לחצו כאן – תרומה לשמואל

השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (3)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
תמשיך להוציא לעז וללגלג ולהוציא את מרן שליט"א "קטן" כדרכך בקודש...

אתה הוא ה"קטן" שלא עברת על כל התשובות ביבי"א, וישנם עוד מקומות חוץ מהיבי"א שהבאת.

- אז במקום להמשיך לעמוד בפורום הזה ולצווח על "השמטת דברים בזדון והטעיית הציבור" כדאי לך לעבור על דברי מרן שליט"א ולראות שענה על כל הלגלוגים שלך...
תירגע.
@יזדי הפנה למקור מסוים וממוקד, @שמעון טרבלסי בחר להביא את המקור ולחתוך את המשך דברי מרן זצ"ל שהוא הוא הנוגע לענייננו. איננו דנים פה על ערב שבת ולא על הפסד מרובה ושעת הדחק, ועל זה תלונתי בלבד.
יכול להיות שמרן זצ"ל כתב במקומות אחרים דברים אחרים, אבל לא זה הנושא, ואם יש לך מקומות וראיות לזה כתוב זאת ל @יזדי שהביא את דברי מרן.

על כל פנים ע"פ דברי יזדי והדברים שהביא ממרן ביבי"א חד סי' לב וודאי שמרן המסכים צודק.
 
אני קורא פה (בקונטרס שאתה מביא) שכתוב שמנהג ירושלים לא (!) להניח (להניח במנחה)
אחד משנינו לא יודע לקרוא.
הדקדוק הוא מכך שכותב שבשחרית המדקדקים לא "מתעטפים" ומשמע שמניחין תפילין.
וכן מדברי מהר"י אבוהב.
(יש עוד לדון בזה הרבה, אבל בכל מקרה כך דעת מרן זצוק"ל, אבל בשום מקום לא כתב שמנהג שנתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה)
על כל פנים ע"פ דברי יזדי והדברים שהביא ממרן ביבי"א חד סי' לב וודאי שמרן המסכים צודק.
"וודאי"...
חחחחחחחח
- עברת על מה ששלחתי!?
 
הדקדוק הוא מכך שכותב שבשחרית המדקדקים לא "מתעטפים" ומשמע שמניחין תפילין.
וכן מדברי מהר"י אבוהב.
דקדוקי עניות...
הוא כותב להידא שהמנהג לא להניח.
ואין כאן שום דקדוק כי פשוט שכוונתו שיש כאלה שמתעטפים אף בלי תפילין, ויש כאלה שמתעטפים רק במנחה, אם לא יש סתירה בין הרישא לסיפא ...

(יש עוד לדון בזה הרבה, אבל בכל מקרה כך דעת מרן זצוק"ל, אבל בשום מקום לא כתב שמנהג שנתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה)
זה נכון
ולכן כתבתי לעיל:
לשיטת הרב עובדיה רק מנהגים קדומים מזמן הראשונים (גם בזה צ"ע טובא ואכמ"ל) מקיימים
ועל זה יצא קצפך ...
 
עברת על מה ששלחתי!?
כן. והחמרת את הקושיה.
ודברי הרב יצחק בילקוטו סותרים דבריו בשיעור.
ומש"כ שם שמה שמרן זצ"ל כתב במאור ישראל הוא לפלפולא ולא להלכה, צע"ג דאותם דברים נכתבו גם ביבי"א הנזכר ושם זה ודאי להלכה.
 
ובאמת דעת הרב עובדיה יוסף שלא מתעטפים בשחרית?
אין איסור "להתעטף" בטלית...
ורק למנהג שנהגו בדורות האחרונים להניח תפילין בשחרית נמצא לזה מקור מוסמך, אבל לא "לשנות" את מה שנוהגים להתעטף בציצית.
(ולכן גם כתב מרן זצוק"ל שמקום שנהגו לא להניח תפילין א"צ לשנות מנהגם)
הוא כותב להידא שהמנהג לא להניח.
לא כותב כזה דבר.
ועל זה יצא קצפך ...
יצא קצפי שהיה משמע מדבריך לעורר על הכלל הזה שמתחשבים רק במנהגים קודם דורו של מרן.
כן. והחמרת את הקושיה.
ודברי הרב יצחק בילקוטו סותרים דבריו בשיעור.
מה סותרים בדיוק!?
ומש"כ שם שמה שמרן זצ"ל כתב במאור ישראל הוא לפלפולא ולא להלכה, צע"ג דאותם דברים נכתבו גם ביבי"א הנזכר ושם זה ודאי להלכה.
הביא שם עוד כמה חילוקים.
- והביא שכך השיב לו מפורשות מרן זצוק"ל כמבואר ביבי"א ח"ח.
אם מעט דעת יש לך בקודקודך ואם יודע אתה לקרוא אז כן זה ודאי
צא וראה בילקו"י שצירפת כמה מתחבט להסביר הדברים שם ביבי"א ח"ד ותבין למה.
את היבי"א בח"ד אפשר להסביר בפשיטות כמש"כ.
את היבי"א בח"ח (בפרט שזו משנה אחרונה) ואת עדותו של מרן שליט"א לא.
 
בשום מקום לא כתב שמנהג שנתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה

זה הענין, שיש כללים אבל ההליכה לפיהם איננה עקבית, והכללים משתנים לפי הענין והצורך.

גם אם תמציא בשם ה"חידושי דינים" שנהגו בירושלים בזמן ההוא להניח בבוקר, זה יועיל לכל היותר לתושבי ירושלים שנהגו בזה, שימשיכו במנהגם.

אבל כל שאר ארץ ישראל וכל העולם שנהגו להניח במנחה, מהיכי תיתי לגרום להם לשנות מנהגם שהוא כדעת השו"ע, ולנהוג דלא כהשו"ע?

הלזה יקרא "קיבלנו הוראות מרן"?
 
אין איסור "להתעטף" בטלית...
ורק למנהג שנהגו בדורות האחרונים להניח תפילין בשחרית נמצא לזה מקור מוסמך, אבל לא "לשנות" את מה שנוהגים להתעטף בציצית.
(ולכן גם כתב מרן זצוק"ל שמקום שנהגו לא להניח תפילין א"צ לשנות מנהגם)
אם הוא הולך לפי ספר מנהגים זה שמניחים תפילין בשחרית (לו יהי שכך כתוב שם),
מפורש כתוב שלא נוהגים להתעטף!
 
אין איסור "להתעטף" בטלית...
אבל עיקר המנהג הוא לא להתעטף בציצית ע''פ המדרש שכתב ''בזע אמרתו'' -הסיר פורפורין (תכלת, וזה ציצית)
לא כותב כזה דבר.
האמנם ?? כנראה שאני לא יודע לקרוא ...
(הוא כותב שמניחים תפילין במנחה, א''כ משמע דבשחרית לא מניחים, דאל''כ מה ענין מנחה לסדר תפילת שחרית?)
 

קבצים מצורפים

  • 1750946021029.png
    1750946021029.png
    38.4 קילובייט · צפיות: 4
הדקדוק הוא מכך שכותב שבשחרית המדקדקים לא "מתעטפים" ומשמע שמניחין תפילין.
וכן מדברי מהר"י אבוהב.
(יש עוד לדון בזה הרבה

אין מה לדון, הוא כותב במפורש שמניחים תפילין במנחה, וזה היפך מנהגו של הגר"ע יוסף.

מהר"י אבוהב מעולם לא דרך בירושלים, כאשר כתבתי שם, ואין לו קשר למנהג ירושלים.

גם כף החיים כתב שהמנהג התפשט לאחרונה מק"ק בית אל לעוד כמה בתי כנסיות בירושלים.
 
גם כף החיים כתב שהמנהג התפשט לאחרונה מק"ק בית אל לעוד כמה בתי כנסיות בירושלים.
אבל מעניין שגם החיד''א שהיה הרבה לפני כף החיים כתב את זה, ואולי החיד''א כתב כן בדעת הרש''ש (אינני זוכר בע''פ את ל' החיד''א)
בכל אופן, גם מהבא''ח משמע דנכון להניח תפילין בשחרית, אם כי נראה מדבריו שזה לא היה נהוג, וקצת צ''ע שיטתו בזה.
 
אשמח להסבר.
מה ההסבר שנכתב לפלפולא???
1. חזר בו ביבי"א ח"ח.
2. התכוון למיעוט ממש, שכמעט הם דעה יחידאה, אבל אם דעת כמה וכמה פוסקים לא.
אם הוא הולך לפי ספר מנהגים זה שמניחים תפילין בשחרית (לו יהי שכך כתוב שם),
מפורש כתוב שלא נוהגים להתעטף!
עניתי כבר.
אם לא הבנת אין לי מה יותר להסביר.
האמנם ?? כנראה שאני לא יודע לקרוא ...
איפה הוא כותב "המנהג לא להניח"!?
 
מה סותרים בדיוק!?
כתב שם
179337.jpg
ומבואר דברוב גדול אזלינן בתר רוב הפוסקים להחמיר בדרבנן. ובנט בר נט דעת רוב הפוסקים שרק בדיעבד מותר.
הביא שם עוד כמה חילוקים.
אודה לך אם תכתוב לי כללים ברורים ומדויקים בדעת מרן הגרע"י זצ"ל מתי אזלינן בתר רוה"פ ומתי אמרינן ספק דרבנן לקולא.
- והביא שכך השיב לו מפורשות מרן זצוק"ל כמבואר ביבי"א ח"ח.
והוכיח כן שבשעת הדחק אפשר לסמוך על היחיד, וא"כ נמצא עוד סתירה בין דברי מרן ביבי"א ח"ד הנ"ל לקונטרס השמיטה.
את היבי"א בח"ד אפשר להסביר בפשיטות כמש"כ.
את היבי"א בח"ח (בפרט שזו משנה אחרונה) ואת עדותו של מרן שליט"א לא.
 
ומבואר דברוב גדול אזלינן בתר רוב הפוסקים להחמיר בדרבנן. ובנט בר נט דעת רוב הפוסקים שרק בדיעבד מותר.
והמיעוט לא סברא יחידאה.
אודה לך אם תכתוב לי כללים ברורים ומדויקים בדעת מרן הגרע"י זצ"ל מתי אזלינן בתר רוה"פ ומתי אמרינן ספק דרבנן לקולא.
בסברא יחידאה או אם אין לה מקור לא אמרינן לקולא.
והוכיח כן שבשעת הדחק אפשר לסמוך על היחיד, וא"כ נמצא עוד סתירה בין דברי מרן ביבי"א ח"ד הנ"ל לקונטרס השמיטה.
למה סתירה?
אדרבה מפה הראיה שביבי"א ח"ד התכוון לדעת יחיד ולכן כתב להקל בשעת הדחק.
 
למה סתירה?
אדרבה מפה הראיה שביבי"א ח"ד התכוון לדעת יחיד ולכן כתב להקל בשעת הדחק
תסלח לי אבל מה זו הלוליינות הזו? מרן כותב להדיא "מיעוט פוסקים" ואתה הופך זאת ליחיד.
זה לא רציני לדון כך
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית