תמונות של שחרור החטופים שצולמו על ידי יהודי - מותר להסתכל? פסק מעניין.

עשרה זהב

חבר פעיל
הצטרף
19/12/24
הודעות
207
ראב"ד בעלזא, הרב חיים צבי שפירא, פסק כי אין כל בעיה לפרסם תמונות חטופים שצולמו על ידי יהודי בשבת קודש. לדבריו, לגברים יש ביטול תורה בהסתכלות בתמונות חטופים, אך לנשים ודאי מותר, לעיתונים החרדיים אין מניעה להשתמש בתמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני.

כל עוד היהודי לא פעל בשליחות המשתמש, מותר להשתמש בתמונה.
 
והא קיימ"ל:
המבשל בשבת: בשוגג - יאֹכַל; במזיד - לא יאכל, דברי ר"מ. רבי יהודה אומר: בשוגג - יאֹכַל במוצאי שבת; במזיד - לא יאכל. רבי יוחנן הסנדלר אומר: בשוגג - יֵאָכֵל במוצאי שבת, לאחרים ולא לו; במזיד - לא יאכל לא לו ולא לאחרים. (תוספתא שבת, פרק ב' הלכה ט"ו)
ומאי שנא?
 
פרסום ראשון: פסק חדש ודרמטי מתיר לפרסם במוצ"ש תמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני

במשך שנים נהגו בעיתונים החרדיים שלא לפרסם תמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני, מחשש לשימוש ב"מעשה שבת". ההדגשה ההלכתית הייתה כי בתמונה אין היתר שימוש לאחר "כדי שיעשו", משום שבשונה מבישול, אין אפשרות לצלם את אותה תמונה מחדש במוצאי שבת. זו הסיבה שבעיתונים החרדיים עד היום השתמשו רק בתמונות משבת שצולמו על ידי נכרי.

אלא של"הפרגוד" נודע כי ראב"ד בעלזא, מגדולי פוסקי דורנו, הרב חיים צבי שפירא, פסק לראשונה כי אין כל בעיה לפרסם תמונות חטופים שצולמו על ידי יהודי בשבת קודש. לדבריו, לגברים יש ביטול תורה בהסתכלות בתמונות חטופים, אך לנשים ודאי מותר, לעיתונים החרדיים אין מניעה להשתמש בתמונות שצולמו בשבת על ידי יהודי חילוני.

כל עוד היהודי לא פעל בשליחות המשתמש, מותר להשתמש בתמונה.

"הפרגוד" מופתע מהפסיקה ומסביר כי משמעותה היא התרת השימוש בתמונות של לע"מ ופלאש 90 משחרור החטופים. בהתאם לכך, גם "הפרגוד" יפעל לפי ההנחיה החדשה, אם כי יש לציין כי יש החולקים על הפסק.
ולכאורה הרי העיתונות היהודית מצלמת את זה בכוונה תחילה ליהודים.

ולמה לא צריך לחכות לפחות בכדי שיעשו?
 
יש בכדי שיעשו ביהודי שבישל במזיד?
אני חשבתי שאולי כוונתו מחמת שצילום התמונה אין בה ממש בכדי שיהיה אסור. ואי משום כך, מה התחדש פתאום להקל בזה?
 
לדברי ר"מ בתוספתא משמע שלאחרים כן, מכלל דר"י הסנדלר אסר.
ואין הלכה כר"י הסנדלר אלא כרבי יהודה כמו שנפסק שיח סעיף א.

צריך פה את המכתב המלא ונימוקים.

אולי בגלל שזה גויים שצילמו לעצמם. ועוד הרהורי דברים.
 
ואין הלכה כר"י הסנדלר אלא כרבי יהודה כמו שנפסק שיח סעיף א.

צריך פה את המכתב המלא ונימוקים.

אולי בגלל שזה גויים שצילמו לעצמם. ועוד הרהורי דברים.

תקרא שוב את הידיעה שהבאתי, מדובר על צילום של יהודים.

כמו כן הם לא פירסמו את המכתב עם כל הנימוקים, אלא רק את ההיתר.







[ואני שואל לתומי, נניח שהדבר מותר, רק נניח כי זה לא ברור כלל, למה לפרוץ גדר שגדרו ראשונים?!]
 
כל מה שהיהודי עושה במזיד אסור לו עולמית. ולאחרים מותר מיד במוצ"ש. כי גזרת בכדי שיעשו רק לגבי גוי שקל בעיניו לכן גזרו ע"כ שלא יבא שוב לומר לגוי לעשות לו. אך ביהודי לא גזרו. אבל יש את סברת הכתב סופר שכותב שבמקרה שהיהודי עושה בפרהסיא ובאופן קבוע הדבר אסור עולמית כמו ליהודי המחלל בעצמו. ולכן אותם ערוצים יהודים יש להם כתבים קבועים לשבת לשדר ולצלם וכו' כל מה שקורה בשבת אם זה תוכניות למיניהם משחקי כדורגל ועוד. ולכן לפי זה הדבר יהיה אסור לכולם לראות זאת.
ואין בזה תינוקות שנשבו. כיון שזה לא אדם שמחלל בינו לבין עצמו אלא ברבים ועוד בפרהסיא וקבוע. חמור שבעתיים.
לכן לגבי הפסק הנ"ל שמותר לא מובן אלא א"כ אינו מסכים עם הכתב סופר ועוד. מרן הרב עובדיה הביא בחזו"ע דבריו ופסק כמותו.
 
פשוט בפוסקים שכל שהיהודי עשה לצורך השני דינו כמו העושה בעצמו
וא"כ נראה ברור שכל העיתונאים שצילמו זה לצורך המשתמשים ולצורך כל קורא וצופה בעיתון וכד'
לפי"ז יש לאסור שימוש עולית כמו דין מחלל שבת במזיד לצורך עצמו
 
תקרא שוב את הידיעה שהבאתי, מדובר על צילום של יהודים.

כמו כן הם לא פירסמו את המכתב עם כל הנימוקים, אלא רק את ההיתר.







[ואני שואל לתומי, נניח שהדבר מותר, רק נניח כי זה לא ברור כלל, למה לפרוץ גדר שגדרו ראשונים?!]

אין מצב שיהודים צילמו מעזה.

אולי אתה מדבר על הצילומים פה בישראל.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית