הנה בתענית ה' ב' אמר ר' יצחק בשם ר' יוחנן יעקב אבינו לא מת; והקשה לו רב נחמן, וכי בחינם ספדוהו וחנטוהו; והשיב לו מקרא אני דורש "וְאַתָּ֡ה אַל־תִּירָא֩ עַבְדִּ֨י יַעֲקֹ֤ב נְאֻם־ה'֙ וְאַל־תֵּחַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֠י הִנְנִ֤י מוֹשִֽׁיעֲךָ֙ מֵֽרָח֔וֹק וְאֶֽת־זַרְעֲךָ֖ מֵאֶ֣רֶץ שִׁבְיָ֑ם" מקיש הוא לזרעו, מה זרעו בחיים אף הוא בחיים.
ולמפרש (המודפס במקום רש"י) שם (ד"ה מקרא אני דורש וד"ה אף הוא בחיים) מפרש שהיה נדמה להם שהוא מת ולכן חנטו אותו.
אמנם השלטה"ג בע"ז ו' א' הביא מהריא"ז שכוונת הגמ' שלא שהוא חי כפשוטו, אלא שהפסוק מחשיב אותו כאילו הוא חי.
והנה בב"ב נ"ח א' בפירוש רשב"ם בד"ה בדמות משמע שיעקב אבינו מטמא באוהל [ולרבינו גרשום שם אין ראיה] - עי' שם בקוב"ש.
ולכאורה קשה שהוא לא מת.
וי"ל שלהרשב"ם נפרש את הגמ' בתענית כפירוש הריא"ז. והמפרש בתענית יסבור כרבינו גרשום.
ולמפרש (המודפס במקום רש"י) שם (ד"ה מקרא אני דורש וד"ה אף הוא בחיים) מפרש שהיה נדמה להם שהוא מת ולכן חנטו אותו.
אמנם השלטה"ג בע"ז ו' א' הביא מהריא"ז שכוונת הגמ' שלא שהוא חי כפשוטו, אלא שהפסוק מחשיב אותו כאילו הוא חי.
והנה בב"ב נ"ח א' בפירוש רשב"ם בד"ה בדמות משמע שיעקב אבינו מטמא באוהל [ולרבינו גרשום שם אין ראיה] - עי' שם בקוב"ש.
ולכאורה קשה שהוא לא מת.
וי"ל שלהרשב"ם נפרש את הגמ' בתענית כפירוש הריא"ז. והמפרש בתענית יסבור כרבינו גרשום.