באנר תרומה

ברכת הבמבה, 'האדמה' או 'שהכל'?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
הרב דוד יוסף שליט"א כתב לגבי פלאפל שברכתו האדמה אף על פי שהחומוס כתוש ומערבבים בו פתיתי לחם ומטגנים אותו בשמן עמוק ועוד שמים בו תבלינים!

- ועל במבה אין בה שום תבלין, לא מטגנים אותה ולא מערבבים בה כלום חוץ מזילוף מועט של חמאת בוטנים!


מאי נשתנה הפלאפל הזה מכל הבמבות??
 
בקיצור אין לך תשובה להלכה משמעותית שנח' בה כל פוסקי דורינו ובמשך 20 שנה לא קיבלנו שום תשובה על ההערות.

(ואני יקבל את מה שכתב @משיב כהלכה לא לגרור יותר לנידונים אחרים - אם ל @דברי מלך יש להעיר הערות בהלכה נשמח לשמוע אבל בבקשה תפסיק בכל הודעה רק להרבות יותר את האש...)
 
אם ל @דברי מלך יש להעיר הערות בהלכה נשמח לשמוע אבל בבקשה תפסיק בכל הודעה רק להרבות יותר את האש...
אני רק עניתי על טענות ההבל שלך שלא קשורות לסוגיה ההלכתית הנ"ל שאיני בקי בה.
וא"כ צ"ל שאתה הוא זה שמרבה את האש, ופשוט.
 
ובמשך 20 שנה לא קיבלנו שום תשובה על ההערות.
במשך כמה ימים בודדים קיבלתם כאן הרבה תשובות. אתם לא רוצים תשובות אלא רוצים הסכמה לזה שהברכה היא האדמה נגד כל חכמי הדור [מלבד תלמידי הרב יצחק].
לא ידוע לי על מחבר ת"ח נטרלי שהסכים לדברי הרב יצחק, גם אחרי שקרא את כל דבריו. כל אחד מטעמו.
הדבר זר ומוזר, זה הרבה יותר משוקולד שגם שם לפי הכללים היה אמור להיות העץ, אבל המנהג שהכל, וקיימוהו בכמה טעמים [ואל תתחיל לדון איתי למה זה לא אותו דבר].

אתם תוקעים עצמכם בדבר הלכה יותר מדאי.
 
במשך כמה ימים בודדים קיבלתם כאן הרבה תשובות.
הנה הסיכום שלי הרי הוא לפניך לפני כמה הודעות. ולא קיבלתי שום הערה משכנעת את הדעת.
אתם לא רוצים תשובות
אני באמת רוצה תשובה על ההערות על הה"ב, ולא קיבלתי.
אתם תוקעים עצמכם בדבר הלכה יותר מדאי.
כבר השבתי לך ע"ז שיש כמה הלכות של מרן הראשל"צ שליט"א שאני לא הולך כמו שפסק, חבל שאתה חוזר על טענה שחוקה זאת בכל פעם...
אם האמת תורה לי לברך שהכל אני יברך.
 
הרב דוד יוסף שליט"א כתב לגבי פלאפל שברכתו האדמה אף על פי שהחומוס כתוש ומערבבים בו פתיתי לחם ומטגנים אותו בשמן עמוק ועוד שמים בו תבלינים!

- ועל במבה אין בה שום תבלין, לא מטגנים אותה ולא מערבבים בה כלום חוץ מזילוף מועט של חמאת בוטנים ועוד זה זן מיוחד שא"א לאוכלו כך!


מאי נשתנה הפלאפל הזה מכל הבמבות??
 
הנה הסיכום שלי הרי הוא לפניך לפני כמה הודעות. ולא קיבלתי שום הערה משכנעת את הדעת.
קיבלת תשובות עי"ש.
אני באמת רוצה תשובה על ההערות על הה"ב, ולא קיבלתי
קיבלת תשובה למשל שהרב אלקנה לא הבין כלל את הבה"ל לגבי אם לא ניכר כלל שזה פרי.
כבר השבתי לך ע"ז שיש כמה הלכות של מרן הראשל"צ שליט"א שאני לא הולך כמו שפסק, חבל שאתה חוזר על טענה שחוקה זאת בכל פעם...
אם האמת תורה לי לברך שהכל אני יברך.
כבר כתבתי לך ש'במקרה' כל מי שאומר לברך אדמה על במבה הם תלמידי הרב יצחק...
 
בכל מקרה אציג את הסיכום לברך על במבה "האדמה".
א.
לדעת מרן השו"ע והרמב"ם (וכן מוכח מהתוספתא וירושלמי וכמה ראשונים) וודאי שיש לברך כל במבה האדמה וכדין פירות המרוסקים.
ב. לענין פירות המרוסקים מצינו ראשונים שחולקים ואומרים לברך "שהכל", וכן נקט הרמ"א.
ג. לענין הבמבה הדבר ברור שיותר קל לברך עליו האדמה מחמת הסיבות הבאות,
1. לא ברור ש"נשתנה מראהו" דלא נעשה עיסה כמו שאר חטיפים אלא מנפחים את הגרעינים וכמו פופקורן.
2. לא ברור ש"נשתנה טעמו" דלבמבה עצמה לא מוסיפים שום חומרים ורק מזלפים כמות מועטה מאוד של חמאת בוטנים (שבמשקל שוקלת אולי יותר אבל בפועל אינה כמעט ככלום) ודמי למורח שוקולד על פרכית.
3. בבמבה יותר קל שהתירס נעשה לשם כך והוא זן מיוחד שא"א לאוכלו ללא ניפוח.
ד. בנוסף לכל הנ"ל יש לצרף את שיטת החיד"א ועוד רבים מהאחרונים שאומרים שהעושה כמרן אף בסב"ל אין מוחין בידו. (ויש כמה אחרונים שכתבו כן אפי' לכתחילה)
ה. בנוסף לכל הנ"ל יש לצרף את האומרים שאין פה חשש סב"ל דמברך סו"ס ברכה הראויה.
ו. הרב דוד יוסף שליט"א כתב לברך על פלאפל האדמה (שהוא מטוגן וכותשים אותו ומערבבים בו תבלינים ופירורי לחם ואינו עשוי מזן מיוחד. כ"ש וכ"ש לנידון דידן)
 
נ"ל כדאי בכל נושא לעשות ב' אשכולות,
א. בירור ההלכה מהגמרא ראשונים ואחרונים.
ב. בירור מה פסקו הרבנים.
 
הרב דוד יוסף שליט"א כתב לברך על פלאפל האדמה (שהוא מטוגן וכותשים אותו ומערבבים בו תבלינים ופירורי לחם ואינו עשוי מזן מיוחד. כ"ש וכ"ש לנידון דידן)
נו אתה רואה איך אתה מציג את הדברים??
הלכה ברורה סימן רב סעיף כו
ופלאפל שנעשה מגרגירי חומוס טחונים ומטוגנים, ומוסיפים עליהם תבלינים, וגם מעט פתיתי לחם כדי שידבקו ולא יתפוררו בשעת הטיגון, אם עיקר הטעם הוא טעם החומוס מברכים עליו "בורא פרי האדמה". ולמנהג האשכנזים מברכים עליו "שהכל נהיה בדברו". ואם נשתנה הטעם עד שאין טעם החומוס ניכר בו אף למנהג הספרדים מברכים עליו "שהכל נהיה בדברו

הוא כותב חילוק ברור, והוא סבור שבבמבה אין הטעם ניכר. אתה חולק עליו בסברא? לחיי, אבל מה הקושיא עליו??

למה לעשות אותו כאילו הוא איזה טיפש??
 
הוא כותב חילוק ברור, והוא סבור שבבמבה אין הטעם ניכר. אתה חולק עליו בסברא? לחיי, אבל מה הקושיא עליו??

למה לעשות אותו כאילו הוא איזה טיפש??
פלאפל שעובר את כל התהליך הנ"ל יכול להיות שטעם החומוס ניכר...
אולם במבה שאינה עוברת שום הוספת חומרים טעם התירס בוודאות לא ניכר...
 
שוב אתה מסיט את הדיון למקומות אחרים וחבל...
מסיט ממה?
צריך לפתוח את העיניים.
יש הרבה 'בתי מדרש' ורבנים שאינם נוגעים וקשורים זה לזה. אם 'כולם' [כולל בית מדרשו של הרב משה לוי והרב דוד יוסף והרב אופיר מלכה ושאר תלמידי חכמים שתראה בספריהם] לא מבינים שזה אדמה וכל אחד מטעמו אומר שזה שהכל, ורק בית המדרש של הרב יצחק מבין שזה אדמה - לא נראה לך מופרך?

