משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (2)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
וכי קבלנו הוראות המשנה ברורה!?
יש לך סיבה לפסוק כמותו נגד מה שמרן זצוק"ל כתב... תכתוב סיבה!
וכי קיבלנו הוראות הרב עובדיה יוסף?

צריך לכתוב סיבה למה לפסוק כהמשנ"ב ולא כהגרע"י?

ובעצם העניין, הגר"א מלכא שליט"א בהקדמתו לאחד מספריו מאריך לבאר את עניין פסקי המשנ"ב גם לבני עדות המזרח והמערב, עיי"ש.
 
ראיתי ... אשר יצא במחברותיו לחזק מנהגים שונים של דלת העם מעדות המזרח וכו'. וידוע שבאותו מחברת - קונטרס דיבר על שימור המנהגים שנשים מברכות על נטילת לולב.
וידוע מה שהביא מרן זיע"א מדברי האחרונים שמה שגדולי ישראל לא שינו המנהג שחששו שלא יקבלו מהם או שלא נסתייע הדבר בידם למוחות ע"ש יבי"א ח"י סימן כא אות ח.
זה לא דיוקים בדברי מרן, זה דברים מפורשים שכתב בידיו.
כך שאתה יודע שאני מביא שיטתו של מרן הגרע"י זיע"א
שם מרן במחכ"ת שגה וכתב דמאמר מרדכי מעיד על המנהג ולא היו דברים מעולם.
 
ראה שם ביביע אומר וראה שם במאמ"ר על אתר.
וכבר העיר על כך הגאון ר"ם ונישא מאזוז זצ"ל בתשובתו שבספר ויען שמואל.
ועוד העיר על שאר עדויות שהביא מרן שם. ע"ש.
זה לא רציני.
בסוף תגיד שכ"כ גם ברע"א ובחזו"א,,,,
מקורות ברורים!
 
הצג קובץ מצורף 4872
הצג קובץ מצורף 4873


אשמח לדעת מהו 'הדבר תימה' שיש בפסקו של הרב אופיר.

הצג קובץ מצורף 4874

כבר למדונו רבותינו שצריך 'לפתוח פוסקים', ולא לפסוק מסברת הכרס, וזה מה שעשה הרב אופיר. עיין בספר פסקי תשובות שהביא את כל הפוסקים שדיברו בזה והעלו כן, ואף ציין לו להדיא, והרב יצחק התעלם מכל הנ"ל ופסק 'מסברא דנפשיה' כנגד כל האחרונים הנ"ל, ועוד כתב על הרב אופיר 'דברי תימה'. ואין לך תימה גדול מזה.

פסקי תשובות אורח חיים סימן תפט אות כד



ויש145 מי שאומר שכיון שדילג יום אחד, שוב כל ברכותיו שבירך עד עתה היו לבטלה, ולפי דבריו, במקרה שאדם יודע מראש שיהיה אנוס לדלג ספירת יום אחד, כגון אם יצטרך לעבור ניתוח ר"ל ולא יהיה באפשרותו לספור במשך יממה, יצטרך מתחילת ימי הספירה לספור בלי ברכה.​

אמנם רוב146 הפוסקים דחו דבריו והסכימו שאף אם דילג יום אחד אין ברכותיו שלמפרע לבטלה, ולכן אף אם יודע מראש שיצטרך לדלג יום אחד, יספור עד ליום ההוא בברכה, ובפרט שיש לקוות שזכות המצוה תעמוד לו ויוכל לספור גם במשך היום ההוא את הספירה.



145 . עבודת הקודש להחיד"א סי' ז' אות רי"ז, ויש המביאים ראיה לדבריו מתוס' כתובות דף ע"ב ע"א (ד"ה וספרה) דמש"ה אין הנדה סופרת על ז' נקיים שמא תראה ותסתור, ובשו"ת נוב"י מה"ת יו"ד סי' קכ"ג בהגה"ה דכוונת התוס' שתהיה ברכותיה לבטלה, ובשד"ח מע' יוה"כ סי' א' סוסק"ג הקשה איך תיקנו כלל ברכה על ספיה"ע, ניחוש לשמא ימות ועכ"פ לשכחה ולמפרע יהיו ברכותיו לבטלה ונשאר בצ"ע, והרבה תירוצים נאמרו בזה וגם בענין החילוק בין ספירת זבה לספיה"ע - עיין בהרחבה בשו"ת יבי"א ח"א יו"ד סי' כ"א וס' ספיה"ע פ"ד הערה א'.
146 . קונטרס קנאת סופרים שבסו"ס שו"ת טוב טעם ודעת (להגר"ש קלוגר) סי' ל"ט, שו"ת יגל יעקב או"ח סי' ס"ד, שו"ת רב פעלים ח"ג סי' ל"ב, שו"ת בצל החכמה ח"ה סי' מ"ה, שו"ת אור לציון ח"א סי' ל"ו, שו"ת קנין תורה ח"ה סי' מ"ה, שו"ת שרגא המאיר ח"ו סי' ל"א, שו"ת אורח ישראל או"ח סי' נ"ד, ורובם הביאו את דברי הריטב"א חולין ק"ו (ד"ה אמר רב) שמי שנטל ידיו לאכילה ובירך ענט"י ושוב חזר בו מלאכול, אין ברכתו לבטלה (עיין שע"ת סי' קנ"ח), וע"ע שו"ת חת"ס יו"ד סי' ש"כ דאם נשאל על הפרשת תרו"מ וחלה לא הוי ברכתו לבטלה, א"כ ה"ה בנידו"ד דאף שיעבור ניתוח וכיוצב"ז, מ"מ מידי ספיקא לא נפקא, אולי יעזור לו השי"ת ויצליח במשך היום לספור, ובצירוף רוב הראשונים דכל יום ויום מצוה בפ"ע (ובס' הליכות שלמה פי"א הערה 35 דמש"כ משנ"ב סק"ג דלא יברכו דודאי יטעו ביום אחד, היינו דווקא לנשים שמעיקר הדין קיימ"ל שפטורות, ועוד י"ל שהכוונה שמא ימשיכו לספור בברכה והוי בחשש ברכה לבטלה), קובץ תשובות להגריש"א זצ"ל ח"ג סי' פ"ג, ובשו"ת שרגא המאיר (שם) כתב דאם יוכל לשמוע בכל יום הברכה מאחר ולצאת י"ח יעשה כן, כדי לחשוש לשיטת החיד"א.​
מה ענית על הסב"ל?
 
כנראה ש"נעלם" למרן זצוק"ל הכלל דסב"ל
 

קבצים מצורפים

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    59.1 קילובייט · צפיות: 12
לפי החיד"א ועוד אחרונים זה ספק ברכה לבטלה!
עיין היטב בפסקי תשובות ותבין. שום פוסק לא אמר שאין לספור 'לכתחלה' אם יודע שלא יוכל לסיים. וכבר העלו שגם דעת הרב עובדיה כן.
עכ"פ 'השגה' על הרב אופיר ודאי שאין כאן. והדברים פשוטים לכל מי שאינו מחפש ומשתוקק להשיג על הרב אופיר ושאר ת"ח שבדור.
 
זה הבעיה, שכותב "ובחזון עובדיה האריך להצדיק שיטה זו", ולא דן בדבריו כלל.
מה זה "רגיל להמשך אחר המ"ב"??
וכי קבלנו הוראות המשנה ברורה!?
יש לך סיבה לפסוק כמותו נגד מה שמרן זצוק"ל כתב... תכתוב סיבה!
וכי קיבלנו הוראות הרב עובדיה?
האם הרב עובדיה ראה בענין זה דברים שהמ"ב לא ראה? כל הפוסקים היו לפני המ"ב, הוא ידע את שני הצדדים, והכריע כצד אחד.

מה יהיה אם אני או רב אחר יחלוק על הרב עובדיה באריכות. האם אתה תפסוק כמו הרב עובדיה או כמוני? האם תכתוב 'עיין במה שהאריך פלוני' וזהו [לכל היותר] או שתכריע כמוני [כמובן שיש אלף הבדלים וכו'. הרעיון הוא אותו רעיון]?

שוב מבקשים תואנה בשביל להשיג.
 
האם הרב עובדיה ראה בענין זה דברים שהמ"ב לא ראה? כל הפוסקים היו לפני המ"ב, הוא ידע את שני הצדדים, והכריע כצד אחד.
המ"ב אם אתה לא יודע הסתמך על 10-15 אחרונים כידוע...
אני לא בא להשוות, אבל זה ברור שיש אחרונים שהמ"ב לא ראה את דבריהם.
 
המ"ב אם אתה לא יודע הסתמך על 10-15 אחרונים כידוע...
אני לא בא להשוות, אבל זה ברור שיש אחרונים שהמ"ב לא ראה את דבריהם.
המ"ב לא פוסק 'רק' לפי מספר האחרונים. יש לו 'עוד' שיקולים. כאן הוא ראה את 'שני הצדדים', וזה הספיק לו. הוא הרי 'מחמיר' בענין הזה. להקל הוא לא מיקל בקלות.
אם תכתוב סיבה לפחות למה אתה חולק אני יעיין בדבריך ואם יראה לי שאתה צודק אני יסכים
ואם לא תדע להכריע. תאמר 'יש לי את מרן' לא מעניין אותי פסקים אחרים. זה מה שהוא עושה כלפי המ"ב...
 
המ"ב אם אתה לא יודע הסתמך על 10-15 אחרונים כידוע...
  1. אליה רב
  2. אליה זוטא
  3. ארצות החיים
  4. אבן עוזר
  5. בית יעקב
  6. ברכי יוסף
  7. מגן אברהם
  8. אשל אברהם - משבצות זהב - פרי מגדים
  9. בית חדש
  10. טורי זהב
  11. באר היטב
  12. ברוך שאמר
  13. דרכי משה
  14. דרישה - פרישה
  15. דרך החיים
  16. דגול מרבבה
  17. חיי אדם
  18. יד אהרון
  19. יד אפרים
  20. ישועות יעקב
  21. כנסת הגדולה
  22. ביאור הגר''א
  23. שלחן ערוך הרב
  24. חידושי רבי עקיבא איגר
  25. מגן גיבורים
  26. מאמר מרדכי
  27. לבוש
  28. מחצית השקל
  29. פרי חדש
  30. לחם חמודות
  31. עולת שבת
  32. שערי תשובה
  33. שאגת אריה
  34. נהר שלום
  35. עטרת זקנים
  36. עבודת היום
  37. פתחי תשובה
  38. קצור שלחן ערוך
  39. שנות אליהו
  40. תבואת שור
  41. מטה יהודה
  42. ארצות החיים
  43. סדר היום
  44. שלחן ערוך האר''י
  45. כוונות
  46. רש''ל
  47. מהר''י ברונא
  48. של''ה
  49. עולת תמיד
  50. בכור שור
  51. מקור חיים
  52. ועוד
מוזכרים כמעט בכל סימן במשנה ברורה, זה קצת יותר מ10 אחרונים ....
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית