בית ועד לחכמים
חבר חדש
- הצטרף
- 13/5/25
- הודעות
- 54
אבל בחור שבאמצע סדר א כותב בפורום....היום שמוצאים בחור בישיבה אפי' עם פלאפון "מוגן" וכדו' לרוב לא מעיפים אותו אלא מקבל "אזהרה".
- ובחור שמתחתן מוקדם... כאילו עבר על ג' עבירות החמורות...
אבל בחור שבאמצע סדר א כותב בפורום....היום שמוצאים בחור בישיבה אפי' עם פלאפון "מוגן" וכדו' לרוב לא מעיפים אותו אלא מקבל "אזהרה".
- ובחור שמתחתן מוקדם... כאילו עבר על ג' עבירות החמורות...
אני לא מהסוג שמזכיר שמות,את הטענה הזאת אולי תטען לגדולי ישראל למה הם אמרו שזה "פשע" ועוד מילים חריפות כמו שתראה לעיל.
שהם יפתחו ישיבה! למה "גדולי ישראל" בוכים על הישיבות...
נו נו...ונקודה אחרונה: אינני יודע באיזה ישיבות למדו המעוררים על הנהגת הישיבות בכל מיני נושאים, אבל אני למדתי בישיבות שראשיהם היו חברי מועצת גדולי התורה, ובודאי נחשבים כגדולי ישראל ולא כ'ראשי ישיבות בני 40' כלשון אחד הכותבים לעיל.
ואני גם למדתי שגדולי ישראל יודעים שראשי ישיבות הם ת"ח עצומים,האמת שהפסקתי להגיב בנושא הזה, מכיון שאני הורגלתי להאמין בראשי הישיבות שלמדתי בהם שהם יודעים מה הם עושים, ובודאי יש להם הרבה יותר חכמה ופקחות ממני, והם יודעים היטב את כל הציטוטים שהובאו לעיל, ולמרות זאת יש להם שיקולים מכריעים אחרים כנגד.
אתה בכלל משווה להקדים גיל הנישואין ושמירת העיניים שזה גובל "באיסורי דאורייתא"וברור לי שגם בזה [כמו לענין גיל השידוכים, ועדים בנושא שמירת העיניים וכד'] יהיו כאלו שיזעקו "כיצד לא נותנים בישיבות ללמוד את התיקון? הרי זה עיקר התיקון בלילה. והרי כל גדולי ישראל כתבו שצריך ללמוד את התיקון גם בישיבות". ואולי גם יעשו סקר מה רוב הבחורים רוצים ללמוד בלילה הזה וכו' וכו'.
אתה רואה אבל שצדקתי...אתה בכלל משווה להקדים גיל הנישואין ושמירת העיניים שזה גובל "באיסורי דאורייתא"
לתיקון שלכו"ע אין "איסור" אם אתה לא אומר אותו!?
בקיצור...כעת כשנרגעו הרוחות אנסה שנית, בל"נ פעם אחרונה.
שים לב שכל טענותיך נובעות ממקור אחד,
והיא, שהסיבה שראשי הישיבות לא מרשים לקרא תיקון כי - יש להם בעייה עם ספרדים וספרדיוּת.
ואני לעומת זאת חולק עליך, ומנסה כל הזמן להסביר לך ולחבריך, שהסיבה היא ההשלכות.
ככל ותהיה סבור שהסיבה היא הראשונה, אתה תמשיך לטעון שהם לא בסדר, ולאידך אני אטען ההיפך.
כך שאין ענין לנהל את הוויכוח. אתה יודע כך, ואני יודע אחרת.
אבל מה שכן, ככל שאתה תדבק בעמדתך, אתה תתלה בזה גם את הסיבה למה הם לא מרשים לפסוק כמו הרב עובדיה, ולמה לא מרשים ללכת ללויין, ולמה לא מרשים להסתופף בהוד קדומים של שירת הבקשות, ולמה לא מסכימים לנגן בתפילה כמנהג הספרדים ועוד אלף טענות נוספות, וגם למה לא מרשים לקרא את התיקון.
ובקיצור אתה טוען שראשי הישיבות שלך לא בסדר.
אבל מאחר שכל הנז' אינם הלכות ודינים, כי מותר להתפלל בניגון אשכנזי/ישיבתי או איך שתקרא לזה, ומותר לא ללכת לבקשות, ומותר לפסוק כמו פלוני ולא כמו אלמוני (לא פחות ממה שמותר ההיפך), ומותר גם ללמוד בלילה ולא לקרא תיקון, כי אינו דין אלא מנהג (נשגב ביותר, אבל עדיין אינו דין, ויחי ההבדל הקטן), ממילא כשיש צורך מותר לשנות (לא פחות ממה שהרב יצחק מורה לבחור בישיבה להוציא ציציות נגד המנהג, ועוד אלף ואחד מנהגים אחרים שביטלו)...
אין בעייה שתבקר את ראשי הישיבות, מותר כמו שמותר לבקר כל אחד אחר.
השאלה האם אתה מוכן בכלל להתחיל לחשוב שיש כיוון נוסף לכל הלך החשיבה של עולם הישיבות הספרדי שהולך בדרך הליטאית, או שאתה מחליט שזו שנאה עצמית.
הנפק"מ, שאם הסיבה הראשונה היא הנכונה, אז גם אם החלטת שאתה כן דוגל בקריאת התיקון, הרי שבהיותך בישיבה אתה תעשה מה שהרב שלך אומר תוך ידיעה ברורה ש- א' אתה לא עובר שום איסור. ב' יכול גם להיות שאתה טועה. ג' שאם תעשה במרד נגד הישיבה והעומד בראשה ותקרא את התיקון, מלבד מה שאתה נוהג בחוצפה, והורס את המשמעת (ה ה ר ס של החינוך), הרי שאתה מזלזל בת"ח בתוך בית מדרשו שלו. (כי הרי אתה מסכים שהוא ת"ח וצדיק, רק שאתה לא מסכים איתו).
אבל ככל ותחליט שזה נובע אצלו משנאה עצמית, הרי שגם אתה תשנא אותו תרצה או לא תרצה, (חברך יקרא לו קאפו, וחברך אחר יכנהו בעל גאווה ועוד ועוד). וממילא יהיה מאד לגיטימי לבוא ולחנך אותו ולהראות לו מה זה.
עכשיו נחשוב טוב ממה נובעת ההתנגדות, לא שלו לתיקון, אלא של התלמידים להתנגדותו. וד"ל.
בהחלט שהיו בעד לסלק בחורים שהוכלים נגד הישיבה, אולי הרב שטיינמן היה קצת 'מיקל' בנושא זה, אבל הרב שך ורבים וטובים אחרים היו הרבה יותר תקיפים בנושאים כאלוותראה מה הייתה ההנהגה שלהם בישיבה... אם סילקו אז בחורים שהתחתנו מוקדם...
נידון כבר במקו"א כל זה.בהחלט שהיו בעד לסלק בחורים שהוכלים נגד הישיבה, אולי הרב שטיינמן היה קצת 'מיקל' בנושא זה, אבל הרב שך ורבים וטובים אחרים היו הרבה יותר תקיפים בנושאים כאלו
אולי בנושא החתונות המוקדמות גרידא, הסוגיא הזאת היתה פחות מויה לפני 30-40 שנה, אף אחד לא היה מתחיל לשמוע שידוכים לפני ועד ששי (בפוניז' - אולי ועד שביעי אפילו) אז גם פה ושם אם מישהו היה מתחתן מוקדם לא היו עושים כלום, כי זה לא היה 'תופעה' כמו היום
ובאמת אם שמעת מה שהלך בשנה שעברה בישיבת חברון שרוב הבחורים התארסו כבר בזמן חורף של ועד חמישי (בזמן זה רוב הבחורים בגיל 20-21, וזה אחד השקרים הגדולים של בעלי התעמולה של גיל החתונות, אין שום ראש ישיבה שאוסר על בחור להתחתן עד גיל מסוים, אלא עד פרק זמן מסוים, ברוב הישיבות זה ועד חמישי, שרוב הבחורים בועד חמישי הם בגיל 20-21, ויש כמה אולי 22-23, ותו לא) ושמעתי שתיקנו שאין לעשות אירוסין עד זמן קיץ של ועד חמישי שלא תתפרק הישיבה ...
וה'תופעה' של החתונות המוקדמות, הורסת את הישיבות, וגם ישנם הרבה בחורים שלא בנויים להתחתן בגיל כ''כ מוקדם, וא''כ נתת דבריך לשיעורים ...
ולידיעתך, ר' דוב לנדו ור' משה הלל הירש, שאין ספק שהם מ''גדולי ישראל'', אסרו לצאת לשידוכים לפני 'ועד חמישי', מלבד מי שגר קרוב לישיבה (שאז השידוכים לא יוציאו אותו מהלימוד ומסדרי הישיבה)
לצאת לשידוכים בשיעור ב' או ג' ישיבה גדולה, בדורנו, זה נשמע הזוי לגמרי, בחור שיוצא לשידוכים, מטבע הדברים, ראשו פחות שקוע בלימוד, וזה הרס כל הבנייה שלו וכו', וראיתי פעם איזה חוברת או עלון שמישהו כתב שבכלל לא צריך ישיבה גדולה, מספיק ישיבה קטנה ו'כולל' (אינני זוכר ויכול להיות שיטט כן בשם אחד מגו''י, עכ''פ אם א''כ בוודאי שהדברים הוצאו מהקשרם) רח''ל... המשפטים האלו הם הרס הדת ממש, ואם לא יהיו ישיבות גדולות יצאו לנו רק שטחיים ולא יצאו ת''ח בכלל ...
ועיין מה שהתפרסם בשבוע שעבר מר''י פונובי'ז, אע''פ ששם מתחנים מאוחר יחסית משאר עולם הישיבות, ואם זה המב עם בחורים מבוגרים, תחשוב להיכן יכולים להגיע בחורים צעירים, ולא נאריך ...
"הוצאת שם רע"??הוצאת שם רע על כל עולם הישיבות בראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א והכפשתם, מותר.
מניעת בחורים מלהתחתן אינם עניני הלכה?יבוא הרב דוד כהן שליט"א ויוכיח בעצמו שלא מחווה דעתו בענייני הלכה
א. תמיד זה כך. דוד דור ודורשיו דור דור ומנהיגיו.ובכל מקרה כתבתי שאף אם מבחינתך הם גדולי ישראל הם כמובן לא באותם דרגה של גדולי ישראל בדורות שעברו ואין להם כח לצאת נגדם ללא שום סיבה וטעם
זה בדיוק הבעיה.מניעת בחורים מלהתחתן אינם עניני הלכה?
עיין בהודעה לעיל.ב. מניין לך שאין סיבה וטעם? זה שאתה לא הבנת או לא שאלת, זה לא אומר שאין להם סיבה.
הם לא צריכים את האישורים שלי... הם צריכים את האישור של גדולי ישראל שלפניהם ולא להמציא גזירות חדשות לסלק בחורים ולגרום להם צער שאף אחד לא יבוא לשמח אותם.גדולי ישראל לא צריכים את האישורים שלך לפסק רציני כזה או אחר.
ר' דוד כהן הוא ספרדי?רק אצלינו עושים מזה עסק.
מבואר בשלחן ערוך אבן העזר שלעולם ילמד תורה ואח''כ ישא אשהזה בדיוק הבעיה.
שהרבה נתלים באיחור הנישואין בגלל שכך "ההנהגה". לא מצינו עד היום שום ראש ישיבה שיוציא איזה פסק הלכה רציני למה נוהגים לאחר את גיל הנישואין.
כבר כתבתי לך לפני...מבואר בשלחן ערוך אבן העזר שלעולם ילמד תורה ואח''כ ישא אשה
מה לא מובן ?
השו''ע לא היה גדול בתורה ?
ורק לידיעתך בישיבות בליטא (שהיו שם מלא גדולי עולם שמסתירים חמה בקומתם) גיל הנישואין הממוצע היה 28-30, ואז הסבא מסלבודקא 'היקל' להתחתן מגיל 22-23 וזה היהנ חשב חידוש
בנובהרדוק היו מתחנים ע''פ רוב אחרי גיל 30 כמדומה