זה לא מראה על מגמה מסויימת? אתם אוחזים שכל בתי המדרש טועים. אף אחד לא יודע ללמוד. אף אחד לא עונה לכם כמו שצריך. רק אתם חכמים מחוכמים. פורכים את כל התשובות שאומרים לכם. במקום להבין שהבעיה היא לא בכל בתי המדרש אלא בבית המדרש שלכם.

זה כל הנידון כאן. מזה זה מתחיל. ואידך פירושא זיל גמור.
 
מסיט ממה?
צריך לפתוח את העיניים.
יש הרבה 'בתי מדרש' ורבנים שאינם נוגעים וקשורים זה לזה. אם 'כולם' [כולל בית מדרשו של הרב משה לוי והרב דוד יוסף והרב אופיר מלכה ושאר תלמידי חכמים שתראה בספריהם] לא מבינים שזה אדמה וכל אחד מטעמו אומר שזה שהכל, ורק בית המדרש של הרב יצחק מבין שזה אדמה - לא נראה לך מופרך?

זה לא מראה על מגמה מסויימת? אתם אוחזים שכל בתי המדרש טועים. אף אחד לא יודע ללמוד. אף אחד לא עונה לכם כמו שצריך. רק אתם חכמים מחוכמים. פורכים את כל התשובות שאומרים לכם. במקום להבין שהבעיה היא לא בכל בתי המדרש אלא בבית המדרש שלכם.

זה כל הנידון כאן. מזה זה מתחיל. ואידך פירושא זיל גמור.
טוב... אני אפי' לא יתייחס לטענה השטותית הזאת במחילה...
אם אתה חושב שאני מגיע ממניעים אישיים - לחיי.
 
טוב... אני אפי' לא יתייחס לטענה השטותית הזאת במחילה...
אם אתה חושב שאני מגיע ממניעים אישיים - לחיי.
אם אתה באמת סובר כך ממניעים הלכתיים נטו - לחיי.
אבל צריך לדעת שההוראה כלפי הציבור צריכה להיות כמו שכולם מבינים.
אם אתה מבין שאתה הוא השונה ושאר בתי המדרש מבינים לא כמוך - אז תבין שעיקר ההלכה היא כמו שמורים כולם. מי שמבין 'בעצמו' לא כך - שיורה כן 'לעצמו'.
 
יש הרבה 'בתי מדרש' ורבנים שאינם נוגעים וקשורים זה לזה.
נכון, מרן זצוק"ל לא היה נוגע בנושא. (ובתחילה הורה לברך שהכל)
הגאון הרב אלישיב זצוק"ל לא היה נוגע בנושא. (ובתחלה הורה לברך שהכל)
הגאון הרב יעקב יוסף זצוק"ל לא היה נוגע בנושא.
הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א לא היה נוגע בנושא. (ולכן בתחילה הורה לברך שהכל)

- וכל הנ"ל הורו לברך "האדמה" אפי' שאינם קשורים לנושא...
 
לא אתווכח איתך על כל השמות הנ"ל.

יש לנו תלמידי חכמים בדורנו שקראו את כל דברי הרב יצחק ולא הסכימו עמו.
 
יש לנו תלמידי חכמים בדורנו שקראו את כל דברי הרב יצחק ולא הסכימו עמו.
יכול להיות שגם אני לא הייתי כ"כ משתכנע מהתשובה של הרב יצחק יוסף שליט"א.
אבל מהתשובה של הרב אלקנה שליט"א השתכנעתי ממש.
 
גם בסוף.
דרוש את ההסרטה!!!
די לחרוש עם ההסרטה,
יש לך כת"י שהורה לברך האדמה.
יש לך עדויות של גדולי ישראל שהורה כן.
ובפרט שהמכתב על הה"ב זה על "חטיפי תירס" ולא במבה.
 
כולם תלמידיו.

כנראה שלא פתחת את המקורות שם.
המקורות שאני פתחתי והדימויים שם - לא משכנעים בלשון המעטה.
כבר אמר הרב מזוז שבמבה זה לא עגונה.

וכלל בידינו נדפס בספר קדוש ישראל מהגאון ר' ישראל סלנטר, כשרואים תשובה יותר מדאי ארוכה מהמקובל, להוכיח משהו מסויים, זה אומר שהפשטות בסוגיא ראשונים וגדולי הפוסקים היא להיפך לגמרי, ולמטרה מסויימת מנסים לדחוק להיפך. ודו''ק.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית