כותל המזרחי
חבר פעיל
- הצטרף
- 31/1/25
- הודעות
- 105
לכל חו"ר הפורום שליט"א
אשמח לחוות דעתכם ההלכתית בנושא פלאטה של שבת.
לפני שאשמע את דעתכם אני יגיד את אשר בליבי על הנושא.
כל מי שלמד על נושא הפלאטה יודע שיש בזה שלש דעות מרכזיות.
א. דעת החזו"א שנחשב כאש ממש
ב. דעת רוה"פ שזה כירה גרופה וקטומה.
ג. דעת הגר"ע יוסף שזה סמיכה.
לפי הדעה הראשונה אין אפשרות להשהות על פלאטה אא"כ ישימו היכר רציני. לדעה השניה מותר להחזיר על הפלאטה בתנאי חזרה. ולדעה השלישית יהיה מותר לתת לכתחילה תבשיל יבש שאין בו בישול בשבת.
ואסקור בקצרה את הרהורי ליבי.
איסור חזרה הוא בנוי משני טעמים שמא יחתה בגחלים. ומחזי כמבשל.
בנוסף יש סתירה בסימן רנג בין סעיף ג ששם מדובר לגבי לתת קדרה על גבי קדירה ריקנית שהיא על האש שאסור אא"כ בתנאי חזרה. לבין סעיף ה' שהמחבר מעתיק את הרשב"א שמתיר לתת לכתחילה על פי קדירת חמין תבשיל יבש. ורבה המהומה בזה.
ונאמרו ג' תירוצים בזה. שניים מביא הביאור הלכה אחד בשם דגול מרבבה ואחד בשם הפרי מגדים והשלחן ערוך הרב מביא עוד חילוק של המג"א בזה.
החכימו אותי.
אשמח לחוות דעתכם ההלכתית בנושא פלאטה של שבת.
לפני שאשמע את דעתכם אני יגיד את אשר בליבי על הנושא.
כל מי שלמד על נושא הפלאטה יודע שיש בזה שלש דעות מרכזיות.
א. דעת החזו"א שנחשב כאש ממש
ב. דעת רוה"פ שזה כירה גרופה וקטומה.
ג. דעת הגר"ע יוסף שזה סמיכה.
לפי הדעה הראשונה אין אפשרות להשהות על פלאטה אא"כ ישימו היכר רציני. לדעה השניה מותר להחזיר על הפלאטה בתנאי חזרה. ולדעה השלישית יהיה מותר לתת לכתחילה תבשיל יבש שאין בו בישול בשבת.
ואסקור בקצרה את הרהורי ליבי.
איסור חזרה הוא בנוי משני טעמים שמא יחתה בגחלים. ומחזי כמבשל.
בנוסף יש סתירה בסימן רנג בין סעיף ג ששם מדובר לגבי לתת קדרה על גבי קדירה ריקנית שהיא על האש שאסור אא"כ בתנאי חזרה. לבין סעיף ה' שהמחבר מעתיק את הרשב"א שמתיר לתת לכתחילה על פי קדירת חמין תבשיל יבש. ורבה המהומה בזה.
ונאמרו ג' תירוצים בזה. שניים מביא הביאור הלכה אחד בשם דגול מרבבה ואחד בשם הפרי מגדים והשלחן ערוך הרב מביא עוד חילוק של המג"א בזה.
החכימו אותי.