השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (4)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
יש להוסיף עוד שרואים בתשובות כתב בצעירותו שהדפיסו בשו"ת יביע אומר חלק י"א צורת כתיבה מאד שונה, והרבה יותר עצמאי.
בעיקר התשובות שכתב במצרים היו יותר "עצמאיות" מחמת חוסר הספרים שהיה שם.
(למרות שאחרי זה בבואו לארץ הוסיף ותיקן)
 
לא ראיתי ולא שמעתי באיזה מקום שהוא כתב או אמר שלא כמו שאמרתי. אם יש לך, אולי תעלה

"מי שאינו משתדל להחמיר אפילו במקום שיש פוסקים שמחמירים, אלא סומך על מרן השו"ע בכל מקום שהתיר, זו לא יראת הקב"ה, אלא יראת השולחן ערוך!"

(חכמה ומוסר ח"א עמ' פח).
 
בעיקר התשובות שכתב במצרים היו יותר "עצמאיות" מחמת חוסר הספרים שהיה שם.
(למרות שאחרי זה בבואו לארץ הוסיף ותיקן)
לא נכון, התשובה שציינתי אליו הוא משנת תרנ"ן קודם לכתו למצרים. ויש עוד כאלו. עיקר החילוק הוא מה שכתב לעצמו ומה שערך להדפיס ברבים, וכדברי הגרי"מ יונה. [וגם בזה יש הבדל בין הספרים הראשונים, כמו שו"ת חזו"ע והחלקים הראשונים של שו"ת יבי"א, לבין מה שהדפיס בזקנותו].

אגב, איפה ראית שהיה חסר לו ספרים במצרים? כמדומני שאדרבה היה שם הרבה ספרים אבל היה חסר לו חברים לדבר אתם בלימוד ולכן היה מאריך יותר לצרף צירופים לחזק את הפסק
 
אם כוונתך לומר שהגרע''י אינו רק סומך על רוב הפוסקים אלא מברר הסוגיא בראיות, זה אמת ונכון ולא חלקתי על זה. והוא עצמו כותב שמי שיש לו כח בהוראה וכו'. ועיין גם בספר רבינו שאמר כן בפירוש שהעיקר זה הפוסק שמונח בסוגיא לעומק בראיות ברורות. הן אמת שלפי קוצר דעתי יש לי בזה כמה נקודות שאינני יודע אם יכולות להכתב בפורום ציבורי, כי לא יבינו כוונתי, לגמרי. ואולי בכל זאת אומר, כי התורה אמת כתיב בה, וכוונתי לש''ש, כי הגרע''י זצ''ל יש תשובות שבהם רואים שהוא נכנס לעובי הקורה, וישב על זה כבירור סוגיא באורך ורוחב. ושם הכריע מהראיות. ויש דברים שבגלל עומס תפקידיו הרבים כרב ראשי, וכמנהיג, ועוד, השיב לשאלות שואל, כשהוא מונח קצת בענין אחר. ושם יותר התחשב בריבוי המספרי. וזה דבר הגיוני, אצל כל הפוסקים כן. ונ''ל דגם הרב מחשבות טובות כתב כן, במקו''א. ולגבי דידי זה פשוט וברור כשמש. ואכמ''ל.
ומ''מ הרבה מאלה שמנסים לחקות את הגרע''י ודאי שהרבה פעמים משתמשים באוצה''ח, ללקט מערכה כנגד מערכה, וד''ב.
אכן כפי שכתבת יש בזה הרבה דברים עדינים, שאין מוסרים אלא לצנועים, ובפרט שרוב הדברים מה שאנשים לא יקבלו זה מחמת הרגש ולא מחמת השכל, ועל כן כבוד ה' דומיה תהילה.
 
פתחת את החקרי לב מה שכתב על החיד"א?
חקרי לב, מאן דכר שמיה ?
בכל מקרה החיד''א לא כתב שם שאסור להחמיר נגד מרן

כנראה לא עיינתם כאן

ושם הוכחנו שאין דברי החקרי לב מסתדרים עם החיד"א גופיה שהעלנו שם, משני טעמים.

א. כי שם החיד"א נשאל על מקרה של אשה האם לאסור אותה, וכתב שם שכיון שאנן נקטינן בדיני איסור והיתר כרמ"א היינו אוסרים אותה
אלא כיון שגם הרמ"א שם היקל לא נאסור אותה
להדיא- שהחיד"א נוקט להחמיר נגד מרן אף לאחרים ולהורות לאחרים, ולא רק לאנשי ביתו.

ב. שכתב שם החיד"א בלשון "בני ארעא קדישא" והיינו שדיבר על כל האנשים ולא רק לצנועים, וע"ז כתב שכל ארעא קדישא קיבלו הוראות מרן חוץ מדיני איסור והיתר שנקטינן כרמ"א, להדיא- שדיבר על כל "בני ארעא" ולא על הצנועים והחסידים

יעו"ש שיותר הרחבנו הדברים
 
למה חתכת דברי הארץ חיים??? מה שמוכיח מהחיד"א ומה שמעיד על מנהג ארץ ישראל.
וזה לשונו "אכן מדברי החיד"א מתבאר דנוהגים בכמה דינים מאו"ה להחמיר אף להורות לאחרים ע"ש בברכ"י ובחיים שאל, וכן הוא מנהגנו בארץ ישראל עד היום"
הרי שלך לפניך מה דעת החיד"א האמיתית החולקת על פרשנותו של החקרי לב, וגם עדות על מנהג ארץ ישראל.
וראה עוד בשד"ח מע' חמץ ס"ט ס"כ.
 
ידוע ומופרסם שדברי החקרי הלב הוא שיבוש מוחלט?
ח"ו, כוונת @ידידיה שידוע שלחקרי לב היתה רק יראת השו"ע...
ועכשיו ברצינות, זו מחלוקת בהלכה.
כל דברי החקרי לב נסתרים מדברי החיד"א גופיה בשו"ת חיים שאל
כי שם זה היה הוראה לרבים ולא רק ליחידים ואעפ"כ כתב שאם הרמ"א היה אוסר היה צריך לאסור כי בדיני איסור והיתר חיישינן לרמ"א

ודובר בזאת ביותר הרחבה יעויין לעיל בתגובה מס' 341 שהפננו למקום הקשור לעניין
 
למה חתכת דברי הארץ חיים??? מה שמוכיח מהחיד"א ומה שמעיד על מנהג ארץ ישראל.
וזה לשונו "אכן מדברי החיד"א מתבאר דנוהגים בכמה דינים מאו"ה להחמיר אף להורות לאחרים ע"ש בברכ"י ובחיים שאל, וכן הוא מנהגנו בארץ ישראל עד היום"
הרי שלך לפניך מה דעת החיד"א האמיתית החולקת על פרשנותו של החקרי לב, וגם עדות על מנהג ארץ ישראל.
וראה עוד בשד"ח מע' חמץ ס"ט ס"כ.
חזק וברוך ידוע ומפורסם.
הבאתי אותו רק להראות שהשווה קבלת הוראות מרן לאתריה דר"א, וזה לא שיבוש מוחלט כלשונך
ועכשיו ברצינות, זו מחלוקת בהלכה.
נכון, ולכן זה לא בגלל שלצד השני יש חסרון ביר"ש
 
כל דברי החקרי לב נסתרים מדברי החיד"א גופיה בשו"ת חיים שאל
כי שם זה היה הוראה לרבים ולא רק ליחידים ואעפ"כ כתב שאם הרמ"א היה אוסר היה צריך לאסור כי בדיני איסור והיתר חיישינן לרמ"א

ודובר בזאת ביותר הרחבה יעויין לעיל בתגובה מס' 340 שהפננו למקום הקשור לעניין
אם החיד"א סובר ככה או לא, זה לא מעלה או מוריד לעצם הדיון אם אלו שכן סוברים ככה זה בגלל שחסר להם יר"ש.
 
הבאתי אותו רק להראות שהשווה קבלת הוראות מרן לאתריה דר"א, וזה לא שיבוש מוחלט כלשונך
חזק וברוך.
זו מחלוקת מה הגדר של קבלת הוראות מרן אם הוא מרא דאתרא אם לא.
ודעתו של הגרב"ץ היא שלא.
ולכן אין שום קשר בין אתריה דר"א וריה"ג שהיו מארי דאתרא.
ודברי מרן הגרב"ץ ברור מללו ואין זה מליצה כדבריך.
נכון, ולכן זה לא בגלל שלצד השני יש חסרון ביר"ש
ודעת הגרב"ץ לא כך.
פעם ראשונה שאתה נפגש במחלוקות הפוסקים???
 
חזק וברוך.
זו מחלוקת מה הגדר של קבלת הוראות מרן אם הוא מרא דאתרא אם לא.
ודעתו של הגרב"ץ היא שלא.
ולכן אין שום קשר בין אתריה דר"א וריה"ג שהיו מארי דאתרא.
ודברי מרן הגרבץ ברור מללו ואין זה מליצה כדבריך.

ודעת הגרב"ץ לא כך.
פעם ראשונה שאתה נפגש במחלוקות הפוסקים???
זה פעם ראשונה שנפגשתי במחלוקת הפוסקים, שצד אחד מאשים את הצד השני שאין להם יראת שמים. אם יש לך עוד דוגמאות בבקשה תעלה.
 
אם החיד"א סובר ככה או לא, זה לא מעלה או מוריד לעצם הדיון אם אלו שכן סוברים ככה זה בגלל שחסר להם יר"ש.
לא נכנסתי לנושא של חוסר ביר"ש
אלא סה"כ הגבתי לדברים שהעלו שם [בין היתר גם אתה] את דברי החקרי לב על החיד"א
וע"ז עוררתי שבחיד"א גופיה במקו"א רואים דלא כביאור שביאר החקרי לב בחיד"א
 
אם כוונתך לומר שהגרע''י אינו רק סומך על רוב הפוסקים אלא מברר הסוגיא בראיות, זה אמת ונכון ולא חלקתי על זה. והוא עצמו כותב שמי שיש לו כח בהוראה וכו'. ועיין גם בספר רבינו שאמר כן בפירוש שהעיקר זה הפוסק שמונח בסוגיא לעומק בראיות ברורות. הן אמת שלפי קוצר דעתי יש לי בזה כמה נקודות שאינני יודע אם יכולות להכתב בפורום ציבורי, כי לא יבינו כוונתי, לגמרי. ואולי בכל זאת אומר, כי התורה אמת כתיב בה, וכוונתי לש''ש, כי הגרע''י זצ''ל יש תשובות שבהם רואים שהוא נכנס לעובי הקורה, וישב על זה כבירור סוגיא באורך ורוחב. ושם הכריע מהראיות. ויש דברים שבגלל עומס תפקידיו הרבים כרב ראשי, וכמנהיג, ועוד, השיב לשאלות שואל, כשהוא מונח קצת בענין אחר. ושם יותר התחשב בריבוי המספרי. וזה דבר הגיוני, אצל כל הפוסקים כן. ונ''ל דגם הרב @מחשבות טובות כתב כן, במקו''א. ולגבי דידי זה פשוט וברור כשמש. ואכמ''ל.
ומ''מ הרבה מאלה שמנסים לחקות את הגרע''י ודאי שהרבה פעמים משתמשים באוצה''ח, ללקט מערכה כנגד מערכה, וד''ב
אולי נלמד מהאשכנזים שעל ספק שמועה מהחזו''א יעשו פלפולי פלפולים להעמיד דבריו, ואילו אנו על ספרים שנכתבו ע''י מרן זצ''ל בעצמו מביאים את תורת החילוק שיש תשובות ככה ויש תשובות ככה וחבל.
אפשר הרבה לדון על אופן כתיבת שו''ת יביע אומר היאך נכתבו ולעמוד על שינויים בין הכרכים השונים אבל לומר שלא נכתב בעיון המספיק (ואתה הרי מגלה טפח...) והלך אחר המספר??? יתכן והוא לא נחת לפרש הסוגיא ולרדת לפרטים אלא כתב רק את עיקרי העניין.
 
אפשר הרבה לדון על אופן כתיבת שו''ת יביע אומר היאך נכתבו ולעמוד על שינויים בין הכרכים השונים אבל לומר שלא נכתב בעיון המספיק (ואתה הרי מגלה טפח...) והלך אחר המספר??? יתכן והוא לא נחת לפרש הסוגיא ולרדת לפרטים אלא כתב רק את עיקרי העניין.
ודאי, חשבתי שזה פשוט...
 
ראשי תחתית