משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
צ"ע אם הראש"ל הרב יצחק הוא שהמציא את הנוסח, כי הסידור חזון עובדיה במקורו איננו שלו.

בן אחיו של הרב עובדיה, אברך בשם הרב אברהם עובדיה שמתגורר ברמת שלמה, הגה רעיון להוציא לאור סידור ע"פ פסקי הרב עובדיה. זה היה לפני עשרות שנים, היה אז רק סידור תפילת ישרים, גם "אור ודרך" עדיין לא יצא לאור.

הוא ישב עם הרב עובדיה כל יום שישי על הסידור, לשפר ולהגיה.

כאשר רצה להוציאו לאור, וביקש הסכמה, אמר לו הרב עובדיה שיתנו לבנו הרב דוד יוסף שיעבור עליו סופית.

לאחר מכן כשהגיע לרב עובדיה, ביקש ממנו הרב עובדיה לתת לרב דוד להוציא את הסידור, כי הוא רצה לעשות זאת מימים ימימה, וכואב לו שמישהו אחר לקח לו את הרעיון.

הרב עובדיה הפציר בו לוותר והוא לבסוף וויתר. בכל זאת, הרב עובדיה מבקש.

לאחר מכן חלתה בתו של הרב דוד במחלה הנוראה. הוא קישר זאת לסידור הגזול, אבל לא החזירו לבעליו אלא חיפש ומצא מי מהמשפחה מוכן לקחתו על עצמו - ונתנו לרב יצחק יוסף שיוציאו לאור.

הרב יצחק יוסף שידע היטב מי בעליו של הסידור, לקח אותו והוציאו על שמו כמהדיר הסידור. במהדורה הראשונה עוד הופיע קרדיט זניח בהקדמה לרב אברהם עובדיה, שערך וסידר (כביכול רק עזר בהוצאת הסידור...) ובמהדורות שלאחר מכן גם זה נמחק, ללא שום זכר לבעליו האמיתי של הסידור.

(כל מה שכתבתי ידוע היטב במשפחת יוסף המורחבת, אבל הרב אברהם עובדיה הנ"ל זהיר מאוד בכבודו של הרב יצחק יוסף ואינו מעוניין לדבר על כך בגלל מדותיו הנאצלות).

אתה סותר את עצמך שבתחילה אתה כותב שכביכול הגר"י לא ערך את הסידור ולכך הנוסח 'קיונו וציפינו' לא ממנו, אלא מהעורך, (וא"כ אין לתמוה עליו) אלא שלבסוף אתה כותב שהגר"י הוציא את הסידור, א"כ הוא כן היה יכול להכניס את הנוסח. אלא שהמטרה שלך להכניס כאן בפורום התורני את הרכילות ולשה"ר שלך. ואת זה כן הצלחת.

אז אגלה לך סוד שכל מה שכתבת אינו מדוייק בעליל, ואין לי רצון וצורך להשיב לך.
 
זה ענין ציבורי שהציבור צריך לדעת, זה לא לשון הרע משפחתי. והיות והיה בו נפק"מ לאשכול, כתבתי אותו.

כמובן שאם אתה חסיד של הרב יצחק, זה יהיה צורם לך, אבל אלה העובדות ותצטרך להתמודד עמן.

העובדות הן מכלי ראשון, ולא יועיל לך להציג עצמך כאדם שיודע ולא רוצה לדבר. זה בדיוק מהלך הדברים ונרשם מפיו של המעיד.
 
אתה סותר את עצמך שבתחילה אתה כותב שכביכול הגר"י לא ערך את הסידור ולכך הנוסח 'קיונו וציפינו' לא ממנו, אלא מהעורך, (וא"כ אין לתמוה עליו) אלא שלבסוף אתה כותב שהגר"י הוציא את הסידור, א"כ הוא כן היה יכול להכניס את הנוסח

לא הבנתי את הסתירה, הסידור היה ערוך ומוכן והרב יצחק הוציאו לאור. ספק אם עבר על כל פרט ופרט.
 
יש לי כמה ראיות שהגר"י עבר על הסידור, ואני מכיר אברך שישב איתו על הסידור ואין כאן מקום להאריך זה, ואף אני יודע מי עשה את הטעמים בכתב ידו בקריאת התורה של שני וחמישי, ולא אאריך.
 
כפי שתיארתי לעצמי, אין לך שמץ של מושג על הסיפור הזה.

אין שום סתירה בין מה שכתבת לבין מה שכתבתי, בין אם הוא עבר על הסידור, ובין אם מאן דהו עשה טעמים לקריאה של שני וחמישי.
 
כפי שתיארתי לעצמי, אין לך שמץ של מושג על הסיפור הזה.

אין שום סתירה בין מה שכתבת לבין מה שכתבתי, בין אם הוא עבר על הסידור, ובין אם מאן דהו עשה טעמים לקריאה של שני וחמישי.
אני חוזר וכותב, אתה לא מונח בפרטים, ואתה רומז או כותב שהרב יצחק גזל את הסידור.
 
אני חוזר וכותב, אתה לא מונח בפרטים, ואתה רומז או כותב שהרב יצחק גזל את הסידור
אכן זה חמור מאוד.
אבל לא פחות חמור מזה לומר שמרן הגרע"י זיע"א שכל ימיו החדיר הלכה במקורותיה, "שינה" ו"שיבש" את הסידור שנהגו בו מאות שנים, רק בגלל הגהה של הגר"ח פאלגי', ועוד צעק שנים שלא שינה ורק החזיר המנהג הקדום.
כלומר הוא לא דובר אמת? זה לא פחות חמור.
וע"כ כדאמרן, שמרן הגרע"י היה תנא דווקנא, ואם לא כתב בספריו לומר "וציפינו" אז זה יותר מברור במאת האחוזים שהוא לא אחז כך.
ובפרט שכבר הבאתי לעיל עדויות שלא היה אומר כך. וזה לא קשור אליו.
ודי בהערה זו לכל העקשנים.
ואם בכל זאת רוצים להתעקש, כדאי שיסבירו איך עמוד התורה וההוראה שינה גירסה בסידור שאין לה מקור בכל הראשונים והאחרונים והאריז"ל, בגלל הגהה של הגרח"פ.
כל עוד לא תסבירו, עדיף שלא להעליל עליו עלילות אלו. בבחינת הרוצה ליחנק וכו'.
וכסאו של מרן זיע"א נקי.
 
וע"כ כדאמרן, שמרן הגרע"י היה תנא דווקנא, ואם לא כתב בספריו לומר "וציפינו" אז זה יותר מברור במאת האחוזים שהוא לא אחז כך.
ובפרט שכבר הבאתי לעיל עדןיות שלא היה אומר כך. וזה לא קשור אליו.
ברוך ה' תלמידיו של מרן זצ"ל חיים וקיימים, אפשר לשאול את בנו רבי משה שליט"א שלא זזה ידו מתוך ידו עד סוף ימיו והתפלל עמו וכן נכדיו והמתפללים בבית מדרשו.
אני אישית התפללתי פעמים רבות ביחוה דעת ובבית מדרשו וכך היה הנוסח. קיוינו וציפינו כל היום.
חבל להתעקש ולהתווכח על דברים ברורים.
 
למה אתה כותב שהילקו"י חידש נוסחאות מדעתו. כאשר ידוע לכל, שהכל מאביו מרן זצ"ל וכמבואר ביבי"א חלק ח סימן יא שלכל נוסח הביא מקורות.

תציין לי נוסח א' שכתב בילקו"י מדעתו ולא מדעת
ברוך ה' תלמידיו של מרן זצ"ל חיים וקיימים, אפשר לשאול את בנו רבי משה שליט"א שלא זזה ידו מתוך ידו עד סוף ימיו והתפלל עמו וכן נכדיו והמתפללים בבית מדרשו.
אני אישית התפללתי פעמים רבות ביחוה דעת ובבית מדרשו וכך היה הנוסח. קיוינו וציפינו כל היום.
חבל להתעקש ולהתווכח על דברים ברורים.
 

קבצים מצורפים

ולגבי קוינו וציפינו ע' ביביע אומר חלק ח סימן יא אות לה בשם הגרח"ף
שקר מוחלט.
אין כזה דבר שם.

שוב עיינתי היטיב בד' היבי"א וראיתי בדיוק מש"כ שם, והבנתי הטעות של הרב הכותב
שו"ת יביע אומר חלק ח - אורח חיים סימן יא
לה) וכל עין לך תצפה, בשערי תשובה (סימן רפא סק"א) כתב, שהנוהגים לומר תצפה, התיו בשו"א, והצדי בפתח, הוא טעות, אלא צ"ל אות ת' בחיריק ואות צ' בשוא, כי אינו מלשון "בוקר אערוך לך ואצפה", שהוא ענין תוחלת ותקוה, אלא הוא מלשון הבטה כמו עיניו בגוים תצפינה. ע"כ. אבל במחזור אהלי יעקב לר"ה (דצ"ב ע"ב) כתב, שהנכון לומר תצפה, תיו שו"א והצדי בפתח, ופירושו תוחלת ותקוה לטוב כמו ואני בה' אצפה, וכן בוקר אערוך לך ואצפה. כן נראה לי, ודלא כהשערי תשובה. ע"כ. וכ"כ הרה"ג מהר"ר יחיא צאלח בסידור עץ חיים (דקל"ב ע"א). ע"ש. גם בשו"ת שם משמעון פולאק (חאו"ח סימן ז) הביא דברי השערי תשובה שהאומרים כן טועים, וכתב, ולפעד"נ שאין כאן טעות, כי בודאי הוא ענין תוחלת ותקוה, וכההיא דסוטה (י א) ותשב בפתח עינים, בפתחו של אברהם אבינו שהכל מצפים לראותו, ופירש רש"י שהיה חביב עליהם. וכן בפיוט לר"ה ויוה"כ ועיניהם לך מיחלות, שהוא בודאי לשון תוחלת ותקוה. ע"כ. וכן בשבת (לא) צפית לישועה. ובסוכה (נג ב) ועינינו ליה מיחלות. אף כאן ועין לך תצפה, הוא לשון תוחלת. ולפי נוסחת הגר"ח פלאג'י בכף החיים (סימן טו אות לד) צ"ל כי לישועתך קוינו וצפינו כל היום. ע"ש. וע' באוצר התפלות וכן בסידור בית יעקב להגאון יעב"ץ שג"כ כתבו תצפה התי"ו בשוא והצדי בפתח. וכן מנהגינו. ועיקר.

הרי שרק הביא שלפי נוסח הגרח"פ כצ"ל, אבל הוא אינו מודה בזה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ועי' להגרי"ח מזרחי בס' תקון תפילה נשמת חיים עמוד 188 שהאריך להביא כל הספרים והסידורים ושגירסא זו אין לה שום מקור בקדמונים ורק בגרח"פ ע"ש. ושמכמה סיבות היא טעות חמורה מאוד יעוי"ש.
 
נערך לאחרונה:
שקר מוחלט.
אין כזה דבר שם.
אולי הניק @תפארת מחפש להצדיק דבריו וממציא מראי מקומות?
איני יודע.
שוב עיינתי היטיב בד' היבי"א וראיתי בדיוק מש"כ שם, והבנתי הטעות של הרב הכותב
שו"ת יביע אומר חלק ח - אורח חיים סימן יא
לה) וכל עין לך תצפה, בשערי תשובה (סימן רפא סק"א) כתב, שהנוהגים לומר תצפה, התיו בשו"א, והצדי בפתח, הוא טעות, אלא צ"ל אות ת' בחיריק ואות צ' בשוא, כי אינו מלשון "בוקר אערוך לך ואצפה", שהוא ענין תוחלת ותקוה, אלא הוא מלשון הבטה כמו עיניו בגוים תצפינה. ע"כ. אבל במחזור אהלי יעקב לר"ה (דצ"ב ע"ב) כתב, שהנכון לומר תצפה, תיו שו"א והצדי בפתח, ופירושו תוחלת ותקוה לטוב כמו ואני בה' אצפה, וכן בוקר אערוך לך ואצפה. כן נראה לי, ודלא כהשערי תשובה. ע"כ. וכ"כ הרה"ג מהר"ר יחיא צאלח בסידור עץ חיים (דקל"ב ע"א). ע"ש. גם בשו"ת שם משמעון פולאק (חאו"ח סימן ז) הביא דברי השערי תשובה שהאומרים כן טועים, וכתב, ולפעד"נ שאין כאן טעות, כי בודאי הוא ענין תוחלת ותקוה, וכההיא דסוטה (י א) ותשב בפתח עינים, בפתחו של אברהם אבינו שהכל מצפים לראותו, ופירש רש"י שהיה חביב עליהם. וכן בפיוט לר"ה ויוה"כ ועיניהם לך מיחלות, שהוא בודאי לשון תוחלת ותקוה. ע"כ. וכן בשבת (לא) צפית לישועה. ובסוכה (נג ב) ועינינו ליה מיחלות. אף כאן ועין לך תצפה, הוא לשון תוחלת. ולפי נוסחת הגר"ח פלאג'י בכף החיים (סימן טו אות לד) צ"ל כי לישועתך קוינו וצפינו כל היום. ע"ש. וע' באוצר התפלות וכן בסידור בית יעקב להגאון יעב"ץ שג"כ כתבו תצפה התי"ו בשוא והצדי בפתח. וכן מנהגינו. ועיקר.

הרי שרק הביא שלפי נוסל הגרח"פ כצ"ל, אבל הוא אינו מודה בזה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אבל מה לעשות שגם בשו"ת איש מצליח שינה את הנוסח בגלל זה
 

קבצים מצורפים

כידוע שכותב הספר אינו אוהד את הרב יוסף.

וכתב את כל הספר הנ"ל כדי לשפוך את חמתו עליו.
 
הפתעה בשבילי.
אבל מבדיקה שעשיתי שנים רבות, זה לא נמצא בשום סידור ידוע!
גם הרב מאזוז בקובץ שמצורף לעיל מעיד שאין כן בשום סידור, וגם רי"ח מזרחי מעיד כן שאינו בשום סידור.
אני כותב זאת אחרי בדיקה של שנים ולא מצאתי שום סידור,
ומדברי הכותב חשבתי שהכוונה לרבי יעקב עדס המקובל, וחיפשתי בספריו ולא בספר זה.
עכ"פ אשמח לראות מקור.
 
טוב שתיקנת.
איפוא ראית שהוא לא מודה? הוא לא מגלה דעתו לא לכאן ולא לכאן כי זה לא המקום שם, הלא כן?
אמת.
אבל במקומו אינו מעתיקו, וגם לשונו כאן לפי גירסת הגר"ח פלאגי משמע שאינו גורס כן בעצמו.
וגם הגרע"י התהדר שהחזיר הגירסאות הישנות ואין שום סיבה שיקח גירסה חדשה פתאום, זה לא דרכו.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית