משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (2)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שו"ת אור לציון חלק ג - באורים פרק ז - דיני בדיקת חמץ אות ט
ויש לדעת שהרכב חייב בבדיקה ככל רשותו של אדם, ומי שאינו בודק אלא את רכבו, (וכגון המתארח אצל אחרים, וראה בזה להלן בבאורים לתשובה י"ט), חייב בבדיקה בו בברכה

1743580143978.png
1743580162036.png


פלא שלא השגיח בדקדוק לשונו הטהור של אביו זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק א סימן ה
וכן הדין בענין בדיקת חמץ במכונית הפרטית, שרגילים לקחת לתוכה מצרכי מזון של חמץ, שאף על פי שמנקים היטב את המכונית לפני ליל י"ד לבל ישאר בה שום חשש חמץ, אף על פי כן צריך לבדקה בליל י"ד לאור הנר, כמצות חז"ל. ברם, אין לחזור ולברך על ביעור חמץ כשבא לבדוק במכונית, אלא די במה שמברך בביתו על ביעור חמץ בשעת הבדיקה, ועל סמך ברכה זו יחזור ויבדוק החמץ במכוניתו. ואף על פי שיש מרחק מסויים ביניהם, אין ההליכה נחשבת הפסק. עי"ש.

הרי דס"ל בבירור שמכונית צריכה ברכה אלא שנפטר בברכה שמברך בבית וההליכה לא הוי הפסק, וכדעת האור לציון.
 
נערך לאחרונה:
שו"ת אור לציון חלק ג - באורים פרק ז - דיני בדיקת חמץ אות ט
ויש לדעת שהרכב חייב בבדיקה ככל רשותו של אדם, ומי שאינו בודק אלא את רכבו, (וכגון המתארח אצל אחרים, וראה בזה להלן בבאורים לתשובה י"ט), חייב בבדיקה בו בברכה

הצג קובץ מצורף 2683
הצג קובץ מצורף 2684


פלא שלא השגיח בדקדוק לשונו הטהור של אביו זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק א סימן ה
וכן הדין בענין בדיקת חמץ במכונית הפרטית, שרגילים לקחת לתוכה מצרכי מזון של חמץ, שאף על פי שמנקים היטב את המכונית לפני ליל י"ד לבל ישאר בה שום חשש חמץ, אף על פי כן צריך לבדקה בליל י"ד לאור הנר, כמצות חז"ל. ברם, אין לחזור ולברך על ביעור חמץ כשבא לבדוק במכונית, אלא די במה שמברך בביתו על ביעור חמץ בשעת הבדיקה, ועל סמך ברכה זו יחזור ויבדוק החמץ במכוניתו. ואף על פי שיש מרחק מסויים ביניהם, אין ההליכה נחשבת הפסק. עי"ש.

הרי דס"ל בבירור שמכונית צריכה ברכה אלא שנפטר בברכה שמברך בבית וההליכה לא הוי הפסק

וצ"ל או ש'עורכי' הספר ילקוט יוסף כתבו כן ולא הרב יצחק יוסף בעצמו, וזהו כבודו לומר שהעורכים כתבו כן ולא הוא.
ואם הוא בעצמו כתב כן - נראה בודאות שאם יראו לו דקדוק זה יחזור בו, דתורה אמת כתיב בה, שכן ראוי להיות חוזר.
אפשר שגם אביו מודה שבלי בית אינו מברך
ורק לרווחא דמילתא כ' שיפטור את רכבו.
וכמוהו סוברים הרב אוריבך והרב אלישיב
מה אתה רוצה ממנו???
איפה אבא שלו אמר לברך???
 
איפה אבא שלו אמר לברך???
כך מדוייק מדבריו. עיין היטב.
הוא סובר שרכב צריך ברכה אלא שנפטר בברכת הבית, ואין הפסק הליכה.
כל קורא את ההלכה הזו בלא נגיעות אישיות מבין שהוא סובר שרכב צריך ברכה אם לא היה מה שיפטור אותו.
 
כך מדוייק מדבריו. עיין היטב.
הוא סובר שרכב צריך ברכה אלא שנפטר בברכת הבית, ואין הפסק הליכה.
כל קורא את ההלכה הזו בלא נגיעות אישיות מבין שהוא סובר שרכב צריך ברכה אם לא היה מה שיפטור אותו.
מדיוקים, לא יורדים על אנשים.
מאוד יתכן שהיה אומר סב"ל. וזה כלל גדול אצלו.
בפרט שרואה דעת גדולי הזמן שמורים לא לברך.
האשכולות שלך מלאים זיו ומפיקים נוגה בבקשת האמת.
אל תיגרר גם אתה למחוזות אישיים ונגיעות אישיות.
 
מוטב תעשה הרב כהן או שתמחק את ההודעה, או שתכתוב אותה כמו שצריך באמת. שככה נראה ומסתבר מאוד וכו'
שיניתי בעקבות בקשתך.

מדיוקים, לא יורדים על אנשים.
מאוד יתכן שהיה אומר סב"ל. וזה כלל גדול אצלו.
בפרט שרואה דעת גדולי הזמן שמורים לא לברך.
זהו דיוק מוכרח.
אני דייקתי כך שנים, ותמיד אני אומר בשיעורים שדעת הרב עובדיה והאור לציון שמברכים על רכב.
רואים שהסברא הפשוטה של הרב עובדיה, לפני שראה את שאר חכמי זמננו [שנדפסו רק מאוחר יותר] היא לברך על רכב, וזוהי הסברא הפשוטה של האור לציון, ותו לא מידי.
 
זהו דיוק מוכרח.
אני דייקתי כך שנים, ותמיד אני אומר בשיעורים שדעת הרב עובדיה והאור לציון שמברכים על רכב.
רואים שהסברא הפשוטה של הרב עובדיה, לפני שראה את שאר חכמי זמננו [שנדפסו רק מאוחר יותר] היא לברך על רכב, וזוהי הסברא הפשוטה של האור לציון, ותו לא מידי.
ראשית יש"כ שקיבלת דעת קטנים ממך בגיל ובדואי בודאי בתורה, כי העיקר לבקש את האמת באמת ולא כסיסמא.
שנית,
נכון שככה מדויק
אבל כל מי שמכיר את הרב עובדיה יודע שמעולם לא יעיז בספריו להורות לברך בדבר שתלוי בסברא, בפרט אם יש גדולי עולם כהגרש"ז שרגיל לבטל דעתו מפני דעתם.
ומסתמא בנו חשב, שכיון שאביו לא העיז לכתוב במפורש, יש לומר שכתב לפטור את הרכב בבידקת הבית לחוש לסוברים שצריך ברכה וכו',
וזה מאוד מתאים להלך מחשבתו של אביו
ושוב: מעריך מאוד איך שמחקת!!!
 
ומסתמא בנו חשב
לא חושב שהוא חשב על זה, משום שלא הביא כלל את הדיוק הזה.
מסתבר יותר שנעלם ממנו הדיוק הזה.
יתכן שלמעשה היה מורה כמוך אם היה מביא ודוחה, אבל על פניו זה ראיה לאור לציון.
מצאנו הרבה פעמים שהרב עובדיה בשנותיו האחרונות היה מורה כדעת כמה מחכמי דורנו לברך כנגד אחרים, כמו בחנוכה במסיבות וכדומה.
 
מצאנו הרבה פעמים שהרב עובדיה בשנותיו האחרונות היה מורה כדעת כמה מחכמי דורנו לברך כנגד אחרים, כמו בחנוכה במסיבות וכדומה.
התם שאני כיון שהבין שיש בזה זיכוי הרבים
דהלא בלא"ה הפסק הנ"ל לברך במסיבות אינו עומד בכללי סב"ל הנורמלים
אא"כ נימא דזיכוי הרבים שאני
 
כאן.
בפורום זה לא מוצא כעת.
כמדומה שגם הועלה.
בטוחני שחכם בן ציון שמח מאוד בשמים מקובץ זה, ומצוה שיתפרסם בבתי המדרש.
וכאן המקום להודות להרה"ג הכהן שליט"א על זה שכל שבוע הוא לא נח ופותח ספרים ומעיין בשיעור השבועי כדי לבאר בצורה נכונה את דברי רבותינו זצ"ל ושליט"א, שכבודם נרמס "שאינם יודעים לעיין" "ויש למחוק עם עט מה שכתבו" וכו' וכו', וכאן הוא מבאר את הדברים בצורה ישרה.
ואנו צריכים להתעורר ולחוס על כבוד רבותינו, לפני שנתיים דיברתי עם ת"ח חשוב בבין הזמנים אב, והוא אמר לי שהשנה אשתו שאלה אותו למה הוא בכה מאוד בתשעה באב (יותר מכל שנה), והוא ענה לה: "איך אפשר לא לבכות שכמעט כל שבוע כבוד התורה מתחלל לפני אלפי בני אדם, וכמה השכינה בצער".
ולפני תקופה באו אלי שתי בחורים (מהמשפחה) ואמרו לי ששאלו את הרב יצחק שאלה בשבת על פסק של הרב אופיר מלכה, והוא אמר להם "שזה נגד גדולי הדור (מרן זצ"ל) וזה פסק של אופיר מלכא ורבני הרדיו". ושמחיתי באותם אנשים איך מזכירים שמו של גאון עולם בלי תואר הרב, והם אמרו לי מה אתה רוצה ככה אמר "מרן הרשל"צ". [וכמובן שאח"כ הראתי להם שהפסק של הרב אופיר "מפורש בדברי גדולי הפוסקים"].
 
פסק של אופיר מלכא ורבני הרדיו". ושמחיתי באותם אנשים איך מזכירים שמו של גאון עולם בלי תואר הרב, והם אמרו לי מה אתה רוצה ככה אמר "מרן הרשל"צ"
חסום לי בנטפרי, אבל הקישור שמור אצלי. (ושם תיקן והוסיף "הרב").
 
חסום לי בנטפרי, אבל הקישור שמור אצלי. (ושם תיקן והוסיף "הרב").
לא התכוונתי לסרטון זה, אלא ששאלו אותו שאלה בשבת.
ואדרבה מזה שבסרטון אמר כהרגלו "אופיר" ותיקן ואמר "הרב" זה אומר שהוסיף כך בגלל ההסרטה, ודו"ק.
 
ראשי תחתית