק' שביעית בפירות הגוי "שומרי שביעית" ?
אטו השאר שלא עושים כן (ע"פ ההלכה), לאו שומרי שביעית נינהו ?
אבל האמת יורה דרכו דמיירי במה שעסק בו קודם לכן, והוא שומרים ב' שמיטות בזא"ז והם באמת שומרי שביעית עתה בעוד כל השאר לא שומרים כלום.
 
אבל האמת יורה דרכו דמיירי במה שעסק בו קודם לכן,
כל שכן בן בנו של כל שכן , שאין זה יכול ללכת על נושא "שכלל לא דיבר עליו"

כי במהרשד"ם אין בכלל נושא שם בתשובה הנ"ל גבי פירות נכרי בשנה השביעית.

ובשלמא- אם היה מדבר על נושא זה , היה שייך לטעון שהאמת יורה דרכו "ששומרי שביעית" קאי אב' שנים וכו'

אך כאן - זה פשע הרבה יותר חמור , שהנושא הנ"ל כלל לא הוזכר במהרשד"ם
 
אני משיב אפילו לא באותה שפה של המשיג. וד"ב.
כל עוד שהוא דן בדבריהם, גם בתקיפות, שהמטרה ליישב קושיות ותמיהות על פסקי אביו. אתה כל יום פותח אשכול עם דיונים ישנים, והשבוע נזכרת בכלל במכתב מהשמיטה של תשס"ח, וכתבת כותרת מבזה, שמנהלי הפורום שינו אותה.
גם לך אומר יש לי כו"כ קושיות על ספרים ממחברי הזמן ואני יכול לפתוח כל יום אשכול ולהביא תמיהות, אבל לא היתר לעשות כן ולהתכבד בקלון חבירו ולקנטר.
 
כל עוד שהוא דן בדבריהם, גם בתקיפות, שהמטרה ליישב קושיות ותמיהות על פסקי אביו.
המטרה מתירה לומר דברים שלא נכונים ולדבר בזלזול נגד מי שגדול?!
אתה כל יום פותח אשכול עם דיונים ישנים, והשבוע נזכרת בכלל במכתב מהשמיטה של תשס"ח,
יש לך בעיה עם זה? אנחנו מנגישים לציבור שידע את האמת.
וכתבת כותרת מבזה, שמנהלי הפורום שינו אותה.
מבזה? כתבתי 'מחאת גדולי ישראל נגד דברים שנכתבו בילקוט יוסף', וזה בדיוק מה שהיה. אתה רוצה להתכחש למציאות? בכבוד.
 
יש לך בעיה עם זה? אנחנו מנגישים לציבור שידע את האמת.
הבעיה היא שלך לא שלי, בת"ח יש מושג דאורייתא רתיחא ליה, ובפרט שהיו רבים שהקשו ותמהו על מרן זצ"ל לא באמת אלא כי היה להם בעיות אחרות ואכמ"ל, וזכותו של בנו ליישב דבריו גם אם משיב בצורה נחרצת. וודאי שלא אתה תאמר לו מה ואיך ולמה.
 
ובפרט שהיו רבים שהקשו ותמהו על מרן זצ"ל לא באמת אלא כי היה להם בעיות אחרות ואכמ"ל,
לא שמעתי מעולם דברים כאלו. גם אני יכול להגיד לך שהרב יצחק יוסף מתקיף את אחיו כי הוא שונא אותו, תוכיח שלא... המוציא מחבירו עליו הראיה.
 
לא קבלת על כך שאנחנו מעלים דיונים ישנים מדברי הילקוט יוסף?
הבעיה שלך כלפי שמיא, כי כל אחד יכול להעלות כאן תמיהות על מחברי ספרים עד אין סוף, השאלה אם זה הדרך.
שוב זכותו להשיב וליישב דברי אביו גם אם מדבר בתקיפות, ועוד זאת, הרי גם כלפי השלטון הוא מדבר בתקיפות, זה הסגנון, תמיד היו חכמים תקיפים והיו חכמים שקטים וכו'. צריך לקחת את הדברים בפרופורציה הנכונה. ולא כל הזמן למה אמר כך או אחרת.
 
ראשי תחתית