אולי ישן אחר שבא יוסף.ויש להקשות אם הוא יין ישן, אז הוא מקודם שבא יוסף
מעתיק אנכי מתורה שלמה להרמ"מ כשר זצ"לכתוב בפרשה (מה כג) "ולאביו שלח כזאת עשרה חמורים נושאים מטוב מצריים", וברש"י "מצינו בגמ' ששלח לו יין ישן שדעת חכמים נוחה הימנו"
ויש להקשות אם הוא יין ישן, אז הוא מקודם שבא יוסף, וא"כ הוא יין נסך.
תחילה לא אבין כיצד מתחיל עם האור לציון ושוב חוזר לספר בן פורת יוסף שהוא קדום בהרבה שנים קודם לכן והוא בעל התולדות יוסף תלמיד הבעל שם טוב.בשו"ת אור לציון חלק ה (באורים פרק מא - דיני יין נסך אות א) כתב לתרץ דיין ישן פירושו שעברה עליו שנה, וכדשנינו בב"ב דף צ"ח ע"א, שאם אמר לחבירו יין ישן אני מוכר לך, היינו משל אשתקד, ומיושן משל ג' שנים. וכן הוא בשו"ע חו"מ סימן ר"ט סעיף י', אמר לו יין ישן אני מוכר לך, נותן לו משל שנה שעברה. וראה בסמ"ע שם. וראה גם במנחות דף פ"ז ע"א ובפסחים דף מ"ב ע"ב וברש"י שם, ע"ש.
אך בספר בן פורת יוסף דחה תירוצו, דמדסתים סתם יין ישן שדעת זקנים נוחה הימנו, היינו עכ"פ שהוא יין כמו שני יעקב או יותר, כמו שמצינו באחשורוש (מגילה יב א), דלא בא הכתוב לסתום רק לפרש, כמו שמצינו במקום אחר יין ישן נוחה לזקנים היינו עכ"פ כפי השנים של הזמן, שאז הוא טוב לשתיה לזקנים, והכא נמי כך, וא"כ אז היה סתם יינם, ואיך שלחו לאביו.
ותירץ שם שפרעה כתב לשרה בכתובתה כל ממונו, וארץ גושן לאחוזה, והיתה הקדושה שורה בארץ זו, ויוסף שלח יין מהאוצר בזמן שרה אמנו...
ולענ"ד לא צריך להגיע לתירוצים דחוקים כאלה, שהרי יין נסך שנגע בו גוי הוא תקנה דרבנן שהתחדשה לאחר מכן, ואף שבספר הנ"ל הביא ראיה מהגמ' ביומא (כח) שאברהם שקיים כל התורה עד שלא ניתנה אף עירובי תבשילין דרבנן, כבר דחה הרא"ם עה"ת מהגמ' פסחים קי"ט ע"ב בסעודה לעתיד שיאמרו לו ליעקב טול ובריך אומר איני מברך שנשאתי ב' אחיות שעתידה תורה לאסור (וכן דנו הראשונים באברהם שלא מל לפני שציווהו ה' במפורש, ובשם משמואל דן במה שנשא אברהם שפחתו מבלי לשחררה).
ויש על זה הרבה תירוצים (כשמונה תירוצים), אבל הדעת זקנים מבעלי התוס' (וישב לז - לה) כתב שכיון שהאבות לא נצטוו על התורה, אף שידעוה ברוח הקודש, מה שהיו רוצים היו מקיימים, ומה שהיו רוצים היו מניחים. ולפ"ז מבואר הכל בשופי.
מי אמר?ויש להקשות אם הוא יין ישן, אז הוא מקודם שבא יוסף,
כבר ביארו בזה למעלה מדברי ספר בן פורת יוסף למבואר במגילת אסתר על אף שיש לדחות ראייתו מהתם וד''למי אמר?
יש שיעור ממתי נקרא ישן?
תחילה לא אבין כיצד מתחיל עם האור לציון ושוב חוזר לספר בן פורת יוסף שהוא קדום בהרבה שנים קודם לכן והוא בעל התולדות יוסף תלמיד הבעל שם טוב
שנית, מנין לו שיעקב אבינו לא שמר על דין יין נסך שהוא איסור הנכנס לגופו ובטח נזהר בזה
עד שהעיז לכתוב דבר מבהיל שמחמת הקדושה השורה בארץ גושן הי' היין מותר בלא חשש יין נסך, זה המצאה חדשה
נו באמת למה לא טורחים לעי' בכל התגובות כסדר זה לא הרבה וכבר ציינתי לחתם סופר. זה לערכי ולא מוסרי וד''ליש תירוץ בחת"ס על התורה (לא תחת ידי, אך שמעתי משמו) שהביא יין בן מאות שנים, מזמן אברהם אבינו, ועל זה לא גזרו משום יין נסך.
מי שיכול להעלות ולדייק את הדברים, אודה לו.
לא הבנתי כלל וכלל איך אתם ניצלים מהטעותכי בספר בן פורת יוסף כבר דחה תירוצו, ולכן סודרו הדברים כך.
לא זכיתי להבין. האם כבודו הי' בגלגול בזמנו של יעקב אבינו, עד כדי כך שחורץ שהאבות לא רצו להחמיר בזה. אם ידעו חומרא זו למה שלא יחמירו, צריך גב חזק לומר כדבר הזה. ומנין שלא נסכו יין לע''ז .זה לא איסור דאורייתא אלא גזירת חז"ל בסתם יינם, והאבות לא רצו צורך להחמיר בזה, אולי מפני שאז לא ניסכו יין לע"ז, וכמו שחז"ל הקלו ביין שנתבשל שאינו נאסר באיסור "סתם יינם", מאחר שיין זה נחשב כפגום, ואין דרך הגויים לנסכו לעבודה זרה.
א. עברתי על הדברים ונשמט ממני, סליחה.נו באמת למה לא טורחים לעי' בכל התגובות כסדר זה לא הרבה וכבר ציינתי לחתם סופר. זה לערכי ולא מוסרי וד''ל
מעיקרא מאי קסבר לא להביא שמצטט זאת מספר אחר כחשוקי חמד ואז לא עליכם תיהי' תלונתי אלא עליו. מלבד מה שאני במקומכם לא הייתי סומך אלא מעי' בפנים הספר, שהרי לא הבנת והי' לך דוחק. ואגב היכן בחשוקי חמד מדוע לא כותב ברור מקורותהבאתי בקצרה את דבריו כפי שהביאם בחישוקי חמד, וכתבתי על זה שהוא דחוק, ואם יש לך ביאור בדבריו הבה נשמע.
לא הבנתי כלל וכלל איך אתם ניצלים מהטעות
הכל נמצא בספר בן פורת יוסף כל דברי האור לציון. וממלא מיותר להביא את דבריו ועוד בפתח הדברים. לא ראיתי מעולם סידור דברים שכזה.
לא זכיתי להבין. האם כבודו הי' בגלגול בזמנו של יעקב אבינו, עד כדי כך שחורץ שהאבות לא רצו להחמיר בזה. אם ידעו חומרא זו למה שלא יחמירו, צריך גב חזק לומר כדבר הזה. ומנין שלא נסכו יין לע''ז .
איך הי' אומר מו''ר זצוק''ל על כה''ג, שיערב לך. אם לא אוהבים כאן ביקורת בונה אז אני יפסיק להעיר כאן חבל לי על הזמן, וככה לא אטריד אף אחד בהערותיאז תסדר מחדש כראות עיניך. אני אוהב את הסדר הנוכחי כמות שהוא.
לא שכנעתה אותי שיערב לךאם תירוץ זה נאמר על שתי אחיות שהוא איסור דאורייתא, קל וחומר על סתם יינם שיש יסוד לומר שלא ראו צורך להחמיר בזה לפי המציאות דאז.
ולא אני המצאתי יסוד זה אלא הראשונים, שקבעו שאמנם ידעו כל התורה אבל קיימו מה שרצו. ולפי ששאר התירוצים דחוקים, עדיף לנקוט בתירוץ זה שנראה אמיתה של תורה.
איך הי' אומר מו''ר זצוק''ל על כה''ג, שיערב לך. אם לא אוהבים כאן ביקורת בונה אז אני יפסיק להעיר כאן חבל לי על הזמן, וככה לא אטריד אף אחד בהערותי
לא שכנעתה אותי שיערב לך
יש תירוץ בחת"ס על התורה (לא תחת ידי, אך שמעתי משמו) שהביא יין בן מאות שנים, מזמן אברהם אבינו, ועל זה לא גזרו משום יין נסך.
מי שיכול להעלות ולדייק את הדברים, אודה לו.
מחילה מכת''ר שליט''אהנה בפשטות דברי הרא"ש הם שהיה לדבר מסויים זמן היתר, ואח"כ הגיע זמן איסור, וכמו בשר נחירה שהיה זמן שהיה מותר ואח"כ הגיע האיוסר, ודן הרא"ש נ"מ מספק הגמ' לענין נדר לאסור על עצמו מזמן מסויים.
ויש לדייק מלשון החת"ס שהוסיף את המילים "טרם קיבל אברהם אבינו ע"ה על עצמו שלא לשתות יינם", ולכאו' כוונתו שא"כ היה לדבר זה זמן היתר, ורק אח"כ הגיע האיסור.
[ואולי יש להוסיף שקודם שאברהם אבינו קיבל את האיסור י"ל שהיה הדבר בגדר מותר, שעוד לא היה בכלל מציאות של עם ישראל, ורק גבי אברהם ניתן לומר כן שהוא היה הראשון]
וכן לומד החת"ס (חולין סז:) גבי לויתן שגנזו הקב"ה לעתיד לבוא, שאף אי נימא שהוא טמא, מלחו הקב"ה קודם מתן תורה, ולכאו' דמי ממד ליין נסך.
מקווה שירדתי להבנת הסוגיא, יישר כח!
בלויתן התחדש איסור בהמה טמאה, וגם כאן מתחדש איסור יין נסך.מחילה מכת''ר שליט''א
לא זכינו להבין את דבריו כלל
פשוט דלא דמי גם ללויתן התם אכן דמי לבשר נחירה. אותו בשר עצמו הותר באכילה לאחר מליחה ותו אין מקום לאסור באכילה. כי אין סיבה שמחדשת עליו איסור לאחר מתן תורה. אבל ברור שכל בהמה חי' שלפני מתן תורה, הנה אותם בהמות אם ישחטו לאחר כניסתן לארץ לכו''ע אסורות באכילה בלי שחיטה כשרה. אין ספק בזה. כל הנידון שם רק על בשר לאחר נחירה.
ואם כן ביין נמי אם הי' יין נסך קודם שקיבל אברהם לשמור את הדין ומאז ועד עתה לא נגע בו עכו''ם ניחא יישאר בהיתר אף שנגע בו קודם לכן. אבל אם הנידון על נגיעה לאחר הגזירה מאי איכפת לן שיין זה נוצר קודם לכן, הרי עתה יש סיבה חדשה לאיסור. ודו''ק היטב בזה
זם גם אני הבנתיבלויתן התחדש איסור בהמה טמאה, וגם כאן מתחדש איסור יין נסך.
וכוונתי לומר כי הנחת החתם סופר שלא היו האיסורים נמצאים בעולם כל הזמן, ולכן לויתן איסור 'בהמה טמאה' לא היה עליו, וגם ביין איסור 'יין נסך' לא היה עליו, אע"פ שמִצריִים הכינו אותו ונגעו בו.
אך אכן לכאו' חייב לומר שמזמן שקיבל אברהם את האיסור של יין נסך, לא נגעו המצריים ביין זה, אלא היה באוצר שלהם, וממילא כל הנגיעה היתה קודם מציאות האיסור, ולכן לא חשיב שהיה זה יין נסך קודם זמן אברהם אבינו.
ורק אחרי שקיבל אברהם על עצמו אז מתחדש גם איסור הנגיעה הקודם שנגעו ביין. ודמי שפיר ללויתן, שהאיסור עליו בא אח"כ.
מקווה שברור!
פלוגתא גדולה בין הראשונים מפרשי התורה אי שמרו הראשונים כל התורה שהרי יעקב נשא ב' אחיותתחילה לא אבין כיצד מתחיל עם האור לציון ושוב חוזר לספר בן פורת יוסף שהוא קדום בהרבה שנים קודם לכן והוא בעל התולדות יוסף תלמיד הבעל שם טוב.
שנית, מנין לו שיעקב אבינו לא שמר על דין יין נסך שהוא איסור הנכנס לגופו ובטח נזהר בזה, וב' אחיות שאני שהי' מוכרח לזה ושאר תירוצים אך מכאן להחליט ברור שזה לא שמר מחמת שאלה זה מניין לן. וגם לדעת זקנים מה שרצו שמרו ומנין שזה לא רצו, ואדרבא זה התירוץ הכי דחוק לומר כן על יעקב אבינו בחיר האבות.
ובשלישית, יש להביא את דברי בן פורת יוסף במלואו ולא חצאי דברים אשר אין להם הבנה כלל ועיקר, מאי איכפת לן שהיין הגיע מארץ גושן עד שהעיז לכתוב דבר מבהיל שמחמת הקדושה השורה בארץ גושן הי' היין מותר בלא חשש יין נסך, זה המצאה חדשה, וכי זה הלכות ומצוות התלויות בארץ ובקדושת הארץ. ויש להאריך בביאור כל דבריו שם ואכמ''ל.
ורביעית יש לציין שגם החתם סופר עמד בשאלה זו כאן וע''ש מה שתירץ עם חידוש עצום ומבהיל. וד''ל.
לא הבנתי אף מילה מכל מה שכתבת ועמכם הסליחה אין על מה להגיב פשוט לא ניתן להבנתי להבין מה כתבתפלוגתא גדולה בין הראשונים מפרשי התורה אי שמרו הראשונים כל התורה שהרי יעקב נשא ב' אחיות
גדולי המוסר למדו זאת בגלל הלבנת פנים אך יש הרבה תשובות בראשונים ועיין בס' חבצלת השרון הרחבה בזה הענין
וא"כ יש ליישב שזה לא נהג יעקב ויוסף ואכמ"ל
ואנכי עומד נפעם מדוע לא שאלו שאלה זו כבר קודם לכן בפרשת מקץ בו מבואר שהאחים ישבו עם יוסף וישתו וישכרו עמו. והיינו שתו יין. והרי לא ידעו עדיין שהוא יוסף אחיהם, ואם כן כל יין שם הוא יין נסך או חשש יין נסךכתוב בפרשה (מה כג) "ולאביו שלח כזאת עשרה חמורים נושאים מטוב מצריים", וברש"י "מצינו בגמ' ששלח לו יין ישן שדעת חכמים נוחה הימנו"
ויש להקשות אם הוא יין ישן, אז הוא מקודם שבא יוסף, וא"כ הוא יין נסך.