נניח שקיבלנו שזה זן מיוחד, ולפי השו"ע ע"פ תה"ד וכן המ"ב אפילו שהוא מרוסק לגמרי ברכתו נשארת.
אולם דעת רבים מהאחרונים 'לחלוק' על תה"ד ולחשוש לסב"ל גם בזה, וחלקם העידו שכך 'המנהג', ואם במקום מנהג לא אמרינן סב"ל - כ"ש שלא מבטלים מנהג שיש בביטולו חשש סב"ל.
הכה"ח בסי' ר"ג אות כ"א על דברי השו"ע בס"ו שעל זנגביל מרוקח מברכים כברכתו – העתיק את דברי
השל"ה [שהעתיקם גם
השע"ת שם] שכתב וז"ל וזהו מיירי בחתיכות גדולות שמטגנין בדבש, אבל אם הוא כתוש ושחוק בענין שהפסיד צורתו העצמית ברכתו שהכל כברכת הדבש ע"כ. וכ"כ עוד הכה"ח באות כ"ז ע"ד השו"ע בס"ז שבשמים שחוקים ברכתם נשארת וז"ל וכגון שאין שחוקים לגמרי אלא עדיין נשאר צורתן עליהן, אבל אם הם שחוקים לגמרי ונפסדה צורתן אין לברך רק שהכל כמ"ש לעיל אות כ"א עי"ש,
והגם דיש שכתבו דדבר שדרכו בכך אפילו נפסדה צורתו מברך ברכה הראויה לו – המנהג שאין לחלק אלא כל שנפסדה צורתו מברכין שהכל וכמ"ש לקמן סי' ר"ד אות ד"ן עי"ש. ובסי' ר"ד סי"א גבי פירות ועשבים שמרקחים בדבש – הפירות והעשבים הם עיקר אפילו הם כתושים ביותר – כתב הכה"ח בשם השל"ה שהביאו
היד אהרן[1] שדוקא אם ניכר מהותו ותוארו אבל אם הוא כתוש ושחוק בענין שהפסיד צורתו העצמית ברכתו שהכל,
וכתב הכה"ח שכן המנהג משום סב"ל עי"ש. ויש להוסיף שכ"כ גם
העולת תמיד בסי' ר"ד סוף סקי"ג וז"ל ואף על פי דיש לחלק בין דברים שדרכם להיות מעוך וכתות ובין דבר שאין דרכו תדיר להיות מעוך ומרוסק וכמו שחילק בתרומת הדשן - מכל מקום
למעשה אין לחלק ולברך על כולם שהכל, דבלאו הכי קיימ"ל דבספק ברכה מברכין שהכל ויוצא עי"ש. וכ"ד
החס"ל בסי' ר"ה ס"ז גבי פירות ועשבים המרוקחים וכו' אפילו הם כתושים אם ניכר מהותו ותוארו מברך ברכתו, ואם נפסדה צורתו העצמית מברך שהכל וכו' וי"א דכל שדרכו בכך אפילו אם נפסדה צורתו מברך ברכתו עי"ש, הרי שהוא ס"ל לעיקר בסתם כדעת השל"ה וסיעתו. וכ"ד הר"ב
פני יצחק [אבואלעפיה] ח"א ברכות אות קמ"ג עי"ש.
הרי לפנינו
7 מגדולי האחרונים, ספרדים ואשכנזים, שחששו 'לסב"ל' בזה, וכתב הכה"ח שכך המנהג - אז איך נקום ונברך כנגדם את ברכת האדמה?
ומדברי האחרונים הנ"ל מבואר שיש בזה ממש 'ספק ברכות להקל', דהיינו שאם יברך האדמה יש צד שלא יוצא יד"ח, ולא אמרינן שהיא ברכה מבוררת ולא שיקר בברכתו.
והדברים מפורשים בדברי
ר"ח בסוגיא דטרימא שהביא
ראבי"ה בסי' ק"ד וז"ל תמרי ועבדינהו טרימא מברכין עילוייהו בפה"ע, אבל דקורטמי דפורצני דשומשמי לא איפשטא
והילכך מברך עלייהו שהנ"ב דתנן ועל כולם אם אמר שהכל יצא ע"כ, ומפורש להדיא שבספק בדבר שנשתנה צורתו ונתמעך מברך שהכל ולא בפה"ע או בפה"א. ומטעם 'שאם אמר שהכל יצא', ומשמע שאם אמר האדמה לא יצא, דאם יצא - אדרבה היה לו להעדיף ברכה המבוררת, שהרי בשניהם יצא בדיעבד, וכמדומה שזו ראיה שאין עליה תשובה.
וכן מתבאר מחידושי
אלאשבילי בברכות מ' ע"ב שכתב שאם בירך על הפת בפה"א לא יצא וז"ל אבל בפת אפשר לומר דכיון שהכתוב קבע לו שם בפנ"ע וכו' לא נפיק כשבירך עליה בפה"א [וזה טעם הרא"ה]. ועוד דבברכתה דקבעו לה רבנן הוציאוה מכלל פרי כלומר שאינו מזכיר בברכתו פרי – שוב אינו יוצא בה בלשון פרי ע"כ, ומבואר בטעמו השני שאע"פ שפת קרויה פרי – כיון שרבנן הפקיעו לשון 'פרי' ותקנו מטבע אחר אינו יוצא בלשון פרי. ולדבריו אלו נראה ברור שלסוברים שפרי מרוסק שלא ניכרת צורתו ברכתו שהכל – אם בירך בפה"ע או בפה"א לא יצא, דהא חכמים הוציאוה מכלל פרי, ולא יוצא כשהזכיר פרי. והדברים ק"ו, ומה בברכת המוציא, שהשתנה למעליותא, והיה מקום לומר שעדיין שמו הראשון עליו סבירא ליה שלא יוצא כשמזכיר 'פרי', בפרי מרוסק שהסיבה שאינו מברך בורא 'פרי' זה משום שהשתנה לגריעותא – בודאי שהפקיעו שם 'פרי' ממנו לגמרי ולא יוצא כשמזכיר 'פרי'
וע"כ נראה שלמעשה ודאי שיש לברך על כל פרי מרוסק שהכל כדעת הבא"ח וסיעתו, שיש בזה ממש חשש של 'סב"ל', ומקרי 'שיקר בברכתו' לדעות שסוברים שהכל, משום שהוא כבר לא פרי אלא שהכל, וגם בפרי שדרכו בריסוק דינא הכי וכנ"ל.
[1] וכן המג"א אלא שהמג"א למעשה לא פסק כהשל"ה לגמרי אלא דוקא בנימוח עי"ש.