משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (2)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
[]לכאורה יש לחלק בין מנהג לנהגו, כי אין חולק על כך שנהגו כן, וכל ההשגה של הרב יצחק היא על זה שיש מנהג שכזה (ונהגו היינו שנהגו למעשה, ומנהג היינו שכן הוקבע בכלל ישראל וכו')
שבהליכות מועד כתב שנהגו, והשאלה היא האם אכן יש כזה מנהג (לא שמעשית נהגו כן, אלא שנהגו כן מחמת מנהג, והבן)
וע"ז טוען הרב יצחק בצדק, כי אין שום מנהג כזה
וזה שנהגו כן אינו משום שיש מנהג כזה, ועל אחת כמה וכמה שזה שנהגו כן אינו יכול ליצור מנהג כזה
והנ"מ, שאם יש מנהג כזה, הרי מעיקר הדין אסור, וככל מנהג שישנו,אמנם, אם אין מנהג אלא רק שלמעשה נהגו כן, הרי מעיקר הדין אפשר[/]
בקיצור: יש מנהג ויש נהגו, וזה שנהגו אינו מורה שיש מנהג, ומנהג לא יכול להיווצר ע"י שנהגו
פלפול נאה, אבל הרב מלכה כותב 'שנהגו' ולא כותב 'מנהג', ונפל פיתא בבירא.
 
פלפול נאה, אבל הרב מלכה כותב 'שנהגו' ולא כותב 'מנהג', ונפל פיתא בבירא.
זה לא ענין של לשון: נהגו או מנהג,
אלא של מהות, האם אכן יש מנהג כזה (ולמשל, כמו שיש מנהגים אחרים, והיינו, שנהגו כן בגלל שיש מנהג שכזה, שהוא הוקבע ע"פ סיבה או סיבות כ"ש)
או שאין מנהג שכזה על אף שנהגו כן

ויתכן אה"נ שהרב מלכא לא נתכוון לזה, וגם לדידיה אין כאן מנהג, אך עכ"פ השגתו של הרב יצחק לכאורה כ"ה, שזה שונה, וזה שנהגו אינו מורה שיש מנהג

ובפרט שכש"נ לכאורה יש בכך נ"מ

(בעיקר הענין לכאורה נראה כי אין עיקר כוונת הרב דוקא להשיג על דברי הרב מלכא, אלא להגדיר שאין זה מנהג אלא נהגו... וע')
 
א. הוא יודע שלהלכה 'קי"ל' שאין קבלת האב מחייבת את בני הבית, אולם הוא דן 'לכתחלה' האם 'ראוי' לנהוג כן, וכתב שאין ראוי לנהוג כן כיון 'שיש דעות' שכן נגררים, ולמה להיכנס לזה 'לכתחלה'.

ב. הוא מודה 'שאם הגיע לביתו וראה שלא הדליקו נר חנוכה שיכול לצוות לאחד מבני הבית'. ולא זה הנושא. הנושא הוא האם זו הנהגה 'לכתחלה' או לא.

ודבריו ברורים מאוד.
וגם דבריו של הרב יצחק שליט"א ברורים.
כיון שלהלכה אנחנו לא פוסקים אין שום בעיה לנהוג כן וזה לא סיבה "להחמיר" לא לעשות כן.
(ופשוט שעדיף לקיים את דברי מרן השו"ע ש"מקדימין להתפלל תפילת ערבית" מאשר הנ"ל שלפי רוב ככל הפוסקים ב"ב לא נגררים)
כבר למדונו רבותינו שצריך 'לפתוח פוסקים', ולא לפסוק מסברת הכרס, וזה מה שעשה הרב אופיר. עיין בספר פסקי תשובות שהביא את כל הפוסקים שדיברו בזה והעלו כן, ואף ציין לו להדיא, והרב יצחק התעלם מכל הנ"ל ופסק 'מסברא דנפשיה' כנגד כל האחרונים הנ"ל, ועוד כתב על הרב אופיר 'דברי תימה'. ואין לך תימה גדול מזה.
אהבתי שלגבי הבמבה אתה צועק "סב"ל"!!!
ופה מה? הסברא נעלמה? לפי החיד"א ועוד אחרונים זה ספק ברכה לבטלה!
 
האם מישהו מכיר בציבור החרדי ובני התורה קטן שמסתפר בימי העומר?? מנהג זהו דבר מציאותי. כולם רואים שכך המנהג. מה שייך להתוכח בזה? האם הרב יצחק סיפר את ילדיו בימי העומר??

ובפרט שלמעשה גם הרב יצחק נוקט את אותו הדין במילים שונות ולא מובן מה רצה כלל בהשגה זו
יש הבדל שכותבים "נהגו להחמיר" כאילו זה מנהג קדמון שכתבו אותו הפוסקים שיש בו חשש איסור,
לבין "לא לפרוש מהציבור"
 
לא מובן איך כותב דברים כאלו של זלזול וביזוי בת"ח בריש גלי, והוא רחום יכפר.

ובפרט שדברים אלו אין להם מקום כלל, שהרי הרב מלכה ציין במפורש לחזו"ע, אלא שהוא רגיל להמשך אחר המ"ב שנוקט שאסור לדבר
זה הבעיה, שכותב "ובחזון עובדיה האריך להצדיק שיטה זו", ולא דן בדבריו כלל.
מה זה "רגיל להמשך אחר המ"ב"??
וכי קבלנו הוראות המשנה ברורה!?
יש לך סיבה לפסוק כמותו נגד מה שמרן זצוק"ל כתב... תכתוב סיבה!
 
זה הבעיה, שכותב "ובחזון עובדיה האריך להצדיק שיטה זו", ולא דן בדבריו כלל.
זה הסגנון של כל הספר הזה, הוא מציין את שיטות הפוסקים, ונטיית דעתו,
לא של חזו''ע או אחרים...
אלא סגנון כתיבה.
אני אישית פחות מתחבר לסגנון ספרים כאלה, ופותח רק ספרים שפותחים הסוגיות משרשם,
אבל זה ספר שמביא תועלת רבה,
רואים בין השורות שלמד את הדברים בשיקו''ד
הגיוני
ואינו מעתיק סתם עם טעויות
ומ''מ אין טענה שלא האריך בזה כי זה הסגנון של כל הספר
כלפי כל ספר שמביא.
 
אני אישית פחות מתחבר לסגנון ספרים כאלה, ופותח רק ספרים שפותחים הסוגיות משרשם,
מצטרף...
אבל זה ספר שמביא תועלת רבה,
רואים בין השורות שלמד את הדברים בשיקו''ד
הגיוני
ואינו מעתיק סתם עם טעויות
זה אני גם מסכים.
ומ''מ אין טענה שלא האריך בזה כי זה הסגנון של כל הספר
כלפי כל ספר שמביא.
אני מבין שזה הסגנון של הספר, אבל זה קצת מעצבן שלפעמים אתה רואה תשובה שלמה של מרן זצוק"ל והוא פוסק כמו המ"ב...
לפחות שיגיד בשתי מילים למה? (אפי' שיגיד שקיבלנו הוראות המ"ב... אבל לפחות שיגיד סיבה.)
 
והוא פוסק כמו המ"ב...
לפחות שיגיד בשתי מילים למה?
בדרך כלל המשנ''ב והכה''ח מבטאים מסורת פסיקה ותיקה, אצל רוב כלל ישראל,
אולם דווקא במקרה זה ראיתי שבגלל שהחזו''ע האריך לחזק שיטה זו,
כתב שיש מקום לסמוך עליה.
ואם משהו מעצבן אותך אתה יכול לעבור לסגנון אחר.
וכמו שאמרתי יש הרבה שזה מועיל להם דווקא בצורה הזו
 
האם מישהו מכיר בציבור החרדי ובני התורה קטן שמסתפר בימי העומר?? מנהג זהו דבר מציאותי. כולם רואים שכך המנהג.
מי אמר שבני התורה קובעים את המנהג, הרי מצינו שיסוד המנהג שנשים מברכים על נטילת לולב, נוסד ע"י נשים...
 
מי אמר שבני התורה קובעים את המנהג, הרי מצינו שיסוד המנהג שנשים מברכים על נטילת לולב, נוסד ע"י נשים...
עשית את מרן החיד''א הבא''ח והחקרי לב,
כמנהג עמי הארץ ונשים...
 
בדרך כלל המשנ''ב והכה''ח מבטאים מסורת פסיקה ותיקה, אצל רוב כלל ישראל,
אולם דווקא במקרה זה ראיתי שבגלל שהחזו''ע האריך לחזק שיטה זו,
כתב שיש מקום לסמוך עליה.
ואם משהו מעצבן אותך אתה יכול לעבור לסגנון אחר.
וכמו שאמרתי יש הרבה שזה מועיל להם דווקא בצורה הזו
והמציאות מוכיחה שספריו של הגאון ר"א מלכה נדפסים ברבבות עותקים,
והמו"ל 'צוף' מעיד שזה הספר הכי נמכר אצלו כל השנה.
לך לא נוח? כי אתה מוסת. חזקה על הסתה שאינה שבה ריקם
רבבות רבבות רודפים אחרי ספריו הנדפסים ברבבות.
עובדה.
קשה לכם?
התרגלתם לשלוט?
תתרגלו!!!
זה יקרה. אל דאגה.
 
ההסתה ההלכתית עולה שלב מיום ליום,
שים לב.
בתחילה מחקו את כל מי שלא מצא חן ויישר קו,
זה ממשיך, גם הגדולים שהיו עם מרן
כמו חכם שלום, שאותו א"א לבזות
אז:
אילו היה רואה היה חוזר בו.
 
עשית את מרן החיד''א הבא''ח והחקרי לב,
כמנהג עמי הארץ ונשים...
תעיין אח"כ תגיב.
אני מדבר על יסוד המנהג, מי התחיל את המנהג, האם החיד"א והבא"ח או מנהג נשים?
התשובה ברורה, נשים.
כ"כ החמדת ימים שעמי הארץ היו נותנים הלולב לנשותיהם. החיד"א כותה מקצת נשים בארץ הצבי נוהגות לברך, שום פוסק ספרדי לא כתב לחלוק על השו"ע שנשים תברכנה, רק כתבו שכן המנהג. נקודה
 
תעיין אח"כ תגיב.
אני מדבר על יסוד המנהג, מי התחיל את המנהג, האם החיד"א והבא"ח או מנהג נשים?
התשובה ברורה, נשים.
כ"כ החמדת ימים שעמי הארץ היו נותנים הלולב לנשותיהם. החיד"א כותה מקצת נשים בארץ הצבי נוהגות לברך, שום פוסק ספרדי לא כתב לחלוק על השו"ע שנשים תברכנה, רק כתבו שכן המנהג. נקודה
מנהג נשי גדולי הדור ע''פ דעתן.
וכבר הגבתי בזה באשכולות קודמים ואכמ''ל
 
כבר ענו לך באשכול סמוך שזה חוצפה ויהירות לעשות את כל הגדולים שקיימו את המנהג כנמשכים אחר נשים.
פשוט חוצפה.
כבר הראו לך עשרות מקורות מס' תורת הקדמונים שהפוסקים הסכימו ואשירו את המנהג
שכאמור יש 30 ראשונים ודעת מרן שיש על מה לסמוך.
צריך להפסיק לעשות דיוקים במרן היבי"א בדברים שלא עלתה על ליבו.
כל הגדולים הבינו שזה מנהג טוב? לא ביטלוהו? קיימו אותו.
זכותו של מרן הגרע"י רוח אפינו משיח ה' לחשוב אחרת. ויש הרבה פוסקים איתו וכמובן.
אבל לכתוב בצורה יהירה שכזאת כאילו רבבות דורות שלמים נמשכו אחרי נשים, זה חמור מאוד, ומבית מדרש מסוים מאוד של זלזול.
זהירות!
 
תענה, מי ייסד את המנהג אצל הספרדים שנשים מברכות על נטילת לולב. הפוסקים או הנשים???
מרן החיד''א חיזקו קיימו ואישרו. במאמר ארוך בערך ר' יעקב ממרויש.
אם זה היה מנהג עמי הארץ לא היה עושה כן.
וזה מספיק לנו.
פעם אמר לי הגר''ח קלופט,
צריך להמשיך במבצרים החזקים והישנים,
אנחנו יש לנו את הגר''א שהיה בקיא בנגלה ונסתר, הלכה ואגדה, דרש ורמז,
ואין אף אחד שיעיז לחלוק עליו ככה..
כל מה שהוא אומר מגובה מהכל.
ולכם יש את החיד''א שהיה בקיא בכל מכל, נגלה ונסתר, הלכה ואגדה, דרש ורמז
וכשהוא מאשר משהו
אין בודקין מן המזבח ולמעלה.
וזכותן של הנוהגין כמותו לסמוך עליו.
 
והמציאות מוכיחה שספריו של הגאון ר"א מלכה נדפסים ברבבות עותקים,
והמו"ל 'צוף' מעיד שזה הספר הכי נמכר אצלו כל השנה.
לך לא נוח? כי אתה מוסת. חזקה על הסתה שאינה שבה ריקם
רבבות רבבות רודפים אחרי ספריו הנדפסים ברבבות.
עובדה.
קשה לכם?
התרגלתם לשלוט?
תתרגלו!!!
זה יקרה. אל דאגה.

זה פשוט לא דרך הלכתית לחלוק בלי לכתוב למה.
 
צריך להפסיק לעשות דיוקים במרן היבי"א בדברים שלא עלתה על ליבו.

ידוע מה שהביא מרן זיע"א מדברי האחרונים שמה שגדולי ישראל לא שינו המנהג שחששו שלא יקבלו מהם או שלא נסתייע הדבר בידם למוחות ע"ש יבי"א ח"י סימן כא אות ח.
זה לא דיוקים בדברי מרן, זה דברים מפורשים שכתב בידיו.
כך שאתה יודע שאני מביא שיטתו של מרן הגרע"י זיע"א.
 
צריך להפסיק לעשות דיוקים במרן היבי"א בדברים שלא עלתה על ליבו.

אנחנו שמענו את מרן זיע"א בשיעוריו בלוין, אשר מפיו לפידים יהלכו, על שמברכות ברכה לבטלה ואיך לא יחששו לדעת הרמב"ם והשו"ע, ותמיד היה מסרב כיצד לא היה נותן את הלולב שלו לנשים, שלא יברכו.

וכמו שכתבו לך למעלה זה לא דיוקים בדברי מרן,
מרן אמר זאת בשיעוריו ובספריו, שמנהג זה נוצר על ידי נשים ולא ע"י גדולי ישראל.
 
אם גם מי שלומד פוסקים ספרדים ומביא 15 פוסקים כמותו - משיג עליו, זה אומר שאין נ"מ באיזה פוסקים לומדים. העיקר הוא לפסוק כהרב עובדיה לפי מה שהוא ראה לנכון לפסוק. כך אני מבין מדבריו.
כשהגר"ח פלאג'י והרי"ח הטוב וכו' כתבו שצריך לעיין באחרונים, הם לא התכוונו שאי אפשר לחלוק על האחרונים אחרי שרואים אותם, ופשוט
הצג קובץ מצורף 4872
הצג קובץ מצורף 4873


אשמח לדעת מהו 'הדבר תימה' שיש בפסקו של הרב אופיר.
לא ברור לי מה לא הבנת
החיד"א (מורה באצבע סי' רי"ז) כתב שאם יום א' שכח לברך, כל ברכותיו הם בטלות למפרע
הג"ב הליכות מועד פוסק שאפשר לברך, ולא חשש לסב"ל, ועל זה תמה הג"ב ילקו"י [מקוה שהצלחתי לשמח אותך...]
אגב, יש להעיר עוד על ההליכו"מ שהרי המשנ"ב (סי' תפ"ט ס"ק ג') פסק "וכמדומה דבמדינותינו לא נהגי נשי כלל לספור וכתב בספר שולחן שלמה דעכ"פ לא יברכו דהא בודאי יטעו ביום אחד", ומשמע להדיא דברכות הם לבטלה למפרע
פעם אמר לי הגר''ח קלופט,
אנחנו יש לנו את הגר''א שהיה בקיא בנגלה ונסתר, הלכה ואגדה, דרש ורמז,
ולכם יש את החיד''א שהיה בקיא בכל מכל, נגלה ונסתר, הלכה ואגדה, דרש ורמז
1747330685966.png
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית