א. כל גנזיו היו תלויים על צוארו עי' מגילה טו ע"ב, וכשנתלה נתלו עמו כמובן, מהספר מטה יהודה. ב. ובספר עבודת ישראל פירש: שבניו הם היו קניניו שהיה מתפאר בהם מאוד.
א. פעמים שוי"ו החיבור משמש לפרושי קמפרש כידוע במקומות רבים.
ב. דכל דבר בפנ"ח חשיב שבח שאם היה בניו נתלים על העץ הוא שבח, ובפרט שהיו מרובים כנודע. זאת ועוד שהיו חביבים אצל המן הרשע, וזה מפלתו בכפליים, עם צער גדול, והשפלה יתירה.
ב. דכל דבר בפנ"ח חשיב שבח שאם היה בניו נתלים על העץ הוא שבח, ובפרט שהיו מרובים כנודע. זאת ועוד שהיו חביבים אצל המן הרשע, וזה מפלתו בכפליים, עם צער גדול, והשפלה יתירה.
לענ''ד כמה שזכור לי יש לחלק בין בניו הגדולים שאותם אינו יכול למכור לבין הקטנים שיכול למוכרם לעבד כקנין נכסיו. ועל כן נאמר גם בניו וגם קניניו. והדברים עתיקים מאוד ואכמ''ל.
לענ''ד כמה שזכור לי יש לחלק בין בניו הגדולים שאותם אינו יכול למכור לבין הקטנים שיכול למוכרם לעבד כקנין נכסיו. ועל כן נאמר גם בניו וגם קניניו. והדברים עתיקים מאוד ואכמ''ל.
בפשטות הלשון, הוא ע"פ מש"כ במגילה (אסתר ה', י"א): "ויספר להם המן את כבוד עושרו ורוב בניו".
והיינו (בלי מדרשים) שסיפר להם על ריבוי הבנים שיש לו. וזה מה שאמר "רוב בניו וקנייניו", היינו שאת אותם בנים שקרא להם המן "רוב בניו" תלית.
ויש לציין לשאלתך גם את הגמ' במגילה (טו, ב): "וכמה רוב בניו אמר רב ל' עשרה מתו ועשרה נתלו ועשרה מחזרין על הפתחים ורבנן אמרי אותן שמחזרין על הפתחים שבעים הויא דכתיב שבעים בלחם נשכרו אל תקרי שבעים אלא שבעים ורמי בר אבא אמר כולן מאתים ושמונה הוו שנאמר ורוב בניו ורוב בגימטריא מאתן וארביסר הוו".
הגמ' במגילה (טו, ב) אומרת: "מלמד שכל גנזיו של אותו רשע חקוקין על לבו".
הביא השפתי חכמים, דהר"מ כץ פירש בזה הנוסח ב"מעוז צור": "רוב בניו וקניניו על העץ תלית". דלכאורה מאי "וקניניו"? אלא, שהרי ודאי כשבא המן אל המשתה, היו כל גנזיו חקוקין על לבו כמנהגו. ומיד אחר המשתה אמר המלך "תלוהו עליו", אם כן, הרי תלו את המן עם גנזיו, דהיינו כל קנייניו, על העץ! [הנ"ל מועתק]
בפשטות הלשון, הוא ע"פ מש"כ במגילה (אסתר ה', י"א): "ויספר להם המן את כבוד עושרו ורוב בניו".
והיינו (בלי מדרשים) שסיפר להם על ריבוי הבנים שיש לו. וזה מה שאמר "רוב בניו וקנייניו", היינו שאת אותם בנים שקרא להם המן "רוב בניו" תלית.
ובפשטות "רוב" הכוונה מלשון ריבוי, וכמו שאומרים בנוסח אשכנז בתפילת נשמת "המהולל ברוב התשבחות". וכ"מ בריטב"א תענית (ו:) וז"ל ושנאמר רב ההודאות מלשון רבוי הדבר כמושנ' את כבוד עשרו ורב בניו וברוב חסדיו וברוב גאונך שכל אלו לשון רבוי ולא לשון רב ממש עיי"ש עוד. וע"ע ברכות נט:.