לחצו כאן – תרומה לשמואל

ספרי אור לציון - לרבינו הגדול חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל

גם על זמן ר''ת יש מנהג, ובכל זאת לא מצאנו מי שיזעק על מי שמחמיר ר''ת, אדרבה ...
זה לא דומה לדעת ר"ת מי שמוציא שבת מוקדם יותר מחלל שבת וזו חומרא רגילה.
כאן נזכר בש"ע זכרון לירושלים וגם הנוהגים לשבור כוס זוכרים. אני לא מכריע כלום רק מציין שיש חילוק גדול.
 
מדברי הרב @דרופתקי דאורייתא במק"א:

בעיקר הנושא הנידון כאן על "עורכי ספר אור לציון", אני שמעתי מהראש"ל הרה"ג יצחק יוסף שליט"א בעצמי, שלפני שנים ביקשו הרב עמר העורך של האור לציון, שיכניסו לאביו הגדול זצ"ל, כי הוא רוצה להוכיח לו ולהעיד נאמנה שכל מה שכתב באול"צ, זה דעת רב"צ אבא שאול, ולא שלו (של העורך) כאשר כתב ביביע אומר ח"ט ס"ס קח.
והרב יצחק יוסף אכן ניגש לאביו היביע אומר, אשר השיבו, שאינו מסכים לקבלו, וביאר, כי הוא תוקף את העורכים של האור לציון מפני כבודו של רב"צ אבא שאול.
כלומר, בפה מלא הספר של הגרב"צ, אלא מפני הכבוד הוא משיג על "העורך".
ומצינו כיו"ב רבות.
אבל בכל זאת כאן יש שימוש מתמיד בזה, בצורה מגמתית וכו', וד"ל, ואקצר במקום שאינו רשאי להאריך.
 
מדברי הרב @דרופתקי דאורייתא במק"א:

בעיקר הנושא הנידון כאן על "עורכי ספר אור לציון", אני שמעתי מהראש"ל הרה"ג יצחק יוסף שליט"א בעצמי, שלפני שנים ביקשו הרב עמר העורך של האור לציון, שיכניסו לאביו הגדול זצ"ל, כי הוא רוצה להוכיח לו ולהעיד נאמנה שכל מה שכתב באול"צ, זה דעת רב"צ אבא שאול, ולא שלו (של העורך) כאשר כתב ביביע אומר ח"ט ס"ס קח.
והרב יצחק יוסף אכן ניגש לאביו היביע אומר, אשר השיבו, שאינו מסכים לקבלו, וביאר, כי הוא תוקף את העורכים של האור לציון מפני כבודו של רב"צ אבא שאול.
כלומר, בפה מלא הספר של הגרב"צ, אלא מפני הכבוד הוא משיג ע6ל "העורך".
ומצינו כיו"ב רבות.
אבל בכל זאת כאן יש שימוש מתמיד בזה, בצורה מגמתית וכו', וד"ל, ואקצר במקום שאינו רשאי להאריך.
זה בסדר שהגרע"י רוצה לחוס על כבודו של חכם בן ציון,
אבל מה אשם הרב ציון עמר שצריך להפיל עליו את ההתקפה הזאת בחינם?
 
זה בסדר שהגרע"י רוצה לחוס על כבודו של חכם בן ציון,
אבל מה אשם הרב ציון עמר שצריך להפיל עליו את ההתקפה הזאת בחינם?
מעניין שכך אמר הרב יצחק יוסף שליט"א בשם מר אביו זצוק"ל כי ביביע אומר חיזק הדברים מתלמידו של הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל הרב טופיק שכתב כן שלאו מר בברי דרבינא חתים עליה. ומעוד מעשה. ואולי באמת לא סובר כן ורק לחזק העניין שלהסיר ההשגה מהרב בן ציון כתב כהנ"ל.

עכ"פ גם אם עשה מטעם זה אינה השגה גדולה על העורך שליקט ואסף מהתלמידים והחזיק אותם נאמנים על הדברים, הרי הגר"ע לא טען על העורך היחידי אלא באופן כללי שזה מדברים שאמר תוך כדי לימוד או תוך כדי הליכה בסיום שיעור וכדו' ולא בעיון כל הצורך, והתלמידים תפסו הכל הלכה למעשה. ובכל אופן אם אמר הרב זצ"ל נניח משהו כתשובה הלכתית ולא בעיון כל הצורך (נניח כטענה הנ"ל) מה צריך הדבר לפגוע בעורך שסמך עליו, הרי לא הוא השיב התשובה רק הכניסה לספר.

כמו כן כתב כן תמיד בלשון רבים "התלמידים" "העורכים" כך שגם אם בפועל היה עורך אחד השומע מבין שהיו כמה ולא יודע מי טעה ומי גרע ומי הוסיף וכו'.
 
עד שאתה דן על ספרי הגרב"צ א"ש תדון על ספרי רב"צ מוצפי מי כתבם ומה אמינות עדויותיו וזכרונותיו
בזמנו אני הקטן (בהיותי נצרך לזוזי) ערכתי חלק מהספרים.
לגבי תשובות רשת. לאחרונה מישהו טען לי, שיש שם משיבון אוטומטי המובנה ע"י בינה מלאכותית, כדי לעמוד בקצב של מיליוני השאלות דרך האתרים.
 
נערך לאחרונה:
לגבי תשובות רשת. לאחרונה מישהו טען לי, שיש שם משיבון אוטומטי המובנה ע"י בינה מלאכותית, כדי לעמוד בקצב של מיליוני השאלות דרך האתרים.
נראה לי שאסור לכתוב דברים כאלו אם אין לך מקור מוסמך. כי זה הרס היהדות וההלכה בפרט.
 
נראה לי שאסור לכתוב דברים כאלו אם אין לך מקור מוסמך. כי זה הרס היהדות וההלכה בפרט.
אתה צודק, כל עוד איני יודע אסור לי לכתוב. חוזרני בי.
אמנם יש מקומות שידוע שמשיבים שם בינה אנושית באופן מלאכותי הגרוע יותר מהAI
 
אני לא יודע על מה מדבר הרב @מחשבות טובות , אבל בכינוס שהיה ספרו מעשה על משיב שנשאל אודות אישה שבגדה ונענתה שכל עוד הוא לא יודע, מותרת. ותל"מ. בלי 'לתת על הראש' שהמעשה אסור, ככה לקוני.
אמת, תשובה נכונה, אבל גרוע מאוד.
 
אני לא יודע על מה מדבר הרב @מחשבות טובות , אבל בכינוס שהיה ספרו מעשה על משיב שנשאל אודות אישה שבגדה ונענתה שכל עוד הוא לא יודע, מותרת. ותל"מ. בלי 'לתת על הראש' שהמעשה אסור, ככה לקוני.
אמת, תשובה נכונה, אבל גרוע מאוד.
ה' ישמור!
זה מראה על חוסר ביראת שמים, לא על חוסר שכל.
 
מעניין שכך אמר הרב יצחק יוסף שליט"א בשם מר אביו זצוק"ל כי ביביע אומר חיזק הדברים מתלמידו של הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל הרב טופיק שכתב כן שלאו מר בברי דרבינא חתים עליה. ומעוד מעשה. ואולי באמת לא סובר כן ורק לחזק העניין שלהסיר ההשגה מהרב בן ציון כתב כהנ"ל.

עכ"פ גם אם עשה מטעם זה אינה השגה גדולה על העורך שליקט ואסף מהתלמידים והחזיק אותם נאמנים על הדברים, הרי הגר"ע לא טען על העורך היחידי אלא באופן כללי שזה מדברים שאמר תוך כדי לימוד או תוך כדי הליכה בסיום שיעור וכדו' ולא בעיון כל הצורך, והתלמידים תפסו הכל הלכה למעשה. ובכל אופן אם אמר הרב זצ"ל נניח משהו כתשובה הלכתית ולא בעיון כל הצורך (נניח כטענה הנ"ל) מה צריך הדבר לפגוע בעורך שסמך עליו, הרי לא הוא השיב התשובה רק הכניסה לספר.

כמו כן כתב כן תמיד בלשון רבים "התלמידים" "העורכים" כך שגם אם בפועל היה עורך אחד השומע מבין שהיו כמה ולא יודע מי טעה ומי גרע ומי הוסיף וכו'.
זה לא נכון. ראה ביחו"ד ח"ז לגבי מעוברת בת"ב דחוי. שהתקיף בלשון יחיד. "גנבא וכו'".
 
זה לא נכון. ראה ביחו"ד ח"ז לגבי מעוברת בת"ב דחוי. שהתקיף בלשון יחיד. "גנבא וכו'".
גם לגבי אפרוח שלא נפקחו עיניו, וכל תורתו מן השפה ולחוץ, כידוע והאידנא אמרו לי הרבה שרק כעת הבינו הענין.
עכ"פ כל זה פרומיל מול החומר עצמו תורת מרן זיע"א, משא"כ נשוא סיפא דאשכול דידן, וכמובן לכל מודה על האמת ומבין תורת החילוק.
 
גם לגבי אפרוח שלא נפקחו עיניו, וכל תורתו מן השפה ולחוץ, כידוע והאידנא אמרו לי הרבה שרק כעת הבינו הענין.
עכ"פ כל זה פרומיל מול החומר עצמו תורת מרן זיע"א, משא"כ נשוא סיפא דאשכול דידן, וכמובן לכל מודה על האמת ומבין תורת החילוק.
מרן לא התקיף גדולים ממנו.
בדר"כ זה תלמידיו. ודו"ק לכל מבין תורת החילוק..
 
זה לא נכון. ראה ביחו"ד ח"ז לגבי מעוברת בת"ב דחוי. שהתקיף בלשון יחיד. "גנבא וכו'".
שם זה על העורך
איברא דבעוניי לא הבנתי.
שהרי את הק"ו [הנגנב כביכול] זה המציא השבות יעקב, וא"כ לכאו' לק"מ. ומי יעמוד בסוד קדושים.
ועימש"כ מו"ר מרן הגרי"ב בס' ברכ"י יו"ד עמוד תתקלב. שבעומק עיונו במילין קצרין לא הניח פינה וזוית.. ע"ש ותשתומם.
 
ראשי תחתית